Az adatokból első ránézésre kiderül: az évente ellopott autók száma alapján a legfertőzöttebb országok Nagy-Britannia (majdnem 200 ezer járműlopás), Franciaország (több mint 200 ezer) és Olaszország (több mint 250 ezer autólopás évente).
Ehhez képest Kelet-Európa, azon belül például Magyarország statisztikái igazán kedvezőek. Itthon ugyanis − a "jármű önkényes elvétele" elnevezésű cselekményeket is beszámítva − nem egészen 8 ezer ilyen bűntett történt 2009-ben, ami nem mellesleg majdnem ezerrel kevesebb, mint egy évvel korábban - áll a szerkesztőségünkhöz eljuttatott sajtóközleményben.
Igaz azonban az is, hogy a nyugati országokban sokkal több az autó. Míg Magyarországon ezer embernek 360 autója van, addig például Nagy-Britanniában több mint 500, Olaszországban pedig majdnem 700. A nyugati járművek alacsony, 5-6 éves átlagéletkora is vonzó a tolvajok számára, szemben a hazai 11 évvel, vagy a − lopásokkal még kevésbé fertőzött – romániai 12-13 évvel. Ha ehhez hozzáadjuk a fejlett államok központi fekvését és határainak teljes átjárhatóságát, nagyjából értjük, miért tűnik ott el lényegesen több autó.
Felborítja viszont a sorrendet, ha azt vizsgáljuk, hogy az egyes országokban az autók mennyiségéhez képest mekkora az ellopott járművek száma. Ebből a szempontból Svédországban és Dániában lopják el a legsűrűbben az autókat, ezer autóból 11,5 illetve 10,4 darabot tüntetnek el a tolvajok, míg a lopás darabszámában vezető Nagy-Britannia, Franciaország és Olaszország a második helyre csúszik vissza itt a rendre 6,5, 7,3 és 7,7 értékekkel.
Bár hazánkban viszonylag kevés autót lopnak, annak több mint kétharmadát a fővárosból kötik el, tehát Budapest ebből a szempontból igen veszélyes. A helyzet más nagyvárosokban is hasonló. Már-már legendásan fertőzöttek a déli nagyvárosok, Nápoly, Marseille vagy Athén, de Amszterdam, Párizs, Stockholm és Koppenhága értékei is a legrosszabbak közé tartoznak.
A trend ugyanakkor rohamos csökkenést jelez, ugyanis azokban az államokban, ahol rendelkezésre állnak összehasonlító adatok, mindenütt a lopások számának folyamatos esése figyelhető meg. Ez alól Törökország az egyetlen kivétel, ahol évi 7-8 százalékkal nő a járműlopások mennyisége.
Bár a térképek a legfrissebb hozzáférhető, nyilvános európai statisztikák alapján készültek, ezért nem a 2010 novemberi állapotokat tükrözik, a trendeket, arányokat és helyszíneket a cég saját tapasztalatai is alátámasztják − kommentálta az adatokat Varga László, a Secret Control igazgatója. A cég évente 140-160 honi autólopási kísérletet hiúsít meg, tehát hetente legalább háromszor biztosan intézkedni kell a magyar tolvajok ellen. A külföldre utazó magyar állampolgárok autóit pedig évente 30-40 alkalommal kell megvédeni.
Privátbankár