A tegnap esti pozitív amerikai hangulat már a múlté, Európában csúnya mínuszban vannak a tőzsdeindexek. A német mutató 1,3 a francia 1,4, a brit 1,5 százalékos esést mutat. Varsóban egy százalék a süllyedés, az amerikai határidős indexek is 3-4 ezrelékes esést jeleznek.
A Budapesti Értéktőzsde indexe egyelőre kisebb süllyedéssel megússza, 0,2 százalékos mínuszban van. A kezdetben tízezer felett forgó OTP mostanra 9950-re süllyedt, 0,8 százalékkal van a tegnap esti szint alatt. A Mol szerény pluszban, a Richter hasonló mínuszban áll. A Magyar Telekom 0,9 százalékkal emelkedni tud.
Mitől ilyen rossz a hangulat?
A forint a tegnapi MNB-kamatdöntés után erősödött, ma ehhez képest gyengül, így 364,20 az euró ára. (A kamatöntés előtt az árfolyam felszúrt 366 fölé is.) A dollár gyengül, a nemesfémek enyhe pluszban vannak, az olaj viszont közel két százalékos esést mutat a tegnapi erősödés után.
További és frissebb árfolyamok, grafikonok itt láthatók
Az európai nagyon rossz részvénypiaci hangulat fő oka az lehet, hogy kontinensünkön gyorsan terjed a vírus, és ez a gazdaságban is súlyos következményekkel járhat. Sokan attól tartanak, hogy a tavaszihoz hasonló nagy leállásokra kerül sor, ami a válságot W alakúvá teszi. Vagyis még egy csúnya mélypont következhet, hasonló a tavaszihoz .
Milliók mennek kvázi karanténba
Bár egész országokra nem rendeltek el karantént, helyi szinten ehhez hasonló folyamatok zajlanak. Például Spanyolországban Madrid és környéke lezárását mérlegelik, Nagy-Britanniában pedig Manchester városban és környékén hárommillió ember számára vezettek be magas szintű (harmadik fokozatú) korlátozásokat. Sok, nem feltétlenül létfontosságú vállalkozást ott be is kellett emiatt zárni. Romlik a helyzet Berlinben is.
Magyarországon is újabb és újabb negatív rekordok születtek, ma például 48 új halálesetet regisztráltak. Ma este közzéteszik a FED bézs könyvét, amely talán ad némi támpontot arra vonatkozóan, hogy az Egyesült Államokban mennyire lesz gyors vagy lassú a gazdasági kilábalás.
Mégis lesz megállapodás?
Nancy Pelosi, az Egyesült Államok házelnöke, aki korábban keddig adott határidőt a megegyezésre, pozitívan nyilatkozott a tegnapi tárgyalásokról. Teméli, hogy a gazdaságösztönző csomagról szóló megállapodást meg fogják kötni a héten, és az elnökválasztásig el is fogadják. A Fehér Ház is optimista, Mark Meadows kabinetfőnök szerint is a hétvégéig lehetséges a megállapodás megkötése. De figyelmeztetett arra is, hogy vannak még nézetkülönbségek.
Európában a Brexit-tárgyalásokon patthelyzet látszik kialakulni.
Jövő nyárig ne számítsunk oltásra?
Teljesen irreális azt várni, hogy a Covid-19 vakcina ez év végéig széles körben elérhető lesz, a legtöbb ember valószínűleg 2021 második felében férhet csak hozzá – mondta Severin Schwan, a svájci gyógyszeróriás, a Roche Holding vezérigazgatója. A Novartis vezére, Vas Narasimhan a múlt hónapban hasonló, 2021 végi becslést adott – írta a Bloomberg.com. Az AstraZeneca a héten folytathatja amerikai oltási kísérleteit.
Jön a Tesla-jelentés
Európában hét százalékkal ugrott meg az Ericsson részvénye, a telekommunikációs társaság jó eredményekről számolt be. A Nestlé-csoport is pozitív képet festett, így a részvény az általános esés ellenére 0,8 százalékkal emelkedni tud.
Az idén már 400 százalékkal emelkedő Tesla, tömegek kedvenc elektromos autó gyártója ma tőzsdezárás után teszi közzé az eredményét. Az elemzők 8,3 milliárd dolláros bevételt várnak tőle, valamint részvényenként 55 centes nyereséget. A cég korábban bejelentette, hogy 140 ezer járművet adott el a harmadik negyedévben, de nem világos, hogy az erre az évre tervezett félmilliós eladási számot tudják-e teljesíteni – írta az Investing.com.
Hét elektromos pickup érkezik
A következő két évben hét autóipari vállalat is tervezi, hogy elektromos kisteherautókat dob piacra – írja az Associated Press (AP). A General Motors GMC üzletága kedden új elektromos Hummer pickupot mutatott be, amelynek csúcskategóriás változata valamikor a jövő év őszén jelenik meg a bemutatótermekben. Ehhez jön a versenytárs Ford elektromos F-150-ese, a Tesla Cybertruckja és négy startup-vállalat pickupja.
Mindegyikük jövő év júniusa és 2022 vége között szándékozik megkezdeni a gyártást. Az eddig bejelentett árak a Cybertruck nagyjából 40 ezer dollárjától a nehéz terepre szánt Hummer „Edition 1” -ig terjed, amely több mint 112 ezer dolláron indul. A GM, a Ford, a Tesla, a Bollinger Motors, a Nikola, a Rivian és a Lordstown Motors egyaránt szeretne egy-egy szeletet kihasítani a mai robbanómotoros pickup-piacról, amelyet a Ford F-sorozatú, valamint a GM Chevrolet Silverado és a Fiat Chrysler Ram uralnak. A Ford F a legnépszerűbb, 2019-ben közel 900 000 darabot adtak el belőle.
Tavaly az amerikai fogyasztók több mint hárommillió különböző méretű pickupot vásároltak.
Csalódás volt a Netflix-jelentés
Hamar elült a koronavírus miatti Netflix-láz az Erste Befektetési Zrt. szerint.
A felfokozott várakozásokhoz képest csalódást keltett a Netflix harmadik negyedéves gyorsjelentése. A 6,44 milliárd dolláros árbevétel ugyan enyhén felülmúlta a 6,38 milliárd dolláros konszenzust, az 1,74 dolláros tisztított EPS azonban már elmaradt a 2,14 dolláros várakozástól.
Megvolt az alja a vállalati válságnak?
Európában is elkezdődött a gyorsjelentési szezon, és a harmadik negyedéves eredmények fényében úgy tűnik, a második negyedév lehetett a válság alja – írja a Financial Times. Az elemzői konszenzus szerint a harmadik negyedévben negyven százalékkal csökkenhet év/év alapon a társaságok összesített nyeresége. Ez még mindig nagyon gyenge teljesítmény, de már haladás az előző negyedévhez képest.
A makrogazdasági kilátásokhoz is nagyon fontos adalékkal szolgálhatnak a céges jelentések, megmutatva, hogyan látják a helyzetüket. Fel tudják vázolni azt az utat, amelynek segítségével a válságból ki tudnak lábalni. A második negyedév után számos vállalat teljesen visszavonta korábbi prognózisa itt, és nem is készített újakat a helyzet totális bizonytalansága miatt.
Ezért fontos az osztalékok szintje
Fontos indikátor, hogy mennyi nyereség kifizetését tervezik a részvényeseknek. Ez még többet elárul arról, hogy valójában hogyan is látják a jövőt, mint a hangzatos nyilatkozatok. Az európai vállalatok 2019-ben közel 350 milliárd euró osztalékot fizettek ki, az elemzői konszenzus szerint az osztalékok mintegy húsz százalékkal csökkenhetnek ebben az évben.
A Financial Times azt gyanítja, hogy az elemzői előrejelzések átlaga túlságosan optimista. A konszenzus szerint jövőre negyven százalékkal ugorhatnak az eredmények, de a lap szakértője sok kockázatot lát. Ennek fő oka az Európában visszatérő korlátozások, lezárások. Emlékeztettek rá, hogy a legutóbbi eurozónás beszerzési menedzserindex közel volt a vízválasztó, a növekedést a zsugorodástól megkülönböztető ötvenes szinttől. Az erős euró is problémát jelenthet.
Pozitív, hogy az európai részvények jelentős osztalékhozamot kínálnak, amely a jelenlegi nullkamat-környezetben vonzerőt jelenthet a részvények számára. Az európai részvények az egy részvényre jutó nyereség 17-szeresén forognak, csak kevéssel a hosszú távú átlagot jelentő 15 felett (P/E hányados).