7p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A nagyhét és a húsvét a keresztény naptár talán legfontosabb időpontjai. Sokan ezeket az ünnepeket az istentiszteletekhez, körmenetekhez, gyertyagyújtáshoz, a tömjén illatához, a böjthöz és a vezekléshez kötik. Van azonban egy másik hagyomány is, melyet sok keresztény követ – ez pedig a tetoválás. 

Történelmi hagyománya van annak, hogy a húsvét fontos időszak a tetoválások tekintetében egyes keresztény csoportok körében. Pedig ma már a keresztény tetoválásokat a világ számos részén egész évben meg lehet csináltatni. Mégis, egyes keresztények között még mindig él a hagyomány, hogy akik húsvét körül Jeruzsálembe látogatnak, keresztet vagy bárányt tetováltatnak - általában az alkarjukon.

Gustavo Morello, a Boston College vallásszociológusaként és jezsuita katolikus papként régóta tanulmányozza a tetoválásokat, mint vallási gyakorlatot. A professzor olaszországi, jeruzsálemi, betlehemi és loretói tetoválóművészekkel készített interjúkat, akik folytatják és újrateremtik a keresztény tetoválás hagyományát. A gyakorlat nem sokkal Jézus keresztre feszítése után kezdődött, és a későbbi évszázadokban terjedt el Európa-szerte.

Akik húsvét körül Jeruzsálembe látogatnak, sokan keresztet vagy bárányt tetováltatnak az alkarjukra. Fotó: Depositphotos
Akik húsvét körül Jeruzsálembe látogatnak, sokan keresztet vagy bárányt tetováltatnak az alkarjukra. Fotó: Depositphotos

Az első keresztény tetoválások

A rómaiak, akárcsak a görögök, rabszolgákat és foglyokat tetováltattak általában betűkkel vagy szavakkal a homlokukra, amelyek a bűneiket jelezték. Nem sokkal Jézus halála után, i. e. 30. év körül, rabszolgasorba kerültek a keresztények, és „AM” jelzésű tetoválással jelölték meg őket – „ad metalla”, vagyis bányamunkára ítélve, ami gyakran halállal végződött.

Szinte ezzel egyidőben a nem rabszolgasorsú keresztények szolidaritásból kezdtek ókeresztény jeleket magukra varratni, például halat vagy bárányt, hogy megmutassák, azonosulnak Jézussal.

A latin vagy a görög nyelvben nem volt külön kifejezés a tetoválásra, ezért a „stizo”, a „signum” és a „stigma” szavakat használták. A megbélyegzés szó utalt Jézus kezén és lábán a keresztre feszítés következtében kialakult sebesülésekre is. A keresztények Jeruzsálemben gyakran kaptak saját „stigmákat”, általában keresztet Krisztus vértanúságának tiszteletére.

Egy hagyomány kezdete

A hagyományok eredetéről szerencsére több írásos feljegyzés is tanúskodik. Az egyik a 3. századból tesz említést, hogy a mai Egyiptomban és Szíriában élő keresztények halat és keresztet tetováltattak magukra. Egy másik pedig arról szól, amelyet Gázai Prokopiusz, egy i.sz. 475 és 538 között élt teológus írt Ézsaiás könyvéhez, miután megállapította, hogy sok Szentföldön élő keresztény csuklójára keresztet tetováltak. „De mások meg azt írják a kezükre, hogy „Az Úré”, vagy „Izrael” – jegyezte meg.

Amikor i.sz. 600-ban pestisjárvány sújtotta a szkítákat, a Fekete-tenger környékén élő nomád emberek azt hitték a tetoválásokról, hogy védelmet nyújtanak a halálos betegségek ellen. Simocatta Teofilakt, a késő ókor egyik utolsó történésze arról tesz említést, hogy a misszionáriusok azt javasolták, hogy „a fiatalok homlokát éppen ezzel a jellel tetoválják” – vagyis kereszttel.

De sok tanúságtétel említi a Szentföldről tetoválással hazatérő kereszteseket és zarándokokat a középkorból, ami a kora újkorban, a 16. és 18. század között tovább folytatódott.

Kik voltak a piktek?

Más kultúrák különböző módon használták a tetoválásokat. Amikor a rómaiak i.sz. 400-ban kapcsolatba kerültek a Brit-szigeteken élt kelta törzsekkel, pikteknek nevezték őket, mert testfestmények borították a bőrüket.

Nagy Gergely pápa követeket küldött a kelták keresztény hitre térítésére, majd egy másik vatikáni delegáció látogatása következett. 

Míg a misszionáriusok ellenezték a „pogány tetoválást”, mindkét delegáció egyetértett abban, hogy a keresztény isten számára készített tetoválások rendben vannak. 

Hasonló következtetésre jutott a Northumbria Council, egy 787-ben Észak-Angliában tartott gyülekezeti összejövetel is: az Istennek megfelelő tetoválások elfogadhatóak. Akkoriban az angolszász elitnek is volt tetoválása; York püspöke, Saint Wilfrid például keresztet varratott magára.

A tetoválók olasz szentélyei

Az 1300-as évek körül, amikor a szentföldi keresztény királyságok elvesztették uralmukat az oszmánok miatt, Olaszországban megjelentek a „Sacri Monti” nevű szentélyek, melyeket „szent hegyekre” helyeztek el, ahol a bhakták biztonságban zarándokolhattak, ahelyett, hogy életüket kockáztatva Jeruzsálembe érnének, amely addigra az oszmánok ellenőrzése alatt állt. Ezeket a szentélyeket olyan városokban hozták létre, mint Nápoly, Varallo és Loreto. A zarándokok pedig tetoválásokat készíthettek ezekben a szentélyekben. Az egyik hely Loreto szentélye volt, amelyet az 1300-as évek elején létesítettek. Loreto szentélyébe egy ereklyét hoztak a „Szent Házból”, amely a keresztény hagyomány szerint az a ház, ahol Szűz Mária hírt kapott arról, hogy megszüli Isten fiát.

Történelmi hagyománya van a vallási témájú tetoválásoknak. Fotó: Pixabay
Történelmi hagyománya van a vallási témájú tetoválásoknak. Fotó: Pixabay

A Loreto-szentélyben a tetoválás közösségi tevékenység volt, asztalosok, cipészek és kézművesek végezték, akik az ünnepek alatt kivitték a főtérre standjaikat, szerszámaikat és aki akart, annak tetováltak. A tetoválásokhoz jellemzően falemezkéket használtak a minta felvitelére, csakúgy, mint egy bélyeget. 

Loreto városa azonban 1871-ben higiéniai okokból betiltotta a tetoválást. Attól fogva az emberek titokban tetováltattak. 

Civilizálatlannak tartották

Az 1200-as évektől az 1700-as évekig a keresztény tetoválás szokása Európában egyaránt elterjedt a parasztok, a tengerészek, a katonák és a kézművesek, valamint az apácák és szerzetesek körében. Szépen megkapták magukra a kereszteket, Szűz Máriát, Jézus nevét vagy néhány mondatot a Bibliából.

A reneszánsz után azonban az európai kultúra a tetoválásokat a „civilizálatlannak” tartotta, és a gyarmatokon élő népekkel, bűnözőkkel és szegényebb katolikusokkal társította. Sok európai értelmiségi a katolicizmust inkább babonának tekintette, mint valódi vallásnak.

A „tetoválás” szó azután került a nyugati nyelvekbe, hogy Louis de Bougainville francia admirális és felfedező, valamint James Cook brit felfedező az 1700-as évek végén visszatért a Csendes-óceán déli részén tett utazásairól. Ott látták azt, hogy a helyi emberek nyomokat hagytak a testükön, és a „tatau” szót használták a rajzok elnevezésére. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a tetoválások akkor tértek volna vissza, ugyanis soha nem tűntek el.

A mai gyakorlat

Napjainkban a Közel-Kelet egyes templomaiban, például Egyiptom kopt keresztény templomaiban beépítik a tetoválás gyakorlatát a keresztelési rituálékba.

Valójában a szentföldi tetoválás soha szűnt meg. Wassim Razzouk, akivel 2022-ben készített interjút Morello, egy 27. generációs tetováló. Családja 1300 óta varrja a zarándokokat Jeruzsálemben. Razzouk pedig nem kevesebbet állít, mint hogy van néhány 500 éves falemeze, amelyet a családja használt a tetoválásokhoz.

Egy másik tetoválóművész, akivel interjút készített a vallásszociológus, Walid Ayash, zarándoktetoválásokat készít azoknak, akik ellátogatnak a betlehemi Születés templomába, ami az arab keresztények kedvelt szokása. Azt mondta, hogy a tetoválás egész évben zajlik a zarándokok látogatásai alatt a templomban. Bár idén a gázai háború következtében az izraeli hatóságok korlátozták a bejutást Jeruzsálembe és Betlehembe.

Olaszországban Jonatal Carducci tetoválóművész a vallásos tetoválás hagyományának helyreállításán dolgozik Loretóban. A vele készített 2023-as interjúban elmagyarázta, hogy gondosan lemásolta a régi falemezeket, amelyek mind a Szent Ház Múzeumában, mind a Római Folklórmúzeumban ki vannak állítva. 2019-ben ott nyitott egy szalont, ahol korábban Leonardo Conditti dolgozott. A szalon látogatói több mint 60 tetoválási minta közül választhatnak, köztük a Loretói Szűz Mária, keresztek és Jézus szívének ábráit.

Az idei húsvéton, amikor egyes keresztények tetoválást fognak csináltatni, a bőrvarrás vallásos gyakorlata – amely az idők kezdetétől használatos – ismét tovább gyűrűzik a történelembe.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi Hirtelen megszólalt az amerikai külügyminiszter a tűzszünetről
Privátbankár.hu | 2024. május 1. 12:10
Antony Blinken amerikai külügyminiszter szerint az Hamász iszlamista terrorszervezeten múlik a tavaly október 7-én a Gázai övezetbe hurcolt izraeli túszok kiszabadításáért folyó tűzszüneti tárgyalások sikere.
Nemzetközi Varga Mihály csak álmodozhat erről a román adatról
Privátbankár.hu | 2024. május 1. 11:19
A GDP 52,4 százalékára nőtt februárban Románia államadóssága - közölte szerdán a bukaresti pénzügyminisztérium.
Nemzetközi Valami készül? Újabb pofont adnának Orbán Viktoréknak Brüsszelben
Kollár Dóra | 2024. május 1. 10:21
Egy német javaslat tovább szigorítaná a jogállamisági eszközök kereteit, és a vétózást is gyengítené.
Nemzetközi Faluról falura nyomulnak előre az oroszok
Privátbankár.hu | 2024. május 1. 10:05
Az ukránok egyelőre nem tudják őket megállítani. Háborús hírek.
Nemzetközi Húsz éve még ünnepeltük, ma már nem?
Kormos Olga | 2024. május 1. 09:34
2004. május 1-jén országszerte európai uniós tagságváró eseményekkel vártuk a csatlakozást, húsz év után azonban nem lesz központi ünnepség. Húsz idézettel emlékezünk meg a jubileum kapcsán és mutatunk rá, hogyan változnak a dolgok... Érdekes visszaolvasni az évekkel ezelőtti mondatokat.
Nemzetközi Visszavették a rohamrendőrök a Columbiai Egyetemet a palesztinpárti tüntetőktől
Privátbankár.hu | 2024. május 1. 08:31
A rohamrendőrség egységei jelentek meg New Yorkban a Columbia Egyetem palesztinpárti tüntetők által elfoglalt főépületénél kedden.
Nemzetközi „Ma biztosan nem vennék fel Magyarországot az EU-ba” – Klasszis Podcast Balázs Péterrel
Izsó Márton - Wéber Balázs | 2024. május 1. 05:42
Ma van húsz éve, hogy Magyarország belépett az Európai Unióba. Balázs Péter volt külügyminiszter, hazánk első uniós biztosa lapcsoportunk műsorában, a Klasszis Podcastban beszélt a csatlakozási tárgyalások kulisszatitkairól, az azóta eltelt 20 évről, a közelgő EP-választásokról, a váratlan történések erejéről és Magyar Péter esélyeiről.
Nemzetközi Bebizonyosodott: Moszkva észak-koreai rakétát használ
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 19:55
Kedd esti háborús összefoglaló.
Nemzetközi Tüntetők foglalták el a Columbia Egyetemet
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 18:52
Nem csitul a palesztinpárti tiltakozók országos demonstrációja.
Nemzetközi Hamarosan ismét robbanhat a közel-keleti puskaporos hordó
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 17:12
Benjamin Netanjahu izraeli miniszterelnök azt mondta, hamarosn kezdősik a Rafah elleni támadás. A Hamász azt ígérte, szerda estig ad választ az Egyiptom által előkészített tűzsüneti javaslatra.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG