1p
Számos új, pozitív változást hoz a budapesti közlekedésben a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) működése
Számos új, pozitív változást hoz a budapesti közlekedésben a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) működése - nyilatkozta Vitézy Dávid, a nemrég alapított fővárosi vállalat vezetője a Duna Televízió Hattól nyolcig című műsorában kedd reggel.

A közlekedési cég irányítója szerint több lehetőség lesz számon kérni a minőségi tömegközlekedést, egységes közlekedési kasszát lehet létrehozni. A buszközlekedés egy részét viszont ténylegesen is kiszervezik - derült ki a beszélgetésből. A BKV rendbetételénél feltétlenül számítanak uniós forrásokra, ezen a téren muszáj lesz sikereket elérni - nyilatkozta Vitézy Dávid.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. két tekintetben hoz fontos változást: egyfelől az összes közlekedési ágazatnak – közúti közlekedésnek, kerékpáros közlekedésnek, taxizásnak – egy közös szakmai irányítása lesz Budapesten. Ennek a stratégiai közlekedéspolitikai döntéseknél, de akár egy csomópont-felújítás megtervezésénél is komoly jelentősége lesz, főként, hogy mindegyik ágazat szempontjai érvényesülhessenek – mondta Vitézy Dávid, a BKK vezetője. A tömegközlekedés esetében pedig a szolgáltatói és megrendelői szerepek szétválasztásában jut szerep a BKK-nak.

Minőségibb tömegközlekedést hoz az átszervezés?

Utóbbiról bővebben beszélt Vitézy Dávid. Kifejtette: a tömegközlekedésben ma az utas a vevő, a BKV az eladó; ám valójában a vevőnek nincs módja érvényesíteni a vevői szerepből adódó hagyományos jogosítványait, és ezzel a szolgáltatás minőségének javítására ösztökélni az eladót. A mai finanszírozási rendszer miatt az sem kényszeríti azonnali minőségemelésre a BKV-t, ha az emberek átülnek személyautóikba - mondta a BKK vezetője.

A szolgáltatói és megrendelői szerep szétválasztása annyiban hoz újat, hogy belép a körbe egy megrendelő – jelesül a BKK –, amely a várost, a szolgáltatás megrendelőjét képviseli; képviselve ezáltal az utasok érdekeit is – magyarázta Vitézy. Ennek hozadéka lehet a jobb és hatékonyabb szolgáltatás, a tisztább és pontosabb tömegközlekedés. A menetrend megtervezésével, a közlekedési hálózat kialakításával, és a minőség-ellenőrzéssel kapcsolatos összes funkció átkerül a BKK-hoz, a BKV pedig egy hagyományos szolgáltató cég szerepébe kerül – szögezte le a közlekedési központ vezetője.

Uniós forrásokra is komolyan számítanak

Az átszervezéstől azonban több pénz nem lesz a kasszában, marad ugyanakkor a BKV nyolcvan milliárdos külső és mintegy hétszáz milliárdos belső adóssága. Milyen rendezési módok állnak itt rendelkezésre? - hangzott a Hattól nyolcig kérdése.

Éppen, mert nincs végtelen mennyiségű forrás, fontos egy hatékonyabb intézményrendszer kiépítése. Ennek részeként a parkolási díjakat és a teherforgalmi behajtási díjakat is egységes rendszerben lehet kezelni, ezzel létrehozva egy egységes közlekedési kasszát, ami szintén nagyon fontos – érvelt Vitézy Dávid.

Ami az adósságállományt illeti: a BKV közel nyolcvan milliárdos banki adósságállománya esetében szükség lesz az állam segítségére, hogy könnyítsen ezzel a főváros terhein.

A belső adósságállomány viszont nem pénzügyi jellegű tartozás, és “befelé”, a vállalat felé áll fenn. Lényege: az elmúlt években a járművekre, az infrastruktúrára nem költöttre ár a főváros és a cég azt, amit kellett volna. “Ebből fakadóan áll fenn az a helyzet, hogy húsz éves autóbuszok, harminc éves szovjet trolik, ötven éves korhoz közeledő keletnémet HÉV-szerelvények, és öt-tíz kilométeres sebességkorlátozások jellemzik ma a BKV-t. Az ilyen állapotú tömegközlekedés nem tudja felvenni a versenyt az autózással, ez pedig a városnak nem jó” - érvelt Vitézy.

A megoldás erre a problémára nem csak az lehet, hogy pénzt kérnek az államtól és a város is több pénzt “tesz bele”, hanem uniós forrásokat is le kell tudni hívni. “Ilyen típusú beruházásokra, járműállomány-fejlesztésre és pályafelújításokra lehet uniós forrásokat igénybe venni. Eddig az volt a gond, hogy a város nem volt képes a projekteket sikerrel megvalósítani és uniós forrást lehívni. E tekintetben is komoly változást hoz majd a BKK” - ígérte a szervezet vezetője.

Metrókocsi-ügy: nagyon nehéz helyzet

Ha nem lesz megegyezés az Alstom-mal a metrókocsik ügyében, tolódik a négyes metró határideje, ekkor elveszítjük a száznyolcvan milliárdos uniós támogatást. A helyzet nem egyszerű, mit lehet tenni most? - hangzott a Hattól nyolcig felvetése.

“A képet árnyalnám annyiban, hogy az Alstom-szerződés jelenleg nincs érvényben, hiszen a BKV vezérigazgatója a korábbi sorozatos határidő csúszások és az elutasított típusengedély miatt ezt a szerződést felmondta. A városvezetés lehetetlen helyzetre próbál megoldást találni. Hogy mi lehetséges megoldásként, erről szerdán fogunk tisztábban látni.” - mondta Vitézy Dávid. Hozzátette: igaz, amit Tarlós István is mondott korábban: minden elképzelhetőnél rosszabb a helyzet a metrókocsi szerződés estében. “Egy nagyon előnytelen szerződést kötöttek, hosszú hónapokig-évekig hagyták rossz irányba menni a dolgokat a látható aggasztó jelek ellenére. Ennek nyomán tartunk ott, ahol” - érvelt a BKK vezetője.

A buszközlekedést részben biztosan kiszervezik

A BKK – megrendelői szerepéből adódóan - megteremti a lehetőséget a buszforgalom kiszervezésére; meg lehet nyitni a versenyt arra, hogy adott buszvonalakat ki és hogyan tud olcsóbban üzemeltetni – reagált Vitézy Dávid a Hattól nyolcig felvetésére. Megjegyezte: muszáj lesz külső partnereket bevonni, hiszen Budapesten ezerszáz autóbusz szorul cserére, itt a legöregebb buszpark az uniós fővárosok közül. "Muszáj lesz beavatkozni, számítani lehet ilyen lépésekre" – mondta a Duna Televízióban Vitézy Dávid.

Privátbankár

Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG