4p

Évtizedekre elhúzódó felújítások, növekvő késések és kényszermegoldások terhelik a német vasutat, az utasok türelme fogy.

A német Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) éles hangú cikkben bírálta a német vasút, a Deutsche Bahn (DB) jelenlegi állapotát, amelyet „egyre mélyülő káoszként” jellemzett. A lap szerint a közelgő Hamburg-Berlin vasútvonal teljes felújítása és a régóta húzódó Stuttgart 21 projekt – a stuttgarti főpályaudvar föld alá költöztetésével járó vasúti és városfejlesztési beruházás – jól mutatják, mennyire képtelen a vasúttársaság kezelni a problémáit. A FAZ úgy fogalmazott: a helyzet annyira kritikus, hogy a teljes összeomlás sem tűnik már távolinak, és a közvéleményben pánikhangulat kezd kialakulni.

A cikk szerint a vasúti hálózat jelenlegi állapota az évtizedes alulfinanszírozás következménye. A teljes rendszerátalakításra tervezett Deutschlandtakt, vagyis az országos, összehangolt menetrendi rendszer bevezetése a jelenlegi állás szerint csak 2070-re valósulhat meg. A FAZ ironikusan megjegyezte: addig akár be is lehetne zárni a vasúti közlekedést, és hagyni, hogy az utasok alkalomszerűen próbáljanak szerencsét.

A Hamburg-Berlin szakasz teljes felújítása legalább kilenc hónapos teljes lezárással jár majd, ami a menetidőket akár a háromszorosukra növelheti. A FAZ idézett egy, a projektben részt vevő kivitelezőt, aki szerint a munkálatok nem valódi „generálfelújítást”, inkább csak „kiterjesztett karbantartást” jelentenek, enyhített formában. A Stuttgart 21 projekt eredetileg 2019-re készült volna el, de a legfrissebb tervek szerint csak 2026 végén nyílhat meg részlegesen, és ez sem biztos. A DB vezetői, Berthold Huber és a projekt irányítója, Olaf Drescher továbbra is bizakodóak, és azt mondják: „2026-ban már vonatok fognak közlekedni a mélyállomáson.”

A lap szerint azonban ez akár csak egy-két tesztjáratot is jelenthet, a részleges megnyitás pedig önmagában is komoly „blamázs” lenne.

Bezzegvasút?
Bezzegvasút?

A vasúttársaság kényszermegoldásokat alkalmaz: a Hamburg-Berlin közötti áruszállítást egy időre Köln felé terelnék, ami több száz kilométeres kerülőt jelent, a Stuttgartot délkelet felől megközelítő ICE-járatokat pedig hosszabb ideig Würzburgon keresztül kell majd vezetni.

A FAZ kiemelte: a DB ügyfelei egyre kiszolgáltatottabb helyzetbe kerülnek. A vasúttársaság gyakran olyan hangnemben kommunikál velük, mintha ápolásra szoruló áldozatok lennének. A kártérítési igények formális ügyintézése – amely évente 200 millió euróba, azaz 80 milliárd forintba kerül a társaságnak – egyelőre némileg csillapítja a felháborodást, de a cikk szerint a türelem véges.

A helyzetet súlyosbítja a személyzethiány és az anyagellátási problémák sora, amelyek a lap szerint a korábbi spórolási politika következményei. Ahol a digitális ETCS rendszert, vagyis az európai vonatirányítási rendszert – amely egységesíti és automatizálja a vasúti közlekedés felügyeletét – bevezetik, ott nincs visszaút, és már a telepítés során is komoly nehézségek adódtak.

A felújítások befejezésének céldátuma folyamatosan tolódik: a Hamburg-Berlin szakasz korszerűsítését előbb 2031-re tervezték, majd 2035-re, most pedig 2036-ra tették át, ráadásul nyílt végű határidővel. A FAZ szerint a vasútvezetés arról beszél, hogy a munkálatok után az adott szakaszok legfeljebb öt évig maradnak építési korlátozásoktól mentesek – öt év, ami az utasok szemszögéből szinte semmi.

Bár a DB vezetése továbbra is 300 kilométer per órás sebességekről beszél a távolsági vonalakon, az utasok már annak is örülnek, ha egy ICE-járat eléri a 180 kilométeres óránkénti sebességet. A Stuttgart 21 projektet már a müncheni Deutsches Museumban is bemutatják, mintha egy kész, megvalósult fejlesztés lenne, miközben a pályaudvar a valóságban még egyetlen utast sem szolgált ki. A lap szerint a vasúthálózatot érintő problémák rendszerszintűek, és nem korlátozódnak a két legnagyobb projekt körüli botrányokra. A mindennapi forgalmat az ország számos pontján hátráltatják felújítások, és a már elvégzett munkák után sem garantált a zökkenőmentes működés, ahogyan ezt a frissen átadott Riedbahn példája is mutatja. Bár Németországban rendelkezésre állnak pénzforrások, a politikai akarat hiánya és a túlzottan széttagolt felelősségi rendszer akadályozza a hatékony beavatkozást, veti fel a szerző.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi Felcsillant a remény: újra működhet a kormányzat az Egyesült Államokban
Privátbankár.hu | 2025. november 10. 07:11
Az Egyesült Államok Szenátusa vasárnap este megtette az első lépést a több mint 40 napja tartó kormányzati leállás (shutdown) befejezése felé.  
Nemzetközi Lemondott a BBC vezérigazgatója az amerikai elnök egyik beszédének manipulálásával kapcsolatos vádak miatt
Privátbankár.hu | 2025. november 10. 06:25
Lemondott vasárnap Tim Davie, a BBC vezérigazgatója, miután olyan belső feljegyzések kerültek nyilvánosságra, amelyek szerint a brit közszolgálati médiatársaság manipulálhatta Donald Trump amerikai elnök egyik beszédét.
Nemzetközi Nagy pakkot kapott a kazah elnök Washingtonban, Orbán Viktornak adta át a kilincset
Bózsó Péter | 2025. november 9. 18:34
Donald Trump amerikai elnök a héten Kaszim Zsomart Tokajevet is fogadta a hivatalában, és vele együtt öt közép-ázsiai vezetőt az úgynevezett C5+1 formátum keretében.
Nemzetközi Az oroszok üzentek Trumpnak: a nukleáris meghajtású rakéta nem atomfegyver
Privátbankár.hu | 2025. november 9. 15:59
Oroszország nem szándékozik megszegni a nukleáris kísérletek általános betiltására vonatkozó (átfogó atomcsend-) egyezményben foglalt kötelezettségvállalásait – jelentette ki Dmitrij Peszkov, az orosz elnök sajtótitkára a Rosszija 1 televízió Moszkva. Kreml. Putyin című műsorában.
Nemzetközi A brit légierő is beszáll az oroszoknak tulajdonított drónok elleni harcba
Privátbankár.hu | 2025. november 9. 15:38
Nagy-Britannia a Királyi Légierő szakértőit küldi Belgiumba, hogy segítsenek az ország repülőtereit fenyegető drónok elleni küzdelemben. A múlt héten drónok zavarták meg a légikikötők forgalmát, jelentős fennakadásokat okozva – bár bizonyíték nincs, de az akciókat sokat Oroszországnak tulajdonították.
Nemzetközi Oroszország lecsapott: lenullázták az ukrán áramtermelést
Privátbankár.hu | 2025. november 9. 11:43
Ukrajna legtöbb régiójában vasárnap 8-16 órán át szünetel az áramellátás – közölte az Ukrenergo állami áramszolgáltató, miután az orosz támadások az ország áramtermelési kapacitását „nullára” csökkentették.
Nemzetközi Ukrajna gondja a Tiszával: hajsza a külföldre szökő férfiak után
Bózsó Péter | 2025. november 9. 10:34
Az országot ért orosz invázió után Ukrajna megtiltotta, hogy a 18 és 60 év közötti férfiak elhagyják az országot, bár a közelmúltban enyhített a szabályokon a 18 és 22 év közöttiek számára. Akik nem kívánnak a behívás lehetőségével szembenézni, illegálisan lépik át a határt. Közülük sokan távoznak így Romániába.
Nemzetközi Trump barátságának ára: újabb ezermilliárdos tételre derült fény
Privátbankár.hu | 2025. november 9. 08:21
HIMARS rakétatüzérségi eszközök és rakéták beszerzéséről is tárgyalt a Pentagonban Szalay-Bobrovniczky Kristóf – erről a honvédelmi miniszter beszélt szombaton a közmédiának nyilatkozva, hozzátéve: 3-5 éves beszerzési periódusban lehet gondolkodni a beszerzést illetően, az amerikai kongresszusi felhatalmazás után.
Nemzetközi Elfogatóparancsot adott ki Netanjahu ellen egy NATO-tagország
Privátbankár.hu | 2025. november 8. 16:47
Törökország népirtással vádolja az izraeli miniszterelnököt és több miniszterét.
Nemzetközi Hidegzuhany: cáfolják Orbán Viktor egyik washingtoni bejelentését (frissítve)
Privátbankár.hu | 2025. november 8. 16:16
A magyar miniszterelnök és a külgazdasági és külügyminiszter időkorlát nélküli mentességről beszél az olaj- és gázszankciók esetében, egy fehér házi forrás ugyanakkor csak egy évről. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG