A Mol-csoport 664 millió dollár (199,8 milliárd forint) tisztított, kamat-, adófizetés és amortizáció előtti eredményt (EBITDA) ért el az idei első negyedévben, 7 százalékkal többet, mint az előző év hasonló időszakában, még a koronavírus-járvány harmadik hulláma, az azt követő utazási korlátozások és a lezárások ellenére is. Az elért EBITDA meghaladta a 184,5 milliárd forintos piaci konszenzust az MTI összefoglalója szerint4.
A vállalat értékelése szerint az eredményekhez hozzájárultak az erős olaj- és gázárak, a rekordmagas petrolkémiai árrés és a fogyasztói szolgáltatások jó teljesítménye.
Hernádi Zsolt, elnök-vezérigazgató az eredményeket így kommentálta: "Több mint 660 millió dollár EBITDA-t értünk el, ami kiváló eredmény, ha figyelembe vesszük a világ és a régió gazdaságát még mindig sújtó járványhelyzetet. Az erős teljesítmény a stratégiai kedzeményezéseink és az integrált, rugalmas üzleti modellünk közös eredménye. Külön öröm számomra, hogy a transzformációs stratégiánk két fontos pillére, a petrolkémia és a Fogyasztói Szolgáltatások nagyon erős teljesítményt nyújtottak. Egy évvel ezelőtt azt mondtam, hogy a bizonytalanság időszakába léptünk, de az eredményeink azt mutatják, hogy a MOL-nál megtanultuk alkalmazkodni, és tudjuk, hogyan kerülhetünk ki erősebben a válságból. A növekvő átoltottság és a régiónkban tapasztalható fokozatos nyitás láttán van okunk az optimizmusra. Örülök, hogy a tavalyi évvel ellentétben idén tudunk osztalékot fizetni, és így a jó eredményeinkből a befektetőink is profitálhatnak. Az első negyedév újabb mérföldkőnek bizonyult a MOL-csoport történetében. Közzétettük a 2030+ stratégiánkat, a "Shape Tomorrow"-t, amellyel tovább gyorsítjuk a transzformációnkat, hogy az alacsony szén-dioxid-kibocsátású, körforgásos gazdaság kulcsszereplőjévé válhassunk Közép-Kelet-Európában. Biztos vagyok abban, hogy ilyen eredményekkel erős alapot teremtettünk ahhoz, hogy közösen formálhassuk a holnap gazdaságát minden érintett szereplővel közösen.”
Az Upstream (kutatás-kitermelés) EBITDA elérte a 307 millió dollárt, ami 66 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest, és 70 százalékkal magasabb az előző negyedévhez képest. A jó teljesítmény a jelentősen magasabb olaj- és gázáraknak és az ACG mező hozzájárulásának köszönhető. A 116,7 millió hordó napi termelés némileg alacsonyabb volt, mint az előző negyedévben, de az ACG mező által megnövekedett termelésnek köszönhetően 6 százalékkal magasabb volt az előző év azonos időszakához képest. Az Upstream egyszerűsített szabad pénzáram-hozzájárulása 2020 első negyedévéhez képest megduplázódott, és 218 millió dollár lett.
A Downstream (feldolgozás) újrabeszerzési árakkal becsült tiszta EBITDA 254 millió dollár lett, 14 százalékkal alacsonyabb, mint az előző év azonos időszakában, a lezárások, és az alacsonyabb finomítói mennyiségek és árrések következtében. Ezt a csökkenést részben ellensúlyozta az erős petrolkémiai teljesítmény, mivel az integrált petrolkémiai árrés 74 százalékkal nőtt az előző évhez képest, és 2021 márciusában elérte a 873 euró/tonna értéket. A poliol projekt az első negyedév végére elérte 79 százalékos készültséget.
A Fogyasztói Szolgáltatások EBITDA-ja dollárban számolva 30 százalékkal nőtt, és az eddigi legmagasabb első negyedévi eredményét érte el, 115 millió dollárt, főként a magasabb üzemanyag - és nem üzemanyag jellegű termékek forgalmának köszönhetően, valamint az alacsonyabb működési költségek támogatásával. Az alacsonyabb beruházási költségek 45 százalékkal magasabb szabad pénzáramot eredményeztek, mint egy évvel korábban. Ezt a jó teljesítményt annak ellenére sikerült elérni, hogy az üzemanyag-értékesítés volumene csökkent, amit a világjárványt övező korlátozások harmadik hulláma okozott Közép- és Kelet-Európában. A Fresh Corner telephelyek száma 2021 első negyedévében 984-re emelkedett a 2020 év végi 955-ről. Mindezek mellett a MOL március elején megállapodott a Marché International AG-vel 9, Magyarországon Marché márkanév alatt töltőállomásokon üzemeltetett étterem megvásárlásáról.
A Gáz Midstream üzletág EBITDA-ja 2021 első negyedévében az előző évhez képest 33 százalékkal, 48 millió dollárra csökkent, mivel mind a szállítási bevételek, mind a szabályozott bevételek csökkentek a határkeresztező kapacitások és a szállítási kereslet jelentős csökkenése miatt.