Ha a késés olyan mértékű, hogy az utas csak az eredeti időpontot követő napon tudna elindulni, akkor a légitársaság köteles szállásról és a szálláshoz való elszállításról is gondoskodni. Ha erre nem hajlandó, akkor a szállítás és a szállás költségeiről mindenképpen számlát kell kérni. Ez különösen fontos, ha egy cég több munkavállalója is üzleti úton vesz részt. Üzleti utak esetében az is megvizsgálandó, hogy a késés miatt a cég nem esik-e el egy üzlettől, ha például nem ér oda egy fontos tárgyalásra a csapat.
Ha a késés időtartama több mint 5 óra, akkor az utas nem köteles várakozni, hanem kérheti azt is, hogy a légitársaság szállítsa vissza oda, ahonnan elindult, illetve 7 napon belül a repülőjegy teljes árát is visszaigényelheti. Az is megesett már, hogy töröltek egy járatot, de arról nem értesítették semmilyen formában sem az ügyfelet. Ekkor még plusz kártérítésre is igényt lehet tartani, attól függően, hogy milyen messzire vitt volna az út. A kártérítés összege ilyenkor 250 és 600 euró között mozog.
Az Európai Unióban egységes szabályozás (a 2004/261 számú EK-rendelet) vonatkozik az utasoknak nyújtandó kártalanítási és segítségnyújtási kötelezettségekre, amelyek akkor terhelik a légitársaságokat, ha visszautasítják egy olyan utas beszállását, aki érvényes jeggyel rendelkezik, illetve ha a járatok számottevő késéssel indulnak vagy törlik azokat. A rendeletben foglalt kötelezettségek a légitársaságok üzletszabályzatában is szerepelnek, amelyet az adott cég honlapján és repülőtéri irodájában is hozzáférhetővé kell tenni az utasok számára.
Ha a légitársaság az üzletszabályzatában foglalt kötelezettségei ellenére nem hajlandó megtéríteni a költségeket, az igényt bírósági úton is érvényesíteni lehet - emlékeztet rá az e/n/w/c jogi tanácsadó iroda.
Reptéri megszorítás: ránk marad a bőröndcipelés?
Hájadót fizettetne a Ryanair
WC-re menne a repülőn? Fizessen!
Jön a nyár: nehezebb lesz átverni az utazókat?
Nyaralás: kocsival, és lehetőleg itthon
MTI