Még a pénzügyi érdeklődésű olvasók között is sok van, aki 2-3 kriptodevizánál többet nem tudna felsorolni, miközben sokan nevetségesnek tartják, hogy sok ezernyi létezik már belőlük. Mások leragadtak annál, hogy a bitcoin egy fizetőeszköznek készült, és azt hiszik, mindegyik ilyen. Megint mások szeretnének velük ismerkedni, de nem tudják, hogyan kezdjenek hozzá.
A nagy kérdés nemcsak a kriptodevizáknál, de az összes induló vállalkozásnál, startupnál is, hogy mely ügyfélkör mely problémáira keresik a megoldást. Kétségtelenül sok olyan kriptó van, amelyek remekül meg tudják oldani a saját maguk vagy más kriptók által okozott problémákat, de számos másik viszont ezen jóval túlmutatva teljesen más problémákra kínál megoldást.
A népszerű Coinmarketcap.com oldal jelenleg 145-féle kategóriába sorolja a kriptodevizákat, bár sok közülük egyszerre többhöz is tartozhat. A kriptó-specifikus vagy informatikai témájú csoportokon túl olyan “iparágak” is a célkeresztben vannak, mint:
- Kiskereskedelem
- Logisztika
- Oktatás
- Energia
- Kommunikáció és közösségi média
- Egészség
- Munkaerő-piac
- Marketing
- Szerencsejáték
- Média
- Sport, stb.
Vagyis szinte az egész életet szeretnék a blokkláncok behálózni.
1. Miért vett telket az Adidas a metaverzumban?
A kriptó neve (és jele): The Sandbox (SAND)
- Weboldal
- Blokklánc: Ethereum
- Egy éves árfolyamváltozás: +793 százalék
Ha még valakinek kétsége lenne, hogy a korábban ismert világ és a kriptovilág összefonódik, akkor az ilyen hírek láttán érdemes felülvizsgálnia álláspontját. Az Adidas cég telket vásárolt egy virtuális világban, a The Sandbox készülő metaverzumában. (Valamint NFT-ket, digitális műalkotásokat is kibocsátott, sőt vásárolt is nemrég a híres Bored Ape /"unatkozó majom"/ sorozatból.) Vetélytársa, a Nike is hasonló dolgokat művel, egy egész céget is megvett, amely NFT-ket készít.
Az Adidas NFT-it - a virtuális világban hasznáható digiális Adidas-szerelésekkel - december 18-án a start után egy perc alatt elkapkodták, amiből a cégnek 23 millió dollárnyi bevétele származott. Ez egyrészt nyereségforrást jelent, másrészt reklámot. Mint ahogy az is, ha az online számítógépes játékokra emlékeztető metaverzumokban a fiatalok gyakran találkoznak majd a céggel.
Tehát reklám, a termékértékesítés támogatása, a digitális termékekből származó bevétel - ezek a lehetőségek már egyre több nagy céget vonzanak. A nagy vállalatoknak valószínűleg megéri majd az online világban is a potenciális vevők után menni.
A SAND kriptodeviza pedig az egyik legígéretesebb ilyen metaverzum fizetőeszköze lesz.
Az NFT-k, a “nem helyettesíthető érmék” kifejezést sem árt megtanulnunk. Olyan egyedi kriptodevizákat jelentenek, amelyek valamilyen digitális javat testesítenek meg. (Kicsit az értékpapírok letéti igazolásaihoz hasonlítanak.) Ez lehet például zene, kép, videó, de akár egy online játékban felhasználható fegyver, ruha, űrhajó, virtuális ingatlan is. A metaverzumokban ezeken keresztül lehet majd különböző virtuális tárgyakhoz, felszerelésekhez jutni.
2. Sört a Beer.eth-ről?
Neve és kódja: Ethereum Name Service (ENS)
- Weboldal
- Blokklánc: Ethereum
A Budweiser cég augusztusban azzal került be a hírekbe, hogy 30 etherért (most mintegy 120 ezer dollár) megvásárolta a “beer.eth” domainnevet, internetes címet. (Domain név például a privatbankar.hu is.)
Node ilyen végződés, hogy .eth nincs is - vetheti fel valaki. Már van, de egy új rendszerben fejlesztik, az Ethereum Name Service dolgozik rajta. Ezek az új domain nevek a kriptodeviza-rajongók és a web3-ban (decentralizált internetben) bízó más szereplők számára voltak eddig érdekesek. De a vállalatok között is terjednek már. A nevekhez nemcsak weboldalt, hanem kriptodeviza-pénzárcát, képeket (“avatárt”) és más információt is hozzá lehet kapcsolni.
Az év végén New York, Manhattan utcáin is megjelentek az ENS reklámjai. Ritkán látni ilyen felhajtást egy kriptideviza körül, a Coinbase májusi kibocsátásánál fordult még elő, hogy az egyik legforgalmasabb sugárúton is lefoglalták a reklámhelyeket.
Apró pici technikai problémák sora
Ám amint az ENS vállalkozás honlapjáról kiderül, jó sok "gázba" (az Ethereum-hálózat díjait meghatározó "üzemanyagba") kerül az .eth domainek regisztrálása és használata. Valószínűleg csak annak érdemes ezt most megcsinálni, akinek van rá pár száz felesleges dollárja (vagy sürgős neki). Ha jön jövőre az ETH 2.0 rendszer, alacsonyabb tranzakciós díjakkal, akkor elterjedtebbé válhat az ENS is.
Egy másik szépséghibája a dolognak, hogy nem minden böngészővel lehet megnézni az .eth kiterjesztésű oldalakat (Opera vagy Brave kell hozzá). Kevés működik közülük, és sokuk olyan fapados még, mintha a kilencvenes évek végén készült volna. A rendszer lassú és gyakran küld hibaüzenetet.
3. A trumpisták icipici kriptoforradalma
A kriptó neve (és jele): MAGA Coin (MAGA)
- Weboldal
- Blokklánc: Binance Smart Chain
Ez inkább egy elrettentő példa arra, hogyan ne csináljunk kriptodevizát, bár már ezrével vannak hasonlók. A MAGA Donald Trump exelnök híres mondásának rövidítése, amely szerint "tegyük naggyá újra Amerikát" (Make America Great Again). A trumpista mozgalom saját kriptója az ősszel indult, és rövid, de erős felfutás után csúnyán visszazuhant, úgy húsz centről 0,1 centre.
De ez nem csoda, ugyanis a kriptodevizával kapcsolatos tervek inkább csak a marketingjéről szólnak. Ide is bevezetjük, oda is bevezetjük, itt is megjelenik, de mire lesz használható? Mivel lenne jobb és különlegesebb, mint a többi kriptodeviza? Milyen igényt elégít ki? Erről semmit nem látni a tervekben. (Roadmap.)
Alighanem valójában csak a kriptodevizák népszerűségét akarták kiaknázni, egyfajta adománygyűjtést megvalósítani a segítségével.
4. Mi köze van az Unikornisnak a Sushihoz?
Neve és jele: Uniswap (UNI)
- Weboldal
- Blokklánc: Ethereum
- Egy éves árfolyamváltozás: +321 százalék
A kriptodeviza-piacon nem fogják vissza magukat a szereplők, jeleskednek a hangzatos nevek kitalálásában. De ha valaminek játékos neve van, attól még lehet sok százmillió dolláros, komoly üzlet. Ilyen az Uniswap-SushiSwap duó is.
Az alapprobléma, hogy a világ nagy, hagyományos részvénytőzsdéin a sok intézményi és kisbefektető óriási tőkét mozgat nap mint nap, így nagy a forgalom és többnyire találni elég vevőt és eladót. A kriptodeviza-térben azonban a decentralizálás a divat, a tőzsdék száma nagyon nagy, és sokuk DEX (decentralizált exchange). Itt az emberek nem egymással kötnek üzleteket, hanem egy szoftverrel, egy algoritmikus, automatizált rendszerrel.
Röpködnek a milliárd dollárok
Az ilyen DEX-ek közül talán a leghíresebb az Uniswap, amelynek logója egy rózsaszín egyszarvú (unikornis), de ettől cseppet sem mese. Annyira nem, hogy a napi forgalma a DefiLlama oldal szerint a milliárd dolláros nagyságrendben van, és közel kilencmilliárd dollárnyi tőke van itt lekötve. Egyik fontos riválisánál, a SuhsiSwapnál pedig 5,1 milliárd dollár volt nemrég letétben.
Mivel sok ilyen DEX van, meg a piac is kisebb, mint a hagyományos tőkepiac, ezért aztán gyakori, hogy tőkehiányban szenvednek. Így azt találták ki, hogy a befektetők elhelyezhetik a kriptodevizájukat "Likvidity Pool"-nak nevezett forgótőke-tartályokban. Amiknek forrásai segítségével az említett automata szoftver árjegyzést végez a különböző kriptodevizákra. (A befektetők pedig a jutalékokból részesednek.)
Ez az üzletág viharos felfutást élt át 2020-2021-ben, amit DeFi-lázként is ismernek. Máig népszerű, mert magas hozamokat lehet elérni, bár a kockázatok is nagyon magasak.
(A DeFi A kriptodevoiza-alapú pénzügyi alkalmazások laza összefoglaló kategóriája, egyik fontos részét adják a DEX-ek.)
5. És a pénznek a fúziós reaktorhoz?
Név: Tokemak (TOKE)
- Weboldal
- Blokklánc: Ethereum
Az Uniswapnak és a Sushiswapnak persze rengeteg követője akadt, de kevés nyújt igazán forradalmi újítást. A Tokemak egy ígéretes kezdeményezés, lényege, hogy a befektetők ott elhelyezett pénzét annak a DEX-nek annak a likviditási alapjába áramoltatják, ahol arra nagy szükség van. Valamint jól jövedelmez.
Tulajdonképpen a DEX tőzsdék tőkeellátó vállalata lenne tehát. A Tokemak valószínűleg a fúziós reaktorok részét képező Tokamak plazma-áramoltató berendezés és a "token" (érme, zseton) szavakból kaphatta a nevét. A tőkét hasonlóan nagy hőfokon áramoltatná, mint amaz a forró plazmát. Reméljük, nem robbanásveszélyes.
A Privátbankár.hu Kft. (privatbankar.hu) nem minősül a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló 2007. évi CXXXVIII. törvény („Bszt.”) szerinti befektetési vállalkozásnak, így nem készít a Bszt. szerinti befektetési elemzéseket és nem nyújt a Bszt. szerinti befektetési tanácsadást a felhasználói részére. A privatbankar.hu honlaptartalma ("Honlaptartalom") a szerzők magánvéleményét tükrözi, amelyek a privatbankar.hu közzététel időpontjában érvényes álláspontját tükrözik, amelyek a jövőben előzetes bejelentés nélkül megváltozhatnak. A Honlaptartalom kizárólag tájékoztató jellegű, az érintett szolgáltatások és termékek főbb jellemzőit tartalmazza a teljesség igénye nélkül és kizárólag a figyelem felkeltését szolgálja. A megjelenített grafikonok, számadatok és képek kizárólag illusztrációs célt szolgálnak, azok pontosságáért és teljességéért az privatbankar.hu felelősséget nem vállal. A Privátbankár.hu Kft, mint a privatbankar.hu honlapjának üzemeltetője, továbbá annak szerkesztői, készítői és szerzői kizárják mindennemű felelősségüket a Honlaptartalomra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért. Ezért kérjük, hogy a befektetési döntéseinek meghozatala előtt mindenképpen több forrásból tájékozódjon, és szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával. A Privátbankár.hu Kft. (privatbankar.hu) az adott pénzügyi eszközre általa tájékoztató céllal készített Honlaptartalomból esetlegesen következő ügyletkötésben semmilyen módon nem vesz részt, és így a függetlensége megőrzésre kerül. Mindezekből következik, hogy a Honlaptartalmával vagy annak közreadásával a Bszt., valamint az annak hátteréül szolgáló, az Európai Parlament és a Tanács 2004. április 21-én kelt, 2004/39/EK számú, a pénzügyi eszközök piacairól szóló irányelve („MIFID”) jogszabályi célja nem sérül.