4p
Ismét egy új tőzsdei bevezetés Amerikában, ezúttal egy régi, patinás cég személyében. Első ránézésre úgy tűnik, egy túlértékelt autógyárral állunk szemben, de a cég vezetője szerint nem autógyárnak, inkább luxuscikkeket árusító vállalkozásnak kell tekinteni a céget.

Fejőstehén

A tőzsdei bevezetése láza tavaly érte el a tetőpontját, amikor minden, főleg nagy növekedési történettel eladható céget a tőzsdére hoztak (Alibaba, GoPro stb). Most azonban egy ettől meglehetősen eltérő papír érkezik. Alapvetően mégiscsak autógyárról van szó, bár kétségtelen, hogy kizárólag a luxus kategóriában gyártja termékeit. Ezzel máris hasonlóvá válik kissé a Teslához, de a nagy különbség az, hogy a Tesla egyelőre inkább kényszerből gyárt luxusautót, hisz célja az lenne, hogy az emberiséget villanyautóval lássa el, míg a Ferrarinak kifejezetten ez a profilja.

A cég jelenleg 7 ezer járművet gyárt, ezt legfeljebb 10 ezerig szeretnék növelni (pontosabban maximálisan ennyit tudnának eladni), tehát itt abszolút limitáltak a növekedési lehetőségek. Ez egy érett cég, a fejőstehén szakaszban: stabil az értékesítése, stabil a nyeresége. Tulajdonképpen nem ilyen cégek szoktak a tőzsdére jönni, hisz ezeknek az osztalékából kényelmesen megélnek tulajdonosaik.

Drágán tudják kiszórni

Tőzsdére alapesetben azért jön egy cég, hogy növekedését, fejlesztési elképzeléseit a vállalkozó szellemű befektetők bevonásával finanszírozza, és így nőhessen nagyra. A Ferrarinál erről szó sincs, és tulajdonképpen az is furcsa, hogy a tulajdonosa tőzsdei jelenlétre gondol. Nem egy feltörekvő cég ifjú titánjáról van szó, mint pl. Mark Zuckerberg, hanem egy óriási autóipari konszernről, ami nem más, mint a Fiat Chrysler (az alapító-névadó Ferrari fia a cég 10 százalékos tulajdonosa). Az ő portfóliójukba jól beleillik a márka, a külön tőzsdei jelenlét inkább csak úri hóbortnak tűnik.

Persze egész más a helyzet, ha abból indulunk ki, hogy a még mindig viszonylag kedvező tőzsdei környezetben drágán lehet eladni a papírokat, és ami ugyanilyen fontos: hogy csak kevés papír lesz, mivel a részesedésük 10 százalékát viszik csak tőzsdére. Így, hasonlóan a Twitterhez, ahol az összes régi papír kereskedését megtiltották fél évre, kezdetben kevés lesz a papír. És ugyanúgy csak kb. fél év múlva jön a sok részvény, amikor leválasztják a céget az anyavállaltról, és annak részvényesei megkapják arányosan a Ferrari papírokat.

Árazás

Most már csak az a kérdés, milyen lesz az árazás. Úgy tűnik, az autógyártókhoz képest máris drágán árazzák a céget, talán ezért is mondják azt, hogy inkább tekintsünk rá luxusáru-cégként, mint mondjuk a Prada-ra vagy a Hermes-re, mert azoknak magasabb az árazásuk. Igen ám, de azoknak a növekedési lehetősége is egész más, mint egy jól bejáratott, sok évtizedes luxusautónak, melynek ráadásul még konkurenciája is akadhat épp az említett Tesla személyében.

A Ferrarit 48-52 dollár közti áron tervezik kibocsátani, ami mellett a cégnek 10 milliárd dolláros kapitalizációja lenne. Ez az értékesítés 3,8-szorosa, és az EBITDA 14-szerese. Összehasonlításként: a Hermes esetében a vállalati érték és az EBITDA hányadosa 18,3, a BMW esetében viszont csak 3,5 a Reuters adatai szerint. Döntse el a befektető, hogy fundamentálisan elbír-e a Ferrari egy 4-szeres árazást a BMW-hez képest.

A cég nyereségtermelő képessége (üzemi eredmény és az értékesítés aránya) 14 százalék, kétségkívül magasabb, mint a legtöbb autógyártónál, kivéve a hasonló profilú Porschét. Ugyanakkor ez az érték messze alatta marad a Prada 26 százalékánál. A Ferrari árbevétel növekedése lassabb, mint a luxustermékek gyártóié, ugyanakkor a fejlesztési költsége jóval magasabb, hisz mégis csak egy autógyárról van szó, nem táskákat, ruhákat, ékszereket és hasonlókat kell tervezni.

A kibocsátás árazása tehát egyértelműen magas, azt mondhatnánk, hogy a duplája az indokoltnak, így nem különösebben vonzó vétel. Ugyanakkor, ha valakinek sikerül részt venni a jegyzésben, az utána jó eséllyel bekövetkező rövid felfutásban zsebre teheti a gyors nyerőt. Mínuszba azonban ne engedjük a papírt, szigorúan húzzunk stopot.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 21760 21510 21950 +1,35% 21750 21770 3 599 631 430 HUF 2024-12-23 16:19:13
MOL 2696 2662 2712 +0,45% 2692 2696 548 799 352 HUF 2024-12-23 16:17:10
MTELEKOM 1270 1262 1274 +0,47% 1268 1270 213 781 130 HUF 2024-12-23 16:13:24
RICHTER 10460 10450 10560 -0,19% 10460 10500 406 328 640 HUF 2024-12-23 16:19:46
OPUS 503 501 505 -1,18% 503 504 51 656 185 HUF 2024-12-23 16:13:42
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Jelentős üzletet hozott tető alá a hazai tőzsde üdvöskéje
Privátbankár.hu | 2024. december 23. 13:34
Az AutoWallis lehet partnerével közösen a Nissan importőre Romániában.
Részvény / Deviza / Áru Mi történik majd pénteken a forinttal? Most indul a Mikulás-rali?
Eidenpenz József | 2024. december 23. 12:53
A BUX index szépen emelkedik, a Gránit Bank részvénye jól debütált, de Európában már nem ennyire egyértelmű a helyzet. A forint gyenge, nagy kérdés, mi lesz a pénteki felemás napon. Jó szezonra számítanak az iPhone-értékesítésben, indulhat a Mikulás-rali, szomorkás lehet a kriptósok karácsonya.
Részvény / Deviza / Áru Versenytársa akadt az OTP-nek a tőzsdén
Privátbankár.hu | 2024. december 23. 10:36
Elindult a kereskedés a Gránit Bank részvényeivel.
Részvény / Deviza / Áru Most azt érdemes megnézni, mennyit kell fizetni a dollárért!
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 19:04
Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben péntek kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
Részvény / Deviza / Áru Ilyet is ritkán látni a parketten!
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 18:09
Sem a részvényindex, sem a blue chipek ára nem mozdult számottevően a pénteki kereskedési nap zárására.
Részvény / Deviza / Áru Megnyugodott a forint, vámháborús veszély Nyugat-Európában
Eidenpenz József | 2024. december 20. 12:37
Nagyot esnek az európai indexek, amiben szerepe lehet annak, hogy Donald Trump vámokkal fenyegette meg az EU-t, de az USA-ban is a rossz kezdés valószínű. Két napja esnek a kriptovaluták, a bitcoin 95 ezer dollár alá süllyedt. A forint viszont megnyugodott és a BUX is pluszban töltötte a délelőttöt. Vásárolnak a nagykutyák.
Részvény / Deviza / Áru Pofozgassa meg az arcát, mielőtt megnézi, mit csinált a forint!
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 07:39
Itt vannak a péntek reggeli árfolyamok.
Részvény / Deviza / Áru Fájdalmas órákon van túl a forint
Privátbankár.hu | 2024. december 19. 18:31
Csütörtökön a forint gyengült a főbb devizákkal szemben a kora reggeli árfolyamához képest a bankközi piacon.
Részvény / Deviza / Áru Nézze csak, mi történt a budapesti parketten!
Privátbankár.hu | 2024. december 19. 18:09
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 578,17 pontos, 0,73 százalékos csökkenéssel, 78 665,14 ponton zárt csütörtökön.
Részvény / Deviza / Áru Vérfürdő a tőzsdéken és a forintpiacon, ráadásul az OTP is zuhan
Csabai Károly | 2024. december 19. 12:22
Rossz passzban kezdték a csütörtököt a pénz- és tőkepiacok, szinte alig találni olyan eszközt, amely az általános rossz hangulattal képes dacolni. Az egyik a dollár, amelyet az amerikai jegybank szerepét betöltő Fed 25 bázispontos kamatvágása utáni héja – szigorú – üzenetek az euróval szemben több mint kétéves csúcsra repítették, a forintot viszont lehúzták, másfél nap alatt öt egységet veszített. Rajta kívül csak a bitcoin tudott erősödni.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG