Mindenki vett már
A Samsung negyedéves eredménye 40 százalékkal lett alacsonyabb, mint amit az elemzők vártak. A cég, akárcsak az Apple, a gazdasági felfordulást nevezte meg okként. Ezen elvileg ők is az olajáresést, és ebből adódóan az olajtermelő országok lakosainak keresletcsökkenését értették.
Ez ugyanakkor elég gyenge lábakon álló magyarázat, hisz az már rég rossz, ha ilyen világcégek egy-két olajországtól függenek. Inkább arról lehet szó, hogy az internetezésre alkalmas telefon, rosszul hangzó magyar fordítással okostelefon, viszonylag új találmány, ami rendkívül népszerű lett. Kevesebb, mint 10 év alatt a fél emberiség vett belőle egyet, sokan le is cserélték újabbra.
Ez az ütem azonban logikusan nem folytatódhat a végtelenségig. Amikor az első nagy vételi hullám lezajlik, akkor jóval lassabb és kiegyensúlyozottabb piac következik. Ezen legfeljebb az változtathatna, ha a gyártók nagyot csökkentenének az árakon, és így a fogyasztók hajlandók lennének idő előtt lecserélni készülékeiket, de ez még nagyobbat csökkentene a profiton. Különösen az Apple esetében, amely azáltal nőtt a világ legnagyobb cégévé, hogy egy igen drága termékből tud eladni nagyon sokat.
Kína és az olaj
Az extrém körülmények tehát, amelyekre hivatkoznak, nem igazán állnak fenn. Az, hogy Kína 35 év után nem tud már továbbra is 10 százalékkal növekedni, az teljesen racionális gazdasági folyamat, ráadásul Kína esetében a helyi gyártók is konkurenciát jelenthetnek. Ami az olajországokat illeti: az oroszok már mind vettek egy telefont, sokan táblagépet is, úgyis lassulna a piac, Brazília 200 milliós lakosságának nagy része pedig még mindig olyan szegény, hogy ott nagy növekedés mellett is eltelne pár év, mire komoly piacként lehetne rá tekinteni.
Fejőstehén
Ezek alapján maguk a cégek is gyenge évet várnak 2106-ra, teljesen reálisan. Nekik is, mint minden éretté váló cégnek meg kell barátkoznia azzal, hogy ilyen, amikor a gyors növekedésű szakaszból a fejőstehén szakaszba megy át egy cég vagy akár egy egész iparág. Ezzel együtt kiváló cégekről van szó, csak túl nagy optimizmus volt az elemzők és a befektetők részéről, szinte végtelen további növekedést áraztak a részvényekbe, noha lehetett tudni, hogy a fák ezúttal sem nőnek az égig.
Az okostelefon-eladások 6 százalékkal nőttek 2015 utolsó negyedévében, ami az eszköz történetében a legkisebb érték, de ha jól belegondolunk, még mindig szép, hisz mégis csak növekedés. Ha telítődik a piac, óhatatlanul jön a stagnálás. A Samsung 97 millió okostelefont és 9 millió táblagépet adott el a negyedévben, és 2,7 milliárd dolláros nettó eredményt ért el. Nagy baj azért nincs, hisz a cég majdnem ugyanekkora összegű sajátrészvény vásárlást tervez a közeljövőben.