Arra is fény derült, hogy a fogyasztók nem kapják meg a szükséges információkat ahhoz, hogy különbséget tegyenek, azonosíthassák az „állatbarát” termékeket. A felmérés az EU 27 tagállamára, valamint Törökországra és Horvátországra terjedt ki.
A megkérdezettek 62 százaléka módosítana vásárlási szokásain az állatbarát termékek preferálása érdekében. A felmérés szerint a fogyasztók úgy vélik, jelenleg nincs választási lehetőségük az állatjóléti információk hiányosságai miatt. A megkérdezettek jelentős többsége támogatja a megfelelő címkézés vagy logóval való ellátás bevezetését, és általános egyetértéssel támogatnák azokat a farmereket, akik odafigyelnek az állatok jólétére.
A felmérés résztvevői egy tízes skálán 8-as fokozatra rangsorolták az állatjólét problémájának fontosságát (Magyarországon 7,3-as fontosságúként jelölték meg). Legtöbbjük szerint az utóbbi évtizedben hazájukban javult az állatjóléti helyzet, bár 77 százalék szerint még nagyon sok a tennivaló ezen a téren, erről különösen a görögök (96 százalék), a ciprusiak (91 százalék) és a portugálok (90 százalék) vélekednek így.
Az állatok helyzetével kapcsolatos hagyományos etikai aggályok mellett újabban egyre inkább előtérbe kerül, hogy az állatok jóléte szorosan összefügg az élelmiszer-termékek egészségességével és minőségével. A megkérdezettek EU-polgárok több mint fele egészségesebbnek tartja azokat a termékeket, amelyek előállítása során figyeltek az állatok jólétére, 48 százalék szerint pedig az ilyen termékek minősége jobb. |
Az Eurobarometer tavalyi hasonló felmérésében a nyilatkozók hajlandónak mutatkoztak magasabb árat fizetni az állatbarát termékért. Az idén már arra is sokan adtak igenlő választ, hogy hajlandóak-e a korábbi, megszokott üzlet helyett máshol bevásárolni, ha csak így juthatnak állatbarát környezetből származó élelmiszer-termékhez. A megkérdezettek több mint fele elismerte, hogy nem rendelkezik megfelelő információkkal az országában honos szokásokról, gyakorlatról az állatok jólétét illetően.
A minta 39 százaléka támogatná, hogy a termék címkéjén tüntessék fel a szükséges információkat, 35 százalék a logók ötletét, 26 százalék pedig egy megkülönböztető jelzés (például csillag) feltüntetését a csomagoláson. Az állatok jólétével és védelmével kapcsolatban közösségi akcióterv született, amely a 2006 és 2010 közötti időszakra szólóan állapít meg standardokat. Brüsszel komolyan fontolgatja a címkézés bevezetését, ez ügyben a német EU-elnökség égisze alatt, szerdán rendeznek konferenciát.
Fiatal marha, borjú, bébiboci...?
Ön fizetne többet a boldog állatok húsáért?
Marhaság: a teheneknek is lehet tájszólásuk
Felirat a konzerven: ezt a disznót jól tartották
Forrás: euractiv.hu