Két banknak, a Magnet Banknak és a Commerzbanknak, illetve néhány kártyaelfogadást biztosító társaságnak – így például a Tele5 taxitársaságnak okoz komoly gondot a Buda-Cash/DRB botrány. Az érintett bankok ugyanis bankkártya-rendszerüket úgynevezett szponzorbanki rendszerben működtetik, azaz saját operáció felépítése helyett a DRB-t bízták meg a háttérfolyamatok lebonyolításával, a Tele5 esetében pedig a kártyaelfogadást biztosította a DRB. Az operációs rendszer üzemeltetéséhez egy másik Buda-Cash cég, a Mobil-Cash Európa Zrt. nyújt informatikai támogatást.
Az ország legnagyobb brókerbotrányának további történéseiről itt olvashat >> |
A mostani helyzetben nem tudni, a DRB meddig tudja ellátni a szponzorbanki elszámoló szerepét, ráadásul a kifizetési korlátozás minden, így az elszámoló számlákra is vonatkozik – még akkor is, ha elvben az ezeken átfutó pénzek a kártyakibocsátó bank és a kártyát elfogadó pénzintézet közötti pénzmozgásokat takarják. Ez nem jelenti a kártyák korlátozását, elvben a Magnet és a Commerzbank plasztikok működnek, használhatóak, de az elszámolás háttérműveletei megnehezültek. (Fontos hangsúlyozni: ez ügyfélpénzt nem érint.) A laikus számára egyértelműbb a helyzet a kártyaelfogadásnál: a taxis POS-ek esetében az elfogadó bank a DRB, vagyis a Tele5 DRB-nél vezetett számlájára mennek (mennének) a kártyás fizetések után a pénzek a taxizó ügyfelek bankjától a kártyás fizetés után.
A taxik hamar új szolgáltatót kapnak
A Privátbankár.hu-nak nyilatkozó szakértők szerint ez utóbbit lesz könnyebb orvosolni: a taxitársaság akár napokon belül megállapodhat másik bankkártya-elfogadás szolgáltatást nyújtó pénzintézettel (ma már lényegében minden nagyobb szereplő nyújt ilyen szolgáltatást). Ennek egyetlen feltétele, hogy a kocsikban használt terminálok más elfogadónál is érvényes certifikációval rendelkezzenek. A helyzetet könnyíti, hogy – ellentétben a kereskedelmi egységekkel – a taxikban üzemelő POS-készülékek általában nem a kártyaelfogadó bank, hanem a szolgáltató, azaz a taxitársaság tulajdonában vannak – a cég bérleti díjért helyezi ki a terminálokat a taxis vállalkozókhoz. Így viszont az egész rendszer egyik napról a másikra átmigrálható.
Hiányzó üzletág...
Sokkal nagyobb problémát jelent az, hogy Magyarországon igazából nem alakult ki a szponzorbanki rendszer. Nyugaton minden országban 3-5 szolgáltató kínálja megoldásait. Az erre vállalkozó pénzügyi szolgáltatók általában kisebb bankok számára működtetik az adott bank kártyarendszerét, miután az olyan komoly költségekkel jár, hogy egy bizonyos kártyaszám alatt nem lehet rentábilis. Ebben a kártyakészítés és -pótlás csak a legkisebb rész – a kártyák folyamatos „nyomon követése”, a kártya help desk és a csaalások kiszűrését célzó 24 órás monitoring rendszerek költsége mellett a kártyatársasági certifikációk megszerzése, az interface-ek működtetése, stb. mind-mind komoly költséget jelent. Ennek ellenére a legutóbbi időkig – noha például az OTP is kacérkodott a gondolattal - komolyabban a területtel itthon a DRB mellett csak a Takarékbank foglalkozott – bár az is igaz, hogy a bankok az eddigi mérlegelés után legtöbbször úgy döntöttek, hogy inkább vállalják a saját operáció költségeit. (Ennek oka vélhetően a szponzorbankok áltál kért magas díj lehetett.)
Új szponzorbank kell - gyorsan
A mostani DRB probléma ugyanakkor – ha készpénznek vesszük, hogy vélhetően már a mai napon elrendelik a bankcsoport végelszámolását, amire mind több jel utal – olyan helyzetet teremt, ahol egyrészt azonnali lépés kell, másrészt hosszabb távon új lehetőségek nyílhatnak.
A Privátbankár.hu információi szerint az elmúlt napokban az érintett bankok és kártyatársaságok lázasan keresik a lehetőségét annak, hogy a MagNet és a Commerzbank esetében mihamarabb megoldást találjanak a plasztikok használatának normális elszámolására. Ez nem lesz könnyű, hiszen elvben egy szponzorbanki megállapodásnak a fent már említett szolgáltatások árazása mellett egyéb két- és többoldalú egyezségeket kell magába foglalnia. Egy megállapodás tető alá hozása és a rendszerek összekapcsolása hetekbe, hónapokba is telhet – erre most nem igazán van idő. Kérdés, hogy a piacon most így egyedül maradó Takarékbank mit gondol és tesz – de persze arra is van esély, hogy a kényszerhelyzet miatt valamilyen áthidaló megoldás születik, amire a felügyeleti feladatokat ellátó Magyar Nemzeti Bank is rá tud bólintani.
Lehetőség
Ugyanakkor a piacon most rés képződött, s meglehet új szereplők is elgondolkodnak azon, hogy az érintett két bank állományának átvételével elindítsák saját szponzorbanki szolgáltatásukat. Miután a kártya üzletág meglehetősen költséges, ezért a jövőben mind több bank és pénzügyi szolgáltató gondolkodhat el arról, hogy mégis olcsóbb lehet, ha a kártya-operációt kihelyezi egy másik, komolyabb állományt kezelő pénzügyi intézményhez. Most pedig két szerződéssel a „zsebben” lehet nekiindulni...