Netflix, 10 év |
A cég az internetes korszak egyik legnagyobb sikertörténete, bár kezdetben nem a világhálót akarta meglovagolni. Kevesebb, mint 20 évvel ezelőtt DVD kölcsönzéssel kezdte, a lemezeket postán küldték ki a filmeket megnézni óhajtók számára. Ebben annyi volt az előny a helyi DVD kölcsönzőkhöz képest, hogy nem csak egy szűk területet, hanem a fél kontinensnyi országot le tudta fedni. Persze ehhez versenyképes szolgáltatás és kedvező árak kellettek, mindazonáltal az üzlet jól ment. Az internet kezdetben még nem volt alkalmas filmnézésre, hisz a le-, és feltöltések sebessége még meglehetősen alacsony volt.
Széles lett a háló
Időközben megváltozott a helyzet. A net alkalmas lett arra, hogy folyamatosan filmet nézhessenek rajta, mégpedig egyszerre több millióan. A DVD üzletág hanyatlani kezdett, hisz minek bajlódtak volna az emberek a postával, ha a neten is meg lehet nézni egy filmet. A Netflix árfolyama vissza is esett 2012-ben mai értéken 7 dollárig.
A cég azonban gyorsan alkalmazkodott az új helyzethez. Villámgyorsan felfuttatta a netes (ún. streaming) videó ágazatot: nem túl magas előfizetési díj mellett lehetett filmeket letölteni (ill. letöltés nélkül végignézni). Egy zseniális húzással az összes addigi DVD előfizetőnek egy időre ingyen biztosították az online tartalmat, így az addigi ügyfelek jó része átszokott, mondhatni rákapott a kényelmesebb műfajra, és ezzel meg is lett a mai gigantikus ügyfélkör alapja.
Lenyomta a TV-t
Mindemellett két komoly kérdést kellett a cégnek megoldania, hogy piacvezetővé válhasson. Egyrészt olyan tartalmat kellett felépítenie, ami a közönség minden igényét kielégíti, vagyis hogy minden film és egyéb tartalom elérhető legyen, amit a nézők keresnek. A másik dolog pedig az illegálisan letölthető tartalom visszaszorítása volt, hisz ha minden kényelmesen és jó minőségben elérhető, miért fizetnének elő a nézők?
Mindkét problémát zseniálisan megoldották, együttműködve a hatóságokkal, filmstúdiókkal. A növekedés az elmúlt három évben félelmetes lett, Amerikában és Kanadában egyenesen Netflix mánia alakult ki. Sok háztartásban az esti fő szórakozást a Netflix filmek jelentik, a hagyományos TV-zés erősen vissza is szorult ennek következtében (még Angliában is, ahol a BBC-nek ezért csökkentenie kellett az adásokra fordított összegeket).
A cég most már külföldön is terjeszkedik, eddig elsősorban az angol nyelvű országokban volt sikeres, de most már figyelmük lassan az egész világra kiterjed, miután terveik szerint minden elképzelhető nyelven is elérhetők lesznek a tartalmak. A növekedési potenciál tehát még adott.
Lemaradtak a kétkedők
A papír a napokban hetedelték, miután a 2012-es 50 dolláros árról 700-ig emelkedett. Az új papír, amiből értelemszerűen 7-szer annyi van, így 100 dolláron kezdett forogni szerdán, sőt napon belül kissé vissza is esett 98-ig. Aztán zárás után jött a brutálisan jó negyedéves eredmény, az árfolyam el is szállt: csütörtökön 116 dollárig szaggatták (régi áron 800 dollár).
A papírt emelkedő trendje során sokan túlértékeltnek tartották, mondván, egy ilyen szórakoztató ipari cég nem érhet ennyit (jelenleg kb. 40 milliárd dollár). Csakhogy figyelmen kívül hagyták, hogy ez nem olyan, mint egy TV társaság: itt nem a reklámozók vagy a filmstúdiók diktálnak, hanem az előfizetők kívánsága az úr. A cég sokkal inkább hasonlít egy webáruházra, elterjedtsége révén pedig olyan, mint a legsikeresebb közösségi hálók. Azt mondhatnánk, hogy egy Facebook vagy egy Amazon, csak felhasználónként jóval nagyobb árbevétellel és nyereséggel. Ügyes vállalkozás, a szemfüleseknek jó befektetés, és még az sem kizárt, hogy tovább emelkedik a papír