A MÁV-nál 2013-ban 2500 üzembiztonsági esemény történt, ezek száma 2007 óta (akkor 4200 volt) csökken. A rendszerváltáskor még 6500-at, 2000-ben 4500-at, 2010-ben 3100-at tett ki ez a szám - derült ki Kökényesi Antalnak, a MÁV Zrt. biztonsági igazgatójának a társaság vasútbiztonsági helyzetéről készített beszámolójából. Tavaly a MÁV hibájából bekövetkezett események száma 219-re csökkent, ami kevesebb, mint tizede az összes vasúti rendkívüli eseménynek.
A MÁV hibájából történt balesetek felénél a forgalmi irányítás, ötödénél a mozdonyvezetők voltak a felelősek, tizedénél az utóbbi kettő együtt, míg tizede a vasútpálya hibájából következett be.
Tavaly a vasúti balesetekben 294-en sérültek meg, ami 76-tal több, mint 2012-ben volt. A vasúti szerencsétlenségben 96-an haltak meg 2013-ban, ami több mint duplája a 2012-es évi 44-nek – írja a Népszava. A MÁV a vonatbalesetek és rendkívüli események okait túlnyomó többségében az emberi mulasztásra vezeti vissza. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete ezzel nem ért egyet, szerintük inkább a több ezermilliárd forintos elmaradt fejlesztés és a 15 éves technikai lemaradás az előidézője a baleseteknek.
A vasúti közlekedés biztonságának kérdésére a múlt heti, szerencsésnek mondható vasúti baleset irányította rá ismét a figyelmet, amikor Dunakeszinél két vonat ugyanazon a vágányon egymással szemben haladt, és alig 40 méterre állt meg egymástól. A MÁV szerint nagy valószínűséggel emberi hiba okozta a Dunakeszinél történteket. Ám a vonatbefolyásoló berendezés jól vizsgázott, mert - észlelve, hogy a vonat túlhajtott a vörös jelzésen - megkezdte a vonat vészfékezését.
Magyarország mintegy 8000 kilométer hosszú vasúthálózattal rendelkezik, így az egy négyzetkilométerre jutó pályahosszt tekintve a világ 10 legsűrűbb vasúthálózattal rendelkező országainak egyike. Hasonló a vasúthálózat sűrűsége Németországnak is. Mindent összevetve a magyar vasúthálózat műszaki állapota közepes, ellenben a hazánkon áthaladó európai fő közlekedési folyosók biztosítási berendezései jól kiépítettek, mivel ezek fejlesztését az Európai Unió támogatja - mondta el a Népszavának Bárány Balázs Péter, a VDSzSz alelnöke. A MÁV vonalainak, vontató járműveinek, biztosítóberendezéseinek fejlesztésében több ezermilliárd forintos elmaradás halmozódott fel az elmúlt évtizedekben. Ha volna is egy jó tündér és letenne a MÁV-székház elé 5000 milliárd forintot, akkor is legalább 15 esztendő kellene ahhoz, hogy a nyugat-európai vasúttársaságok műszaki színvonalát elérhessük, miközben azok addigra már továbbfejlődnek.