4p

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ismét egy új tőzsdei bevezetés Amerikában, ezúttal egy régi, patinás cég személyében. Első ránézésre úgy tűnik, egy túlértékelt autógyárral állunk szemben, de a cég vezetője szerint nem autógyárnak, inkább luxuscikkeket árusító vállalkozásnak kell tekinteni a céget.

Fejőstehén

A tőzsdei bevezetése láza tavaly érte el a tetőpontját, amikor minden, főleg nagy növekedési történettel eladható céget a tőzsdére hoztak (Alibaba, GoPro stb). Most azonban egy ettől meglehetősen eltérő papír érkezik. Alapvetően mégiscsak autógyárról van szó, bár kétségtelen, hogy kizárólag a luxus kategóriában gyártja termékeit. Ezzel máris hasonlóvá válik kissé a Teslához, de a nagy különbség az, hogy a Tesla egyelőre inkább kényszerből gyárt luxusautót, hisz célja az lenne, hogy az emberiséget villanyautóval lássa el, míg a Ferrarinak kifejezetten ez a profilja.

A cég jelenleg 7 ezer járművet gyárt, ezt legfeljebb 10 ezerig szeretnék növelni (pontosabban maximálisan ennyit tudnának eladni), tehát itt abszolút limitáltak a növekedési lehetőségek. Ez egy érett cég, a fejőstehén szakaszban: stabil az értékesítése, stabil a nyeresége. Tulajdonképpen nem ilyen cégek szoktak a tőzsdére jönni, hisz ezeknek az osztalékából kényelmesen megélnek tulajdonosaik.

Drágán tudják kiszórni

Tőzsdére alapesetben azért jön egy cég, hogy növekedését, fejlesztési elképzeléseit a vállalkozó szellemű befektetők bevonásával finanszírozza, és így nőhessen nagyra. A Ferrarinál erről szó sincs, és tulajdonképpen az is furcsa, hogy a tulajdonosa tőzsdei jelenlétre gondol. Nem egy feltörekvő cég ifjú titánjáról van szó, mint pl. Mark Zuckerberg, hanem egy óriási autóipari konszernről, ami nem más, mint a Fiat Chrysler (az alapító-névadó Ferrari fia a cég 10 százalékos tulajdonosa). Az ő portfóliójukba jól beleillik a márka, a külön tőzsdei jelenlét inkább csak úri hóbortnak tűnik.

Persze egész más a helyzet, ha abból indulunk ki, hogy a még mindig viszonylag kedvező tőzsdei környezetben drágán lehet eladni a papírokat, és ami ugyanilyen fontos: hogy csak kevés papír lesz, mivel a részesedésük 10 százalékát viszik csak tőzsdére. Így, hasonlóan a Twitterhez, ahol az összes régi papír kereskedését megtiltották fél évre, kezdetben kevés lesz a papír. És ugyanúgy csak kb. fél év múlva jön a sok részvény, amikor leválasztják a céget az anyavállaltról, és annak részvényesei megkapják arányosan a Ferrari papírokat.

Árazás

Most már csak az a kérdés, milyen lesz az árazás. Úgy tűnik, az autógyártókhoz képest máris drágán árazzák a céget, talán ezért is mondják azt, hogy inkább tekintsünk rá luxusáru-cégként, mint mondjuk a Prada-ra vagy a Hermes-re, mert azoknak magasabb az árazásuk. Igen ám, de azoknak a növekedési lehetősége is egész más, mint egy jól bejáratott, sok évtizedes luxusautónak, melynek ráadásul még konkurenciája is akadhat épp az említett Tesla személyében.

A Ferrarit 48-52 dollár közti áron tervezik kibocsátani, ami mellett a cégnek 10 milliárd dolláros kapitalizációja lenne. Ez az értékesítés 3,8-szorosa, és az EBITDA 14-szerese. Összehasonlításként: a Hermes esetében a vállalati érték és az EBITDA hányadosa 18,3, a BMW esetében viszont csak 3,5 a Reuters adatai szerint. Döntse el a befektető, hogy fundamentálisan elbír-e a Ferrari egy 4-szeres árazást a BMW-hez képest.

A cég nyereségtermelő képessége (üzemi eredmény és az értékesítés aránya) 14 százalék, kétségkívül magasabb, mint a legtöbb autógyártónál, kivéve a hasonló profilú Porschét. Ugyanakkor ez az érték messze alatta marad a Prada 26 százalékánál. A Ferrari árbevétel növekedése lassabb, mint a luxustermékek gyártóié, ugyanakkor a fejlesztési költsége jóval magasabb, hisz mégis csak egy autógyárról van szó, nem táskákat, ruhákat, ékszereket és hasonlókat kell tervezni.

A kibocsátás árazása tehát egyértelműen magas, azt mondhatnánk, hogy a duplája az indokoltnak, így nem különösebben vonzó vétel. Ugyanakkor, ha valakinek sikerül részt venni a jegyzésben, az utána jó eséllyel bekövetkező rövid felfutásban zsebre teheti a gyors nyerőt. Mínuszba azonban ne engedjük a papírt, szigorúan húzzunk stopot.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 34250 34040 34660 -0,44% 0 0 9 856 468 460 HUF 2025-12-04 17:11:11
MOL 2960 2932 2960 +1,44% 0 0 760 457 010 HUF 2025-12-04 17:05:03
MTELEKOM 1750 1746 1760 -0,11% 0 0 259 522 254 HUF 2025-12-04 17:05:09
RICHTER 9660 9615 9720 +0,47% 0 0 1 428 401 625 HUF 2025-12-04 17:05:07
OPUS 528 522 529 +1,54% 0 0 34 757 391 HUF 2025-12-04 17:09:04
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Időzített AI-bombán ülünk – jövőre kipukkanhat?
Imre Lőrinc | 2025. december 4. 19:16
Az Európai Unió a 2 százalék közelébe süllyedő inflációt, az Egyesült Államok pedig a mesterséges intelligenciával kapcsolatos beruházásokat tekintve lépett előre a leglátványosabban az idei évben. Ami a pénzpiacokat illeti, számunkra a forint erősödése, de a globális befektetői piacokon a dollár gyengülése jelentette az év legnagyobb sztoriját. Eközben az AI-lufi kezd túlfújódni, Európa fegyverkezik, az olajárak pedig drasztikus zuhanás előtt állhatnak. Az XTB 2026-os tőkepiaci kitekintőjén jártunk.
Részvény / Deviza / Áru Bajban a forint? Mutatjuk az árfolyamot!
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 18:34
Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben csütörtökön kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
Részvény / Deviza / Áru A Mol mutatta az irányt Budapesten
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 17:48
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 151,91 pontos, 0,14 százalékos emelkedéssel, 109 387,87 ponton zárt csütörtökön.
Részvény / Deviza / Áru Jó hangulatban az amerikai piacok, drágult az olaj és az arany
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 15:49
Emelkedéssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok csütörtökön.
Részvény / Deviza / Áru Vigyázzon, ezen befektetések 99 százaléka is halálra lehet ítélve
Eidenpenz József | 2025. december 4. 15:02
Az érmék kilencvenkilenc százaléka a nullához tart, és a projektek kilencvenkilenc százaléka használhatatlan. Ilyen szélsőséges véleményekkel is találkozunk a kriptovaluta-szektorban, nemcsak a kívülállók vagy ellenségek oldaláról, hanem még a barátai között is. Miért van ez, és mi lehet ennek a vége?
Részvény / Deviza / Áru Nem tudják leutánozni, amit a Mol művel
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 14:39
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a plusz 0,16 pontos nyitás után emelkedett csütörtökön kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru Ujjal mutogathatnak az OTP-papírokra Pesten
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 11:46
Rajtuk kívül mindenkinek jól indult a csütörtök a tőzsdén.
Részvény / Deviza / Áru Bekezdtek Nyugat-Európában, Budapestről csak nézik
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 09:33
Kinyitottak az európai tőzsdék.
Részvény / Deviza / Áru Véres fejjel vonult vissza a forint
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 07:53
A 380-as árfolyam falát nem sikerült áttörni.
Részvény / Deviza / Áru A kamatvágás reménye húzta felfelé a tőzsdét
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 06:39
A Microsoft részvényei viszont lefelé húzták az indexeket.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG