Ábrahám Zsolt (balra, Case Solvers) és Dr. Farkas Ramón (MABISZ) a Privátbankár.hu Pénzügyi Tudatosság Fórum 2018 konferenciáján. Fotó: Izsó Márton / Privátbankár.hu |
“Mindenkiből csak egy van, vigyázzunk magunkra” – mondta Dr. Farkas Ramón, a MABISZ képviselője a Privátbankár.hu Pénzügyi Tudatosság Fórum 2018 konferenciáján. Számos kockázat van körülöttünk, a háztartásban, a sportban, az élet szinte minden területén, ezek egy részét tudjuk kezelni, más részét nem.
Például évente mintegy 250 ezer háztartási baleset történik Magyarországon, ha nem is mindegyik súlyos. A kockázatok kezelésének talán legfontosabb módja a biztosítás
A MABISZ edukációs programsorozatában olyan programokat alakítottak ki, amelyek mentesek bármiféle értékesítési tevékenységtől, semmilyen konkrét termék vagy biztosító nem jelenik meg benne, és szórakoztató témák, kikapcsolódás, utazás állnak a középpontjában. Társadalmilag is hasznos témákat is feldolgoz, mint a balesetmegelőzés. Gyakorlati teendőket, kézzelfogható példákat mutat be a diákoknak, például mi a teendő, ha valakit síbaleset ér.
Sok halál elkerülhető lenne
Magyarországon mintegy 600 ember hal meg évente közlekedési balesetekben, aminek túlnyomó része, talán 90 százaléka is elkerülhető lenne, ha betartanák a sebességkorlátozásokat és a többi közlekedési szabályt. Mások rokkanttá válnak vagy hosszas kezelést igényelnek.
A MABISZ a Biztonság Hete rendezvénysorozat keretében látványos programokat szervez, amely a rendőrség, a katasztrófavédelem és más szervezetek kitelepülése révén tart bemutatókat különböző éles helyzetekről. “Biztosítsd be magad” címmel játékos online versenyeket is rendeznek a diákoknak – mondta el Ábrahám Zsolt (Case Solvers).
Megtörténnek az elképzelhetetlen dolgok
Erős kapcsolat van a digitális transzformáció és az oktatás között – mondta Kovács Péter, a Generali Biztosító stratégiai program- és projektvezetője. A jövő egyre gyorsabban változik, az információs társadalomban rengeteg információ áll rendelkezésünkre. Részben az internet, részben más kommunikációs eszközök segítségével ezek szétterjednek az egész társadalomban.
Kovács Péter (Generali) a Privátbankár.hu Pénzügyi Tudatosság Fórum 2018 konferenciáján. Fotó: Izsó Márton / Privátbankár.hu |
Az egyik gyors változás az urbanizáció, a digitalizáció pedig megkönnyíti az emberek városokba áramlását, például az álláskereső portálokon keresztül. A globalizációval is hasonló a helyzet, húsz éve például elképzelhetetlen lett volna, hogy Amerikából vagy Kínából rendeljünk árukat.
Virtuális cégek kora
Korábban nagyon eszközintenzív iparágak voltak a gazdaság húzóerői, ma van olyan, mint a szobakiadással foglalkozó Airbnb, amelynek egyáltalán nincsenek eszközök a könyveiben. Az ilyen cégek óriási kihívást jelentenek a hagyományos iparágak számára.
Egyes iparágakban, mint a brókercégek, az utazási irodák, korábban a szűkös információs csatornákból csináltak üzletet a cégek, ez mára már visszaszorulóban van. Az információs társadalomban egyre kisebb az a piac, ahol ezek a cégek még releváns ajánlattal tudnak előállni.
Nemcsak gépek, kultúra
A digitális transzformáció Kovács Péter szerint az ügyfeleknek jobb szolgáltatásokat, új termékeket, hatékonyságot, erősebb kapcsolatot jelent, a munkatársaknak vonzó és motiváló munkahelyet. Kurrens termék például a “cyber-biztosítás”, ami adatvesztés, online csalások ellen nyújt védelmet. A fiatalok Sziget-biztosítást is köthetnek.
“A digitális transzformáció főleg kulturális kérdés”, meg kell változtatni olyan magatartásokat, amelyekhez húsz éven keresztül szoktunk hozzá. Például a vásárlók egyre nagyobb mértékben a közösségi médiában vannak jelen, a biztosítási tanácsadók mégis sokáig a telefonkönyvből dolgoztak.
Lemaradtunk biztonságban
A hazai biztosítási piac a GDP 2,5 százaléka, a fejlett EU-s országokban ez 6,8 százalék. Az életbiztosítási és nyugdíjpénztári megtakarítások arányában még a többi visegrádi ország is jóval előbbre jár, mint mi – mondta Kovács. Ennek komoly következményei lehetnek az emberek létbiztonsága szempontjából. A pénzügyi tudatosság kritikus kérdés, a pénzügyi tudatosság nélkül a digitális transzformáció sem elég.
Stációk a bankrendszerben
“Lehet bankszámlát nyitni: 1949, OTP.
Fejlesztettünk internetbankot: 1998, IEB.
Mobilappon is elérhető a bank: 2006, OTP.”
Ezeket a fontosabb stációkat mutatta be a magyar bankrendszer ügyfélkezelésének fejlődésében Sebők Ádám Archibald, az MKB Bank üzletfejlesztési menedzsere. Ma mindenkinél vannak ilyen szolgáltatások, a mobilappok és internetbankok jobbá tételén rendszeresen fáradoznak a bankok, de mi lesz a következő lépés?
Sebők Ádám Archibald (MKB) a Privátbankár.hu Pénzügyi Tudatosság Fórum 2018 konferenciáján. Fotó: Izsó Márton / Privátbankár.hu |
Ha megkérdezik az ügyfeleket, hogy mire van szükségük, akkor mindenki mást mond. Ingyenes? Egyszerű? Olcsó? Testre szabható? Az igények változatosak, sokan nem is tudják konkrétan, mit szeretnének. Jobban felismerik az igényeket, ha egy már létező alkalmazást mutatnak nekik.
Tíz perc alatt kölcsönt
Korábban a személyi kölcsönökhöz szabadnapot kellett kivenni, 2-3 nap volt a folyamat, a hozzá szükséges számlanyitás pedig legalább egy-másfél óra. Ma 15-20 perc alatt lehet számlát nyitni és 10 perc alatt személyi kölcsönt kapni.
A bankválasztást már az is befolyásolja, hogy milyen értékelése van egy mobilalkalmazásnak az internetes áruházban. “Hármas alatti értékelésű app esetén már nem biztos, hogy azt a bankot fogják választani” – hangzott el. A bankok számára kihívás, hogy nemcsak banki szemmel kell megvizsgálni a szolgáltatásokat, hanem az ügyfelek szemével is. Tíz perc alatt kell annyi információt átadni, hogy döntést lehessen hozni.
(A konferenciáról szóló előző cikkünk: Hogyan tanuljunk olyan szakmákat, amelyek még nem is léteznek?)