A Meta Platforms ingyenesen megnyitotta a Horizon Worlds metaverzum–, illetve virtuálisvalóság-játékot a (megfelelő hardverrel rendelkező) felnőtt, amerikai és kanadai nagyközönség számára – derült ki egy friss hírből. Amióta a Facebook ősszel bejelentette, hogy átnevezi magát Meta Platformsra, és erre az üzletágra még több figyelmet és sok milliárd dollárnyi beruházási pénzt fog fordítani, azóta egy szűk kör helyett hirtelen szinte mindenki számára ismertté vált a fogalom.
A metaverzum vajon azt jelenti, hogy hamarosan avatarjainkkal fogjuk magunkat képviseltetni a virtuális eseményeken? Sőt a metaverzumban szerezzük majd be az áruházak polcairól a különböző élelmiszereket, tárgyakat? Valóban nemcsak használni fogjuk az internetet, hanem valósággal belemászunk, digitális másunk segítségével magunk is elmerülünk a háromdimenziós internetes világokban?
Több cikk is hűti a kedélyeket mostanában azzal, hogy ez egyáltalán nem így van. A technológia tulajdonképpen nagyon gyermekcipőben jár, vannak, akik a 90-es évek kínosan kezdetleges internetéhez hasonlítják. A rendelkezésre álló hardverek ugyanis nem elegendőek, a koncepció megvan, de még rengeteg minden hiányzik.
Ez még csak a demó verzió
Bár 2021 a metaverzum (valamint a Web3 és az NFT-k) évének bizonyult, még évekig tarthat, mire valóban valósággá válik – írja a Yahoo Finance. A Big Tech, azaz a nagy multinacionális technológiai cégek, a Microsoft, az Nvidia és a Facebook, pardon, Meta Platforms úgy próbálják meg eladni, hogy még kezdeti stádiumban van. (Valamint számos kriptodeviza-vállalkozás is ezen dolgozik. )
A Facebook által készített demóvideóban az ember az egyik pillanatban még sakkozik valakivel a sakktábla fölött lebegve, a másik pillanatban pedig a nyílt vízen hajózik tíz barátjával. Ez azonban csak a demó változat volt, egyelőre a fantázia szülte. A dolog ott kezdődik, hogy egyelőre nincs is megfelelő szemüveg vagy headset, amelyet jól használni lehetne.
Izzad a fejük a játékosoknak
A virtuálisvalóság-szemüvegek, sisakok az utóbbi pár évben nem sokat változtak, továbbra is nagyok és kényelmetlenek. Nehéz szemüveggel használni ezeket, gyakran izzad bennük az ember. Nagy teljesítményű számítógépre van hozzájuk szükség, ami rengeteg pénzbe kerül, és hamar kimerül bennük az akkumulátor. Ráadásul a felbontásuk sem megfelelően nagy, nagyon messze van például a modern televíziókétól. Sok finom részlet így elvész.
Ez még ráadásul csak a szemüveg. Ezen kívül még az eredeti elképzelések szerint érezni kellene a nyomást és a tárgyak ellenállását is, amihez speciális kesztyűre vagy egész ruhára lenne szükség. A Ready Player One című film világától egyelőre rendkívül messze vagyunk.
Értekezletre pizsamában, kócosan
A Microsoft Teams Mesh viszont a cikk szerint egy érdekes kezdeményezés, amelynél soha nem kell majd a frizurájával törődni az embernek, ha értekezletre készül. Mivel az online világban digitális avatárja segítségével vehet ezeken részt. Dicsérik a Roblox és az Epic cégek virtuális világait is, amelyben a felhasználók már most is találkozhatnak egymással nagy távolságokból is online. De mindez még csak a kezdet
Kell egy iPhone-szerű áttörés
A német N-Tv.de szerint a metaverzumnak és a virtuális valóság-alkalmazásoknak szükségük lenne egy iPhone-momentumra. Azaz egy hasonlóan forradalmi találmányra, mint amit az Apple készüléke jelentett annak idején 2007-ben. Amikor a telefonba integrált webböngészővel kikövezték az utat a használható mobilinternethez.
Az iPhone azonban csak azért lehetett sikeres, mert több tucat korábbi technológiai fejlesztést egyesített, amelyet előtte mások megvalósítottak. A kijelzők fejlődése, az egyre gyorsabb chipek és egyre hosszabb élettartamú akkumulátorok is kellettek a mindennapi használathoz. Az Apple azután mindent összerakott és a megfelelő időben piacra dobta. Ez az iPhone-pillanat azután egy egész iparágat megmozgatott.
VR+kriptodeviza+videojáték=metaverzum?
A technológiai iparág más területei, például a kriptovaluták még szintén várnak egy ilyen döntő pillanatra. (Mások a Netscape-böngésző kilencvenes években történt megjelentését is ilyen áttörést jelentő pillanatnak írják le.)
A metaverzumnak is egyesítenie kellene a trendeket és a technológiákat – olyanokat, mint a VR (virtuális valóság), a kriptodevizák, az NFT-k és az online videojátékok. Mindezt lehetőleg egy nagyvállalattól függetlenül, ráadásul valós időben, szünet, akadozás vagy a résztvevők korlátozása nélkül.
Kell a 4K, meg az 5G?
Egyelőre lehetetlen megjósolni, hogy a metaverzum “iPhone-pillanata” mikor érkezik el. Szakértők szerint azonban a virtuális világ csak akkor lesz igazán mellbevágó élmény, ha sikerül majd kettő darab stabil 4K (4000 Pixel szélességű) videócsatornát (streamet), legalább másodpercenként 120 képkocka sűrűséggel a virtuális valóság-szemüvegeknek megjeleníteniük. Jelenleg azonban ennek csak a töredékét tudják. Ehhez még az internetes kapcsolatoknak is nagyon nagyot kellene fejlődnie, hogy ilyen hatalmas adatmennyiséget tudjanak továbbítani.
A Facebook Mega Platforms-ra nevezését így inkább csak a róla kialakult kép csiszolgatásának, PR-fogásnak tekintik a szakemberek. Természetesen a cég törekszik arra, hogy a metaverzumban vezető szerepet játsszon, és a Facebook-felhasználókat is bevonja ebbe a világba. Már most évente több milliárd dollárt fektet az ehhez kapcsolódó projektekbe.
Roy Amara törvénye szerint hajlamosak vagyunk rövid távon túlbecsülni egy új technológia hatását, hosszú távon viszont alábecsüljük azt.
Sok technológia egy-egy szűk kör játékszereként indult, majd később nőtt hatalmasra a jelentősége. Valamikor például azt tartották, hogy csak nagyon különleges esetekben fognak az emberek maguknak számítógépet vásárolni. Végül aztán az irodai alkalmazások ürügyén, de titkon inkább a számítógépes játékok kedvéért sorban vásároltak maguknak az emberek. Lehet, hogy a metaverzummal is valami hasonló fog történni – nyilatkozta Andrew Bosworth, a Meta Platforms egyik menedzsere a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak.
Az orvosok már használják
Ha az otthoni szórakoztatásba és a vállalati hétköznapokba még nem is épül be a virtuális valóság, az egészségügyben már komolyabb szerephez juthat. Legalábbis ez derül ki a CNBC cikkéből, amely szerint a Facebook és a Microsoft Oculus, illetve HoloLens nevű szemüvegeit már fontos orvosi alkalmazásoknál használják. Például van, ahol az egészségügyi személyzetet ilyenek segítségével képzik ki a Covid-19 betegség kezelésére, másutt sebészeket oktatnak vele.
A Johns Hopkins intézet idegsebészei júniusban végezték el az intézmény első AR (kiterjesztett valóság) műtéteit élő betegeken. A kezdeti eljárás során az orvosok hat csavart helyeztek a páciens gerincébe. Két nappal később egy másik sebészcsoport eltávolított egy rákos daganatot egy gerincből. Mindkét csapat az izraeli Augmedics cég headset-jét viselte, amely CT-vizsgálatok alapján a páciens belső anatómiájáról, például csontokról és más szövetekről alkotott képeket vetített ki.