Nem kisebb feladatra vállalkozott a kínai óriásvállalat, az Alibaba fizetési megoldásaival foglalkozó leányvállalata, az Alipay, minthogy egyszer és mindenkorra leszámol a készpénz és bankártyahasználattal. Mondhatnánk, hogy ezt a bátor vállalást gyakorlatilag mindenki megtette a Money20/20 európai fintech konferencián, de a Rita Liu európai operációkért felelős vezető keynote beszédében bemutatott megoldások azt bizonyítják, hogy a készpénzmentes élet már közelebb van mint gondolnánk, sőt, Kína lakossága már élvezheti is az előnyeit.
Ahol próbálták, ott bejött
Az Alipay több frontos támadást mutatott be: készítettek egy úgynevezett “szuperappot”, amiben minden együtt van: a személyes adataink, irataink elektornikus változata, eltárolja a hűségkártyákat, természetesen a bankkártyákat is. Ez eddig mondjuk nem nagy szám, hiszen más alkalmazások is kínálnak ilyet, inkább az benne a szép, hogy szinte mindenhol elfogadják a fizetés ilyen módját Kínában.
Ott vannak például az úgynevezett Smarthotelek, amelyek együttműködve az Alipay-jel, kényelmes és zökkenőmentes becsekkolást biztosítanak a szállásokra anélkül, hogy a személyigazolványokkal, a foglalással kellene bajlódni.
Egy másik igen népszerű együttműködés a kórházakkal volt: az Alipay applikációjához csatlakozva mobiltelefonon keresztül lehetett elintézni az időpontfoglalást, a beteg behívását és a fizetést is. Nincs sorban állás, nincs idegőrlő várakozás, ahogy az a bemutatott előtte-utána képen is látható.
A társadalmi felelősségvállalás is fontos a cégnek: lehetőség van pontok gyűjtésére akkor, ha a felhasználó a papír helyett digitális megoldásokat használ, ezzel csökkentve a szén-dioxid-kibocsátást. Bizonyos pontszám elérésekor az Alipay elültet egy fát Kína valamelyik sivatagosabb vidékén, amelynek fejlődése nyomon követhető az applikációban.
Persze nem tarthatná meg előkelő piaci pozícióját a cég, ha nem foglalkozna olyan technológiákkal, mint például a mesterséges intelligencia: a kínai holdújévkor zajló hatalmas bevásárlási rohamban a forgalom jelentős része az Alipay rendszerén pörög át. Az idei évben a fogyasztói panaszok 90 százalékát már mesterséges intelligencia kezelte igen nagy hatékonysággal.
Az Alipay nyitott ökosztisztéma kiépítésére törekszik, ezért a jövőben már nem csak a vásárláshoz szeretnének készpénzmentes élmény nyújtani. Hamarosan nagyobb fejlesztések várhatók az alternatív hitelezés területén, nyitnak a kis- és középvállalkozások felé is hiteltermékkel, de nem feledkeznek meg a lakossági fogyasztókról sem. Rita Liu szerint az a legfontosabb, hogy a technológiai fejlődéssel minél több kívülállót lehessen beintegrálni a rendszerbe.