Kim Kardashian nem megfelelően használta a befolyását, és ezúttal még az sem kizárt, hogy felelnie kell érte. Floyd Mayweather egykori profi bokszolóval és Paul Pierce volt NBA-játékossal együtt bíróság elé kell állnia egy tavaly júniusi posztja miatt, amelyik így szólt: „Srácok, ti is benne vagytok a kriptóban?”. A vád szerint a három influenszer hozzájárult ahhoz, hogy az EthereumMax kriptovaluta árát (amelyik nem azonos az Ethereummal) mesterségesen felpumpálják, ezzel az alapítókat nagy pénzhez juttatva – hiszen ők azonnal el is adhatták a valutát –, az új befektetőket és követőiket pedig cserbenhagyva. Az eljárás neve „pump and dump”, amelyet új és kis piaci kapitalizációjú valuták esetében gyakran használnak: néhány influenszer segítségével vagy vásárlásokkal felpumpálják egy kriptovaluta árát, majd hirtelen megszabadulnak tőle. A kereset szerint az EthereumMax nevű kriptovalutával is ugyanez történt: azok, akik 2021. május 14. és június 17. között vásároltak, veszteséget szenvedtek, hiszen az EthereumMax tavaly június óta 97 százalékot veszített az értékéből.
Tavaly szeptemberben Charles Randell, az FCA (Financial Conduct Authority, a brit pénzügyi szektor magatartási normáinak betartatását felügyelő szervezet) vezetője azt mondta, hogy „Kardashian Instagram-posztja talán a történelem legtöbb embert elért pénzügyi reklámjának tekinthető”. A dolog nehézsége viszont, hogy az ilyen jellegű promóció szabályozása még gyerekcipőben jár. Gary Gensler, az amerikai tőzsdefelügyelet vezetője a kriptovaluták területét „vadnyugatnak” nevezte, jelezve, hogy további szabályozások lennének szükségesek annak érdekében, hogy a befektetők jogai megfelelően biztosítva legyenek.
Hírességek, influenszerek és asztrológusok a kripto körül
Tény viszont, hogy Kim Kardashian és Floyd Mayweather mellett több híresség is promotálja a kriptovalutákat, így Matt Damon, Lindsay Lohan, Steven Seagal, sőt, Spike Lee is kiállt már a kripto fizetőeszköz valamilyen formája mellett. Emellett léteznek úgynevezett kriptoinfluenszerek is, akik különböző okból kifolyólag és nagyon különböző motivációval képesek hatni a követőikre és ezáltal mozgatni is a piacot. E területen igen vegyes a kép. Az ismertebbek közül ilyen például Vitalik Buterin, az Ethereum alapítója, Roger Ver, az úgynevezett „Bitcoin Jesus” vagy Andreas Antonopoulos, de ide sorolható Elon Musk, Jack Dorsey, Michael Saylor, vagy az el salvadori elnök Nayib Bukele, illetve a Plan B álnéven publikáló blogger és sok más komoly szereplő mellett sok-sok önjelölt figura is. Egészen megdöbbentően nagy befolyással rendelkezik továbbá egy szexi tik-tok influenszer, Maren Altman, aki – a fentiektől természetesen eltérően, de hatalmas követőbázissal – a csillagok állásából következtet a bitcoin árfolyamának változására. Az asztrokripto influenszer követőinek száma 1,1 millió, eddig 44,1 millió lájkot szerzett.
Ezek a számok annak fényében különösen érdekesek, hogy a Cardify fogyasztói szokásokat kutató cég októberi felmérése alapján a kriptovalutát vásárlók számára az influenszerek az elsődleges információforrások: a válaszadók 60 százaléka tájékozódott és döntött a véleményvezérek tanácsai alapján. Mindeközben a befektetők 85 százaléka jelezte, hogy nem értette teljes egészében, mit jelent kriptovalutát birtokolni.
Az influenszerek általi tájékozódás elsősorban a Z- és a millenniumi generációt érinti: ők minden valószínűség szerint a jövőben is így lesznek elérhetők.
A magyar szakértő így látja a helyzetet
Magyarországon a pénzügyi és kriptoinfluenszerek világa korántsem olyan fejlett, mint az angol vagy német nyelvterületen. Bár Berki Krisztián esetére emlékezhetünk, aki egy kevésbé jó hírű kriptovalutát reklámozott, de korántsem elterjedt a téma az influenszerek között. A kriptovaluta egyik hírvivője Sebestyén Balázs. Ő általánosságban beszél a kripto fizetőeszközökről, és nem promotál egyetlen terméket sem egyértelműen.
Czeglédi Tamás, a téma magyarországi szakértője, a Blockchaineum alapítója, úgy véli, hogy a kriptók világa továbbra sem széles körben ismert itthon, ráadásul egy igen komplex terület. Czeglédi lapunknak elmondta, hogy „aki ma Magyarországon tájékozódni akar, talál megbízható oldalakat és kapaszkodókat a témában, de ha mélyebb megértésre vágyik, főként angol nyelvű forrásokhoz fordul.” A szakértő hangsúlyozta, hogy nem szerencsés semmilyen befektetési döntést hozni egyetlen poszt alapján, és ezen a területen a befektetés valóban széles és megalapozott naprakész tudást és tapasztalatot igényel.
A Kardashian-ügy kapcsán elmondta, hogy a celebek, influenszerek igénybevétele az árfolyam gyors felpumpálására teljesen hétköznapi jelenség, ami sok újonnan piacra dobott, sokszor kétes hátterű kriptovalutával megtörténik. „Itt néhány definíciót és tényt érdemes tisztázni a jobb megértés érdekében”, hívta fel a figyelmet Czeglédi. „A kriptovaluták között nagy a verseny, így népszerűsítésükre is jelentős forrásokat fordítanak és különböző módszereket vetnek be. Az egyik fontos kitétel, hogy mennyire érett egy-egy kriptoeszköz. A top 10 és top 100 kriptó technológiailag meglapozott, kipróbált, bizonyított, nagy és aktív felhasználói közösséggel rendelkezik. Ez lehet egy viszonylag biztonságos pálya, mind befektetőként, mind influenszerként, a terület beható ismerete nélkül. Egyre több jól felépített marketing kampány fut ebben a szegmensben A kategóriás sztárokkal – például Matt Damon és a Crypto.com – és ez nem is különbözik sokban egy bármilyen brand PR tevékenységétől. Emellett az ilyen kriptodevizáknak megvan a komoly tudású és víziókkal rendelkező arca is, aki jellemzően maga az alapító és mostanra jó eséllyel maga is influenszerré vált.”
„Ezzel szemben az úgynevezett „shilling” vagy „shillelés” egy-egy token közössége által végrehajtott marketing kampányt jelenti”, magyarázta a szakértő, „ami leginkább a net kritika nélküli pozitív üzenetekkel való elárasztását jelenti. Itt jellemzően nem a minőség, hanem a mennyiség a cél: minél több Twitter-account és -hashtag, minél több Telegram- és Discord-csatorna és egyéb közösségi mediás komment szekció ellepése a cél a figyelem vonzása érdekében. Ezek a kampányok szintén bevethetnek influenszereket, de itt már nem annyira jellemző, hogy első kategóriás sztárok szerepeljenek, hanem inkább önjelölt és független – semelyik tokenhez nem kötődő, nem technológiai alapon elemző, illetve nem szakértő (ha van ilyen egyáltalán) influenszerek, akik validálás vagy annak ígérete, valamint kritika nélkül osztják meg a tokenhez kapcsolódó marketing üzenetet, nyilvánvaló érdekeltség mentén.” Czeglédi hozzátette, „ez bizonyos szempontból furcsának hangozhat, de ezeket a „szakértőket” a közeg beárazza, nyílt titok a működési modelljük.”
A szakértő tisztázni akarja viszont, hogy a „pump and dump” módszer, amivel az influenszereket vádolják, szintén nem ritka, de már nem a marketing kategóriába tartozik, hanem sokkal inkább egy piaci manipuláció. „Konkrétan hírveréssel, álhírekkel, vagy célzott vásárlásokkal vagy ezek kombinációjával felnyomják, mesterségesen felpumpálják az árfolyamot, majd egy adott pillanatban a piacra öntik, vagyis „dumpolják”. Ezzel szándékosan olyan helyzetet teremtenek, amelyben a befektetőket félrevezetve keresnek gyorsan sokat. Ez tudatos tervezést, a piac alapos ismeretét feltételezi. Már csak emiatt is nehezen lehet bizonyítható ebben az esetben, ráadásul ekkora sztárok esetében az elvárt haszon és a PR-kockázat aránytalansága miatt is nehezen elképzelhető egy szándékosság.” Kardashianék és követőik Czeglédi szerint inkább egy drága – talán eddigi legdrágább – shilling kampány aktív részesei lettek, majd a token kibocsátója valóban dumpolta (vagyis bedöntötte) az árfolyamot.
„A jelen esetben a felelősség kérdése azért merülhet fel inkább, mert a fenti szereplők jó eséllyel minden piaci ismeret nélküli közönség felé kommunikálták határozottan egy kriptodeviza megbízhatóságát anélkül, hogy ők bármit tudtak volna arról, vagy a technológiáról. Ez persze talán bármelyik másik reklámkampányuk esetében áll, de itt potenciálisan sokkal nagyobb kárt okoztak nekik, mint egy-egy, egyszer megvásárolható termék esetén ez lehetséges volna.”