.jpg)
Az ajánlószelvények helyett be lehetne vezetni a szabad jelöltállítást, ezzel azonban sokszorosára nőne a jelöltek száma, amit semmi nem indokol.
A másik hasonló megoldás, az ajánlóív adatvédelmi szempontból semmivel sem jobb, mint az ajánlószelvény, mert a választók személyes adatait a listát később aláírók is megismerhetnék.
Elképzelhető olyan átalakítás is, hogy a parlamenti pártok (illetve a korábbi választáson a szavazatok bizonyos mértékét elérő jelölőszervezetek) automatikusan indulhatnának a következő választáson, az ajánlásgyűjtés csak a parlamenten kívüli pártoknak lenne kötelező. A parlamenten kívüli pártoknak előírt ajánlásgyűjtés azonban sértené a jelölőszervezetek esélyegyenlőségét előíró választási alapelvet.
Majtényi: lehetetlen bejutni a parlamentbe |
A jelöltállítást köthetnék a párttagok számához is, de ez hátrányosan érintené a kis pártokat, illetve az úgynevezett választási pártokat, amelyek csak a választás idejére aktivizálják szervezetüket. Az ajánlás rendszerével egyébként is általában a kis pártoknak van bajuk, amelyek az indulásért, listaállításért, bejutásért küzdenek, míg a nagy, jól szervezett pártoknak az ajánlószelvények összegyűjtése nem okoz különösebb gondot.
Elképzelhető olyan megoldás is, hogy az ajánlást a párt vagy a választási szerv hivatali helyiségében gyűjtik, a jelölő választópolgárt nyilvántartásba veszik, és az ajánlás csak a jelölt vagy jelölőszervezet adatait tartalmazza. Ezzel a változattal garantálni lehetne az adatvédelmi normák érvényesülését, de így ismét a kis pártok kerülnének nehéz helyzetbe, bár a nagy pártok is megéreznék a változtatást. Bevezetése esetén drasztikusan csökkenne az ajánlások száma, mivel csak az igazán elkötelezett választók vállalnák ezt a procedúrát.
Létezhet olyan megoldás is, ahol az ajánlószelvény nem tartalmazza a személyi azonosítót, ekkor elég lenne a telefonkönyvet felütni, és bemásolni az adatokat az ajánlásra.
Ön szerint változást hoz az új kormány? Szavazzon! |
Az átalakítás további módja, hogy az ajánlószelvényen egy - a választópolgár személyéhez köthető - kódot tüntetnek fel, így a jelölőszervezetek nem jutnának a választópolgár személyes adataihoz. A postaládák feltörését úgy lehetne elkerülni, ha először az értesítőt postáznák ki a választási szervek, és az értesítőn vonalkód is szerepelne az azonosításhoz. Az ajánlószelvényeket pedig egy másik borítékban, később küldenék ki a választópolgároknak, az ajánlószelvényen pedig ugyancsak szerepelne az értesítőre is rányomtatott vonalkód.
A jelölőszervezeteknek ezeket az ajánlószelvényeket kellene összegyűjteniük, a választópolgárnak az ajánlószelvényre csak a jelölt és a jelölőszervezet nevét kellene rávezetnie, a személyes adatait nem. A jelölőszervezetek így nem jutnának hozzá a választópolgárok személyes adataihoz.
Az értesítő és az ajánlószelvény külön küldésével meg lehetne előzni a levélszekrények feltörését. Ha mégis feltörik a levélszekrényt az ajánlószelvényért, a választópolgár az értesítőn lévő kóddal azonosíthatja magát a választási szervek előtt, és kérheti, hogy az ellopott - és esetleg leadott - ajánlószelvényét az ellenőrzéskor tekintsék érvénytelennek.
Kopogtatócédula: minden adott a visszaélésekre
A Fidesz nevében gyűjtöttek ajánlószelvényeket
Ön megkapta a kopogtatócédulát?
Kopogtatócédulák: tilos a zaklatás
MTI