A közlekedési cég irányítója szerint több lehetőség lesz számon kérni a minőségi tömegközlekedést, egységes közlekedési kasszát lehet létrehozni. A buszközlekedés egy részét viszont ténylegesen is kiszervezik - derült ki a beszélgetésből. A BKV rendbetételénél feltétlenül számítanak uniós forrásokra, ezen a téren muszáj lesz sikereket elérni - nyilatkozta Vitézy Dávid.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. két tekintetben hoz fontos változást: egyfelől az összes közlekedési ágazatnak – közúti közlekedésnek, kerékpáros közlekedésnek, taxizásnak – egy közös szakmai irányítása lesz Budapesten. Ennek a stratégiai közlekedéspolitikai döntéseknél, de akár egy csomópont-felújítás megtervezésénél is komoly jelentősége lesz, főként, hogy mindegyik ágazat szempontjai érvényesülhessenek – mondta Vitézy Dávid, a BKK vezetője. A tömegközlekedés esetében pedig a szolgáltatói és megrendelői szerepek szétválasztásában jut szerep a BKK-nak.
Minőségibb tömegközlekedést hoz az átszervezés?
Utóbbiról bővebben beszélt Vitézy Dávid. Kifejtette: a tömegközlekedésben ma az utas a vevő, a BKV az eladó; ám valójában a vevőnek nincs módja érvényesíteni a vevői szerepből adódó hagyományos jogosítványait, és ezzel a szolgáltatás minőségének javítására ösztökélni az eladót. A mai finanszírozási rendszer miatt az sem kényszeríti azonnali minőségemelésre a BKV-t, ha az emberek átülnek személyautóikba - mondta a BKK vezetője.
A szolgáltatói és megrendelői szerep szétválasztása annyiban hoz újat, hogy belép a körbe egy megrendelő – jelesül a BKK –, amely a várost, a szolgáltatás megrendelőjét képviseli; képviselve ezáltal az utasok érdekeit is – magyarázta Vitézy. Ennek hozadéka lehet a jobb és hatékonyabb szolgáltatás, a tisztább és pontosabb tömegközlekedés. A menetrend megtervezésével, a közlekedési hálózat kialakításával, és a minőség-ellenőrzéssel kapcsolatos összes funkció átkerül a BKK-hoz, a BKV pedig egy hagyományos szolgáltató cég szerepébe kerül – szögezte le a közlekedési központ vezetője.
Uniós forrásokra is komolyan számítanak
Az átszervezéstől azonban több pénz nem lesz a kasszában, marad ugyanakkor a BKV nyolcvan milliárdos külső és mintegy hétszáz milliárdos belső adóssága. Milyen rendezési módok állnak itt rendelkezésre? - hangzott a Hattól nyolcig kérdése.
Éppen, mert nincs végtelen mennyiségű forrás, fontos egy hatékonyabb intézményrendszer kiépítése. Ennek részeként a parkolási díjakat és a teherforgalmi behajtási díjakat is egységes rendszerben lehet kezelni, ezzel létrehozva egy egységes közlekedési kasszát, ami szintén nagyon fontos – érvelt Vitézy Dávid.
Ami az adósságállományt illeti: a BKV közel nyolcvan milliárdos banki adósságállománya esetében szükség lesz az állam segítségére, hogy könnyítsen ezzel a főváros terhein.
A belső adósságállomány viszont nem pénzügyi jellegű tartozás, és “befelé”, a vállalat felé áll fenn. Lényege: az elmúlt években a járművekre, az infrastruktúrára nem költöttre ár a főváros és a cég azt, amit kellett volna. “Ebből fakadóan áll fenn az a helyzet, hogy húsz éves autóbuszok, harminc éves szovjet trolik, ötven éves korhoz közeledő keletnémet HÉV-szerelvények, és öt-tíz kilométeres sebességkorlátozások jellemzik ma a BKV-t. Az ilyen állapotú tömegközlekedés nem tudja felvenni a versenyt az autózással, ez pedig a városnak nem jó” - érvelt Vitézy.
A megoldás erre a problémára nem csak az lehet, hogy pénzt kérnek az államtól és a város is több pénzt “tesz bele”, hanem uniós forrásokat is le kell tudni hívni. “Ilyen típusú beruházásokra, járműállomány-fejlesztésre és pályafelújításokra lehet uniós forrásokat igénybe venni. Eddig az volt a gond, hogy a város nem volt képes a projekteket sikerrel megvalósítani és uniós forrást lehívni. E tekintetben is komoly változást hoz majd a BKK” - ígérte a szervezet vezetője.
Metrókocsi-ügy: nagyon nehéz helyzet
Ha nem lesz megegyezés az Alstom-mal a metrókocsik ügyében, tolódik a négyes metró határideje, ekkor elveszítjük a száznyolcvan milliárdos uniós támogatást. A helyzet nem egyszerű, mit lehet tenni most? - hangzott a Hattól nyolcig felvetése.
“A képet árnyalnám annyiban, hogy az Alstom-szerződés jelenleg nincs érvényben, hiszen a BKV vezérigazgatója a korábbi sorozatos határidő csúszások és az elutasított típusengedély miatt ezt a szerződést felmondta. A városvezetés lehetetlen helyzetre próbál megoldást találni. Hogy mi lehetséges megoldásként, erről szerdán fogunk tisztábban látni.” - mondta Vitézy Dávid. Hozzátette: igaz, amit Tarlós István is mondott korábban: minden elképzelhetőnél rosszabb a helyzet a metrókocsi szerződés estében. “Egy nagyon előnytelen szerződést kötöttek, hosszú hónapokig-évekig hagyták rossz irányba menni a dolgokat a látható aggasztó jelek ellenére. Ennek nyomán tartunk ott, ahol” - érvelt a BKK vezetője.
A buszközlekedést részben biztosan kiszervezik
A BKK – megrendelői szerepéből adódóan - megteremti a lehetőséget a buszforgalom kiszervezésére; meg lehet nyitni a versenyt arra, hogy adott buszvonalakat ki és hogyan tud olcsóbban üzemeltetni – reagált Vitézy Dávid a Hattól nyolcig felvetésére. Megjegyezte: muszáj lesz külső partnereket bevonni, hiszen Budapesten ezerszáz autóbusz szorul cserére, itt a legöregebb buszpark az uniós fővárosok közül. "Muszáj lesz beavatkozni, számítani lehet ilyen lépésekre" – mondta a Duna Televízióban Vitézy Dávid.
Privátbankár