Nyakunkon a karácsony, novemberben és decemberben nemcsak a kiskereskedelemben, az áruhitelezésben is főszezon van, hiszen sokan karácsonyra tartogatják egy-egy nagy értékű termék megvásárlását, amellyel az egész családnak örömet szereznek. Az ilyen „családi ajándékokat” pedig nem feltétlenül kívánják egy összegben kifizetni. Az éves áruhitelezés mintegy egynegyede történik az év utolsó két hónapjában: az élénkülés a műszaki és a barkácsáruházakban már november elejétől érzékelhető volt – derül ki az áruhitelezésben piacvezető Cetelem adataiból.
Előrelátók és plázatöltők
Tömeg ellen - webáruház A webáruházak térhódításával az internetes hiteligénylések térnyerése idén is folytatódik. „Az online vásárlásokhoz kapcsolódó áruhitel igénylések terén nagymértékű emelkedését prognosztizálja Lukácsi Zoltán. A Magyar Cetelem Bank marketingigazgatója a növekedést azzal magyarázza, hogy egyre többen igyekeznek elkerülni az ünnepek előtti tömeget úgy, hogy a parkolóhely-vadászat és a pénztáraknál történő végtelennek tűnő sorban állás helyett inkább interneten választják ki és vásárolják meg a meglepetéseket. Így nem kell foglalkozniuk az üzletek nyitva tartásával, és a nehéz berendezések hazaszállítását sem kell magukra vállalniuk. „A számítógép előtt ülve vagy tablettel az ölben a hitelfelvétel is kényelmesebb és lehetőséget ad a feltételek alapos átvizsgálására; ezáltal megfontoltabb döntést hozhatunk arról, hogy milyen konstrukciót választunk” – tette hozzá a marketingigazgató. Érdekesség, hogy azok között az internetes vásárlók között, akik áruhitelt igényelnek, kétszeres a férfiak aránya a nőkével szemben – s ezt csak részben igazolja az a vélekedés, hogy a műszaki cikkek területén a férfiak a fő döntéshozók a magyar családokban. Ugyanakkor megdőlt az a nézet, hogy kizárólag a fiatalok vásárolnak az interneten. Az online hitelt igénybe vevő Cetelem ügyfelek közel fele 35 év feletti. |
A megkérdezettek közel fele (45 százalékuk) legkésőbb novemberben elkezdte a karácsonyi ajándékok beszerzését, sőt közel ötödük (18 százalék) már év közben be-beszerzett egy-egy ajándékot – derül ki a CIB Bank megbízásából készített kutatásból. Utolsó pillanatra a válaszadók tizede hagyja az ajándékvásárlást – ennek fényében persze érdekes, hogy kik töltik meg akkor a bevásárlóközpontokat. A megkérdezettek 79 százaléka előre megtervezi, hogy mit vesz majd, és mindössze 4 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy csak a vásárlás helyszínén dönti el, mivel lepje meg szeretteit.
Karácsonyi ajándékra az emberek háztartásonként átlagosan 67 ezer forintot költenek, míg további közel 45 ezer forintba kerülnek az ünnephez kapcsolódó egyéb kiadások - étel, utazás. A megkérdezettek átlagosan 7 személyt ajándékoznak meg egy hét múlva.
Lassan változó slágertermékek
A legnépszerűbb ajándék idén a könyv (68 százalék), a kozmetikum (63 százalék) és a ruhanemű, illetve cipő (52 százalék) lesz a CIB szerint. Édességet 41 százalékuk, kisebb háztartási gépet 41 százalékuk, játékot 38 százalékuk vásárol. A Cetelem a műszaki cikkeket bontotta tovább. Szerintük az idei karácsony slágertermékei – a tavalyi évhez hasonlóan – idén is az LCD-tévék, az okostelefonok és a táblagépek lesznek.
A CIB kutatásai szerint a karácsonyi ajándékok beszerzését az emberek 60 százaléka az aktuális fizetéséből oldja meg, 42 százalékuk ugyanakkor általános tartalékait csökkenti e célból. A legtudatosabbak az a 36 százalék, akik kifejezetten erre a célra félretett összegből gazdálkodnak.
Az emberek ötöde hitelből veszi az ajándékot
A karácsony címén az ügyfelek 19 százaléka veri magát kölcsönbe a CIB felmérése szerint. A Cetelem kimutatásai arról tanúskodnak, hogy az átlagos igényelt hitelösszeg jóval meghaladja a 100 ezer forintot.
Abban az esetben, ha karácsonyra hitelt igényelnek, a fogyasztók alaposan utánajárnak a lehetőségeknek: a válaszadók 44 százaléka fordul a bankfióki tanácsadókhoz, míg 42 százalék az interneten is tájékozódik. A döntés során továbbra is a legfontosabb szempont a THM, a havi törlesztőrészletek nagysága, a kamat és a futamidő – számol be a tudatosság erősödéséről Surányi Zoltán, a CIB Bank lakossági üzletágának termékfejlesztési vezetője.
A webáruházak térhódításával az internetes hiteligénylések térnyerése idén is folytatódik. „Az online vásárlásokhoz kapcsolódó áruhitel igénylések terén nagymértékű emelkedését prognosztizálja Lukácsi Zoltán. A Magyar Cetelem Bank marketingigazgatója a növekedést azzal magyarázza, hogy egyre többen igyekeznek elkerülni az ünnepek előtti tömeget úgy, hogy a parkolóhely-vadászat és a pénztáraknál történő végtelennek tűnő sorban állás helyett inkább interneten választják ki és vásárolják meg a meglepetéseket. Így nem kell foglalkozniuk az üzletek nyitva tartásával, és a nehéz berendezések hazaszállítását sem kell magukra vállalniuk. „A számítógép előtt ülve vagy tablettel az ölben a hitelfelvétel is kényelmesebb és lehetőséget ad a feltételek alapos átvizsgálására; ezáltal megfontoltabb döntést hozhatunk arról, hogy milyen konstrukciót választunk” – tette hozzá a marketingigazgató. Érdekesség, hogy azok között az internetes vásárlók között, akik áruhitelt igényelnek, kétszeres a férfiak aránya a nőkével szemben – s ezt csak részben igazolja az a vélekedés, hogy a műszaki cikkek területén a férfiak a fő döntéshozók a magyar családokban. Ugyanakkor megdőlt az a nézet, hogy kizárólag a fiatalok vásárolnak az interneten. Az online hitelt igénybe vevő Cetelem ügyfelek közel fele 35 év feletti.