Olyan használható, gyakorlati ismereteket kell átadni, amit később a hétköznapi életben is tudnak használni a gyerekek – tette hozzá.
Pölöskei Gáborné |
Egy 2012-es országgyűlési határozat alapján az általános iskolák felső tagozatában és a középiskolákban alapvető pénzügyi ismereteket kell beépíteni a tananyagba. A saját felelősség, a felelősségtudat, saját életünk megtervezése olyan dolgok, amelyekről kell beszélni a gyerekekkel – mondta a helyettes államtitkár.
Pénzügyi ismereteket építenek be például a történelem oktatásába, mint a pénz funkciói, formái, a pénzintézetek szerepe, tevékenysége. Vannak azután más specializált középiskolai tantárgyak, mint az „etikus vállalkozói ismeretek”, amelyek tananyagába beépülhetnek ilyen ismeretek. Indulnak tréning-jellegű programok bankok, takarékszövetkezetek szervezésében, mint az OTP Fáy András Alapítvány oktató központja. A bankok (és brókercégek) gyakorta rendeznek pénzügyi tárgyú versenyeket.
Ahhoz, hogy minden gyermekhez eljussanak ezek az ismeretek, ahhoz rendszerszintű átalakítás is kell – mondta a szakember. Tematikus heteket készülnek beépíteni a tanév rendjébe, pénzügyi tudatosságról, környezetvédelemről, életmódról. Itt nem frontális tanítás folyna, a gyerekeket lehetne mozgatni, ők is készülhetnének rá. Az iskola jelenlegi zárt világát oldaná – hangzott el.
„A digitális kompetencia és pénzügyi ismeretek fejlesztése a különböző szaktárgyakban” – ez lenne a feladat az államtitkár-helyettes szerint a tanárok továbbképzésénél. A pedagógus-továbbképzés létszükséglet a szakember szerint.
Szemléletváltásra lenne szükség, a passzív tanulástól az aktív tanulás felé, az eszközhasználattól a problémamegoldás felé, az osztálymunkától az egyén felé, az oktató munka információ-közlésétől a mentorok tudásbeli és személyiség-fejlesztése felé.
Megijedtek a diákok a bankoktól Nagyon fontosnak tartaná a tanulók pénzügyi tudatosságra való felkészítését a hátrányos helyzetű településeken Barlai Róbertné, az Országos Köznevelési Tanács tagja a Privátbankár pénzügyi edukációs konferenciáján. Az elszegényedés miatt ehhez a szociális tárcával is össze lehetne fogni. Probléma, hogy a jelenlegi tananyag, például a matematika óriási terheket rak a diákokra, a szakember szerint a tananyagot csökkenteni kellene. Vasné Botár Ágnes iskolaigazgató szerint a diákoktól azt hallják vissza, hogy megijedtek a bankoktól és a hiteltől, és az vonul be a köztudatba, hogy jobb, ha nem is nyúl hitelhez az ember. Dr. Mihály Nikolett egyetemi adjunktus úgy véli, megvannak a tananyagok, a digitális módszerek, de nem kapnak helyet az oktatásban. Most azonban az EMMI képviselőjének előadása alapján megindult valamilyen fejlődés ebbe az irányba. |