.jpg)
A NIF jövő évi üzleti tervében 214 milliárd forint van elkülönítve gyorsforgalmi utakra (ebből 103 milliárd a költségvetésből, a többi uniós támogatás), 95 milliárdot a vasút, 81 milliárdot a közutak fejlesztésére fordítanak.
Reményik Kálmán kiemelte, hogy az idén 79 kilométer gyorsforgalmi utat adtak át, ami az előző évekről áthúzódó tételekkel együtt elérte a 240 milliárd forintot. Így elkészült az M8-as Pentele-híd Dunaújvárosban, az M7-es Zamárdi-Szárszó szakasza a Köröshegyi viadukttal, az M7-es Sormás-Nagyakanizsa, továbbá az M3-as Görbeháza-Nyíregyháza szakasza. Reményik Kálmán elmondta, hogy így a magyar gyorsforgalmi úthálózat már meghaladja az 1000 kilométert.
Hozzátette: 2008-ban 77,5 kilométer gyorsforgalmi út készül el, melyeknek értéke 194,3 milliárd forint. Jelenleg is épül, és 2008-ban elkészül az M0-ás keleti szektora, az M0-ás Északi szektor, a Megyeri híd, valamint az M6-os M0-ás Érdi tető szakasza. Szintén jövőre adják át a forgalomnak az M7-es Balatonkeresztúr-Nagykanizsa szakaszát, az M7-es Mura-hídját, amivel Horvátországon keresztül közvetlen sztrádakapcsolat létesül az Adriai tengerrel. Elkészül még jövőre az M70-es Tornyiszentmiklós-országhatár közötti szakasza, amely Szlovénia felé nyújt gyorsabb közlekedési lehetőséget.
Az elnök-vezérigazgató közölte: több mint 100 kilométer hosszú gyorsforgalmi útszakasz építése indul jövőre. Így a M31-es M0-ás és Gödöllő közötti 12 kilométeres szakasza, melyet 2009-ben fejeznek be. Megindul az építés az M6-os Szekszárd-Bóly (49 kilométeres), és az M60-as Bóly-Pécs közötti (30 kilométeres) szakaszán is, ezek befejezése 2010-ben várható.
Az M0-ás déli szektorának 2-szer 3 sávossá bővítése és a meglévő útpálya felújítása is megkezdődik, valamint az M43-as Szeged-Makó közötti szakaszán is kezdődnek a munkálatok, ezt a tervek szerint 2010-ben adják át.
Előkészítés alatt van az M9-es gyorsforgalmi út 51-54-es számú főutak közötti szakasza, melynek építését várhatóan 2008 utolsó negyedévében kezdhetik el. Szintén folynak az előkészítő munkái a 8-as számú főút Körmendet elkerülő, és az M85-ös autóút Pereszteg-Sopron kelet-Sopron országhatár közötti szakaszának.
Reményik Kálmán szólt arról is, hogy az idén 20 közútfejlesztés készült el, mintegy 20 milliárd forint értékben, elsősorban körforgalmú csomópontok valósultak meg. A tervek szerint 2008-ban elkészül mintegy 15 milliárd forint értékű közútfejlesztés. Ezen belül több veszélyes csomópont is megvalósul, így a törökbálinti, és a békéscsabai, valamint a Gyöngyöst Észak-Nyugatról elkerülő út is elkészül.
Az idén megvalósult 51 kilométer vasúti pálya, 85 kitérő, és 11 peron mintegy 35 milliárd forint értékben. Folyamatban van még 130 folyókilométer vágány építése, és további kitérők, és peronok, mintegy 90 milliárd forint értékben. Ezek közül jövőre elkészül például, a Budapest-Hegyeshalom közötti Európai Vonatbefolyásoló Rendszer 1-es szintjének üzembe helyezése, az átépített Győr állomás, valamint a Ferencváros-Vecsés pályaszakasz átépítése.
Reményik Kálmán szólt még arról is, hogy egy projektnek mintegy 5-10 százalékát teszik ki az előkészítő költségek. Ezen belül 62 százalékot alkot a területszerzés, 10 százalékot a régészeti feltárás, 12 százalékot a tervezés, 8 százalékot a mérnöki munkák, míg csaknem 8 százalékot az egyéb ráfordítások.
A tényleges projektköltségeken belül meghatározó, 91 százalékos arányt képvisel a kivitelezés, 5,3 százalékot a területszerzés, csaknem 1-1 százalékot tesznek ki a régészet, illetve a tervezés kiadásai, míg a mérnöki munkák mindössze 0,69 százalékot emésztenek fel. Az elnök-vezérigazgató szerint ez az arány rendkívül alacsony, mert például az Unió tagállamaiban a mérnöki költségek aránya átlagosan 2-3 százalék.
A Volánosok idén már kisztrájkolták magukat
6,6 milliárdért újult meg a 37-es főút
100 milliárdokat ígérnek Kelet-Magyarországnak
MTI