4p

Évtizedekre elhúzódó felújítások, növekvő késések és kényszermegoldások terhelik a német vasutat, az utasok türelme fogy.

A német Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) éles hangú cikkben bírálta a német vasút, a Deutsche Bahn (DB) jelenlegi állapotát, amelyet „egyre mélyülő káoszként” jellemzett. A lap szerint a közelgő Hamburg-Berlin vasútvonal teljes felújítása és a régóta húzódó Stuttgart 21 projekt – a stuttgarti főpályaudvar föld alá költöztetésével járó vasúti és városfejlesztési beruházás – jól mutatják, mennyire képtelen a vasúttársaság kezelni a problémáit. A FAZ úgy fogalmazott: a helyzet annyira kritikus, hogy a teljes összeomlás sem tűnik már távolinak, és a közvéleményben pánikhangulat kezd kialakulni.

A cikk szerint a vasúti hálózat jelenlegi állapota az évtizedes alulfinanszírozás következménye. A teljes rendszerátalakításra tervezett Deutschlandtakt, vagyis az országos, összehangolt menetrendi rendszer bevezetése a jelenlegi állás szerint csak 2070-re valósulhat meg. A FAZ ironikusan megjegyezte: addig akár be is lehetne zárni a vasúti közlekedést, és hagyni, hogy az utasok alkalomszerűen próbáljanak szerencsét.

A Hamburg-Berlin szakasz teljes felújítása legalább kilenc hónapos teljes lezárással jár majd, ami a menetidőket akár a háromszorosukra növelheti. A FAZ idézett egy, a projektben részt vevő kivitelezőt, aki szerint a munkálatok nem valódi „generálfelújítást”, inkább csak „kiterjesztett karbantartást” jelentenek, enyhített formában. A Stuttgart 21 projekt eredetileg 2019-re készült volna el, de a legfrissebb tervek szerint csak 2026 végén nyílhat meg részlegesen, és ez sem biztos. A DB vezetői, Berthold Huber és a projekt irányítója, Olaf Drescher továbbra is bizakodóak, és azt mondják: „2026-ban már vonatok fognak közlekedni a mélyállomáson.”

A lap szerint azonban ez akár csak egy-két tesztjáratot is jelenthet, a részleges megnyitás pedig önmagában is komoly „blamázs” lenne.

Bezzegvasút?
Bezzegvasút?

A vasúttársaság kényszermegoldásokat alkalmaz: a Hamburg-Berlin közötti áruszállítást egy időre Köln felé terelnék, ami több száz kilométeres kerülőt jelent, a Stuttgartot délkelet felől megközelítő ICE-járatokat pedig hosszabb ideig Würzburgon keresztül kell majd vezetni.

A FAZ kiemelte: a DB ügyfelei egyre kiszolgáltatottabb helyzetbe kerülnek. A vasúttársaság gyakran olyan hangnemben kommunikál velük, mintha ápolásra szoruló áldozatok lennének. A kártérítési igények formális ügyintézése – amely évente 200 millió euróba, azaz 80 milliárd forintba kerül a társaságnak – egyelőre némileg csillapítja a felháborodást, de a cikk szerint a türelem véges.

A helyzetet súlyosbítja a személyzethiány és az anyagellátási problémák sora, amelyek a lap szerint a korábbi spórolási politika következményei. Ahol a digitális ETCS rendszert, vagyis az európai vonatirányítási rendszert – amely egységesíti és automatizálja a vasúti közlekedés felügyeletét – bevezetik, ott nincs visszaút, és már a telepítés során is komoly nehézségek adódtak.

A felújítások befejezésének céldátuma folyamatosan tolódik: a Hamburg-Berlin szakasz korszerűsítését előbb 2031-re tervezték, majd 2035-re, most pedig 2036-ra tették át, ráadásul nyílt végű határidővel. A FAZ szerint a vasútvezetés arról beszél, hogy a munkálatok után az adott szakaszok legfeljebb öt évig maradnak építési korlátozásoktól mentesek – öt év, ami az utasok szemszögéből szinte semmi.

