4p

Saját, jól megfontolt üzleti érdeke már most is a vállalati szektornak, hogy amit csak lehet újrahasznosítson, ahelyett, hogy a kitermelésért és a szállításért fizessen. Jürgen Verschaeve, a KBC Asset Management vezető szakértője szerint itt nem is arról van szó, hogy valaki zöldnek mutassa magát, hanem, hogy jól vezesse a cégét.

Az interjú a Privátbankár.hu-t is kiadó Klasszis Lapcsoport ESG-szemlélet a pénzügyi ökoszisztémában konferenciáján készült.

Egy cég a termelésében hulladékot állít elő, és egyre inkább az látszik, hogy keresi a módját, hogy ezt a hulladékot újrahasznosítsa, ami egyben alapvető érdeke – mondta lapunknak a Klasszis rendezvények ESG témájában tartott konferencián Jürgen Verschaeve, a KBC Asset Management témavezetője.

„Csak a saját köreimből említek egy vállalatot, ami kávét árul. A kávé pörkölése energiaigényes, ott megoldották, hogy ezt napenergiával fedezzék.”

Ez is jól példázza az előremutató üzleti modellt: eleve olyan helyen zajlik a termelés, ahol a klimatikus viszonyok adottak, erre építik a termelési modellt, a szállítási folyamatokat.

„Ez nekem egy jó példa arra, hogyan érdemes újragondolni az értékláncokat.” Sokkal több értelme van annak, hogy a kávét a termelőhöz, és nem az eladóhoz közel pörkölik, lévén az előbbi eleve biztosítja a termőhely klimatikus viszonyait, amik kiaknázhatók.

„Nem tudom, hogy az ilyen jellegű kreatív újragondolása az üzleti modelleknek 20 év távlatából is sikeres lesz.”

Verschaeve szerint alaposan meg kell nézni, hogy most mindent Kínából veszünk, de ha rendesen megadóztatnák a szállítás költségét, akkor más lenne a helyzet, teljesen mások lennének a kiadások is.

Nem múló divat

Megfontolandó szempont, mondja felvetésünkre, hogy a közelmúlt eseményei, politikai gazdaságpolitikai reakciói például a járványhelyzetre, vagy az ukrajnai háborúra az olyasmit, mint az ESG kivetik az ablakon. Azonban felhozza a holland példát, ahol az energiaellátás felét már napenergiából biztosítják, és Nyugat-Európában is több olyan példát lát, hogy az amúgy komoly szennyezéssel működő cégek is drasztikus befektetéseket tesznek a fenntartható energiaforrásokba.

„Itt a pénz beszél, és nem a politikai üzenet, hogy zöldek leszünk, vagy nem.”

A hatékonyság nem zöldség

Arról van szó, hogy miként lehet a folyamatokat a lehető legkisebb erőbefektetéssel elvinni a lehető legnagyobb értékteremtés irányába – mondja.

Minden cégnek át kell gondolnia a saját üzleti modelljét, termelési szállítási láncait.

„De ez ismét csak pusztán üzleti logika, semmi köze nincs ahhoz, hogy zöldnek kell lenni.”

Egyben elvi kérdés is, hogy miként lehet olyan változást, átállást megvalósítani, ami a cég működése által mindenkit érint. Itt nem csak a tulajdonosokról, hanem adott esetben a vállalat szélesebb körben értelmezhető társadalmi hatásáról is szó van.

Amortizáció lesz, mi lenne, ha jobban kigazdálkodnánk?

Verschaeve épp az akkumulátorgyártásból hoz fel egy belgiumi példát, ahol a cég a technológia-fejlesztéssel tudott váltani az újrahasznosítás lehetőségére.

Miután a teljes autóipar át fog az elektromosságra váltani, kiszámolták, hogy az akkumulátorokban lévő nyersanyag értékesebb, ha újra lehet hasznosítani.

„Egy elektromos autót is ugyanúgy leírnak 10 év alatt, az akkumulátorban lévő nehézfém ennél tovább hasznosítható.”

A fémeket újrahasznosítani sokkal olcsóbb, mint kibányászni és a világ másik feléről elszállítani.

Még nem is igazán pörgünk a körforgásos gazdaságban

Lényegében sehol nem tartunk az újrahasznált nyersanyagok felhasználásában, mégcsak a felszínt kapargatjuk – mondja Verschaeve.

A 10 év alatt leírható autó anyagának 80-90 százaléka újrahasznosítható, az, hogy ehhez tudjanak a gyártók alkalmazkodni, egy azonnali kényszer, ami látványosan meg is fog jelenni.

Egy általa említett cég 10 éves távlatban át tudott már alakulni, ami hosszú idő, de nem olyan hosszú, mint a 2050-re mért klímatávlatok. Ehhez kell a cég elkötelezettsége, és ehhez kellhet a nyomás a szabályozóktól, vagy a vállalat finanszírozóitól is.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Elbocsátásokra készül egy autógyár, világszerte küldenek el embereket
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 17:12
Önkéntes létszámleépítést tervez a Nissan.
Vállalat Baj van a légzsákokkal – újabb autókat hívnak vissza
Privátbankár.hu | 2025. június 28. 11:10
Sürgősen javítani kell.
Vállalat Furcsa mintát mutatnak a Mazda eladásának változásai
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 16:15
A Mazda Motor Corporation pénteki közleménye szerint az idén január-májusban értékesített járműveinek száma éves szinten 4,3 százalékkal 533 402-re emelkedett.
Vállalat A BYD újabb gyárépítést indít, kormányzati segítséggel
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 15:50
A kínai elektromos autógyártó 32 milliárd forintért épít buszgyártó üzemet Komáromban, jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken.
Vállalat Dobott egy hátast a Nike nyeresége
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 14:33
Az amerikai sportszergyártó nyeresége 86 százalékkal zuhant a negyedik pénzügyi negyedévében az eladások csökkenése és a költséges vállalati szerkezetátalakítás hatására.
Vállalat Nagy siker a kínai mobiltelefongyártó második ajtómodellje
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 13:20
Xiaomi új SUV-jára leadott hatalmas megrendelések fokozzák a Teslával szembeni kihívásokat.
Vállalat Nagy bejelentést tett a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 14:41
A Magyar Telekom 2025. június 26-án rendkívüli közgyűlést tartott, amelyen döntés született a Társaság passzív mobil infrastruktúra portfoliójának egy kizárólagos tulajdonú leányvállalatba történő szétválasztásáról.
Vállalat Lepacsizott a Mol és az MVM – befutott egy méretes olajszállítmány
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 09:59
Megérkezett a horvát kikötőbe.
Vállalat Óriási üzlet közeleg az olajiparban?
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 09:14
80 milliárd dolláros biznisz lehet.
Vállalat Az Uber boszorkányos módszerrel jutott hatalmas profithoz?
Privátbankár.hu | 2025. június 25. 17:31
Amerikai tudósok szerint egy algoritmus szisztematikusan megemelte a viteldíjakat a sofőrök és az utasok kárára. Korábban brit kutatók is erre jutottak. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG