Az egy év szerinte azért sem megoldás, mert még nem született döntés az önkormányzati rendszer átalakításáról, így nem tudni, hogy az önkormányzatoktól milyen feladatokat vesz majd át a kormány, s melyek ellátásáról kell hosszabb távon is helyben gondolkodni. Ugyanakkor azt sem tartja kizártnak, hogy a frank árfolyama – és ezzel a tartozás összege – tovább emelkedik, ami szintén azt indokolja, hogy a tőketörlesztést a helyhatóságok később kezdjék meg.
Schmidt szerint a kormánynak – miként a devizahitelesek esetében is tette – le kell ülnie a bankokkal, hogy tárgyaljon az önkormányzati hitelek visszafizetésének átütemezéséről. Jelezte, a pénzintézetek már ma is kivárnak: az önkormányzati szférának csak kivételesen és rendkívül szigorú feltételek mellett adnak újabb kölcsönöket.
2-3 éves átmeneti megoldás
A hitelek visszafizetése kapcsán valóban szükség lenne valamilyen átmeneti megoldásra – mondta Lóránt Zoltán, az ÁSZ nyugalmazott főigazgatója, címzetes egyetemi tanár, aki 2010-ig az önkormányzati területért felelt. Maga két-három éves átmeneti időszakot látna indokoltnak, de a tőketörlesztés összegét szerinte csak csökkenteni kellene, különben egyre csak halmozódik a hátralék.
Szita Károly, Kaposvár polgármestere szerint a halasztás egyáltalán nem jó megoldás, az önkormányzatokat árfolyamrögzítéssel lehetne segíteni. Cikkünket a javaslatról itt olvashatja >> |
Kovács Róbert közgazdász, a Helyi Obszervatórium Non-profit Kft. alapító-ügyvezetője mindezzel kapcsolatban azt mondta: nem megengedhető, hogy a megfelelő pénzügyi ismeretekkel nem feltétlenül rendelkező önkormányzatok vállalják a devizalapú kötvényekkel kapcsolatos kockázatokat. Ráadásul egy részüknek nem is volt égetően szüksége a pénzre, mert csak a hitelfelvétel feltételeinek kilátásba helyezett szigorításának hatására léptek. Mindazonáltal csak a futamidő végén derül ki, hogy valóban rosszul jártak-e, mert a svájci frank körülbelül kétszáz forintos árfolyamáig a forintban felvett kölcsönhöz képest kedvezőbb kondíciókkal számolhatnak.
A jövőbeni pozíciókat befolyásolja, hogyan változnak az állam- és közigazgatási feladatok. A tervek szerint az állam az eddiginél jóval nagyobb szerepet vállalna a kötelező feladatok ellátásában, például az oktatási és egészségügyi intézmények működtetésében is. Így elvileg az önkormányzatok a jelenlegihez képest sokkal kedvezőbb helyzetbe kerülnének. Elhangzottak azonban olyan elképzelések, amelyek szerint a feladatokkal a helyhatóságok bevételének egy részét – például az iparűzésiadó-bevétel jelentős hányadát – is központosítanák.
Csúcsokat dönt a svájci frank, 255 forint fölött is járt már., a tőzsdék meredek zuhanásban vannak. Összeállításunkat itt találja. |
A megyék jártak a legrosszabbul
Az Állami Számvevőszék nyugalmazott főigazgatója szerint a probléma nem az egész rendszert, hanem elsősorban a megyei önkormányzatokat és városokat, kivételesen a nagyközségeket érinti, a kötvénykibocsátás feltételeinek ugyanis csak a nagyobb önkormányzatok tudtak eleget tenni. Lóránt Zoltán úgy látja, a pénzt különösen a megyék élték fel, amelyek 120 milliárdnyi kötvényt bocsátottak ki. A visszafizetés is a számukra jelenti a legnagyobb gondot, mert saját bevételekkel alig rendelkeznek – az általuk fenntartott intézmények, például kórházak, múzeumok, középiskolák, színházak működtetése sem hoz sok pénzt –, s ugyancsak bajban lehetnek a kisebb városok és nagyközségek is – mutatott rá a gyenge pontokra a szakember.
nol.hu