Csődöt jelentett az egyik legnagyobb brit építőipari és szolgáltatási vállalatcsoport. A Carillon világszerte 43 ezer alkalmazottat foglalkoztat, 20 ezret közülük az Egyesült Királyságban. A cég ellen felszámolási eljárást indítottak, miután a cégvezetés, a hitelezők és a kormány között napok óta folyó mentőtárgyalások hétfőn eredménytelenül zárultak.
A cégóriás csődje komoly kérdéseket vet fel több száz állami finanszírozású nagyberuházás sorsával kapcsolatban. A legtöbb kérdés most a HS2 nagysebességű vasúti hálózatot övezi, amely London és több észak-angliai nagyváros - Birmingham, Leeds, Manchester és Sheffield - között épül, mintegy 60 milliárd fontos (21 ezer milliárd forintos) költségvetéssel.
Kell az állami mentőöv
A vasútrendszernek a Carillion az egyik fővállalkozója, a cég tevékenysége azonban szerteágazó: a vállalatcsoport felelős a brit védelmi minisztérium tulajdonában lévő 50 ezer lakóingatlan karbantartásáért, a brit vasúti hálózat infrastruktúráját fenntartó Network Rail második legnagyobb karbantartási szolgáltatója, emellett 900 állami iskolaépület és az összes angliai börtön fenntartására is szerződései vannak. A vállalat nagy értékű szerződés alapján részt vesz a 2022-es katari labdarúgó-világbajnokság építési beruházásaiban is.
Forrás: Google |
A vállalatcsoport mára több mint 1,5 milliárd font adósságot halmozott fel, vállalati nyugdíjalapjából pedig 580 millió font hiányzik. Mivel Theresa May kormánya nem vállal garanciát ezen kötelezettségekre, a hitelező bankok nem hajlandóak további hitelfinanszírozásra. A kormány ugyanakkor közölte, hogy cég által ellátott közszolgáltatási munkákat továbbra is finanszírozza, az e területeken dolgozó alkalmazottaknak "fontos feladataik vannak", és ehhez megkapják fizetésüket is.
A brit Munkáspárt szóvivője szerint a csőd sokak számára jelenhet még problémát, ezért minden lehetséges esetben törekedni kell állami mentőövet biztosítani a vállalatok számára. A Carillion tavaly már figyelmeztetett a várható veszélyekre, a jelentés hatására 93 százalékkal estek a papírok júliusban. Rebecca Long-Bailey hozzátette: érthetetlen, ezen információk fényében a brit kormány miért kötött további szerződéseket a céggel. A Carillion részvényeinek kereskedését január 15-én felfüggesztettek a Londoni Értéktőzsdén.
Ebből nagy pofáraesés lesz: elkezdték felkészíteni a briteket a legrosszabbra A Financial Times megtudta: a brit EU-tagság megállapodás nélküli megszűnésének kemény szabályozói következményeire készíti fel "módszeres" tájékoztatási kampánnyal a brit vállalati szektor legkülönbözőbb ágazatait az Európai Unió. Nem csak a légitársaságoknak lesz rossz: még az ásványvizüket sem itathatják a britek az EU-ban maradókkal. További részletek >>> |