Bár a DB vezetése továbbra is 300 kilométer per órás sebességekről beszél a távolsági vonalakon, az utasok már annak is örülnek, ha egy ICE-járat eléri a 180 kilométeres óránkénti sebességet. A Stuttgart 21 projektet már a müncheni Deutsches Museumban is bemutatják, mintha egy kész, megvalósult fejlesztés lenne, miközben a pályaudvar a valóságban még egyetlen utast sem szolgált ki. A lap szerint a vasúthálózatot érintő problémák rendszerszintűek, és nem korlátozódnak a két legnagyobb projekt körüli botrányokra. A mindennapi forgalmat az ország számos pontján hátráltatják felújítások, és a már elvégzett munkák után sem garantált a zökkenőmentes működés, ahogyan ezt a frissen átadott Riedbahn példája is mutatja. Bár Németországban rendelkezésre állnak pénzforrások, a politikai akarat hiánya és a túlzottan széttagolt felelősségi rendszer akadályozza a hatékony beavatkozást, veti fel a szerző.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi Ötven éve nem láttak ilyet Szomália fővárosában
Privátbankár.hu | 2025. december 25. 16:31
Mogadishunak a lakói csütörtökön önkormányzati választásokon szavaztak. Ezeket a voksolásokat annak érdekében tartották, hogy előkészítsék az utat a kelet-afrikai ország első közvetlen, országos választásaihoz, amelyekre több mint fél évszázada nem került sor.
Nemzetközi Még nem volt elég a japán jegybank elnökének?
Privátbankár.hu | 2025. december 25. 14:10
A japán jegybank elnöke, Ueda Kazuo csütörtökön a kamatemelés folytatásáról beszélt.
Nemzetközi Hatott Trump fenyegetése? – az általa kedvelt jelölt nyerte a hondurasi elnökválasztást
Privátbankár.hu | 2025. december 25. 12:45
Nasry Asfurát szerdán hivatalosan is győztesnek nyilvánították, több mint három héttel a november 30-i választás után. A voksolást késések, technikai problémák és csalási vádak kísérték.
Nemzetközi Az ukránok szerint az oroszok 1,2 millió embert veszítettek
Privátbankár.hu | 2025. december 25. 11:15
Oroszország mintegy 1 201 230 katonát veszített Ukrajnában a 2022. február 24-i teljes körű invázió kezdete óta – jelentette az Ukrán Fegyveres Erők Vezérkara csütörtökön.
Nemzetközi Volodimir Zelenszkij erőset üzent Putyinnak karácsonyi beszédében
Privátbankár.hu | 2025. december 25. 10:30
Az ukrán elnök szenteste szólt a nemzethez, felidézve azt a hagyományos hiedelmet, miszerint ezen az éjszakán „megnyílnak az egek”, és az ukránok egyetlen kívánságot fogalmaznak meg.
Nemzetközi Joggal félhet az elnökválasztástól Volodimir Zelenszkij
Privátbankár.hu | 2025. december 25. 09:30
Egy szoros első forduló után a jelenlegi elnök még bejutna a másodikba, de ott két lehetséges jelölttel szemben is alulmaradna egy karácsonykor közzétett ukrán közvélemény-kutatás szerint.
Nemzetközi Tucatnyi ország ítélte el Izraelt a telepespolitikája miatt
Privátbankár.hu | 2025. december 25. 08:30
Több ország, köztük Nagy-Britannia, Kanada, Németország, szerdán elítélte az izraeli biztonsági kabinet jóváhagyását 19 új telep létrehozására a megszállt Ciszjordániában, kijelentve, hogy azok sértik a nemzetközi jogot, és az instabilitás fokozásának kockázatát hordozzák magukban.
Nemzetközi Brüsszel beszólt Washingtonnak
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 15:24
Az Európai Bizottság elítélte, hogy kitiltottak öt európai tisztségviselőt az Egyesült Államokból.
Nemzetközi Szörnyű tragédia történt – már meg is van az oka
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 15:07
A török hatóságok megtalálták a feketedobozát annak a repülőgépnek, amely előző nap – fedélzetén a líbiai vezérkari főnökkel és más magas rangú katonatisztekkel – zuhant le Ankarától nem messze.
Nemzetközi Zelenszkij felfedte a Trumppal közös béketervét
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 14:53
Az ukrán elnök szerint ez lehet az alapja al háború lezárását célzó jövőbeli megállapodásoknak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG