Munkások a győri üzemben. Forrás: Audi Hungaria Motor Kft. |
A szerda este véget ért, csaknem egy hétig tartó győri sztrájk a jövő hét elejéig kihat az Audi németországi termelésére, adta hírül a német DPA hírügynökség.
Két gyár még áll
Az ingolstadti üzemben, ahol már hét eleje óta áll a termelés, legkorábban hétfő reggel indulhat újra a munka. A neckarsulmi gyár szintén állni fog ma és még pénteken is a Győrben készülő motorok hiánya miatt, közölte a vállalat egyik szóvivője. A lipcsei Porsche-gyárban pedig ma este indulhatnak be ismét a gyártószalagok.
Korlátozásokra kényszerült a sztrájk miatt a pozsonyi VW-gyár is, ahol műszakokat kellett lemondani. Itt készül a többi között a VW Tourag, a Porsche Cayenne és az Audi Q7.
Csak Ingolstadtban több mint tízezer autó gyártása csúszott a győri munkabeszüntetés miatt – közölte a vállalat.
18 százalékos béremelés
Mint arról beszámoltunk, az Audi Hungaria Zrt. és az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) tegnap délután állapodott meg az idei évi fizetésekről.
A vállalat 18 százalékkal, de minimum 75 ezer forinttal emeli a dolgozók alapbérét január 1-től 15 hónapra, a választható béren kívüli juttatás mértékét pedig 400 ezer forintra növeli idén és jövőre.
Emellett május elsejétől minden munkavállaló kap egy hónapban egy teljes szabad hétvégét, március végéig pedig szabályrendszert dolgoznak ki arról, hogy a munkavállalók milyen módon rendelkezhetnek a gyermekek után járó szabadságokról és a pótszabadságokról. A cég eredetileg húsz százalékos béremelést ajánlott a következő két évre.
Még mindig alulfizetettek?
A német Handelsblatt ugyanakkor úgy véli, hogy a győri munkavállalók még mindig alulfizetettek, például a pozsonyi VW-gyárban dolgozókhoz képest.
„A győri Audi-sztrájk azt jelzi, hogy a magyarországi cégeknek többet kell tenniük a munkavállalóikért pénzügyileg és strukturálisan. Különben fennáll a veszély, hogy szakembereket veszítenek, és ártanak a magyarországi német cégek amúgy kiváló imázsának”
- írja a német gazdasági lap. Szerinte az Audi feltehetően azért is ment bele ilyen gyorsan a béremelésbe, mert Magyarországon szakemberhiány van.
Megszorításokra készülnek
Ráadásul a sztrájk egy, az Audi számára kritikus időszakban kezdődött. A bajor autógyár eladásai csökkennek, az új Audi-vezér, Bramn Schot pedig összesen 15 milliárd euróval szeretné növelni az üzemi nyereséget 2018 és 2022 között, amihez az árbevétel növelése mellett a költségek csökkentése is szükséges.
A német Manager Magazin szerint a vállalat többi közt a személyzeti költségeken spórolna: a megüresedő állásokat a jövőben már nem töltenék be, sőt a lap forrásai szerint leépítésekre is készülnek. A németországi alkalmazottak munkahelyét ugyanakkor továbbra is garantálják 2025-ig.