Beszippantják az utasokat
A piac azt várta, hogy a Ryanair csökkenti a jövő évi profit előrejelzéseket a Brexit és az európai terrorcselekmények miatt. A légitársaság azonban nem ezt tette, tartja eredeti számait, abból kiindulva, hogy olcsóbb jegyárakkal több utast fog vonzani. Ez adott esetben reális is lehet, hisz önmagában nem valószínű, hogy Anglia változtatna a repülési szabályokon, és a 2001-es tapasztalatok szerint még a légi terrorizmus sem fogja vissza az utazási kedvet tartósan, hát még a földi. Sőt, akár terelőhatás is lehet: távolabbi, kevésbé nagyvárosi környezetbe igyekeznek az utazók.
A 2017 márciusa előtti 12 hónapban 117 millió utast tervez fuvarozni a Ryanair, ami Európa legnagyobb diszkont, elterjedt hazai kifejezéssel fapados légitársasága. Ez a szám a Bloomberg szerint 10 százalékkal több, mint az előző évben, és 1 millióval több, mint amit eredetileg terveztek. Az utasszám növelését a konkurenciától való átcsábítással akarják megoldani: a második félévben átlagosan 12 százalékot csökkennek a jegyárak. A cég 1,38 milliárd eurós éves eredményt tervez 2017-re.
Fütyülnek a Brexitre
A Ryanair igen hevesen vett részt a brit népszavazási kampányban, mégpedig a bennmaradás mellett. Most csökkenti az üzemet eddigi legnagyobb bázisán, London Stansteden, és a kapacitást Kelet-Európába helyezi át. Noha eddig nem csökkent a brit járatok kihasználtsága, a Stanstedre szánt, nemsokára szállítandó 50 új gépet már máshová irányítják, hogy rugalmasan reagálhassanak az esetleges csökkenésre.
A Brexit hatásait illetően úgy gondolják, hogy rendkívül nehéz meghatározni azokat, és hogy jövő év végéig komolyabban nem is fognak jelentkezni. Mindenesetre addig is Kelet-Európában bővítenek (Lengyelország, Románia, Litvánia és Csehország), emellett a nagyobb nyugati piacok közül Olaszországban, Németországban és Spanyolországban. Az társaság 1800 járata közül mindössze 3 belső brit járat, ezért ha a későbbiekben helyi repülési engedély kéne ehhez, ez nem izgatja a céget.
Sok utas, alacsony ár, alacsony költségek
A Ryanair legnagyobb konkurense, a második legnagyobb diszkont társaság, az Easyjet már nem ilyen optimista, visszavágta eredmény-előrejelzését. Kétségtelen, hogy a Ryanair eleve többnyire olcsóbb árakkal repül, így nem nehéz az utasok elvonzása. Míg 2015 első negyedévében 46 euró volt egy átlagos jegyár, idén ez 45 százalék volt, 2017 első negyedévére már 40 eurót becsülnek.
A június 30-án végződő negyedévben a Ryanair nettó jövedelme 4,5 százalékkal 256 millió euróra nőtt, az utasszám 11 százalékkal emelkedett, a jegyárak 10 százalékkal csökkentek.A Ryanair az üzemanyagon kívüli költségeit is eredményesen csökkentette. Ennek mértéke az első negyedévben 4 százalék volt, ezt előnyösebb repülőtéri szerződésekkel, csökkentett reklámkiadásokkal és olcsóbb finanszírozással érték el.