4p
Ismét egy új tőzsdei bevezetés Amerikában, ezúttal egy régi, patinás cég személyében. Első ránézésre úgy tűnik, egy túlértékelt autógyárral állunk szemben, de a cég vezetője szerint nem autógyárnak, inkább luxuscikkeket árusító vállalkozásnak kell tekinteni a céget.

Fejőstehén

A tőzsdei bevezetése láza tavaly érte el a tetőpontját, amikor minden, főleg nagy növekedési történettel eladható céget a tőzsdére hoztak (Alibaba, GoPro stb). Most azonban egy ettől meglehetősen eltérő papír érkezik. Alapvetően mégiscsak autógyárról van szó, bár kétségtelen, hogy kizárólag a luxus kategóriában gyártja termékeit. Ezzel máris hasonlóvá válik kissé a Teslához, de a nagy különbség az, hogy a Tesla egyelőre inkább kényszerből gyárt luxusautót, hisz célja az lenne, hogy az emberiséget villanyautóval lássa el, míg a Ferrarinak kifejezetten ez a profilja.

A cég jelenleg 7 ezer járművet gyárt, ezt legfeljebb 10 ezerig szeretnék növelni (pontosabban maximálisan ennyit tudnának eladni), tehát itt abszolút limitáltak a növekedési lehetőségek. Ez egy érett cég, a fejőstehén szakaszban: stabil az értékesítése, stabil a nyeresége. Tulajdonképpen nem ilyen cégek szoktak a tőzsdére jönni, hisz ezeknek az osztalékából kényelmesen megélnek tulajdonosaik.

Drágán tudják kiszórni

Tőzsdére alapesetben azért jön egy cég, hogy növekedését, fejlesztési elképzeléseit a vállalkozó szellemű befektetők bevonásával finanszírozza, és így nőhessen nagyra. A Ferrarinál erről szó sincs, és tulajdonképpen az is furcsa, hogy a tulajdonosa tőzsdei jelenlétre gondol. Nem egy feltörekvő cég ifjú titánjáról van szó, mint pl. Mark Zuckerberg, hanem egy óriási autóipari konszernről, ami nem más, mint a Fiat Chrysler (az alapító-névadó Ferrari fia a cég 10 százalékos tulajdonosa). Az ő portfóliójukba jól beleillik a márka, a külön tőzsdei jelenlét inkább csak úri hóbortnak tűnik.

Persze egész más a helyzet, ha abból indulunk ki, hogy a még mindig viszonylag kedvező tőzsdei környezetben drágán lehet eladni a papírokat, és ami ugyanilyen fontos: hogy csak kevés papír lesz, mivel a részesedésük 10 százalékát viszik csak tőzsdére. Így, hasonlóan a Twitterhez, ahol az összes régi papír kereskedését megtiltották fél évre, kezdetben kevés lesz a papír. És ugyanúgy csak kb. fél év múlva jön a sok részvény, amikor leválasztják a céget az anyavállaltról, és annak részvényesei megkapják arányosan a Ferrari papírokat.

Árazás

Most már csak az a kérdés, milyen lesz az árazás. Úgy tűnik, az autógyártókhoz képest máris drágán árazzák a céget, talán ezért is mondják azt, hogy inkább tekintsünk rá luxusáru-cégként, mint mondjuk a Prada-ra vagy a Hermes-re, mert azoknak magasabb az árazásuk. Igen ám, de azoknak a növekedési lehetősége is egész más, mint egy jól bejáratott, sok évtizedes luxusautónak, melynek ráadásul még konkurenciája is akadhat épp az említett Tesla személyében.

A Ferrarit 48-52 dollár közti áron tervezik kibocsátani, ami mellett a cégnek 10 milliárd dolláros kapitalizációja lenne. Ez az értékesítés 3,8-szorosa, és az EBITDA 14-szerese. Összehasonlításként: a Hermes esetében a vállalati érték és az EBITDA hányadosa 18,3, a BMW esetében viszont csak 3,5 a Reuters adatai szerint. Döntse el a befektető, hogy fundamentálisan elbír-e a Ferrari egy 4-szeres árazást a BMW-hez képest.

A cég nyereségtermelő képessége (üzemi eredmény és az értékesítés aránya) 14 százalék, kétségkívül magasabb, mint a legtöbb autógyártónál, kivéve a hasonló profilú Porschét. Ugyanakkor ez az érték messze alatta marad a Prada 26 százalékánál. A Ferrari árbevétel növekedése lassabb, mint a luxustermékek gyártóié, ugyanakkor a fejlesztési költsége jóval magasabb, hisz mégis csak egy autógyárról van szó, nem táskákat, ruhákat, ékszereket és hasonlókat kell tervezni.

A kibocsátás árazása tehát egyértelműen magas, azt mondhatnánk, hogy a duplája az indokoltnak, így nem különösebben vonzó vétel. Ugyanakkor, ha valakinek sikerül részt venni a jegyzésben, az utána jó eséllyel bekövetkező rövid felfutásban zsebre teheti a gyors nyerőt. Mínuszba azonban ne engedjük a papírt, szigorúan húzzunk stopot.

A rovat támogatója a 4iG

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 25900 25350 25900 +0,78% 0 0 9 085 310 190 HUF 2025-04-24 17:14:39
MOL 2934 2892 2946 -0,07% 0 0 2 106 407 136 HUF 2025-04-24 17:11:53
MTELEKOM 1680 1660 1700 +0,36% 0 0 876 303 274 HUF 2025-04-24 17:12:31
RICHTER 10770 10580 10840 +0,19% 0 0 2 126 021 900 HUF 2025-04-24 17:14:45
OPUS 551 545 561 +0,55% 0 0 67 457 710 HUF 2025-04-24 17:05:03
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Feltámadt a forint, öröm látni, mennyiért adják az eurót
Privátbankár.hu | 2025. április 24. 18:54
Kellemes napja volt a forintnak.
Részvény / Deviza / Áru Alapvetően jó volt a hangulat Budapesten
Privátbankár.hu | 2025. április 24. 18:13
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 360,82 pontos, 0,4 százalékos emelkedéssel, 91 147,31 ponton zárt csütörtökön.
Részvény / Deviza / Áru Trump felnyomta a TRUMP-ot, lenyomta az OTP-t
Eidenpenz József | 2025. április 24. 12:23
A tőzsdéken ismét elromlott a hangulat, nem fogják kitalálni, miért, egy újabb Donald Trump-nyilatkozat miatt. A BUX is lejtőre került, az OTP és a Mol fej fej mellett esik, a forint viszont stabil. Éledezik az arany, milliárdos tételben venne bitcoint egy új cég. Trump eközben a saját „hivatalos” kriptóérméjének felpumpálásával foglalkozik.
Részvény / Deviza / Áru Lejjebb tekerte a mínuszt a Boeing
Privátbankár.hu | 2025. április 24. 10:33
Jelentősen csökkent a Boeing vesztesége az első negyedévben. 
Részvény / Deviza / Áru Erre számíthat, aki eurót szeretne vásárolni
Privátbankár.hu | 2025. április 24. 07:13
Minimális pluszba került a magyar deviza a többiekhez képest. 
Részvény / Deviza / Áru Nincs oka az örömre a pénzváltónál
Privátbankár.hu | 2025. április 23. 19:13
Felemás napot produkált a forint.
Részvény / Deviza / Áru Boldog OTP-részvényeseket láthatott szerdán Budapesten
Privátbankár.hu | 2025. április 23. 18:15
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 2115,59 pontos, 2,39 százalékos emelkedéssel, 90 786,49 ponton zárt szerdán.
Részvény / Deviza / Áru Mintha hirtelen 450 forint fölé ugrana az euró: küszöbön a devizaháború?
Privátbankár.hu | 2025. április 23. 17:07
A világ jegybankjainak dönteniük kell arról, leértékeljék-e hazai devizájukat vagy sem. Másként fogalmazva észnél kell lenniük, hogy elkerüljék a devizaháborút. Közben a kínai jüan vigyorog. 
Részvény / Deviza / Áru Nagy fordulat a tőzsdéken, újra 90 ezer dollár felett a bitcoin
Eidenpenz József | 2025. április 23. 12:32
Donald Trump amerikai elnök győzelemnek eladva ugyan, de engedékenyebbnek mutatkozott a keddi beszédében, mint eddig, ami határozott optimizmust okozott a piacokon. Emögött azonban mindig ott van az óvatosság, hogy mi lesz, ha másnap megint másképp gondolja? Száguld az OTP, stabil a forint. Másfél hónapja nem látott szinten a bitcoin, csendben döntögeti a rekordokat a svájci frank.
Részvény / Deviza / Áru Csodálkozni fog, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2025. április 23. 08:43
Vegyesen mozgott a forint szerda reggel a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG