
Nem örülök viszont annak, ha azt hallom, hogy egy-egy nagy cég azért megpróbálja kijátszani a szabályokat, illetve a végtelenségig kihasználja a kereteket, viszont az mindenképp új és örvendetes fejlemény, hogy a vállalatok többsége úgy érzi, a környezetvédelem ügyében jó képet kell mutatnia a világnak, ez még akkor is pozitív fejlemény, ha egy-egy cég esetében netán a jó kép mögött kevés az igazi jó tett.
Hasznos, hogy egy egész iparág foglalkozik környezetvédelmi berendezések, rendszerek gyártásával, remélhetőleg e gyártási folyamatok sem szennyezik a környezetet. De kifejezetten utálom, hogy miközben már mindenki felelős az ózonrétegért, a klímaváltozásért és az energiatakarékosságért, senki nem felelős az országutak és árokpartok mellett felejtett szemétkupacokért, amelyek javarésze nem egy-egy gonosz cég hulladéka, hanem a háztartások zsákos szemete, vagyis az amúgy környezettudatos állampolgároktól származik.
Jellemzően szomorú, hogy egyes spontán szemétlerakatok épp a szelektív gyűjtőszigetek mellett-mögött alakulnak ki. És nagyon nem szeretem, amikor a környezetvédelem eszközzé degradálódik, mondjuk egy beruházás megakadályozására, nem szeretem, hogy nem tudni, hová megy majd a forgalom az új Duna-hídról, mert az M0-ás összes lehetséges folytatását megvétózták, nem szeretem, hogy nem lehet normálisan hajózni a mi Duna-szakaszunkon, mert állítólag az is rombolná a környezetet, nem szeretem, hogy be lehet dobni az ürgéket is egy reptér késleltetésére, egy lélegzettel lehet kompromittálni a környezetvédelmet és a civil társadalmat.
Bizony ezt is érdemes végiggondolni ezen a napon: nem szabadna szembeállítani a gazdaságot, az infrastruktúra fejlesztését a környezetvédelemmel, mert ez a szembenállás egyáltalán nem szükségszerű. Az okos és kompromisszumképes környezetvédelem előbb-utóbb eléri a célját, a környezetvédelmi demagógia viszont súlyosan szennyezi a társadalmi környezetet.
Nekem az emberi technika és természet harmóniáját az az életre szólóan gyönyörű néhány perc szimbolizálja, amikor egy vitorlázó gép utasaként társává szegődhettem egy gemenci gólyának. Ugyanazon a körön repültünk, ő békésen figyelte, ahogy hozzá képest kissé sután próbálunk mi is motor nélküli fémszerkezetünkkel vele együtt emelkedni.
Márványi Péter jegyzete
Korábbi jegyzetek:
Vastagabb kenyér? A székely átlát a szitán
Még néhány emelés, és leszállunk a gázpedálról
Nyeregben a nemzet: vágta a Hősök terén
A több élelmiszer még nem garantál olcsóbb árakat
Magyar üzletemberek: merjünk kicsik lenni!