Ez a cikk a Piac&Profit magazin nyomtatott kiadásában jelent meg.
A cikk csak a Klub csomag előfizetői számára olvasható.

5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A COVID-19 járvány hirtelen és drámai módon felforgatta a munka világát, váratlan üzleti és vezetői kihívások elé állította a vállalatok menedzsmentjét.

A koronavírus megjelenése soha nem látott problémák elé állította nemcsak a magyar, de a világ talán összes vállalatát. A cégvezetőknek át kellett gondolniuk az eddig bevált, kulcsfontosságú döntéshozatali folyamatokat a cégbe vetett bizalom, az átláthatóság és a csapatmunka fokozása érdekében. Ki kellett deríteniük, hogy az alkalmazottak mennyire vannak felkészülve az otthoni munkavégzésre. Mentálisan és technikailag. Olyan evidensnek tűnő kérdéseket is tisztázniuk kellett, hogy a kollégáik rendelkeznek-e megfelelő számítástechnikai eszközökkel, elegendő-e az otthoni internet-előfizetésük sávszélessége például egy videokonferencia lebonyolításához.

Kihívások

A hatékony teljesítménymérés, -kezelés és az elszámoltathatóság korábban is kihívást jelentett számos vállalatnak. Még akkor is, ha a fontos megbeszélések, egyeztetések személyesen történtek. Márciusban viszont hirtelen a videokonferencia maradt szinte az egyetlen „szemtől szembe” kommunikációs eszköz. A virtuálissá vált világban – ahol az alkalmazottaknak sokkal könnyebb lett szinte láthatatlanná zsugorodni – fontos kérdés lett, hogy hogyan kommunikáljunk beosztottjainkkal, miként ismerhetjük el és jutalmazhatjuk meg a kiemelkedő teljesítményt, és kezelhetjük, ha egy munkavállaló motiváltsága csökken.

Továbbtágította a megoldandó problémák körét az ügyfélkezelés. A szolgáltató szektorban a távmunka sikere nagyban függ attól, hogy az ügyfelek képesek-e zökkenőmentesen kapcsolatba lépni a vállalattal, függetlenül attól, hogy az alkalmazottak irodában vagy más fizikai helyen tartózkodnak.

A járvány következtében viszont nemcsak a munkavállalók, hanem az ügyfelek prioritásai is elkerülhetetlenül – és lehet, hogy véglegesen – megváltoztak. A gyökeres átalakuláshoz természetesen változnia, alkalmazkodnia kell a vállalati kommunikációnak is: a jövő kliensei maguk szeretnék kiválasztani a használt csatornát, legyen szó telefonról, közösségi médiáról vagy más platformokról, esetleg ezek hibrid változatáról. Tehát elérhetővé kell tenni mindent, mindenhol ugyanolyan színvonalon.

A világjárvány a felhőben

A mindennapi munkavégzést alapjaiban felforgató járvány amellett, hogy kikényszerítette a gyors adaptációt a home office körülményekhez, óriási szerepet adott a céges munkafolyamatot megkönnyítő felhőszolgáltatásoknak. Minden a felhőbe került, kezdve a nagy mennyiségű információt tartalmazó adatbázisoktól a mindennapi feladatelosztást és ellenőrizhetőséget lehetővé tevő szervezőfelületekig.

Az Eurostat által nemrég közzétett 2020-as számok szerint a felhő minden eddiginél gyorsabb ütemben épül be a vállalkozások mindennapjaiba, hiszen a 2018-ban mért 18 százalékhoz képest 2020-ban már a nem pénzügyi szektorban tevékenykedő hazai cégek negyede élt ezzel a technológiával. Nem véletlen. A „szabad” irodák korában minden korábbinál erősebb az igény, hogy a céges rendszerek és adatok a világ bármely pontjáról elérhetőek legyenek. A sokszor drága és nehézkes szervergépek lecserélése hosszú távon költség- és környezetkímélő megoldás, ráadásul ezek többsége csak bizonyos mennyiségű adatot tud tárolni. A tárolási kapacitás szűkössége a felhő esetében szinte soha nem fordulhat elő, a Google legegyszerűbb, ingyenes Drive szolgáltatása például 15 GB tárhelyet biztosít.

A felhőszolgáltatások a biztonság terén is jól teljesítenek, hiszen jellemzően jóval védettebbek a kibertámadások ellen, ráadásul egy esetleges baleset vagy káresemény esetén sem válik elérhetetlenné az így tárolt információ.

Alkalmazkodás és rugalmasság

A Salesforce kis- és középvállalkozásokat vizsgáló legutolsó trendriportjában megnézte, hogyan változtak a cégvezetők céljai a pandémia alatt, hogy a digitális átállás mekkora rugalmasságot igényel a részükről, és hogy a döntéshozók hogyan tervezik a felépülést, majd a növekedést a COVID-19 utáni időkben.

A kutatás arra világított rá, hogy főleg azok a vállalkozások tudták elkerülni a recessziót 2020 első háromnegyed évében, ahol rugalmassággal, az ügyfélkapcsolatok elmélyítésével, valamint a partnereknek nyújtott szolgáltatások fejlesztésével fűzték szorosabbá az ügyfélkapcsolataikat. A prosperáló cégek 49, míg a stagnáló vállalkozások 41 százaléka mondta azt, hogy nagyobb mozgásteret adnak az ügyfeleiknek például kibővített fizetési vagy áru-visszaváltási szabályzattal.

Azt, hogy meddig húzódik még a koronavírus-járvány, egyelőre nem lehet pontosan megállapítani, az azonban biztos, hogy a túlélésre és a gyors kilábalásra azoknak a cégeknek van igazán esélyük, amelyek alkalmazkodnak a kialakult helyzethez, és a rendelkezésükre álló lehetőségeket hatékonyan adaptálják a mindennapjaikba.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Piac&Profit Egy csomó pénzt dobott el a magyar űrprogram, de az mind vissza is hull rá
Tiszai Balázs | 2021. július 9. 05:37
Új lendületet vett a magyar űrélet: néhány év leforgása alatt óriási összeget teszünk bele az összeurópai űrkutatásba, hogy aztán azt visszaosszák nekünk pénz és lehetőségek formájában. Lesz belőle minden, de legfőképpen – ami a nagyközönség fantáziáját leginkább megragadja – új magyar asztronauta. Bár a terület kulcsinformációinak többségéhez nem kaphattunk hozzáférést, összeszedtük, mi minden tudható a magyar űrfrontról 2021 nyárelőjén.
Piac&Profit Akik elvitték a fertőző szeméthegyet, mielőtt ránk omlott volna
Tiszai Balázs | 2021. július 5. 05:13
A járvány hullámaihoz igazodva itthon is óriásit nőtt a fertőző kórházi hulladék mennyisége. Magyarországon ebből nem lett probléma, az a pár cég, amely ennek elszállításával, kezelésével foglalkozik, bírta a strapát. Másutt azonban nem ilyen szerencsés a helyzet.
Piac&Profit Mi lesz, ha egyszer majd lejár a moratórium?
Csabai Károly | 2021. július 4. 06:09
Még nem tudni, hogy a 2020. március 19-e előtt keletkezett hiteltartozások törlesztésére adott moratóriumnak mikor lesz vége. Kétszeri hosszabbítás után egyelőre szeptember 30-a a határidő, ám a kormány ennek sorsáról is megkérdezi a magyar embereket a nemzeti konzultáció keretében, s a válaszok figyelembevételével dönt arról, hogy továbbnyújtja-e a fizetési könnyítést és ha igen, kiknek. Addig is azért érdemes számbavenni, milyen lehetőségek adódnak a moratórium után azok számára, akik éltek e lehetőséggel.
Piac&Profit A keleti vagy a nyugati járványkezelés a nyerő?
Kormos Olga | 2021. július 2. 05:25
Kemény másfél éven van túl az emberiség, hiszen a koronavírus-járvány szinte az egész világot érintette. De vajon kik kezelték jobban a pandémiát, a keleti vagy a nyugati országok?
Piac&Profit Elbúcsúztunk a hungarocell kajásdoboztól, de így is bőven maradt még tennivaló
Tiszai Balázs | 2021. június 30. 05:31
Egy év türelmi idő után július elsejével most már valóban hatályba lép az új szabályozás: betiltják az egyszer használatos műanyagok forgalmazását Magyarországon. A lépés indokolt, de a csomagolásgyártók szerint a törvény több helyen finomításra szorul.
Piac&Profit Mibe érdemes tenni a járvány alatt megtakarított pénzeket?
Csabai Károly - Mester Nándor | 2021. május 3. 05:18
A válság következményeként a lakosság a fogyasztását, míg a vállalatok a beruházásaikat voltak kénytelenek visszafogni. Így mindkét szegmens azzal a dilemmával szembesült, hogy mibe tegye a megtakarításait, illetve – a ki tudja, milyen hosszú – átmeneti időre szabaddá vált pénzeszközeit. Mármint azok, akik a krízis kitörése ellenére is képesek voltak mit a tejbe aprítani.
Piac&Profit Hogyan hat a kereskedelmi bankokra az állami forrásbőség?
Csabai Károly | 2021. április 25. 17:21
A válság paradoxona, hogy látszólag aligha van gondja annak, aki – legyen vállalat vagy magánszemély – most akar bankhitelhez jutni. Hiszen az állam és a jegybank a koronavírus-járvány miatti válság negatív hatásait kezelendő bőven biztosít forrást, ráadásul a piacinál alacsonyabb kamattal, sőt, ingyen is. De hogyan hat az állami hitel- és egyéb finanszírozási dömping a banki kölcsönök árazására?
Piac&Profit Megvan a következő Prezi?
Csabai Károly | 2021. április 24. 18:23
Pozsonyi Gáborral, az OTP Csoporthoz tartozó PortfoLion Capital Partners partnerével laptársunk, a Piac&Profit annak kapcsán beszélgetett, hogy a PortfoLion a világ egyik legmeghatározóbb, korai fázisú befektetésekre szakosodott cégével, a Creandummal közösen tízmillió eurót fektetett be az online csalások megelőzésére specializálódott SEON Technologies Kft.-be.
Piac&Profit Menedzserszűrés helyett Post-Covid szűrés?
Kormos Olga | 2021. április 24. 15:14
A koronavírus-járvány a menedzserszűrésekre is rányomja a bélyegét. Nemcsak azért, mert a betegség tüneteihez most még a karanténfáradtság is társul, hanem azért is, mert jóval kevesebben jutnak el a vizsgálatokra. Már most látszik, hogy lesz még ennek böjtje.
Piac&Profit Kifli.hu – Ahol az online rendelés minden frusztrációját kiküszöbölik
Valkai Nikoletta | 2021. április 24. 12:03
Különleges termékkínálat, az online vásárlás során jellemző frusztrációk kiiktatása és mindezek mellett emberközpontú magatartás – röviden így lehetne leírni a cseh gyökerű Kifli.hu mibenlétét. Az online élelmiszerbolt 2019 legvégén nyitotta meg a „kapuit” a magyar vásárlók előtt, Makkay János tavaly nyáron vett át az ügyvezetői feladatokat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG