Terveinek megfelelően teljesítette az elmúlt évet az AEGON Magyarország cégcsoport. A biztosító a nehéz körülmények ellenére erősítette szerepét a magyar piacon. A nemzetközi cégcsoport fő profiljának számító életbiztosítási piacon a magyar leányvállalat kismértékben növelni tudta részesedését, a lakásbiztosítási piacon pedig megőrizte piacvezető pozícióját, amely a kedvező értékesítési eredményeknek, és ügyfelei elégedettségének köszönhető - mondta el Zatykó Péter a csoport vezérigazgatója a sajtótájékoztatón.
Az AEGON Nyugdíjpénztár az elsők között dolgozta le a gazdasági válság okozta veszteségeket: 2009. végére mind a magán-, mind az önkéntes nyugdíjpénztári hozamok újra pozitívak lettek és 10 év átlagában is pozitívak a reálhozamok. Az AEGON Hitel Zrt. 14 milliárd forint hitelt folyósított az elmúlt évben, amely 1400 új ügyfelet jelentett a cég számára.
Az AEGON Magyarország biztosító nem-életbiztosítási díjbevétele éves szinten 4,4 százalékkal, 41,8 milliárd forintra emelkedett. Ez leginkább a lakásbiztosítások növekvő értékesítésének következménye. A lakásbiztosítások esetében a díjbevétel az átlagosnál dinamikusabban, 7,2 százalékkal nőtt, így az AEGON megerősítette piacvezető pozícióját, részesedése 32 százalékos.
Hatás - ellenhatás
Az AEGON Magyarország az életbiztosítási ágazatban igazolta hosszú távú, a rendszeres díjas termékekre alapozott stratégiájának létjogosultságát. Az egyszeri díjas bevételek zsugorodása, valamint a unit-linked típusú, befektetéshez kötött életbiztosítások visszaesése miatt a teljes magyar életbiztosítási piac bevételei csaknem 11 százalékkal csökkentek 2009-ben. Az AEGON Magyarország biztosító életbiztosítási díjbevétele tavaly meghaladta a 42 milliárd forintot, amelyből a folyamatos díjas termékekből származó bevétel 41 milliárd forintot tett ki. Az elmúlt évek következetes értékesítési politikájának köszönhetően - emelte ki Zatykó Péter - az AEGON Magyarország 13,9 százalékról 14,1 százalékra növelte piaci részesedését az életbiztosítások terén az egyszeri díjas bevételekkel korrigált kimutatás szerint.
Az AEGON Magyarország a rendszeres díjas unit linked életbiztosítási díjbevételét 3,8 százalékkal növelte. A cégcsoport sikerrel vezetett be új termékeket is a piacon.
A negatív makrokörnyezet ellenére a cégcsoport megőrizte kedvező értékesítési eredményeit: a kockázati életbiztosítások iránti igényt felismerve a folyamatos termékfejlesztések révén sikerült az értékesítést növelni. A kockázati életbiztosítások immár az új szerződések 16 százalékát teszik ki (a megelőző évi 9,5 százalék volt), ez a terület hozta az új szerződéseken elért teljes díjbevétel 11 százalékát. A társaság itt is jelentkezett új termékekkel, amelyek közül van olyan is, ami az 50 év feletti korosztálynak nyújt biztosítási védelmet.
A lakásbiztosításoknál az új szerződések értéke 9 százalékkal volt magasabb az előző évinél. A nyugdíjpénztáraknál a visszaeső reáljövedelmek, és a negatív adóváltozások ellenére sikerült a 2008-assal közel azonos értékesítési eredményt elérni.
A forint nem visz mindent? Az AEGON Magyarország Hitel Zrt. devizaforrása - ellentétben a legtöbb hazai pénzintézettel - a csoport anyavállalata, ezért is tud kedvezőbb feltételekkel svájci frank alapú hiteleket ajánlani ügyfeleinek. A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy ez azzal is jár, hogy a forinthitelek ismét megélénkülő piacán nem tudnak egyelőre versenyképes ajánlattal előállni, hiszen az átváltásból eredő pluszköltségek miatt ezek a termékek az AEGON-nál drágábbak, mint a hazai bankok portfóliójában lévő ajánlatok. A csoport célkitűzése ezzel szemben mégis az, hogy az euró - és a svájci frank alapú hitelek arányát kiegyenlítsék. Árfolyamkockázat helyett kamatkockázat A csoport amúgy is úgy gondolkodik, hogy ugyan a devizahitelek árfolyamkockázata magas, a forint esetleges elszállása esetén a forinthitelek esetében az ebből eredő kamatkockázat hasonló "veszélyt" jelenthet az ügyfelekre (a hazai fizetőeszköz romlása nyilvánvalóan jegybanki döntéseket vonna maga után, ami megdrágítaná a forinthitelek kamatait) - kalkulálnak a pénzintézetnél. |
Alternatív csatornák
A kiemelkedő eredmények elérésében a növekvő ügyfélelégedettség és a gyorsan változó piaci környezethez megfelelően alkalmazkodó termékfejlesztés mellett jelentős szerepet játszott az alternatív értékesítési csatornák aktív használata is.
Az AEGONdirekt.hu 2009 nyarán kezdte meg a lakás-, gépjármű- és az utasbiztosítások értékesítését, tavaly szeptember óta pedig kisállat biztosítást is kínál, amely az AEGON-nál csak ezen a csatornán keresztül köthető meg. A speciális biztosítási termék a fél és hét év közötti házi kedvencek olcsó – az alapcsomagban havi 990 forintos díjat tartalmazó - baleset- és betegségbiztosítását jelenti.
Az online csatornák fejlesztése jelentősen növelte az ügyfelek elégedettségét is: az AEGON.hu és az AEGONdirekt.hu weboldalaknak közel másfél millió felhasználója volt, a társaság online ügyintézési rendszerébe több mint 20 ezren regisztráltak.
Az AEGON Magyarország szolgáltatásai piacvezetőnek számítanak az átlagos kárrendezési idő tekintetében is. A bejelentéstől kezdve átlagosan 4,5 munkanap telik el a kár kifizetéséig. Mindez az egyszerűsített kárrendezési folyamat bevezetésének eredménye: az esetek harmadában a biztosító az ügyfelek telefonos bejelentése után, felmérés nélkül kezdte meg a kárkifizetést. Az elmúlt évek ügyfélcentrikus biztosítási politikájának eredményeként az AEGON ügyfelei minden idők legjobb, a maximálisan elérhető 6-hoz rendkívül közeli, 5,22-es értékelést adták a társaságról az elégedettségüket vizsgáló felmérés során. (BellResearch, 2009. november) .
Az elégedett ügyfelek, és a kiemelkedő értékesítési eredmények következtében az AEGON Magyarország a válság ellenére stabilizálta helyzetét, és meg tudta őrizni nyereségtermelő képességét.
A társaság adózás utáni eredménye 2009-ben 22,1 milliárd forint volt, 12,4 százalékkal magasabb az előző évinél. Az eredmény eléréséhez azonban az AEGON Magyarországnál is szigorú költséggazdálkodásra volt szükség. A beszállítói szerződések áttekintése mellett az AEGON Magyarország kiemelt figyelmet fordított a hatékonyság növelésére, az erőforrások jobb elosztására. Mindezeknek köszönhetően úgy sikerült az elért eredményeket megtartani, hogy a társaságnál nem volt szükség elbocsátásokra.
2010-es kilátások
Az AEGON Magyarország nem számít a piaci körülmények gyors javulására 2010-ben – a munkanélküliség növekedése, a lakossági reáljövedelmek várhatóan nem túl kedvező alakulása, a megtakarításokra fordítható összeg mérséklődése miatt nem várható gyors fellendülés az életbiztosítási piacon.
Az önkéntes pénztárak esetében 20-25 százalékos díjbevétel-visszaesés várható az adókedvezmény megszűnése miatt. Az életbiztosításoknál is jelentős problémát okoz, hogy az állam a rövidebb távú megtakarításokat részesíti előnyben: miközben 2010-ben a hosszú távú öngondoskodást sehol sem támogatja kedvezménnyel, a biztosítások tíz éves megtakarítási idejével szemben már öt éves betét lekötési időszakot is elegendőnek tart a kamatadó-mentesség eléréséhez.
Duplán rácáfolt az Aegon a várakozásokra
Csökkenő bevételek a biztosítási piacon
Újra pluszban az Aegon
Befektetések és adókedvezmény: mi a választék?
Privátbankár