574,8 kilométer óránként, na jó, kerekítsünk az egyszerűség kedvéért 575-re. A világrekord, a francia gyorsvasút diadala nemcsak más vonatok sebességéhez mérve igazán izgalmas, hanem ha belegondolunk, hogy bizony az 550-650 kilométeres óránkénti sebesség már a modernebb gázturbinás-légcsavaros utasszállító repülőgépek tartománya. Vannak ennél lassabbak és gyorsabbak, de az biztos, hogy ha egy vonat nagyon gyorsan megy, akkor leginkább már nem az autóval vagy más vonattal, hanem a repülővel versenyez.
És ez még akkor is igaz, ha valójában a TGV megengedett legnagyobb sebességét Párizs és Strassbourg között nem 575, hanem csak 320 kilométeres óránkénti sebességre emelték. Van a szupergyors vonatoknak különleges vonzóereje, például, hogy míg a légközlekedésben sokszor a repülőtérig kell gyorsvasúttal eljutni, és csak akkor kezdődik a tulajdonképpeni utazás, addig a szuper-expresszek rendszerint a nagyvárosok szívéből indulnak.
A vonaton tágasabb a tér, sokan ezt is inkább kedvelik, mint a szakmában tubusnak becézett repülőgép-törzsben egyhelyben üldögélni. Az is jó jel, hogy a pálya és a vonat alkalmas volt a csúcs-sebességre. De: a hírekben az is szerepel, hogy a felsővezetékben a feszültséget 25000 voltról 31 ezerre kellett emelni a siker érdekében. Amúgy pedig minél inkább közeledünk egy bizonyos távolsághoz, annál inkább kiütközik a tény, hogy ez a sebességtartomány, ami vonaton különleges rekord, az utasszállító repülőgép esetében szokásos, normális utazósebesség.
De ha valaki nem szeret repülni, és ráadásul ráér, annak vonzóbb lesz a vasút. A XX. század annak története, hogyan nem szorította ki az új közlekedési eszköz a régit, a vonat a jóslatok ellenére megmaradt az autózás elterjedésével, a közúti és vasúti közlekedést nem tette feleslegessé a repülés. Sőt, a személyhajózás sem halt ki végleg, noha mostanság a nagy óceánjárók nem annyira az észak-atlanti vizeket hasítják, hanem mondjuk az Antillák szigetei között úszkálnak, nem sietős üzleti utasokkal, hanem sütkérező turistákkal. Minden kiforrott közlekedési ág megtalálja a helyét, maximum változik a funkciója, például a gyorsaság helyett a luxus és az utazás élvezete lesz a lényeg. A gyorsvasutak nemcsak Ázsiában és Európában kínálnak alternatívát, alakul már a Los-Angeles – San Francisco vonal terve is. Nekünk, magyaroknak pedig az lehet a legfontosabb a vonatvilág fejlődésében, hogy a friss elképzelések szerint valamikor, a nem beláthatatlan jövőben, Londontól Budapestig lehet majd gyorsvasúton repülni a földön.
Márványi Péter jegyzete
Szupervonat Párizs és Budapest között 2015-re