Az eddig csak a szedánok piacán érdekelt Tesla új szegmensbe szeretne belépni, ezt szolgálja a Cybertruck névre keresztelt modell. A hagyományos járművek kategóriájában kedvező számokat elérő gyártó szeretne még nagyobbat harapni a piaci tortából. A szedánok ugyanis nem a legkelendőbb modellek, a tengerentúlon a SUV-ok és a pickupok is sokkal jobb értékesítési számokat érnek el. Olyannyira, hogy a legkelendőbb autótípusok versengésében az USA-ban az első három helyen pickupokat találunk. Ha tehát a Tesla sikeres lesz ebben a típusban, az nagyot lendíthetne az autógyártó eredményességén.
Ennek érdekében mindent meg is tettek, így például extravagáns az új Tesla Cybertruck pickup, ami leginkább úgy néz ki, mintha egy sci-fi kelléke lenne. A szögletes formák miatt némileg piramisra emlékeztet a jármű alakja, amely számos újdonsággal rukkolt elő. Így például bivalyerős motort kapott, amely a Tesla bemutató videói szerint felülmúlja a kategória amerikai királyát, a Ford F-150-est is. Hasonló érdekesség, hogy 0-ról 60 mérföld/óra sebességre 2,9 másodperc alatt gyorsul fel, ami gyorsabb, mint az egyik legmenőbb sportautó, a Porsche 911-es.
A vártnál olcsóbbról indul
Érdemes kiemelni, hogy az árazás is csalogató, hiszen már 40 ezer dollár alatt is el lehet majd vinni. Ezt egyetlen motorral szerelik, és 400 kilométeres hatótávolságot ígér a Tesla. A közepes, kétmotoros verzió árlistáján 50 ezer dollár szerepel majd, 480 kilométeres távolságot tud egy töltéssel megtenni. A legdrágább kivitel 70 ezer dolláros lesz, három motorral szerelve, és 800 kilométeres hatótávolsággal. Míg az első változattal 3,4 tonnányi terhet lehet vontatni, addig a legdrágábban már 6,3 tonnát. A legdrágább változat esetében már az önvezető képességet is említették a bemutatón.
Belülről kifejezetten tágas a tér a beszámolók szerint, és a kocsiban természetesen ott van a megszokott Tesla vezérlőpult, amin keresztül elérhetők a navigációs és multimédiás szolgáltatások. Nem véletlen, hogy az iparági szakértők mind a külső, mind a belső dizájn láttán elégedetten csettintetek. Azt persze érdemes hozzátenni, hogy a bemutató egy kínos baki színesítette, a törhetetlennek hirdetett üveg ugyanis megadta magát, amikor a jó tulajdonságokat akarták szemléltetni az élő bemutatón, de a teszthez használt vasgolyó erősebbnek bizonyult a biztonsági üvegnél. A törhetetlen üveg mellett az ígéretek szerint a karosszéria golyóálló lesz. A Financial Timesnak nyilatkozó egyik elemző szerint a Tesla helyzetét az utóbbi időben sokan megkérdőjelezték, ez a jármű viszont igazi „game-changer” típus.
A nagy vetélytársak is jönnek az elektromos pickupokkal
Mindez persze nem azt jelenti, hogy a Tesla gondjai egycsapásra megoldódtak volna, hiszen a társaságnál az egyik akkut probléma a gyártásszervezés. Hiába vannak kelendő modellek a kínálatban, ha nem tudják azokat kielégíteni, akkor értelemszerűen annak pénzügyi vonzata sem lesz. Márpedig a vállalat népautója, a Model 3 hiába kapott rekordszámú előrendelést, a társaság a szervezési problémák miatt képtelen volt legyártani és leszállítani a vevők által várt autókat. A Cybertruck esetében is ez az egyik komoly kockázati faktor, jelenleg ugyanis nem sokat lehet tudni a gyártásról, az előzetes információk szerint pedig csak 2021-ben fog kereskedelmi forgalomba kerülni. Addig viszont várhatóan a szektor régi motorosai is ott lesznek a piacon, a Ford például csütörtökön mutatta be az elektromos Match-E modellt (amely várhatóan a Mustang brand alatt jön majd ki), de a General Motors is dolgozik egy tisztán elektromos pickupon. Ráadásul az elemzők, a Ford modelljét is dicsérték, és úgy vélik, hogy ha a Fordhoz hasonlóan a régi, inkumbens autógyárak készek tanulni az úttörőktől, mint a Tesla, akkor a bejáratott vevőkör, finanszírozási- és értékesítési hálózat mind olyan érvek, amelyek mellettük szólnak, és amelyek révén nyeregben tudnak maradni a startupokkal szemben.
A Teslánál ugyanakkor azt hangoztatták, hogy végre eljutottak oda, hogy teljes portfóliójuk van nekik is, hiszen az alsó kategóriában ott a Model 3, a nagyobb szedánoknál az S, a sportos kocsik kedvelői pedig az X-et tudják választani. A korábban bemutatott, és hamarosan megjelenő Y révén a SUV, a Cybertruck révén pedig a pickupok között tudnak versenyezni. Szerintük a cég erőfeszítései a harmadik negyedéves számokban már tükröződtek, hiszen az túlszárnyalta az elemzői várakozásokat. Azt persze érdemes hozzátenni, hogy egy-egy jó negyedéve korábban is volt a Teslának, a gond az volt, hogy ezt rendre több gyengébb követte, amikor gőzerővel folyt a „pénz égetése”. Ez pedig továbbra is Damoklész kardjaként lebeg a Tesla felett, hiszen a fejlesztések, így a nemrég átadott kínai üzem, vagy a Berlin mellett épülő új európai gyár komoly tőkét igényelnek. Ha pedig nem pörög a tervek szerint az üzlet, akkor újabb tőkeemelésre lenne szükség, amit viszont a piac egyre kevésbé tolerál.
A Tesla részvények az utóbbi hetekben viszonylag jól teljesítettek, ennek köszönhetően az idei évben a részvény árfolyama 8 százalékkal nőtt, ez azonban a benchmarknak számító S&P 500-as index 24 százalékos száguldásától messze elmarad.