6p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Feléledt tetszhalott állapotából az RM International Zrt.

Fontos változások történtek az RM International Zrt.-ben a nyáron, új tagokkal bővült az igazgatóság. Ez önmagában még nem lenne érdekfeszítő hír, de ha hozzátesszük, hogy a Mészáros-családhoz köthető vállalkozásról van szó, amelyik részt kap a Budapest-Belgrád vasútfejlesztési projektben (kínai partnercégekkel együttműködve), aminek csacska 750 milliárd forintos költségterve minden idők leggrandiózusabb beruházásai közé emelik az építkezést, és a belépők más Mészáros-érdekeltségeknél már bizonyítottak, máris más fényben látjuk az eseményeket - írta laptársunk, az Mfor.hu.

Az RM International sokáig egy alvó cég volt, amit 2017-ben hoztak létre, azzal a nem titkolt céllal, hogy egyszer majd szükség lesz erre a nagy infrastruktúrafejlesztések idején. Érdemi tevékenységet ennek megfelelően nem fejtett ki az elmúlt időszakban, bevételei nem voltak, így szinte törvényszerűen veszteséggel zárta eddigi működésének éveit. Két éve, 2018-ban például 178,1 millió forint veszteséget szenvedtek el.

Ehhez képest minimális, 7,4 milliós veszteséget könyveltek el tavaly, ám mint laptársunk cikkében bemutattuk, muszáj volt rendezni a cég saját tőkéjét, hogy megfeleljenek a törvényi kötelezettségeknek.

Eközben azonban személyi változások is színesítették a vállalkozás életét, amely azt jelzi, hogy beindulni látszik a gépezet, az alvó cég ébredezik.

A személycserékre részben azért volt szükség, mert elválnak Mészáros Lőrinc és felesége útjai, ami a céges kapcsolati hálójukat is felbolygatja. Ennek folyományaként Mészáros Beatrix a legtöbb közös érdekeltségű (ideértve a cégvezetést is) vállalkozásból távozik, mint ebben a cikkünkben megírtuk. Vélhetően ezzel lehet összefüggésbe hozni, hogy Mészáros Beatrix idén június eleje óta már nem tagja az RM igazgatóságának sem.

Ahová beültek viszont olyan üzletemberek, akiknek korábban nem volt közvetlen feladatuk az RM Internationalban, viszont a Mészáros-birodalom más érdekeltségeiben már kaptak fontos szerepet.

Nézzük, aktuálisan hogyan fest a gigantikus beruházás kivitelezésére készülő RM International Zrt. igazgatósága, kik ülnek a testületben június eleje óta:

  • Sárváry István
  • Szigeti Ferenc Miklós
  • Deák Gábor
  • Schmidt Zoltán
  • Németh Tamás

Közülük Schmidt Zoltánról az év elején jelent meg a hír, hogy tulajdonosa lett a Rádió1-et üzemeltető Radio Holding Kft.-nek. De feladata van a Mészáros-gyerekek cégében, a Fejér-B.Á.L. zrt.-ben is vezérigazgatóként.

Németh Tamás a Mészáros és Mészáros Kft.-ben ügyvezető, e cég mögött áttétellel pedig a tőzsdén forgó Opus Global Nyrt.-t találjuk.

Deák Gábor neve egyebek mellett az R-Kord Kft.-ben bukkan fel, mint ügyvezető. Németh és Deák tehát tulajdonképpen az RM International Zrt. tulajdonosait képviselik az igazgatóságban, hiszen ez a két cég (az R-Kord valamint a Mészáros és Mészáros Kft.) áll a vasútépítő társaság mögött. A igazgatóság munkájában a korábbi tagok közül Halmi Tamás is hasonló okokból vett egyébként részt. De ez nem jelenti azt, hogy kegyvesztettekké vált volna, Halmi például most is az Opus igazgatóságában ül. S az sem kizárt, hogy újra felbukkan az RM igazgatóságában.

Szigeti Ferenc Miklós lett a vasútépítő vállalat vezérigazgatója az új felállásban, vele kapcsolatban nem leltünk fel leágazást más cégek felé.

Sárváry István jelenti tulajdonképpen a folytonosságot az előző igazgatósággal, és szakmai tapasztalataira minden bizonnyal nagy szüksége is lesz a vasútépítő vállalkozásnak: a szakember a szintén Mészáros-birodalomba tartozó V-Híd Zrt.-ben tölt be vezérigazgatói pozíciót.

A jelek szerint tehát a tulajdonosi kör elérkezettnek találta az időt az RM International felélesztésére, merthogy elindult a beruházás, amint arról egy szakportál, a Magyar Építők beszámolt idén júliusban. Ez pedig azt jelenti, hogy a vasútépítő cégnek immár a terepen kell bizonyítania alkalmasságát a szuperprojekt megvalósítása során. 

A jövő évi költségvetésben egyébként 132,3 milliárd forint áll rendelkezésre a Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának felújítására. Mint ebben a cikkben megírtuk, a pénzt a gazdaságvédelmi alapból fogják kifizetni - vagyis egy olyan keretből, amit alapvetően a koronavírus-járvány elleni küzdelem miatt hozott létre a kormány. A költségvetési törvény fejezeti kötetében szöveghűen az alábbi leírás található a vasútfejlesztéssel összefüggésben:

"A feladaton biztosított forrásból a Budapest-Kelebia vasútvonal 160 km hosszú szakaszán európai uniós műszaki előírások (160 km/h, 225 kN, ETCS2) szerinti fejlesztések engedélyezési és kiviteli terveinek elkészítése, valamint a fejlesztés megvalósításához szükséges további feladatok valósulnak meg.

A projekt Soroksár-Kelebia (országhatár) szakaszának tervezési, beszerzési, kivitelezési (EPC) feladatainak ellátására 2021. évre 123 440,0 millió forint kerül biztosításra.

A vasútvonal Soroksár-Kelebia (országhatár) szakaszának fejlesztése (EPC) projekthez szorosan kapcsolódó, a MÁV Zrt. szakmai kompetenciájába tartozó többletfeladatok ellátására 2021. évre 5060,0 millió forint kerül biztosításra. Ebből a vasúti építményekre vonatkozó átjárhatósági műszaki előírások követelményeinek való megfelelés ellenőrzési és tanúsítási tevékenységének (NoBo/DeBo) biztosítására 900,0 millió forint, a kisajátítási, területszerzési feladatok elvégzésére 3500,0 millió forint, valamint a projekthez szorosan kapcsolódó, a MÁV Zrt. hatáskörébe utalt szakmai feladatok ellátásához szükséges költségek finanszírozására 660,0 millió forint.)

A Budapest-Belgrád vasútvonal újjáépítési beruházáshoz kapcsolódó független mérnöki, műszaki ellenőrzési feladatok ellátásához szükséges források biztosításáról szóló 1489/2018. (X. 9.) Kormány határozatban foglaltaknak megfelelően 2021. évben 1500,0 millió forint kerül biztosításra.

A feladaton biztosított forrásból történik továbbá a Budapest–Belgrád vasútvonal újjáépítési beruházás magyarországi szakaszának megvalósítása érdekében szükséges további intézkedésekről szóló 1628/2016. (XI. 17.) Kormány határozat 3. pontjában foglaltak szerint, a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztésének előkészítéséhez kapcsolódóan, a kínai-magyar nonprofit vegyesvállalat működéséhez és tevékenysége ellátásához szükséges pénzügyi és finanszírozási feltételek biztosítása évi 2300,0 millió forint összegben."

Ebből kiderül, hogy a 132,3 milliárd túlnyomó része, 123,44 milliárd a tényleges megvalósításra megy el, a további összeget pedig az előkészítésre fordítják.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Teljes egészében a Waberer’s tulajdona lesz a Posta Biztosító
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 19:26
A kisebbségi tulajdonos kivásárlását a tőzsde honlapján jelentették be.
Vállalat Komoly bírságot kapott a Facebook anyacége
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 16:30
Tisztességtelen versenyelőny miatt 479 millió eurós bírságot szabott ki a Meta amerikai internetes óriásvállalatra egy spanyol bíróság.
Vállalat Levelet írt a Mol – megint áll a bál a horvátokkal?
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 15:43
A versenyjogi hatósághoz fordulnak.
Vállalat Orbán Viktor után Németország is kivételt kérne Trumptól
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 12:24
Mentesítést szeretne elérni az amerikai acél- és alumínium importvámok alól az európai gépipari termékekre a német gépgyártók szövetsége, a VDMA. Ennek oka, hogy jelentősen visszaesett az ágazat Egyesült Államokba irányuló exportja.
Vállalat Ismét leállt a gigaprojekt, nem most fognak a szomszédunkban lítiumot bányászni
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 11:00
Ismét felfüggesztették Szerbiában a Rio Tinto bányászati beruházását.
Vállalat Kiterítette lapjait az MBH, így teljesített idén eddig a nagybank
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 09:55
Az MBH Bank eredményesen zárta a 2025-ös év első kilenc hónapját: a társaság továbbra is magas jövedelmezőséggel, szilárd tőkemegfeleléssel és likviditási pozícióval rendelkezik – írja a pénzintézet közleményében.
Vállalat Portugáliában szimatol az Air France-KLM
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 13:14
Vásárolnának.
Vállalat Mindenkit meglepett a Xiaomi
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 08:42
Ilyen eredményekre senki nem számított.
Vállalat Akadálymentesítés a fenntarthatóság édes gyermeke? Klasszis Podcast
Natív tartalom | 2025. november 18. 18:16
Beszélgetés a Magyar Telekom sokszínűségi és esélyegyenlőségi szakértőjével, Jakab Judittal és Dr. Balogh Virág szabályozási vezetőjével.
Vállalat A Renault két új, Geely-alapú autót gyárt majd Brazíliában
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 17:21
A Renault-csoport 2026 második felétől két új autót fog gyártani Brazíliában kínai partnere, a Geely járműveinek alapjaira építve – közölte a vállalat kedden, jelezve, hogy tovább terjeszkedik a nagy növekedési potenciállal rendelkező piacon.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG