Kínának köszönhetik
Bár összességében az autóipari cégek egyre jobb értékesítési adatokról és eredményről számolnak be, az Equilor Befektetési Zrt. elemzése szerint a felfutás csak a szektor vállalatainak egy részére jellemző és az előttünk álló évben pedig még jobban szétnyílhat az olló az egyes szereplők teljesítménye között. A folyamat mögött az áll, hogy az Amerikában és Ázsiában domináns gyártók nem tudják kompenzálni az európai piacon elszenvedett óriási bevételkieséseiket.
Az európai perifériás országok értékesítési számai a válság miatt nem tartoznak az élmezőnybe, de a visszaesés mértéke még így is óriási: Olaszországban tavaly majdnem 20%-kal esett vissza az eladott gépjárművek száma, amire 1979 óta nem volt példa; míg Franciaországban és Spanyolországban is hasonló tendenciákkal találkozhattunk. Előbbi esetében 13%-os, míg utóbbi kapcsán 14%-os visszaesés mutatkozott év/év alapon. Az európai viszonylatban abszolút elsőnek számító német piac is szenved: februárban 11%-ot meghaladó zsugorodás volt éves alapon. A kormányzati megszorítások idén minden bizonnyal továbbra is visszafogják a lakossági fogyasztást, aminek hatására további 2-5%-os csökkenést könyvelhet el a szektor Európában.
Az európai autógyártók közül a BMW és a Volkswagen mégis menetel előre, ami mögött elsősorban az amerikai és ázsiai közép- és felsőosztály vásárlásai állnak. A tengerentúlon a válság előtti szintekre ugrottak az eladások 2012-ben (14,5 millió gépjármű) a javuló makrogazdasági környezetnek és a megnövekedett hitelkínálatnak köszönhetően. Kínában is komoly segítséget jelent az iparágnak a kormányzati gazdaságpolitika, amely a növekedés beindítása mellett tört lándzsát, elsősorban a hitelezés felfuttatásának fegyverével.
Az Equilor Befektetési Zrt. három autóipari cég, a BMW, a Ford és a Toyota részvényeit ajánlja vételre. Az elmúlt évben kitűnő formában lévő BMW az európai értékesítési statisztikák szerint kisebb (-2,5%) visszaesést szenvedett el februárban, de még így is leköröz sok más, gyengébb pénzügyi pozíciójú versenytársat. Ráadásul ezek a cégek (Renault, Fiat, Peugeot) a kereslet erőteljes visszaesése következtében jelentős többletkapacitással küzdenek, ami a későbbiekben az újautó árak csökkenéséhez vagy újabb elbocsátásokhoz vezethet. 2013-ban tovább növelheti bevételeit a BMW, de valószínűleg már csak lassabb ütemben, mint ahogy tette azt a tavalyi évben. A BMW előrejelzése szerint a cég kínai értékesítései idén 8,5%-kal hagyhatják maguk mögött a tavalyi számokat, miközben a piaci trendek változnak, hiszen egyre jobban előtérbe kerülnek a hibrid és az elektromos hajtással felszerelt modellek. Mindezek mellett az Equilor vételre ajánlja a BMW részvényeit, 74 eurós célárfolyammal.
A Toyota 2012-ben globális szinten 9,75 millió darab járművet értékesített, ami 460 ezerrel több a General Motors statisztikájánál. Az Equilor által vételre ajánlott japán autógyártó (célárfolyam: 118 dollár) számai azért is kiugróak, mert a 2011-es fukushimai katasztrófa után a cég komoly problémákkal küzdött a beszállítói oldalon. A megnövekedett értékesítési mennyiség mellett a gyengülő japán jen is növeli a cég versenyképességét a külföldi piacokon, így a folyó negyedévben tovább javulhat a vállalat pénzügyi helyzete.
A tengerentúli piacon a Ford részvényeit javasolják vételre az Equilor szakemberei (Célárfolyam: 14,3 dolláros lokális csúcs áttörése esetén, 16 dollárig is emelkedhet). A tengerentúli vállalat részvényeire a javuló pénzügyi mutatók mellett azért esett az Equilor választása, mert a társaság a fájdalmas létszámleépítéseket és költségcsökkentő intézkedéseket tavaly végrehajtotta, melynek kedvező hatásai már az idei évben jelentkezhetnek.