8p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Sorra jönnek hírek német autógyárak és beszállítóik foglalkoztatotti létszámának csökkentéséről, gyáregységek bezárásáról. Közben azonban az iparági jövőjét sok szakember viszonylag pozitívan látja, mert erős például a kínai export. Mi az oka ennek a kettősségnek? Lehet, hogy a koronavírus csak ürügy a leépítésekre? Lehet, hogy ezek az állások eleve megszűnésre voltak ítélve?

Augusztus végén, szeptemberben nem telt el anélkül hét, hogy valamelyik németországi székhelyű autógyár, vagy nagyobb autóipari beszállító be ne jelentett volna pár száz vagy több ezer fős leépítést. A Daimlernél és a Continentalnál már 30-30 ezer, a ZF Friedrichshafen holdingnál 15 ezer, a Man teherautógyárnál 9500, a Mahle beszállítónál 7600 főnél tartanak a létszámcsökkentések tervezésében.

Eddig 112 ezer főt számoltunk össze (lásd a táblázatot), de a lista valószínűleg nem teljes, és a kisebb, pár száz főről szóló híreket eleve kihagytuk. Kérdéses a Volkswagen-csoport is, amelyről annyit azonban tudunk, hogy Brazíliában már bejelentették 5000 fő elbocsátását, és hozzá tartozik az említett Man is.

Egymillió embert érint

Akiket meg akarnak tartani, akikre várhatóan majd a járvány után is szükség lesz, azokat a cégek ráadásul sok esetben inkább rövidített munkaidőben foglalkoztatják tovább (Kurzarbeit). Természetesen alacsonyabb fizetésért. Ezeknek a dolgozóknak a száma is bőven a százezres nagyságrendben mozog. Az egész német autóipar a becslések szerint mintegy egymillió embert foglalkoztat, csak Németországban. A német ipari termelés több mint húsz százalékát az autóipar adja.

Német cégek autóipari leépítései

  Állások Terület Bejelentés
  száma   dátuma
Daimler 30 000 globálisan, becslés 2020. 09. 23.
Mahle 7 600   szeptember
Continental 1 800 Németország szeptember
Continental 30 000 Globálisan 2020. 09. 14.
MAN 9 500 Németo., Ausztria szeptember
Schaeffler 4 400 Európa szeptember
Schaeffler 2 000   2019 ősz
BMW 6 000   június
ZF Friedrichshafen  15 000   szeptember
Bosch 1 850 Németország  
Opel 2 100 Németország  
BASF 2 000 globálisan 2020. 09. 22.
Összesen 112 250    
(Forrás: N-Tv.de, Wiwo.de, Kollegeroboter.de)  

A létszámcsökkentések azonban nem jelentenek azonnali leépítést. Sok esetben organikus módon, tehát az önkéntes kilépésekkel és nyugdíjba vonulásokkal szeretnék megoldani a feladatot, vagy legalább egy részét. Egyes gyárak egy év alatt, mások két vagy három évre előre gondolkodva tették közzé ezeket a számokat.

Nincs is akkora baj?

Eközben azonban iparági források szerint a német autóipar gyártása csak tizenöt százalékkal van a februári szint alatt. Nemrég az Ifo exportőrök körében végzett menedzseri hangulatindexe is meglepően pozitív várakozásokat jelzett előre. Az exportőrök egyes piacaik stabilitása miatt optimisták, ahol főleg Kínáról lehet szó. (A kínai iparból hétfőn is érkezett jó hír, erről itt írtunk.) Általánosságban pedig sok piaci szereplő reméli, hogy egy oltóanyag elkészítése után hamarosan visszaállhat az élet egy olyan, vagy legalábbis hasonló szintre, mint ahol a járvány kitörése előtt volt.

Elektromos Mercedes (Pixabay.com)
Elektromos Mercedes (Pixabay.com)

Felmerül a kérdés, hogyha ennyire pozitívak a várakozások, akkor miért van szükség ennyi, évekre előre eltervezett leépítésre? Amikor a szakszervezetek nemrég a Continental leépítése ellen felvonulást szerveztek, akkor az a vád is elhangzott, hogy a cég csak ürügyként használja a koronavírust, valójában a leépítéseknek más az oka. Szintén e tüntetés kapcsán azt mondták a helyi sajtónak, hogy a Continental aacheni gyára ugyan nyereséges, de 60 százalékkal magasabbak a költségei, mint más európai üzemegységeké.

Kelet-Európa lesz a haszonélvező?

Arról nem szól a fáma, hogy melyik üzemegységekről van szó, de logikus lenne, ha ezek Kelet-Európában lennének találhatók. Itt ugyanis sokkal alacsonyabbak a bérek, ami fontos költségtényező lehet.

“A Continental Magyarországon hét gyárral, egy gumiabroncs kereskedelmi központtal és egy mesterséges intelligencia fejlesztési központtal van jelen és több mint nyolcezer munkavállalót foglalkoztat hazánkban” - írja a társaság magyarországi honlapja. A ZF Friedrichshafen-nek is van magyarországi leányvállalata.

Hogy lesz-e a magyarországi érdekeltségeknél leépítés, és mekkora, vagy éppen a termelés áttelepítése folyik a drágább a országokból az olcsóbb országokba, az eddigi adatokból nem világos. De egy ilyen folyamat logikus lenne.

Németország, a robotikai nagyhatalom

A gyanú, hogy a leépítések oka nem a vírusban keresendő, megalapozott, erre lehet például következtetni a nagyfokú automatizálásból. Németországban a tavaly év végi adatok szerint 222 ezer ipari robot működött, ezzel az ország globálisan az ötödik helyen áll. Európában azonban toronymagasan veri a mezőnyt. Ahogy a Produktion című szaklap írja, ez az érték nagyjából ötszöröse a franciaországi és tízszerese a brit számnak.

Munkatársunk a TrendFM rádió reggeli műsorában erről a témáról beszélt. Itt hallgathatja meg:

A leépítéseket az elektromos autók terjedésével is összefüggésbe hozzák. A német autógyárak korábban túl sokáig ültek a hagyományos technológia babérjain. Örültek a szép eladási számoknak például Kínában, és lemaradtak az elektromos autók fejlesztésében. Most viszont őrült módon belehúznak, amire az állam is megpróbálja ösztönözni őket. A szeptember eleji autóipari tárgyalások során a kormány csak az elektromos autókat, kisebb mértékben hibrideket volt hajlandó támogatni, a benzines és dízeles járműveket már nem.

A villamosítás a hibás?

Sőt, most hétvégén Marcus Söder Bajor miniszterelnök, kancellárjelölt azt is kijelentette, hogy támogatna egy hasonló jövőbeli robbanómotor-stopot, mint amit Kaliforniában terveznek. (Kaliforniában 2035 után teljesen megtiltanák a robbanómotorok és a hibridek forgalomba hozatalát.)

Ha pedig átállnak az elektromos autók gyártására, és ehhez új technológia, új gépsor kell, akkor miért ne automatizálnák a folyamatot a lehető legnagyobb mértékben? Vélhetően ez is jár az autógyártók fejében. Jó példa van előttük, nevezetesen a Tesla szinte teljesen automatizált gyárai. (Amely egyébként éppen Németországban is gyárat készül építeni. Ez egyes beszállítóknak munkát adhat majd – persze megint azoknak, akik fel vannak készülve az elektromos autózásra.)

Más kvalitások kellenek az új korban

A német sajtóban is gyakran az elektromos autókra való áttéréssel magyarázzák a leépítési hullámot. Említik, hogy az elektromos autókhoz egyrészt eleve kevesebb alkatrész kell. Másrészt egyes beszállítók csak a régi típusú benzines és dízeles autókhoz tudnak alkatrészeket előállítani. Az elektromos autókhoz már nem, mert nem végezték el időben a szükséges átállást.

A hagyományos, robbanómotoros autók gyártásánál sok munka ismétlődő, mechanikus, rutinszerű szerelést, a futószalagnál való helytállást követel. Az elektromos autók gyártásánál másfajta végzettségre, másfajta munkavállalói képességekre lesz szükség, például a szoftverek területén és egyes kiegészítő szolgáltatásoknál. (Utóbbi lehet például a futószalagok, robotok távfelügyelete vagy javítása.)

Vissza a központba?

Miért szenvednek jobban a beszállítók, mint maguk az autógyárak? Az egyik magyarázat, hogy az autógyárak a válság miatt amit lehet, igyekeznek házon belül megoldani. Elkezdtek olyan alkatrészeket is gyártani, amelyeket korábban kiadták a beszállítóknak. Sok esetben hosszú távú megállapodásuk van a Németországban hagyományosan erős szakszervezetekkel, emiatt a leépítések nehézségekbe ütköznek. Ezért aztán próbálják a meglevő munkaerőt minden jobban kihasználni. Biztonsági megfontolások, a “beszállítói láncok” tavaszi megszakadása egyes gyáraknál szintén ide vezethet.

Az elektromos autózásra való átállás így valószínűleg jobban fogja sújtani a beszállítók egy részét, mint a gyárakat magukat. De beszállítója válogatja, mert nagyon különböző helyzetben vannak. Amelyik nagyon erősen szakosodott valamelyik hagyományos termékre, például hagyományos sebességváltókra, azok alkatrészeire, az bajba kerülhet, ha nem áll át gyorsan valamilyen modernebb termékre.

A zombi-beszállítók

Ezért már a szeptember eleji németországi autóipari csúcson felmerült, hogy a beszállítók egy részét valószínűleg nem érdemes megmenteni. El is nevezték őket “zombi beszállítóknak”, akiket ha most ki is mentenek, a válság és az állami segítség végével valószínűleg úgyis tönkremennének. Egyszerűen már nem versenyképesek.

(Korábbi autóipari cikkünk itt olvasható.)

 

 

 

A rovat támogatója a 4iG

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 17030 17030 17580 -3,79% 0 0 8 603 633 855 HUF 2024-04-16 17:13:25
MOL 2968 2968 3056 -2,62% 0 0 2 705 978 872 HUF 2024-04-16 17:06:03
MTELEKOM 916 906 928 -0,43% 0 0 511 170 553 HUF 2024-04-16 17:05:58
RICHTER 9035 8790 9360 -3,21% 0 0 4 385 623 600 HUF 2024-04-16 17:08:26
OPUS 390 388 396 -1,52% 0 0 40 874 756 HUF 2024-04-16 17:08:49
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Vérengzés volt a pesti parketten
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 19:31
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 1978,87 pontos, 2,94 százalékos csökkenéssel, 65 428,99 ponton zárt kedden.
Részvény / Deviza / Áru Kiveri a verejték, ha rápillant erre a forintárfolyamra
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 18:19
Rossz hírünk van: egyre közelebb a 400-as szint.   
Részvény / Deviza / Áru 395 felett az euró, csúnya idők jönnek az energiaárakra
Eidenpenz József | 2024. április 16. 12:19
Amerika után Európában is nagy esések vannak a tőzsdéken, a forint is tovább gyengül. Emelkedett viszont az arany ára, és nagyot ugrott a földgáz. Ha Izrael visszacsap, az a földgáz és kőolaj piacára is fatális következményekkel járhat. Ráadásul ez a hét egyébként is eléggé sűrűnek ígérkezik a tőkepiacokon.
Részvény / Deviza / Áru Leégett a koppenhágai tőzsde épülete (frissítve)
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 11:44
A tőzsdének helyet adó ingatlan a dán főváros egyik legrégebbi épülete. 
Részvény / Deviza / Áru Még rosszabbul áll a forint
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 06:46
A dollár áttört egy újabb szintet.
Részvény / Deviza / Áru Trump cégében dollármilliárdok égtek el, de a hívek még kitartanak
Király Béla | 2024. április 16. 05:42
Teljesen irreális várakozásokat támasztottak a befektetők Donald Trump három hete tőzsdére lépett cége kapcsán. Így valahol a józan ész diadalának tekinthető az a gigantikus veszteség, amit a befektetők elszenvedtek.
Részvény / Deviza / Áru Óriási baj lehet abból, ha az olajár elszáll
Eidenpenz József | 2024. április 15. 18:45
Az árupiacokon az élénkülés jelei látszanak, ami azonban nagy veszélyeket hordoz. Ha nagyon megdrágulnának az energiahordozók és az ipari fémek, az az infláció visszatérését és a gazdaságok lassulását okozhatja, végső soron pedig általános válsághoz vezethet. Különösen a kőolaj kényes kérdés, az ugyanis a többi nyersanyag árfolyamát is erősen befolyásolja.
Részvény / Deviza / Áru Ez fájni fog! Ne nézze meg a forint árfolyamát!
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 18:09
Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru Menetelt az OTP
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 17:27
A kedvező nemzetközi hangulatban emelkedett a budapesti tőzsde.
Részvény / Deviza / Áru 394-nél az euró, az európai autógyártás a tét
Eidenpenz József | 2024. április 15. 12:41
A pénteki csúnya eséseket kiheverte a részvénypiac és főleg pluszokat láthatunk, az olaj meglepő módon esik, a forint viszont tovább gyengül. A német-kínai tárgyalások legfőbb tétje az autógyártás jövője. Megemelték a Waberer’s célárát, vegyes eladási számokat tett közzé az AutoWallis.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG