4p

Évtizedekre elhúzódó felújítások, növekvő késések és kényszermegoldások terhelik a német vasutat, az utasok türelme fogy.

A német Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) éles hangú cikkben bírálta a német vasút, a Deutsche Bahn (DB) jelenlegi állapotát, amelyet „egyre mélyülő káoszként” jellemzett. A lap szerint a közelgő Hamburg-Berlin vasútvonal teljes felújítása és a régóta húzódó Stuttgart 21 projekt – a stuttgarti főpályaudvar föld alá költöztetésével járó vasúti és városfejlesztési beruházás – jól mutatják, mennyire képtelen a vasúttársaság kezelni a problémáit. A FAZ úgy fogalmazott: a helyzet annyira kritikus, hogy a teljes összeomlás sem tűnik már távolinak, és a közvéleményben pánikhangulat kezd kialakulni.

A cikk szerint a vasúti hálózat jelenlegi állapota az évtizedes alulfinanszírozás következménye. A teljes rendszerátalakításra tervezett Deutschlandtakt, vagyis az országos, összehangolt menetrendi rendszer bevezetése a jelenlegi állás szerint csak 2070-re valósulhat meg. A FAZ ironikusan megjegyezte: addig akár be is lehetne zárni a vasúti közlekedést, és hagyni, hogy az utasok alkalomszerűen próbáljanak szerencsét.

A Hamburg-Berlin szakasz teljes felújítása legalább kilenc hónapos teljes lezárással jár majd, ami a menetidőket akár a háromszorosukra növelheti. A FAZ idézett egy, a projektben részt vevő kivitelezőt, aki szerint a munkálatok nem valódi „generálfelújítást”, inkább csak „kiterjesztett karbantartást” jelentenek, enyhített formában. A Stuttgart 21 projekt eredetileg 2019-re készült volna el, de a legfrissebb tervek szerint csak 2026 végén nyílhat meg részlegesen, és ez sem biztos. A DB vezetői, Berthold Huber és a projekt irányítója, Olaf Drescher továbbra is bizakodóak, és azt mondják: „2026-ban már vonatok fognak közlekedni a mélyállomáson.”

A lap szerint azonban ez akár csak egy-két tesztjáratot is jelenthet, a részleges megnyitás pedig önmagában is komoly „blamázs” lenne.

Bezzegvasút?
Bezzegvasút?

A vasúttársaság kényszermegoldásokat alkalmaz: a Hamburg-Berlin közötti áruszállítást egy időre Köln felé terelnék, ami több száz kilométeres kerülőt jelent, a Stuttgartot délkelet felől megközelítő ICE-járatokat pedig hosszabb ideig Würzburgon keresztül kell majd vezetni.

A FAZ kiemelte: a DB ügyfelei egyre kiszolgáltatottabb helyzetbe kerülnek. A vasúttársaság gyakran olyan hangnemben kommunikál velük, mintha ápolásra szoruló áldozatok lennének. A kártérítési igények formális ügyintézése – amely évente 200 millió euróba, azaz 80 milliárd forintba kerül a társaságnak – egyelőre némileg csillapítja a felháborodást, de a cikk szerint a türelem véges.

A helyzetet súlyosbítja a személyzethiány és az anyagellátási problémák sora, amelyek a lap szerint a korábbi spórolási politika következményei. Ahol a digitális ETCS rendszert, vagyis az európai vonatirányítási rendszert – amely egységesíti és automatizálja a vasúti közlekedés felügyeletét – bevezetik, ott nincs visszaút, és már a telepítés során is komoly nehézségek adódtak.

A felújítások befejezésének céldátuma folyamatosan tolódik: a Hamburg-Berlin szakasz korszerűsítését előbb 2031-re tervezték, majd 2035-re, most pedig 2036-ra tették át, ráadásul nyílt végű határidővel. A FAZ szerint a vasútvezetés arról beszél, hogy a munkálatok után az adott szakaszok legfeljebb öt évig maradnak építési korlátozásoktól mentesek – öt év, ami az utasok szemszögéből szinte semmi.

Bár a DB vezetése továbbra is 300 kilométer per órás sebességekről beszél a távolsági vonalakon, az utasok már annak is örülnek, ha egy ICE-járat eléri a 180 kilométeres óránkénti sebességet. A Stuttgart 21 projektet már a müncheni Deutsches Museumban is bemutatják, mintha egy kész, megvalósult fejlesztés lenne, miközben a pályaudvar a valóságban még egyetlen utast sem szolgált ki. A lap szerint a vasúthálózatot érintő problémák rendszerszintűek, és nem korlátozódnak a két legnagyobb projekt körüli botrányokra. A mindennapi forgalmat az ország számos pontján hátráltatják felújítások, és a már elvégzett munkák után sem garantált a zökkenőmentes működés, ahogyan ezt a frissen átadott Riedbahn példája is mutatja. Bár Németországban rendelkezésre állnak pénzforrások, a politikai akarat hiánya és a túlzottan széttagolt felelősségi rendszer akadályozza a hatékony beavatkozást, veti fel a szerző.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi Gigantikus korrupciós botrány, fájdalmas béketerv – már meg is van Zelenszkij utódja?
Wéber Balázs | 2025. december 2. 18:36
Zelenszkij az elnöksége alighanem legnehezebb napjait éli: a méretes korrupciós botrányba a legfontosabb embere is belebukott, a stratégiai jelentőségű Pokrovszkot elfoglalhatták az oroszok, miközben egyre nagyobb a nyomás rajta egy súlyos kompromisszumokat tartalmazó béketerv elfogadása érdekében. És hirtelen aktivizálódott egy régi riválisa, aki mihamarabb lezárná a háborút. Mi történik Ukrajnában? Ezt nézzük meg az e heti Nagyítóban.
Nemzetközi Csak nem a rejtélyes magyar katonai attasé vett részt a csádi ünnepségen? (frissítve)
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 17:48
Egyelőre nem lehet tudni, kicsoda a katona, és mit keresett a vitatott afrikai vezető díszszemléjén. A Honvédelmi Minisztérium jelenleg hallgat az ügyben.
Nemzetközi Putyin: „Ha Európa harcolni akar, akkor most készen állunk”
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 17:17
Az orosz elnök ezt az orosz-amerikai külügyi tárgyalások előtt mondta. 
Nemzetközi Visszavonták a jövő évi költségvetést – Bulgáriában
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 17:05
A bolgár kormány bejelentette, hogy visszavonja vitatott 2026-os költségvetési tervét, miután hétfő este hatalmas tüntetéseket tartottak ellene a fővárosban, Szófiában és az ország számos városában.
Nemzetközi Házkutatás volt a brüsszeli Európai Külügyi Szolgálatnál
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 16:42
Az uniós ügyészség az EU egyik presztízsprojektjét vizsgálta: kedden házkutatást tartottak a brüsszeli Európai Külügyi Szolgálatnál csalás gyanúja miatt.
Nemzetközi Zelenszkij Írországban: „Nincsenek egyszerű megoldások”
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 16:12
Volodimir Zelenszkij ukrán elnök először jár hivatalos úton Írországban, és közös sajtótájékoztatót tartott ír kollégájával. 
Nemzetközi Lemondott Nigéria védelmi minisztere
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 14:59
Azonnali hatállyal lemondott posztjáról egészségügyi okokra hivatkozva Mohammed Badaru Abubakar nigériai védelmi miniszter – közölte az elnöki hivatal.
Nemzetközi Kiderült: Donald Trumpék tényleg parancsot adtak a második venezuelai hajótámadásra
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 14:34
Az amerikai haditengerészet egyik magas rangú admirálisa rendelte el egy állítólagos venezuelai drogszállító hajó elleni második csapásmérést szeptember 2-án – erősítette meg a Fehér Ház.
Nemzetközi Vége: leáll a szerb kőalajfinomító
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 13:49
Nem hosszabbították meg a Szerbiai Kőolajipari Vállalat (NIS) működési engedélyét, leáll a szerbiai kőolajfinomító, a szerb kormány viszont lehetővé tette, hogy a NIS lezárja a pénzügyeit, és a hét végéig kifizethesse dolgozóit, illetve beszállítóit – hangsúlyozta Aleksandar Vucic szerb köztársasági elnök keddi rendkívüli sajtótájékoztatóján.
Nemzetközi Az oroszok is észrevették, hogy valami nincs rendben Orbán Viktor tolmácsával
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 12:50
Nem kellett magyarul tudni ahhoz, hogy feltűnő legyen, valami furcsát művel a Putyin-Orbán találkozón dolgozó magyar tolmács.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG