A Turisztikai Világszervezet adatai szerint, az év első nyolc hónapjában a külföldi turistaérkezések száma Magyarországra 7,6 százalékkal nőtt, miközben világszinten 4,8 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest – hangsúlyozta Faragó Péter, a Magyar Turizmus Zrt. (MT Zrt.) vezérigazgatója az MTI-nek adott interjújában.
Turisztikai nagyhatalom azért nem vagyunk Lehet, hogy a világátlaghoz képest jó, de az EU-átlaghoz képest és lakosságarányosan vizsgálva a turizmust Magyarország eléggé hátul kullog. Az abszolút számokban sem túl kiugró. „Ehhez hozzájárulhat, hogy a főváros belső kerületein, a Balatonon és még pár kiemelt, szép, de kicsiny helyen kívül az ország nagy része csak hébe-hóba vagy sohasem lát turistát. Eközben más országokban több száz kilométeres tengerpartok és jó állapotban megmaradt középkori műemlék városok vagy síparadicsomok tucatjai várják a turistákat” – írtuk az év közepén. |
A nemzetközi turisztikai bevételek nálunk közel tíz százalékos növekedést mutattak az előző év azonos időszakához képest ugyanebben az időszakban, ezzel Magyarország valamennyi versenytársánál jobban teljesített. Bár a 2014-es év egészéről csak jövő februárban lesznek előzetes adatok, a jelenlegi számok azt mutatják, rekordévet zárhat a turizmus. "Turisztikai sikertörténetet írunk" – állította a vezérigazgató.
A turizmus munkahelyeket teremt, közvetve mintegy 500 ezer embernek biztosít megélhetést, egyben a kis- és középvállalkozások jellemző működési területe. Az ágazatban működő egyéni és társas vállalkozások száma mintegy 78 ezer, ezek jelentős hányada kis- és középvállalat. A turizmus mintegy hat százalékkal járul hozzá közvetlenül a magyar GDP-növekedéshez, és körülbelül tíz százalékkal közvetve - mondta a szakember.
Idén a kereskedelmi szálláshelyeken már 14,2 milliárd forint értékben fizettek SZÉP-kártyával, ez több mint tíz százalékos növekedés tavalyhoz képest. Az ágazat tartósan jó teljesítményében tehát továbbra is húzóerő a belföldi vendégszám növekedése – mutatott rá. (A cafeteria rendszerének új keletű szigorítása miatt azonban a SZÉP-kártyás költések visszaeshetnek – a szerk.)
Nagyobb hangsúlyt kap jövőre az MT Zrt. külföldi marketingtevékenysége. Jelentős előrelépésnek nevezték, hogy a 2014-2020-as pénzügyi időszakban Magyarország már uniós támogatást is kaphat nemzeti marketingre. Erre először 2015-ben nyílik mód a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) keretében.