A svéd nyugdíjrendszerben az emberek ugyanúgy kötelezően fizetik a járulékokat, mint Magyarországon, de az állami nyugdíjkassza egy képzeletbeli számlán mindenkiről nyilvántartja, mennyi járulékot fizetett, és az összegeket egy virtuális kamattal értéken is tartja. Amikor egy svéd állampolgár nyugdíjba megy, a virtuális számláján lévő összeghez képest kapja a nyugdíját. Így, aki több legális jövedelmet vall be, azaz több járulékot fizetett, az magasabb nyugdíjra számíthat. Ugyanakkor az állam nem pótolja ki ezt a rendszert, szemben a magyarral. Amennyi pénz egy adott időszakban összegyűlik a járulékokból, annyit osztanak fel a nyugdíjasok között - magyarázták.
Vannak szakértők, akik szerint "öngyilkosság" lenne bevezetni a svéd modellt Magyarországon, mert ahhoz nincsenek meg a szükséges társadalmi és gazdasági feltételek. Többen állítják, hogy ennek felvetése csak és kizárólag a választási kampány része.
Az MTI-nek nyilatkozó szakértők azon a véleményen voltak, hogy semmilyen esetleges új rendszernek nem lehet jogfosztó hatása, vagyis az semmiképpen sem jelenthetné a mai nyugdíjak csökkentését. Ha át is vesznek valamit a svéd modellből, azt csak azoknál lehetne bevezetni, akiknek a járulékait már egyéni számlán tartják nyilván. Ma azonban ez még messze nincs így, vagyis szó sem lehetne egy svéd modell azonnali, vagy akár gyors bevezetéséről.
Önt mi zavarta a legjobban januárban? Szavazzon! |
Az egyéni számlavezetés ötlete már 2000-ben felvetődött - emlékeztetett -, azonban annak bevezetését főként azért halasztották el, mert az informatikai fejlesztésre nem tudták garantálni a megfelelő forrásokat. Márpedig komoly informatikai háttér nélkül nem lehet az egyéni számlát bevezetni. A társadalombiztosítási rendszer módosításának egyik első és legfontosabb lépése egy nagyon megbízható informatikai háttér biztosítása lenne - hangsúlyozta Matits Ágnes.
A gondot az jelentheti a svéd modellben, hogy az adott évben a társadalombiztosítás elvileg csak azzal gazdálkodna, amennyi pénz az állampolgárok befizetéseiből erre a célra rendelkezésre áll. Mivel azonban évről évre ingadozhat a járulékot fizetők száma, ha mindig csak a rendelkezésre álló bevételeket akarnák nyugdíjként kifizetni, akkor bizony a nyugdíjakban is számolni kellene egyfajta ingadozásra, ami csökkenést is jelenthet - magyarázta a szakember.
Ráadásul, ha a bevételek hosszú távon nem fedezik a kiadásokat, akkor a svéd rendszer logikája szerinti (új) nyugdíjak átlagos mértéke értelemszerűen alacsonyabb lehetne a mai szintnél. Ám, ha ez a rendszer kiegészül azzal, ami szintén szerves része a svéd modellnek - akinek nincs egy minimális szintű jogosultsága, annak az állam kiegészíti a nyugdíját -, akkor ez akár megfelelő működési modell lehet. Az, hogy ez a kiegészítés csak mondjuk 70 éves kortól járna, az nem azt jelenti, hogy 70 év lenne a nyugdíjkorhatár. Vagyis itt a modell interpretációjában mindenképpen van egy csúsztatás - jegyezte meg. Az igazság az, hogy a svéd modellben a jelenleginél sokkal rugalmasabb lehetne a nyugdíjba lépési életkor - tette hozzá.
A szakember véleménye szerint azonban, amíg a magyar társadalom nyugdíjrendszerhez való hozzáállása nem változik meg, tehát addig, amíg sokan lesznek a jövedelmüket, és így adókat és járulékokat eltitkolók, addig ez a modell Magyarországon aligha vezethető be. Matits Ágnes szerint egyébként a nyugdíjak egy részét fogyasztási jellegű adókból is lehetne fizetni, amely járadékot lehetne alapnyugdíjnak is nevezni.
Az MTI-nek név nélkül nyilatkozó szakértők is egyetértettek abban, hogy a jogosultságok egyéni nyilvántartása, illetve a jelenleginél sokkal átláthatóbb, igazságosabb nyugdíjak bevezetése egyre kényszerítőbb követelmény. A mostani rendszer szerintük is reformra szorul, de a magyar lakosság életminőségét, egészségi állapotát, öngondoskodásra való hajlandóságát és a demográfiai helyzetet nézve a korhatáremelés önmagában biztosan nem megoldás - vélekedtek.
Magyarországon a jövedelem kiemelkedően nagy százalékát kell nyugdíjjárulékként fizetni az állami költségvetésbe. A mindenkori nyugdíjakat pedig ezekből a befizetésekből fizetik. A rendszer alapvető problémája, hogy kevesebb a befolyt járulék, mint amennyit nyugdíjakra kifizetnek, ezért az államnak azt mindig pótolnia kell. A számítások azt mutatják, hogy ez a hiány hosszú távon még növekedhet is, hiszen egyre inkább nő a nyugdíjasok aránya az aktív járulékfizetők számához képest - magyarázták.
Jelenleg az a legfőbb probléma, hogy egyre kevesebben vallanak be legális és valós mértékű jövedelmet, így adót és járulékot. Kevesen látják be, hogy ha ma nem fizetnek be, akkor ők is keveset kapnak majd, amikor elérik a nyugdíjkorhatárt. És ez egy szigorúan járulékarányos nyugdíjat fizető rendszerben még inkább így lesz.
Ehhez kapcsolódik, hogy a magyar társadalomból még nagyban hiányzik az öngondoskodás felelőssége, az emberek megszokták, hogy az állam segít. Ebben is szemléletváltásra lenne szükség. A mai gazdasági viszonyok között nemhogy tíz-húsz évre, de négy-ötre is nehezen lehet tervezni, így ha át is vesznek a döntéshozók valamit a svéd modellből, azt nem szabad egy az egyben átültetni - mondták a szakértők.
MSZP: még 40 évig jó a mostani nyugdíjrendszer
A sírból jöttek vissza a nyugdíjpénztárak
Bajnai: meg akarom menteni az országot
Bokros elmondta, mi a helyzet nyugdíjügyben
Bő hetvenezer pénztártag lép át a TB-be
Bajnai: a nyugdíjrendszer nem versenyautó
Nyugdíjlicit: a szocialisták megtették tétjeiket
MTI