illusztráció |
A német DAX index új nap közbeni történelmi csúcsa 13 637,60 pont, amit ma délelőtt állított be. Az előző, 13 597 pontos rekord még két éve, 2018 januárjában született. A francia, brit, belga, holland részvények ugyanakkor enyhén mínuszban vannak, így Európa egésze inkább stagnáláshoz közeli tőzsdeklímát mutat. Az amerikai határidős indexek jelentősebb pluszban vannak, különösen a Nasdaq Composite, amely 0,4 százalékkal megy fel.
Itthon a BUX index is 0,4 százalékos pluszban van, 44 300 pont felett, ami még kicsit messzebb van a történelmi csúcsoktól. A mezőnyt a Mol 1,3 százalékos emelkedése vezeti, igaz, az előző napokban ez a papír nagyot esett. Kisebb mértékben az OTP és a Richter is drágul ma, a Telekom stagnál.
Az euró/ forint, amely hétfőn a 337-es értéknél fordult vissza egy MNB-tender hatására, ma a 335-öt kerülgeti. Reggel azonban volt 334 is.
További és frissebb árfolyamok itt láthatók
1. Csökkent a vírusveszély, vagy nőtt?
A jó hangulat egyik oka, hogy mérséklődni látszik a SARS-szerű tüdőmegbetegedéseket okozó vírus okozta aggodalom – írta reggel az Investing.com. Ennek ellentmond azonban a Reuters tudósítása, amely szerint a helyzet inkább súlyosbodott. A halálos áldozatok száma ugyanis kilencre nőtt, az érintett kínai tartományok száma pedig 13-ra. Egy komolyabb járvány a kereskedelem, közlekedés és turizmus visszaesése által csökkentheti a gazdasági növekedést, ezért foglalkoznak ezzel a tőzsdék.
Tegnap arról jött hír, hogy Washingtonban is találtak már egy fertőzött személyt. A WHO egészségügyi szervezet a Bloomberg szerint ma a nap folyamán dönt arról, nemzetközi vészhelyzetet hirdet-e vagy sem.
2. Jó lett a német index
A német ZEW konjunktúra-index sokkal jobb lett az elemzők által vártnál. A német Deutsche Bank elemzői szerint pedig a német ipar termelése ez év korai szakaszában elérheti a mélypontját, és újra emelkedésnek indulhat. Ez lehet a mai német indexrekord fő oka, amellett, hogy nemrég az amerikai-kínai kereskedelmi megállapodás is jó alaphangulatot teremtett.
3. Jó hírek a Richter körül
“A Richter háza tájról érkeztek jó hírek, gyorsult a cariprazine értékesítés az USA-ban. Így talán nem meglepő, hogy egymás után emelnek célárat a különböző elemző-kereskedő házak. Az új célár általában 7500 és 8000 forint közé esik” – írta reggeli kommentárjában az Erste Befektetési Zrt. A részvény ma 6725 forint. (Nemrég az Equilor Befektetési Zrt. is elemezte a Richtert, erről itt számoltunk be.)
Ugyanakkor a Mol az Erste szerint nagyon gyengén viselkedik. “A gyenge finomítói és petrolkémiai marzsok nem segítik sem az iparágat, sem az olajcéget. Így a tegnapi beleadással fontos szint tört le 2800 forint környékén, ahonnan akár 2500 forintig is eshet az árfolyam a nem túl távoli jövőben, hiszen egy fordított váll-fej alakzatszerűséget láthatunk” – írták.
4. Jelentett a Netflix, az IBM
Netflix eredményei jók lettek, a nemzetközi ügyfelek segítették ellensúlyozni az Egyesült Államokból jövő felhasználók növekedésének lassulását. A Netflix a gyorsjelentés után az esti tőzsdén kívüli kereskedelemben 4,3 százalékkal emelkedett a Bloomberg szerint. Pedig a streaming-társaság legnehezebb évével nézhet szembe a verseny miatt (novemberben a Disney és az Apple is hasonló szolgáltatást indított). A Netflix ígéretet tett, hogy a tartalomkészítés idei kiadásait 20 százalékkal növeli.
Az IBM is jó eredményeket közölt. Izgalmas hét ez a gyorsjelentések szempontjából, például ma a Texas Instruments és a Johnson & Johnson, csütörtökön az Intel és a Procter & Gamble jelentenek. Az európai eredményszezon is elkezdődik. Az elemzők azon tűnődnek, vajon végre sikerül-e a vállalatoknak kontinensünkön profitnövekedést felmutatni?
5. A Lufthansának tesz keresztbe leginkább a német kormány
A német kormány klímavédelmi akcióterve során a repülőjegyekre kivetett környezetvédelmi adót jelentősen emelik. Az eddig sem csekély, a belföldi és Európán belüli járatokra kivetett 7,5 eurós környezetvédelmi adó 10,4 euróra, míg a tengerentúli járatokra ugyanez 42 euróról közel 59 euróra emelkedik – írta a Concorde Értékpapír blogja. A Lufthansa lesz a legnagyobb károsultja a tervnek, mivel csaknem 20 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik a belföldi piacon.
“A világ szén-dioxid kibocsátásának kevesebb, mint 3 százalékáért felelős a légi forgalom, mégis páros lábbal rugdossák a légitársaságokat az utóbbi időben” – teszik hozzá. A repülés az EU-ban jelenleg még támogatást is élvez, mert szemben az összes egyéb közlekedési móddal, nem kell utána áfát fizetni. A turizmus megtorpanása viszont az európai gazdaság lassulását is eredményezheti.