4p
Ismét egy új tőzsdei bevezetés Amerikában, ezúttal egy régi, patinás cég személyében. Első ránézésre úgy tűnik, egy túlértékelt autógyárral állunk szemben, de a cég vezetője szerint nem autógyárnak, inkább luxuscikkeket árusító vállalkozásnak kell tekinteni a céget.

Fejőstehén

A tőzsdei bevezetése láza tavaly érte el a tetőpontját, amikor minden, főleg nagy növekedési történettel eladható céget a tőzsdére hoztak (Alibaba, GoPro stb). Most azonban egy ettől meglehetősen eltérő papír érkezik. Alapvetően mégiscsak autógyárról van szó, bár kétségtelen, hogy kizárólag a luxus kategóriában gyártja termékeit. Ezzel máris hasonlóvá válik kissé a Teslához, de a nagy különbség az, hogy a Tesla egyelőre inkább kényszerből gyárt luxusautót, hisz célja az lenne, hogy az emberiséget villanyautóval lássa el, míg a Ferrarinak kifejezetten ez a profilja.

A cég jelenleg 7 ezer járművet gyárt, ezt legfeljebb 10 ezerig szeretnék növelni (pontosabban maximálisan ennyit tudnának eladni), tehát itt abszolút limitáltak a növekedési lehetőségek. Ez egy érett cég, a fejőstehén szakaszban: stabil az értékesítése, stabil a nyeresége. Tulajdonképpen nem ilyen cégek szoktak a tőzsdére jönni, hisz ezeknek az osztalékából kényelmesen megélnek tulajdonosaik.

Drágán tudják kiszórni

Tőzsdére alapesetben azért jön egy cég, hogy növekedését, fejlesztési elképzeléseit a vállalkozó szellemű befektetők bevonásával finanszírozza, és így nőhessen nagyra. A Ferrarinál erről szó sincs, és tulajdonképpen az is furcsa, hogy a tulajdonosa tőzsdei jelenlétre gondol. Nem egy feltörekvő cég ifjú titánjáról van szó, mint pl. Mark Zuckerberg, hanem egy óriási autóipari konszernről, ami nem más, mint a Fiat Chrysler (az alapító-névadó Ferrari fia a cég 10 százalékos tulajdonosa). Az ő portfóliójukba jól beleillik a márka, a külön tőzsdei jelenlét inkább csak úri hóbortnak tűnik.

Persze egész más a helyzet, ha abból indulunk ki, hogy a még mindig viszonylag kedvező tőzsdei környezetben drágán lehet eladni a papírokat, és ami ugyanilyen fontos: hogy csak kevés papír lesz, mivel a részesedésük 10 százalékát viszik csak tőzsdére. Így, hasonlóan a Twitterhez, ahol az összes régi papír kereskedését megtiltották fél évre, kezdetben kevés lesz a papír. És ugyanúgy csak kb. fél év múlva jön a sok részvény, amikor leválasztják a céget az anyavállaltról, és annak részvényesei megkapják arányosan a Ferrari papírokat.

Árazás

Most már csak az a kérdés, milyen lesz az árazás. Úgy tűnik, az autógyártókhoz képest máris drágán árazzák a céget, talán ezért is mondják azt, hogy inkább tekintsünk rá luxusáru-cégként, mint mondjuk a Prada-ra vagy a Hermes-re, mert azoknak magasabb az árazásuk. Igen ám, de azoknak a növekedési lehetősége is egész más, mint egy jól bejáratott, sok évtizedes luxusautónak, melynek ráadásul még konkurenciája is akadhat épp az említett Tesla személyében.

A Ferrarit 48-52 dollár közti áron tervezik kibocsátani, ami mellett a cégnek 10 milliárd dolláros kapitalizációja lenne. Ez az értékesítés 3,8-szorosa, és az EBITDA 14-szerese. Összehasonlításként: a Hermes esetében a vállalati érték és az EBITDA hányadosa 18,3, a BMW esetében viszont csak 3,5 a Reuters adatai szerint. Döntse el a befektető, hogy fundamentálisan elbír-e a Ferrari egy 4-szeres árazást a BMW-hez képest.

A cég nyereségtermelő képessége (üzemi eredmény és az értékesítés aránya) 14 százalék, kétségkívül magasabb, mint a legtöbb autógyártónál, kivéve a hasonló profilú Porschét. Ugyanakkor ez az érték messze alatta marad a Prada 26 százalékánál. A Ferrari árbevétel növekedése lassabb, mint a luxustermékek gyártóié, ugyanakkor a fejlesztési költsége jóval magasabb, hisz mégis csak egy autógyárról van szó, nem táskákat, ruhákat, ékszereket és hasonlókat kell tervezni.

A kibocsátás árazása tehát egyértelműen magas, azt mondhatnánk, hogy a duplája az indokoltnak, így nem különösebben vonzó vétel. Ugyanakkor, ha valakinek sikerül részt venni a jegyzésben, az utána jó eséllyel bekövetkező rövid felfutásban zsebre teheti a gyors nyerőt. Mínuszba azonban ne engedjük a papírt, szigorúan húzzunk stopot.

A rovat támogatója a 4iG

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 25090 24960 25320 -0,91% 25080 25090 1 191 183 080 HUF 2025-04-02 11:04:42
MOL 3040 3000 3148 +0,53% 3036 3040 2 153 799 246 HUF 2025-04-02 11:04:20
MTELEKOM 1620 1532 1630 +2,92% 1616 1622 1 221 434 414 HUF 2025-04-02 11:04:34
RICHTER 10420 10380 10480 -0,57% 10400 10420 717 813 640 HUF 2025-04-02 10:58:48
OPUS 544 528 544 -0,37% 541 545 59 948 055 HUF 2025-04-02 11:03:31
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Erősebb lett a forint, mint amilyen korábban volt
Privátbankár.hu | 2025. április 2. 07:56
Vegyesen alakult, kevéssé változott szerda reggelre a forint árfolyama az előző esti jegyzéséhez képest a főbb devizákkal szemben a nemzetközi devizakereskedelemben.
Részvény / Deviza / Áru A forint vegyes, mint a saláta — megkóstolja?
Privátbankár.hu | 2025. április 1. 18:59
Kedd estére a forint erősödni tudott az euróval szemben, de a dollárral nem bírt a nemzetközi kereskedésben.
Részvény / Deviza / Áru A BUX emelkedett, de a Telekom nagyot esett kedden
Privátbankár.hu | 2025. április 1. 18:26
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 1211,52 pontos, 1,37 százalékos emelkedéssel 89 897,98 ponton zárt kedden
Részvény / Deviza / Áru Márciusban stabil forgalom mellett jutott csúcsra a BUX
Privátbankár.hu | 2025. április 1. 13:42
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 1,77 százalékos növekedést követően, 88 686,46 ponton zárta a márciusi hónapot.
Részvény / Deviza / Áru Ezért gyenge a forint és a BUX, óvakodj a Trumpoktól!
Eidenpenz József | 2025. április 1. 12:34
Az európai tőzsdék végre pluszban vannak, a BUX is magához tért kissé a hétfői sokkból. A politikusok nyomták le az indexeket itthon és külföldön, a forint is ezt sínylette meg, de tovább száguld az arany. A rabló a pandúrok irataiban kotorhat, Trump fia nevetségessé tette magát a kriptós közösségben.
Részvény / Deviza / Áru Megállíthatatlanul menekülnek a pénzek Trump ámokfutása elől
Privátbankár.hu | 2025. április 1. 10:38
Trump elnök felszabadulásnak látja az országa legnagyobb kereskedelmi partnerei ellen bevezetendő büntetővámok bejelentésének napját, ám a befektetők a dicső nap előtt aranyba menekítik a pénzüket.
Részvény / Deviza / Áru Kapaszkodjon, mutatjuk, mennyibe kerül az euró!
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 19:47
Vegyesen alakult a forint árfolyama hétfőn a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi devizapiacon, noha a hónapot nyereséggel fejezte be.
Részvény / Deviza / Áru Igazi vérengzés volt hétfőn a tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 18:57
Van, aki még olcsón megúszta, de a többség hatalmasat bukott.
Részvény / Deviza / Áru Európa felé fordulnak a befektetők, hála Trump intézkedéseinek
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 13:04
Csökken az amerikai és német államkötvények hozama közötti különbség.
Részvény / Deviza / Áru Meglepően jól áll a forint, de ez semmi az aranyhoz képest
Csabai Károly | 2025. március 31. 12:26
A hazai fizetőeszköz múlt hét második felében kezdődött zuhanása megállt, egy euró a 402-es szint környékén cserél gazdát. A geopolitikai feszültségek és a globálissá terebélyesedő vámháború miatt zuhannak a tőzsdék, Budapesten csak a 4iG nem ingott meg a blue chipek közül. A kriptók is szabadesésben, úgy tűnik, a befektetők aranyba menekülnek – a sárga nemesfém árfolyama újabb történelmi rekordot döntött. Az energiaárak is nőnek, az olajé jobban, a gázé szolidabban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG