6p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Úgy tűnik, a biztosítók rosszul mérték fel előzetesen a koronavírus járvány gazdasági hatásait, emiatt komolyabb költségeik lesznek, mint amivel számoltak. A költségek és a veszteségek olyan súlyosak, hogy az érintett ágazatokban a biztosítók világszerte áremeléseket hajtottak végre.

A globális biztosítási piac egyik legfontosabb szereplője, a Swiss Re, melynek vezérigazgatója, Christian Mumenthaler szerint a kormányok nem úgy reagáltak, ahogy az iparág számos modellje számított rá. A biztosítótársaság vezetője a Financial Timesnak nyilatkozva hallgatólagosan elismerte, hogy nem vették figyelembe a lezárások lehetőségét. Mindez pedig az előzetes modellekkel szemben nagyobb terhet róhat a biztosítókra a szakember szerint.

Mint jelezte, nem feltételezték, hogy az emberi élet súlya "felértékelődik", így nem számítottak arra sem, hogy ilyen mértékű korlátozásokat fognak bevezetni. A biztosítási szektort meglepte, hogy a politikusok a teljes zárlat mellett döntöttek, ismerte el Christian Mumenthaler. "Az egész iparágnak felül kell vizsgálnia ezeket a modelleket" - tette hozzá. A világjárvány miatt a biztosítóknak a gazdasági korlátozások miatt elszenvedett veszteségekkel kell szembenézni.

Sok pénzbe kerül a biztosítóknak is a járvány (Illusztrációs - Fotó: pixabay.com)
Sok pénzbe kerül a biztosítóknak is a járvány (Illusztrációs - Fotó: pixabay.com)

Más kérdés, hogy ezeknek az igényeknek a jelentős része peres üggyé alakult, illetve fog a jövőben, mert a biztosítótársaságok világszerte vitatják, hogy a szerződések érvényesek-e a világjárvány következményeire. (A tavaszi időszakban Magyarországon is a gazdasági élet egyik leggyakrabban használt kifejezése volt a vis major, amelyre hivatkozva a szorult helyzetbe került szerződő felek próbáltak kibújni a szerződéses kötelmek alól.) Így is jelentős összeget jelent ugyanakkor azon szerződések értéke, amit a biztosítók sem vitatnak. A lap információi szerint a válság az ingatlan- és balesetbiztosítási ágazat egészének 50-80 milliárd dollárjába kerül. De az utazások lemondásától kezdve kártérítésekig számos egyéb esemény miatt is fizetni kell a biztosítóknak. A járvány miatt felmerült költségek és a veszteségek olyan súlyosak, hogy az érintett ágazatokban a biztosítók világszerte áremeléseket hajtottak végre.

Itthon az utasbiztosításoknál volt nagy visszaesés

A magyar biztosítók némileg szerencsésebbnek tűnnek, hiszen az első háromnegyed év tapasztalatai alapján komoly problémáik nincsenek, igaz, a korábbi években jellemző dinamikus bővülés lassulása azért érzékelhető. Mindez nem azt jelenti, hogy nincs olyan terület, amit ne érintett volna súlyosan a járványhelyzet. Az idei következmények leginkább az utasbiztosítási piacon mutatkoznak meg, ahol éves szinten 60-80 százalékos visszaesés is elképzelhető a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) prognózisa szerint.

Olyan terület ugyanakkor nincs, amelyről azt lehetne mondani, hogy az év nyertese lenne. A korlátozások miatt a közvéleményben olyan kép alakulhatott ki, hogy a járműforgalom vélt visszaesése révén a biztosítók (akár a kgfb, akár a casco révén) jól jártak. Nem véletlen, hogy a kötelező tarifák megjelenésekor kirajzolódó áremelkedést sokan értetlenül fogadták. Ezt egyébként a járvány első hullámának biztosítói tapasztalatai is alátámasztották, Kelemen Kitti és Németh Viktória A Covid-19 járvány hatásai a magyar biztosítási piacra (in: Biztosítás és Kockázat VII. évfolyam 3-4. szám) című tanulmányukban például ezt írták: "Több biztosító is javulást tapasztalt a kgfb és casco szerződések kárhányadain főleg az alacsonyabb kárgyakoriság miatt, ugyanis a járműforgalom jelentősen csökkent március, április és május hónapokban. A krízis-helyzet enyhülésével a kárdarabszámok kezdenek visszaállni a korábbi szintre, egyes biztosítók azonban magasabb összegű károkat tapasztaltak az elmúlt hónapban." Később ez a folyamat tovább erősödött, így éves szinten a MABISZ szerint a gépjármű biztosításokat illetően semmilyen költségcsökkenés nem mutatható ki a járvány miatt a biztosítók oldalán. A javítások díjai, az anyagköltség és a szerviz-óradíjak ugyanúgy megmaradtak magasnak, ezért a kárráfordítás továbbra is magas a biztosítók részéről. A gépjármű-használat 2020. viszonylatában nem csökkent, ugyanis szeptembertől lényegesen megnőtt a gépkocsiforgalom, mivel aki teheti, a tömegközlekedés helyett is az autózást választja.

A járvány miatt bővül a biztosítási paletta
A MABISZ által készített Covid körkép című háttéranyag szerint több biztosító is jelezte, hogy a járványhelyzetet követően megnőtt a biztonság és tervezhetőség iránti igény, így a biztosítás iránti kereslet is. Nem véletlen, hogy az új ügyféligények beazonosítását több társaságnál az azonnali cselekvés követte.
Első körben az utasbiztosítások esetén léptek a vállalatok és volt olyan biztosító, amely feloldotta a pandémiára vonatkozó általános kizárásokat az összes utasbiztosítása esetében. Ennek értelmében az az utas, aki koronavírussal kapcsolatos sürgősségi orvosi ellátásra szorul külföldön, biztosítási fedezetben áll.
A home office terjedése miatt olyan termékfejlesztés is történt, melynek keretében az otthon használt saját és nem saját informatikai eszközök biztosítása is bekerült lakásbiztosítási csomagokba. Több biztosító módosította a járványt követően az egyes életbiztosítási, valamint baleset- és egészségbiztosítási termékeknél érvényes várakozási, kockázatkizárási időt a betegséggel összefüggő, bármely okú halál esetében.
Egyes társaságok pedig a Covid-19 szűrővizsgálat költségének megtérítésére terjesztették ki a biztosítást.

A kormányoknak is tevékeny szerepet kell játszani a jövőben

Miközben a magyar társaságok értékesítési tevékenységét csak mérsékelten fogta vissza a koronavírus, addig a fent idézett tanulmány szerint a német és amerikai biztosításértékesítők új szerzéseire is jelentős csapást mért a pandémia által kialakult helyzet. A német biztosításértékesítők új szerződéskötéseinek darabszáma például több mint 40 százalékot esett egy 2020 áprilisában elvégzett felmérés szerint, az egy évvel korábbi értékekhez képest.

Persze amit az egyik oldalon a szektor elbukott, azt a másik oldalon részben ellensúlyozzák. Az egészség- és életbiztosítási igények ugyanis a járvány idején viszonylag alacsonyak voltak. A Financial Times írása szerint maga a Swiss Re - amely a legnagyobb fedezeti biztosítónak számít világszinten - 3 milliárd dollár kifizetésére készül, amelyből alig 700 millió dollár érinti egészség- és életbiztosításokat. Christian Mumenthaler azonban azt mondta, hogy "hosszú idő" lesz, mire egyértelművé válik, milyen pluszköltségek okozott a járvány.

Az óriásvállalat vezetője úgy látja, hogy új rendszereket kell létrehozni a jövőbeni járványok által okozott károk fedezetére. A biztosítótársaságok szerte a világon lobbiznak a kormányoknál, hogy hívjanak életre és támogassanak új járványbiztosítási programokat, hasonlóan azokhoz a tervekhez, amelyek a terrortámadásokat okozta károkat fedik le. Ugyanakkor a járvány kapcsán egyelőre nem volt látványos előrelépés, aminek hátterében az áll, hogy a kormányok a Covid-19 közvetlen következményeinek kezelésére összpontosítottak.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Újabb akvizíciót hajt végre a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 16:12
Országos virtuális mobilszolgáltatóval bővül a cégcsoport távközlési portfóliója.
Vállalat Jól ismert szakember került a Zwack vezérigazgatói székébe
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 14:22
A Zwack Unicum Nyrt. tulajdonosi döntése értelmében 2025. július 1-jétől a cégcsoport hazai és nemzetközi sikereiben több mint 20 éve kulcsszerepet játszó szakember, Belovai Csaba tölti be a vállalat vezérigazgatói tisztségét.
Vállalat Újabb honvédelmi együttműködést jelentett be a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 10:51
A védelmi digitalizáció területén.
Vállalat Az ausztrál Qantas légitársaság 6 millió ügyféladatát lophatták el
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 08:39
Az utóbbi évek egyik legnagyobb kiberbűnesetében egy hackertámadás törte fel az érzékeny adatbázist. Ez különösen rosszkor jön a megtépázott hírnevű légitársaságnak.
Vállalat A Daimler Truck fittyet hány az orosz szankciókra, Afrikában terjeszkedik
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 08:16
Szenegálban tervez gyártóüzemet építeni Mercedes teherautóknak a cég, Oroszországban pedig már nincs mit vesztenie.
Vállalat Elbocsátásokra készül egy autógyár, világszerte küldenek el embereket
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 17:12
Önkéntes létszámleépítést tervez a Nissan.
Vállalat Baj van a légzsákokkal – újabb autókat hívnak vissza
Privátbankár.hu | 2025. június 28. 11:10
Sürgősen javítani kell.
Vállalat Furcsa mintát mutatnak a Mazda eladásának változásai
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 16:15
A Mazda Motor Corporation pénteki közleménye szerint az idén január-májusban értékesített járműveinek száma éves szinten 4,3 százalékkal 533 402-re emelkedett.
Vállalat A BYD újabb gyárépítést indít, kormányzati segítséggel
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 15:50
A kínai elektromos autógyártó 32 milliárd forintért épít buszgyártó üzemet Komáromban, jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken.
Vállalat Dobott egy hátast a Nike nyeresége
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 14:33
Az amerikai sportszergyártó nyeresége 86 százalékkal zuhant a negyedik pénzügyi negyedévében az eladások csökkenése és a költséges vállalati szerkezetátalakítás hatására.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG