3p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egyre nehezebb idők járnak a Boeing 747-es típusára, amely 45 évvel ezelőtti megjelenésekor a modern repülés ikonja lett sajátos formájával és óriási méretével. Azonban most már nem olyan gazdaságos a gép, vannak jobbak is, még 1-2 nagy megrendelőn múlik, meddig gyártják.

Nagy lépés volt

Az elhíresült Jumbót annak idején hosszasan kísérletezték ki, és sok kudarc után sikerült kialakítani azt a típust, ami aztán a légitársaságok kedvence lett, egyúttal az amerikai repülőgépgyártás szimbóluma. Azonban úgy néz ki, az idő lassan túllép a négy motoros monstrumon, mivel viszonylag sokat fogyaszt, és nem tud nagyon hosszú távokat repülni.  Helyette most már modernebb két motoros gépeket gyártanak, maga a Boeing pl. a 777-est, az Airbus pedig az A350-est.

A Jumbó tervezésekor még nem mertek négy motornál kevesebbet alkalmazni a hosszú távú, óceánok fölötti repülésre, mivel nem tartották még tökéletesen megbízhatóan a motorokat. Most már azonban rendkívül stabilak a motorok, nagyon ritkán fordul elő leállás, és egy motorral is biztonságosan végig tudnak repülni a gépek baj esetén.

Már csak teherszállításra veszik

Az igény így most visszaesett a típus iránt, bár a légi teherszállításban még van szerepe. A Bloomberg szerint pont ezért gondolkozik a rendelésen egy moszkvai cargo cég, nem is keveset szeretnének: összesen 18-at. Ha ez meghiúsul, akkor a Boeingnek döntenie kell, hogy fenntartsa-e még a gyártást a jobb időben reménykedve. Jelenleg 2017 közepéig vannak megrendelések.

A típust 1970-ben kezdték gyártani, azóta összesen 1500 darabot adtak el belőle, ezzel az egyik legsikeresebb típus lett a repülés történetében. Idén és tavaly azonban már csak 2-2 darabot adott el belőle a Boeing, ráadásul az idei két gépet saját maga vette meg, pontosabban a pénzügyi részlege, és lízingeli őket az orosz cégnek.

Az orosz vevő és a remények

Az orosz társaság novemberben jelezte a 18 darabos vétel lehetőségét, de sokan kételkednek, hogy az alacsony olajárak mellett ez reális lesz, miután a cég főleg olajfúró gépeket és hasonló berendezéseket szállít. Maga a cég azonban elég határozottnak tűnik, bár egyelőre nem vételről, hanem lízingről beszélnek, de ez végül is ugyanolyan jövedelmező a Boeing számára.

A gép sorsát az fogja eldönteni, hogy a teherszállítási piac hogy alakul. A Boeing szerint évi 4-5 százalékos növekedés kell a piacon (a mostani duplája) ahhoz, hogy megérje nekik ezt a típust gyártani. Még abban is bíznak, hogy a következő 10 évben 250 darab gépet kell majd lecserélni, és hogy egy részük helyett 747-est választanak a vevők. A Boeing mindenesetre szeretné még fenntartani a gyártást, amíg lehet, azt mondják, csak akkor adják fel, ha a kereslet már nagyon visszaesik.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Akkora a balhé, hogy Donald Trump eladná a Tesláját
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 17:29
Újabb fordulat a Trump-Musk csetepatéban.
Vállalat Meghátrálhat az Európai Bizottság egy sokakat érintő ügyben
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 17:03
Nem készülnek a szükséges iránymutatások.
Vállalat „Elon Musknak elment az esze” – Donald Trump hallani sem akar róla
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 15:47
Az amerikai elnök nem akar beszélni korábbi szövetségesével.
Vállalat A Debrecenben akkumulátorokat gyártó CATL furfangos lépésre szánta el magát
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 10:33
A Magyarországon a debreceni gyáráról ismert kínai CATL, a világ legnagyobb autóakkumulátor- gyártója, a logisztikában is kamatoztatni akarja szakértelmét egy hozzá hasonló partnerrel.
Vállalat Pánikszerűen szabadulna kisteherautóitól a Tesla
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 09:09
Biztosra vehető, hogy a Tesla Cybertruck modellje azok közé az autók közé fog kerülni, amelyeknek szűk rajongótáboruk volt. A meglévő készletet azonban még el kéne adni.
Vállalat Ez vár ránk is? Elérhetetlenné válnak a legnépszerűbb pornóoldalak egy EU-s országban
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 15:40
Felfüggesztik több pornóoldal elérését Franciaországban az új életkor-ellenőrzési törvény elleni tiltakozásul. A weboldalak tulajdonosa, az Aylo nem ért egyet azzal, hogy a weboldal látogatóinak hitelkártyával vagy személyi igazolvánnyal kell igazolniuk életkorukat.
Vállalat Technológiai együttműködésről egyeztetett a 4iG elnöke Azerbajdzsánban
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 19:16
A 4iG elnöke, Jászai Gellért kétnapos látogatásán azeri kormányzati és üzleti szereplőkkel egyeztetett technológiai projektekről.
Vállalat Gigaleépítés után négynapos munkahetet vezetnek be a Volkswagennél
Herman Bernadett | 2025. június 3. 17:30
A 35 ezer fős leépítésből 20 ezer már megtörtént, most azt tervezi a német autógyártó, hogy 2027-től átáll a négynapos munkahétre a wolfsburgi üzemében.  
Vállalat Padlót fogott a Tesla Európában – egy, csak egy ország van talpon a vidéken
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 13:16
Se a főnök, se az autók nem tetszenek az európai vevőknek. De van egy kivétel.
Vállalat Nagyot húzott az AutoWallis, a fél régióban teríthetik a kínai márkát
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 11:41
Az év végén indul a NIO értékesítése.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG