4p

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ismét egy új tőzsdei bevezetés Amerikában, ezúttal egy régi, patinás cég személyében. Első ránézésre úgy tűnik, egy túlértékelt autógyárral állunk szemben, de a cég vezetője szerint nem autógyárnak, inkább luxuscikkeket árusító vállalkozásnak kell tekinteni a céget.

Fejőstehén

A tőzsdei bevezetése láza tavaly érte el a tetőpontját, amikor minden, főleg nagy növekedési történettel eladható céget a tőzsdére hoztak (Alibaba, GoPro stb). Most azonban egy ettől meglehetősen eltérő papír érkezik. Alapvetően mégiscsak autógyárról van szó, bár kétségtelen, hogy kizárólag a luxus kategóriában gyártja termékeit. Ezzel máris hasonlóvá válik kissé a Teslához, de a nagy különbség az, hogy a Tesla egyelőre inkább kényszerből gyárt luxusautót, hisz célja az lenne, hogy az emberiséget villanyautóval lássa el, míg a Ferrarinak kifejezetten ez a profilja.

A cég jelenleg 7 ezer járművet gyárt, ezt legfeljebb 10 ezerig szeretnék növelni (pontosabban maximálisan ennyit tudnának eladni), tehát itt abszolút limitáltak a növekedési lehetőségek. Ez egy érett cég, a fejőstehén szakaszban: stabil az értékesítése, stabil a nyeresége. Tulajdonképpen nem ilyen cégek szoktak a tőzsdére jönni, hisz ezeknek az osztalékából kényelmesen megélnek tulajdonosaik.

Drágán tudják kiszórni

Tőzsdére alapesetben azért jön egy cég, hogy növekedését, fejlesztési elképzeléseit a vállalkozó szellemű befektetők bevonásával finanszírozza, és így nőhessen nagyra. A Ferrarinál erről szó sincs, és tulajdonképpen az is furcsa, hogy a tulajdonosa tőzsdei jelenlétre gondol. Nem egy feltörekvő cég ifjú titánjáról van szó, mint pl. Mark Zuckerberg, hanem egy óriási autóipari konszernről, ami nem más, mint a Fiat Chrysler (az alapító-névadó Ferrari fia a cég 10 százalékos tulajdonosa). Az ő portfóliójukba jól beleillik a márka, a külön tőzsdei jelenlét inkább csak úri hóbortnak tűnik.

Persze egész más a helyzet, ha abból indulunk ki, hogy a még mindig viszonylag kedvező tőzsdei környezetben drágán lehet eladni a papírokat, és ami ugyanilyen fontos: hogy csak kevés papír lesz, mivel a részesedésük 10 százalékát viszik csak tőzsdére. Így, hasonlóan a Twitterhez, ahol az összes régi papír kereskedését megtiltották fél évre, kezdetben kevés lesz a papír. És ugyanúgy csak kb. fél év múlva jön a sok részvény, amikor leválasztják a céget az anyavállaltról, és annak részvényesei megkapják arányosan a Ferrari papírokat.

Árazás

Most már csak az a kérdés, milyen lesz az árazás. Úgy tűnik, az autógyártókhoz képest máris drágán árazzák a céget, talán ezért is mondják azt, hogy inkább tekintsünk rá luxusáru-cégként, mint mondjuk a Prada-ra vagy a Hermes-re, mert azoknak magasabb az árazásuk. Igen ám, de azoknak a növekedési lehetősége is egész más, mint egy jól bejáratott, sok évtizedes luxusautónak, melynek ráadásul még konkurenciája is akadhat épp az említett Tesla személyében.

A Ferrarit 48-52 dollár közti áron tervezik kibocsátani, ami mellett a cégnek 10 milliárd dolláros kapitalizációja lenne. Ez az értékesítés 3,8-szorosa, és az EBITDA 14-szerese. Összehasonlításként: a Hermes esetében a vállalati érték és az EBITDA hányadosa 18,3, a BMW esetében viszont csak 3,5 a Reuters adatai szerint. Döntse el a befektető, hogy fundamentálisan elbír-e a Ferrari egy 4-szeres árazást a BMW-hez képest.

A cég nyereségtermelő képessége (üzemi eredmény és az értékesítés aránya) 14 százalék, kétségkívül magasabb, mint a legtöbb autógyártónál, kivéve a hasonló profilú Porschét. Ugyanakkor ez az érték messze alatta marad a Prada 26 százalékánál. A Ferrari árbevétel növekedése lassabb, mint a luxustermékek gyártóié, ugyanakkor a fejlesztési költsége jóval magasabb, hisz mégis csak egy autógyárról van szó, nem táskákat, ruhákat, ékszereket és hasonlókat kell tervezni.

A kibocsátás árazása tehát egyértelműen magas, azt mondhatnánk, hogy a duplája az indokoltnak, így nem különösebben vonzó vétel. Ugyanakkor, ha valakinek sikerül részt venni a jegyzésben, az utána jó eséllyel bekövetkező rövid felfutásban zsebre teheti a gyors nyerőt. Mínuszba azonban ne engedjük a papírt, szigorúan húzzunk stopot.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 28460 28350 28670 -0,70% 0 0 3 351 247 300 HUF 2025-07-25 17:09:23
MOL 3080 3056 3080 +0,26% 0 0 972 047 516 HUF 2025-07-25 17:13:03
MTELEKOM 1760 1748 1770 -0,11% 0 0 537 636 724 HUF 2025-07-25 17:05:18
RICHTER 10410 10240 10410 +1,26% 0 0 1 597 785 550 HUF 2025-07-25 17:05:18
OPUS 590 585 590 +1,03% 0 0 48 043 736 HUF 2025-07-25 17:06:39
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Történelmi csúcson zárt a BUX a héten
Privátbankár.hu | 2025. július 27. 08:16
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 9,53 pontos, 0,01 százalékos emelkedéssel 101 380,77 ponton, új történelmi csúcson zárta a hetet.
Részvény / Deviza / Áru Kitört a forinton a péntek esti láz
Privátbankár.hu | 2025. július 25. 18:45
A magyar fizetőeszköz egyre erősebb lett a pénteki nap folyamán a bankközi kereskedésben.
Részvény / Deviza / Áru Alig emelkedett, de csúcsra járt a BUX
Privátbankár.hu | 2025. július 25. 17:41
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 9,53 pontos, 0,01 százalékos emelkedéssel, 101 380,77 ponton, új történelmi csúcson zárt pénteken.
Részvény / Deviza / Áru Rámosolygott a bika New Yorkra
Privátbankár.hu | 2025. július 25. 16:25
Emelkedéssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok pénteken.
Részvény / Deviza / Áru A Richter még mindig kitart a tőzsdei esés ellenére
Privátbankár.hu | 2025. július 25. 14:41
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a mínusz 1,41 pontos nyitás után tovább csökkent péntek kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru Csak a Richter maradt talpon Pesten
Privátbankár.hu | 2025. július 25. 12:42
Az eső még nem, de az árfolyamok már esnek pénteken a pesti tőzsdén – egy kivétellel.
Részvény / Deviza / Áru Nyugaton a helyzet nem változatlan – így indítottak pénteken a tőzsdék Európában
Privátbankár.hu | 2025. július 25. 09:46
Nincs nagy hangulat a nyugat-európai tőzsdéken.
Részvény / Deviza / Áru Nem indult jól a nap a pesti börzén, Ázsiából sem érkeztek jó hírek
Privátbankár.hu | 2025. július 25. 09:13
Csökkenés nyitáskor, csökkenés záráskor.
Részvény / Deviza / Áru Örülni fog, ha eurót szeretne váltani
Privátbankár.hu | 2025. július 25. 07:41
A dollár viszont drágult. Péntek reggeli árfolyamok.
Részvény / Deviza / Áru Az amerikai tőzsde sem igen tudja, mit is csinál
Privátbankár.hu | 2025. július 25. 06:12
Erre is, arra is mozogtak a mutatók.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG