1p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Eddig 158-an jelentkeztek a Budapesti Közlekedési Vállalatnak arra a rendkívüli álláshirdetésére, amelyben a társaság az autóbuszvezetők szeptember 4-ére kilátásba helyezett sztrájkjának idejére keres jelentkezőket "napi munkára" - közölte a BKV Zrt. kommunikációs igazgatója.
Eddig 158-an jelentkeztek a Budapesti Közlekedési Vállalatnak arra a rendkívüli álláshirdetésére, amelyben a társaság az autóbuszvezetők szeptember 4-ére kilátásba helyezett sztrájkjának idejére keres jelentkezőket "napi munkára" - közölte a BKV Zrt. kommunikációs igazgatója.

A BKV-dolgozók béréről és a szeptember 4-ére tervezett sztrájk ideje alatti szolgáltatások mértékéről kedden sem tudott megegyezni a cég vezetése és az érdekképviseleteket tömörítő sztrájkbizottság, így a tárgyalások szerdán folytatódnak. Az álláspontok most sem közeledtek egymáshoz: a BKV menedzsmentje továbbra is kitartott a dolgozónként havi 15 ezer forintos béremelési ajánlata mellett, a szakszervezetek ezzel szemben további hatszázalékos bérfejlesztésre tartanak igényt.

Nemes Gábor szakszervezeti vezető azt mondta: felháborítónak tartja, hogy a bértárgyalásokon a cég vezetése nem hajlandó a bérekről tárgyalni. Mint mondta, a tárgyaláson a munkáltató a szociális helyiségek és a végállomások tartózkodóinak felújítását vállalta, ám bérajánlatot nem tett. Közölte, részt vesznek a szerdai egyeztetésen is, de méltatlannak érzik a munkáltató viselkedését, ami végső soron a sztrájkhoz vezet.

Közölte azt is, felszólítja Regőczi Miklós vezérigazgató-helyettest, hogy a nevükben ne nyilatkozzon. A szakszervezeti vezető ezt annak kapcsán közölte, hogy a vezérigazgató-helyettes a délelőtti tárgyalásról azt mondta, "némi elmozdulást" érzékeltek a szakszervezetek részéről, mert már nem ragaszkodnak a "nulla százalékos" szolgáltatáshoz, és a 15-20-30 százalékos szolgáltatást is "elképzelhetőnek tartanak", bár - mint hozzátette - ezt "így nem mondták ki". Nemes Gábor szakszervezeti vezető az MTI-nek ezt a kijelentést később cáfolta, és azt mondta, a vezérigazgató-helyettes félretájékoztatta az újságírókat.

A Fővárosi Közgyűlés csütörtökön javaslatot fogad el a tervezett sztrájk idején elégséges BKV-szolgáltatás mértékéről - közölte előzőleg a BKV vezérigazgató-helyettese Ha nem sikerül megállapodni a bérekről, szeptember 4-én megbénulhat Budapest közösségi közlekedése. Regőczi Miklós hozzátette, a testület csak "véleményformáló" javaslatot tehet, bár ez a cégvezetésnek ad majd "erősítést".

A kommunikációs vezető az MTI kérdésére azt közölte, a városvezetést tájékoztatták az esetleges sztrájk hatásairól és a lehetséges károkról. Elmondta, "becsléseik szerint az egynapos sztrájk 3-4 milliárd forintos kárt okozat a nemzetgazdaságnak".

A BKV 80 százalékos szolgáltatást tart elégségesnek a reggel 4.30-tól 13 óráig tervezett sztrájk idejére. Regőczi Miklós szerint így délután 4-5 órára állna helyre a tömegközlekedés a fővárosban és környékén. A vezérigazgató-helyettes arra is felhívta a figyelmet, hogy ha később a sztrájk jogsértőnek bizonyul, akkor aki meghirdette és aki részt vett benne, az "teljes kártérítési felelősséggel tartozik".

Közölte, a szakszervezetek 13 százalékos bérfejlesztést akarnak, a cég ezzel szemben 7 százalékot ajánlott és a szociális juttatások egyszeri kifizetését. Jövedelmet ajánlunk tehát, de nem bérjellegűt - tette hozzá. Elmondta, a BKV újsághirdetéseire 158-an jelentkeztek egynapos buszvezetőnek. A társaság az egynapi munkáért bruttó 30 ezer forintot ajánl.

Közölte, ha úgy látják pénteken, hogy sztrájk lesz, értesítik őket és "szombat-vasárnap átesnek egy vonal- és típusismereti képzésen". Mint mondta, "teljes biztonsággal" le tudnak vizsgázni a jelentkezők az egy-, másfél napos képzést követően.

Regőczi Miklós újságírói kérdésre elmondta, "az üzembiztonság" szempontjából kell, hogy valami képünk legyen a kulcspozícióban lévő kollégákról, hogy ki sztrájkol, ki nem sztrájkol. Hozzátette: a bérszámfejtés miatt aznap reggel mindenkinek alá kell írnia a listát, hogy sztrájkol vagy nem sztrájkol, azt azonban később nem kívánják más célra felhasználni. Péterfalvi Attila adatvédelmi ombudsman erre vonatkozó állásfoglalásával kapcsolatban megjegyezte: "ha akarom nekem van igazam, ha nem akarom, nincs nekem igazam".

A BKV a sajtóanyaghoz mellékelte a Büntető törvénykönyv egy szakaszát, ami szerint bűncselekményt követ el, aki a közúti közlekedés biztonságát veszélyezteti és három évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető. A kommunikációs vezető arra az újságírói kérdésre, miért tették a többi dokumentum mellé ezt a jogszabály-idézetet, azt mondta: ez csak azokra vonatkozik, akik erőszakkal akarják megbénítani a közlekedést.

Az igazgató külön kitért arra, hogy miközben a metró- és a villamosvezetők valójában csak a BKV-nál találnak munkát, a társaság más munkát végző dolgozóit, például a lakatosokat viszonylag könnyű helyettesíteni, a buszvezetőkből hiány van, és ezt ők pontosan tudják. "Nagyon jól tudják, hogy (a buszvezetők közül) nem lehet kirakni 500 embert máról holnapra" - mondta Regőczi Miklós, aki szerint ez az oka, hogy a buszvezetők a "leghangosabbak" a BKV dolgozói közül.

Arra a kérdésre, hogy mi állhat a buszvezetők elégedetlenségének hátterében, hiszen övék az egyik legjobban fizetett állás a társaságnál, Regőczi Miklós azzal felelt, hogy erről a sofőröket kell megkérdezni.

Több, a BKV alkalmazásában álló és neve elhallgatását kérő buszvezető alapvetően a nagyon nehéz munkakörülményekre hivatkozott. Elmondták: Budapest egyre zsúfoltabb közlekedése hatalmas idegi megterhelést jelent, ráadásul a BKV járműparkja nagyon elöregedett, a buszok nagyon sokszor elromlanak, javításukhoz nincs alkatrész. Külön terhet jelent, hogy mostanában igen gyakran kell a buszvezetőknek az időlegesen leállított villamos-, metró- és HÉV-járatokat helyettesítő buszokon dolgozniuk. "A sokkal nehezebb munkáért többletjuttatás nem jár" - mondták.

Az MTI kérdésére elmondták, ahhoz, hogy valakiből buszvezető válhasson a megfelelő jogosítványon kívül szolgálati vizsga és típusvizsga is szükséges, valamint kétévente kell megújítani a KRESZ-vizsgát. A BKV-nál összesen 5000 járművezető dolgozik, ebből mintegy 3000 a buszvezető.

Földényi György, a sztrájkbizottság elnöke korábban azt közölte, hogy ha a szeptember 4-ei sztrájk eredménytelen lesz, a munkabeszüntetés ellenére sem jön létre a bérmegállapodás, akkor egy héttel későbbre újból sztrájkot hirdetnek. Ez viszont már mindaddig tart majd, amíg létre nem jön a bérmegállapodás.

2005 februárjában hosszan elhúzódó tárgyalások után fogadták el a szakszervezetek a cégvezetés személyenkénti 16 ezer forintos béremelési javaslatát. 2006-ban pedig személyenként átlagosan 19 ezer forintos béremelés volt a cégnél. Mindkét esetben az "utolsó pillanatban" elért megállapodással lehetett elkerülni a szakszervezetek által kilátásba helyezett sztrájkot. Idén a BKV vezetése havonta és dolgozónként 15 ezer forintos béremelést ajánl. Ezzel szemben a szakszervezetek még további hat százalékos bérfejlesztésre tartanak igényt.


Szolidaritást kér a MOSZ

A Munkástanácsok Országos Szövetsége (MOSZ) az Országos Érdekegyeztető Tanács összehívását kezdeményezi a BKV-nál tervezett sztrájk kapcsán kialakult tisztázatlan jogi helyzet miatt - közölte Palkovics Imre, a szövetség elnöke.

Azzal, hogy a BKV más munkahelyekről csábít át sofőröket a sztrájk idejére, elveszi a munkavállalók törvényben biztosított, sztrájkhoz való jogát. A sztrájktörés magában hordozza azt, hogy a munkásság nem tudja demokratikus úton érvényesíteni követeléseit - olvasható a közleményben. Mint Palkovics Imre írta: a MOSZ arra kéri tagjait és minden munkavállalót, hogy legyenek szolidárisak, és ne szerződjenek azzal a céggel alkalmi munkára, amely sem a munkavállalók jogos bérkövetelését, sem jogait nem biztosítja.

Az MTI a Szociális és Munkaügyi Minisztérium sajtótitkárságán úgy értesült, hogy az OÉT titkárságához kedd délutánig nem érkezett hivatalos megkeresés a Munkástanácsok Országos Szövetségétől. Szükség esetén néhány nap alatt összehívható az OÉT-t, ha ebben az érintettek megegyeznek - jelezték.

Negyedike egyre jobban kísért
Sztrájktörő kerestetik!
Mi lesz ebből? Továbbra sincs megállapodás

MTI
Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG