4p
Na, nem nálunk és nem Európában, hisz itt lényegében mindenkinek van bankszámlája, van BAR-lista, ellenőrizhetők a jövedelmi viszonyok, szóval van mi alapján hitelezni. Nem úgy Afrikában, ahol még ki sem épült a banki infrastruktúra, így pár rugalmas pénzügyi vállalkozás egy nagyot ugrik a mobilbankolás felé.

Afrika népessége 1,2 milliárd, és gyorsan növekszik. Mindössze ötödük fér hozzá a normál banki infrastruktúrához, a többieknek bankszámlájuk sincs, megtakarításuk sincs, készpénzt kapnak borítékban fizetéskor, mint nálunk 40 éve, már ha van munkájuk. Mobiltelefonja ezzel szemben egyre több afrikainak van, sokkal többnek, mint bankszámlája. Így aztán ott vannak a Facebookon és egyéb közösségi hálózaton is, vagyis szó sincs arról, hogy aki kiszorult eddig a bankolásból, az a kőkorban élne.

Modern hitelképesség

Így aztán mobil-, és webalapú szolgáltatók jelentek meg, hogy kiaknázzák a lehetőséget, elérjék a lehetséges ügyfeleket. Ilyen például a BBC szerint az M-Pesa nevű mobilbanki platform, amely 2007 óta van jelen Kenyában és Tanzániában, és azóta töretlen a sikere. Hozzá kell tenni, hogy Kenya és Tanzánia messze nem a legszegényebb afrikai országok, így van már ott mit keresni a pénzügyi szektornak. Egy problémát ugyanakkor nem tudtak eddig megoldani: az ügyfelek hitelképességének vizsgálatát.

Nos, erre most egy nigériai társaság talált egy kompromisszumos megoldást. Az ügyfelek netezési szokásai alapján próbál képet kapni az illetőről, főleg a közösségi média oldalakon. Ez persze nem olyan egyszerű, hisz bárki megpróbálhat úgy viselkedni, ahogy ezt a bank elvárná, és már jöhet is a pénz, de ennél a rendszer azért bonyolultabb. Eleve van egy algoritmus, ami az ügyfeleket figyeli, ráadásul szükség van kezesekre is, csak itt nem a fizetésre vállalnak kezességet az illető ismerősei, hanem arra, hogy ténylegesen olyan ember, ami a netes tevékenysége alapján vélelmezhető.

Kis összegek

Persze itt nem nagy összegű hitelekre kell gondolni, azt fedezet, vagy elég stabilnak tűnő jövedelem nélkül nem lehetne nyújtani. Európai értelemben véve kis összegekről van szó, amelyek azonban afrikai viszonyok között életmentőek lehetnek: például elég arra, hogy valakit egy távoli faluból mentők vigyenek kórházba és ott ellássák, vagy például egy kisvállalkozónak, ha pár száz dolláros összeg kell ahhoz, hogy készletét feltöltse, akkor ez tökéletes megoldás.

A mobilos szokások elemzése úgy zajlik, hogy az algoritmus megnézi, mennyit telefonál az illető, mennyit használja a netet, hogy használja mobil tárcáját (kvázi mobil bankszámláját). Az adatszolgáltatásban együttműködnek a mobilszolgáltatók, tehát rendszerint olyan pénzügyi vállalkozásokról van szó, amely beveszi a mobilszolgáltatókat is. Ilyen például a dél-afrikai Jumo partners, amely Kenyában, Tanzániában és Zambiában nyújt szolgáltatásokat. A Jumo 2015-ben indult, de már 3 millió ügyfele van, és napi 50 ezer hitelnyújtást bonyolít.

Hazautalás: nagy összegek

Ami még egy nagy üzlet, az a külföldön dolgozó afrikaiak hazautalásainak leegyszerűsítése, illetve annak megszervezése, hogy a pénz hatékonyan eljusson a családtagokhoz. 30 millió afrikairól van szó, akik évente összesen 40 milliárd dollárt küldenek haza, ami már egész tekintélyes összeg. Viszont ha hagyományos módon küldik, mondjuk Western Union által, akkor közel 10 százalék is lehet a költség, mire a pénz eljut a szegény rokonhoz. Az új mobilos vállalkozások viszont lehetővé teszik, hogy kártyás fizetéssel olcsón és gyorsan a célszemély mobiltárcájába kerüljön az összeg. Az illető ebből mobilon fizetheti számláit, de akár az erre szakosodott mobilügynöknél fel is vehet készpénzt.

Ezek a vállalkozások látszólag a bankok konkurenciái, de a valóságban inkább segítik majd elterjeszteni a normál banki infrastruktúrát, hisz nagy volumenű hitelezést csak a bankok tudnak nyújtani, viszont az ügyfélkör már meglesz, amiért a bankok esetleg szép összeget fizetnek majd ezeknek a vállalkozásoknak. A banki infrastruktúrát viszont csak akkor érdemes kiépíteni, ha már a jövedelmi szint elég magas egy országban ahhoz, hogy megérje ezt a beruházást. Addig is a kicsi és rugalmas „telefonbankok” szolgálják ki a fekete kontinenst, mindenki megelégedésére.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Tízezer milliárd forint felett van az Erste által kezelt ügyfélvagyon
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 12:53
A működéssel kapcsolatos kiadások 11 százalékkal emelkedtek.
Pénzügyi szektor A Magyar Bankszövetség nem hagyta szó nélkül a tervezett adóemelést
Privátbankár.hu | 2025. november 11. 16:31
A szervezet szerint a banki extra terhek emelése a teljes magyar gazdaságot sújtja, tovább fékezi a magyar gazdaság növekedését és rontja hazánk megítélését.
Pénzügyi szektor Elméletből jeles: így felelnek a magyarországi cégek fenntarthatóságból
Imre Lőrinc | 2025. november 10. 10:12
Évek óta stagnál a magyarországi cégek fenntarthatósággal kapcsolatos tevékenységét mérő mutató. Bár a fő index egy nagyon szűk sávban mozog, az egyes alpontokra adott válaszok, és leginkább a nagy- és kisebb vállalatok hozzáállásában bekövetkezett változások igencsak figyelemre méltók. A K&H fenntarthatósági index részleteit a lapcsoportunk, a Klasszis Média által szervezett Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia keretében ismerhettük meg.
Pénzügyi szektor Tanulságos volt a spanyol áramszünet: a bankoknak is fel kell készülniük a jövőben az ilyen eseményekre
Herman Bernadett | 2025. november 9. 14:41
Leálltak az ATM-ek és a bankkártyás fizetés a tavaszi spanyol és francia áramszünet idején. A jövőben lehetnek még hasonló krízisek, de a bankoktól elvárják, hogy ilyenkor is üzembiztosan működjenek. 
Pénzügyi szektor Néhány milliárdot ma is adtak valakik az Orbán-kormánynak
Privátbankár.hu | 2025. november 5. 12:05
Hozamemelkedés mellett értékesített 6 hónapos diszkont kincstárjegyet szerdai aukcióján az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK).
Pénzügyi szektor A kenyai tragédia után: magánrepülős balesetre is fizet a biztosító?
Imre Lőrinc | 2025. október 31. 14:49
A rövid válasz igen, ugyanakkor alaposan át kell nézni, hogy mit is tartalmaz az adott szerződés. A lapunk által megkérdezett biztosítási szakértő elmondta, hogy egyre tudatosabbak a magyar utazók, napi néhány százforintos pluszköltséggel pedig jelentősen javíthatjuk az utasbiztosítás fedezetének tartalmát.
Pénzügyi szektor A bankok ellenzik az ingyenes készpénzfelvételi limit emelését
Privátbankár.hu | 2025. október 31. 12:06
A Magyar Bankszövetség határozottan ellenzi az ingyenes ATM készpénzfelvételi limit emelését, mivel lényegesen több kárt okoz a társadalomnak és a gazdaságnak, mint amennyi hasznot hoz az államnak.
Pénzügyi szektor Igazán jól teljesített az október végén lejárt OTP Megatrend II. Hozamvédett Zártvégű Alap
Privátbankár.hu | 2025. október 31. 11:29
Jó befektetésnek bizonyult az alap, amely azokra a cégekre tett, amelyek a mesterséges intelligenciák fejlesztéséhez és alkalmazásához kínálnak hardver és szoftver megoldásokat.
Pénzügyi szektor Az Erste Csoport tovább növelte ügyfélállományát
Privátbankár.hu | 2025. október 31. 07:53
Ismét javították a 2025-ös pénzügyi kilátásokat.
Pénzügyi szektor Győzött a mesterséges intelligencia: közel ezer banki dolgozót készülnek lapátra tenni Hollandiában
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 19:12
Az ING Bank akár 950 munkahelyet is megszüntethet Hollandiában a jövő év végéig, részben azért, mert bizonyos munkaköröket mesterséges intelligencia (MI) válthat fel – derül ki a bank előrejelzéséből, amelyet a holland munkaügyi hivatalhoz (UWV) nyújtottak be.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG