.jpg)
Kétségtelen, hogy az ország negyedik legnagyobb olajvállalata a legtitokzatosabb - írja a lap. A céget 1984 óta vezető Vlagyimir Bogdanov a leggazdagabb "vörös direktor", aki 1995-ben sikeresen privatizálta az SZNG-t. Az 58 éves, az olajszféra teljes szamárlétráját végigjáró milliárdos a Forbes szerint a 21. leggazdagabb orosz, a krízis után 4,4 milliárd dollár helyett 2,1 milliárd dollár vagyonnal. Bogdanov a szibériai Szurgutban él, az orosz oligarchákhoz képest szerényen, sem jachtjairól, sem pénzszóró mulatságairól nem ismert - jegyzi meg szombati írásában a lap.
A 27 milliárd dollár értékűre becsült vállalat magyarországi bevásárlása nemcsak azért meglepő, mert az SZNG-nek eddig nem voltak külföldi beruházásai, és a részvényeket dupla áron, 1,4 milliárd dollárért vette meg, hanem azért is, mert látszólag ellentétes az orosz olajexport jövőbeni stratégiájával: tavaly Vlagyimir Putyin kormányfő döntött a Balti vezetékrendszer-2 (BTSZ-2) kiépítéséről, amely 2015-re évi 50 millió tonna olajat szállítana, kiváltva ezzel a Magyarországra is kőolajat hozó Barátság vezetéket. Az 1016 kilométer hosszú BTSZ-2 elkerülve Ukrajnát és Fehéroroszországot (valamint leállítva a lengyel Gdansk kikötőjébe irányuló szállításokat), az oroszországi Uszty-Lugnál lévő, a közelmúltban bővített kikötőn keresztül juttatna Európába kőolajat.
Az orosz sajtó szerint az SZNG Mol-részesedése azonban azt jelenti, hogy a Barátság mégsem szárad ki, és akár a korábbinál kedvezményesebb olajárat is biztosíthat - írja a Népszabadság.
Lecsekkolja a PSZÁF az oroszokat
A Molnak most már a Kreml az ellenfél?
Mol: nemcsak a részvényt fizették ki az oroszok?
Oroszok a Molban: van okunk aggódni?
Az orosz állam lesz a Mol tulajdonosa?
"A Molnak meg kell őriznie függetlenségét"
Az oroszok csak egy székre vágytak a Molban
A Mollal vesztette el szüzességét a Surgutneftegas
Népszabadság