7p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A videótartalmak javára változtatja meg hírfolyamát a Facebook. Az internetes óriás komoly versenyben van a Youtube-bal, mivel ők is a videókat tekintik üzleti modelljük legértékesebb darabjának. A bevételek szempontjából a vállalat számára elengedhetetlen, hogy a felhasználókat minél tovább az oldalon tartsa, ehhez azonban a Facebook gyakran etikátlan gyakorlatokhoz nyúl: a legnépszerűbb videókat egyszerűen ellopja vetélytársaitól.

A megosztás központú platformok, a szélessávú internet és az okoseszközök elterjedésével egyre népszerűbbé vált a videómegosztás az internetezők körében. Nem meglepő ennek a műfajnak az elterjedése: a képekhez és a szöveges tartalmakhoz képest a videók sokkal könnyebben összefoglalják az információkat, egyszerűen és szórakoztatóan tudják tálalni azt, ráadásul sokkal kevesebb energiát igényel fogyasztásuk, mint egy szöveg elolvasása – elég csak az utóbbi időben elszaporodó főzős-videókra gondolni.

A trend egyre erősebben érződik, az utóbbi hírek szerint a Facebook is kivenné a részét ebből: a vállalat bejelentése szerint mostantól előnyben részesíti a videós tartalmakat a felhasználók hírfolyamában más tartalmakkal szemben – írja a Reuters. A cég ezzel nem csak a YouTube versenytársa kíván lenni, hanem a platform fő termékeként kívánja használni a videókat üzleti modelljében.

Minél tovább, annál jobb

A Facebook hírfolyama kiváló értékesítési felület – ez ugyanis az első dolog, amit az immár több mint 2 milliárd felhasználó először lát a weboldalt megnyitva. A hírfolyamnak komplex algoritmusai vannak, amelyek meghatározzák a bejegyzések sorrendjét – a vállalat nemrég kiadott hírfolyam-irányelvei pedig előírják, hogy először a barátok és az ismerősök bejegyzéseit láthatják a felhasználók.

A vállalat az utóbbi időben egyre komolyabb befektetésekkel támogatja a videós formátumot: Watch nevű videó szolgáltatásuk főként a Vox és a Discovery Communications tartalmainak adott otthont, a későbbiekben viszont a YouTube-hoz hasonlóan „Feliratkozás” opcióval is kívánják bővíteni a platformot. A cég blogbejegyzésében elmondta: A rövid, szórakoztató videók mindig jól teljesítettek a Facebook-on és ez nem fog egyhamar változni.

Ki fog akadni a telefonod a Facebook legújabb frissítésétől - Tovább >>>

A Facebook azonban egyre komolyabb vetélytársként tekint a YouTube-ra. Bár a két platform nem hasonlít egymásra szolgáltatásait tekintve, a Facebook üzleti modelljének alapköve a weboldalon töltött idő maximalizálása – ezzel garantálhatja ugyanis, hogy a reklámok minél tovább a felhasználók szeme előtt maradnak. Annak ellenére, hogy a rohamosan növeli bevételét és egyre többen regisztrálnak az oldalon, egyre komolyabb gondot jelent a Facebook számára a weboldalon tartani a közönségét – erre pedig jó megoldás lehet a videók népszerűsítése.

Lopnak, csalnak és hazudnak

A vállalat üzleti modelljének sikerét azonban gyakran – bár nem törvénytelen, de igencsak – etikátlan gyakorlatok garantálják - írja a medium.com A Facebook 2015-ben bejelentette: oldalukon naponta 8 milliárdan tekintik meg videóikat, amivel újabb mérföldkövet ért el a cég. A befektetőket lenyűgözik ezek a számok, a kritikusok szerint azonban az eredményeket csupán hibás számítási modellek és más oldalakról ellopott anyagok generálják.

Nekimentek a Facebooknak: ebből hogyan másznak ki?

Komoly vizsgálat alá vetették a közösségi oldalt Németországban - részletek >>>

Mivel a cég legfőbb célja, hogy az embereket minél tovább az oldalon tartsa, a Facebook algoritmusai előnyben részesítik a saját oldalukra feltöltött videókat más platformokéval szemben. A YouTube-ról ellopott videók így vírusként terjednek az oldalon, míg a más oldalakra vezető tartalmak háttérbe szorulnak. A YouTube platformját használó alkotók le is tesztelték ezt: míg YouTube-ról megosztott videóik maximum 50 ezer embert érnek el és csupán pár százan kattintanak rá, a Facebook-lejátszóra feltöltött tartalmakat akár 150 ezer emberhez is eljuttatja a vállalat és több százezres nézettséget is elérhetnek a videók – a nézettség definiálása azonban jelentősen különbözik a YouTube számítási modelljéhez képest.


(A videóhoz van magyar felirat is.)

Mi az a nézettség?

A nézettség kiszámítása bonyolult, de annál fontosabb feladat – az üzleti életben ugyanis ez a legfontosabb érték, az alkotók ez alapján tudják felületeiket értékesíteni. Bár jelenleg sem publikus, miként számolja a nézettséget a YouTube, a videó hosszától függően átlagosan 30 másodperc után regisztrálja megtekintésnek az aktivitást – ezzel bizonyítandó, hogy a nézőt valóban érdekli a tartalom, nem csak véletlenül kattintott rá.

A Facebook ezzel szemben már három másodperc videó nézést is teljes értékű megtekintésként regisztrál: ez azt jelenti, hogy ha valaki elég lassan tekeri a hírfolyamot, máris aktív nézőnek számít. Ez alapján az oldalon szörfölő emberek 90 százaléka jelenleg is aktív „nézőnek” számít, míg a 30 másodperces határt elérve kiderül, a felhasználók csupán 20 százaléka érdeklődött valójában a videó iránt – a Facebook nézettségi adatai tehát merőben túlzók a YouTube számításaihoz képest.

A Facebook legnépszerűbb találmánya: a lopott YouTube videó

A legnagyobb problémát azonban a tartalmak ellopása jelenti: a 2015-ös bejelentést megvizsgálva kiderült ugyanis, hogy az év első negyedében az oldalon futó ezer legnépszerűbb videó 75 százalékát a YouTube-ról lopták - ezzel pedig mintegy 17 milliárd megtekintést vontak el az eredeti videóktól és annak tulajdonosaitól. Mivel a cég a megosztott videók után nem ad részesedést a szerzőknek, a Facebook algoritmusai előnyben részesítik az ilyen tartalmak ellopását.

Szólásszabadság vagy gyűlöletbeszéd: ez jelentheti a videómegosztó végét? További részletekért kattints ide >>>

Az oldal bonyolult keresőmotorja miatt eleve nehéz megtalálni a mások által feltöltött tartalmakat, így az alkotók gyakran nem is tudnak arról, hogy a Facebookon mások feltöltik videóikat. A szerzők kérésére persze leveszik a videót az oldalról, de addigra általában már késő: a videó törlése pillanatában az elérhető közönség több, mint 99 százalékához már el is jutott a tartalom.

A YouTube esetében nem kell ilyesmitől tartani, mivel a videómegosztó minden feltöltött anyagot elemez és összehasonlítja masszív adatbankjával (Content ID). A mások által újra feltöltött videókat törölni sem kell, mivel a szerző benyújthatja igényét a videóra, így minden megtekintésből származó bevétel az eredeti tulajdonos zsebében köt ki. A Facebooknak nincs ilyen jellegű bevételszerzési politikája, így csupán törölni tudja a videókat, a szerzők nem kapnak részesedést.

Ez a profit nélküli rendszer azonban csak a vállalatnak kedvez, figyelmen kívül hagyva az alkotókat, a tartalmakat ellopó személy ráadásul semmilyen büntetésben nem részesül.  Az oldal kritikusai szerint elfogadhatatlan ez a tartalomkezelési irányelv egy olyan cégtől, amely már 2015-ben mintegy 260 milliárd dolláros piaci kapitalizációval rendelkezett.

Vitatott alkalmazással állt elő a Facebook

A gyerekek mostantól szülői felügyelettel használhatják a cég új chat-programját. A fiataloknak készült program éles kritikákat váltott ki, a Facebook azonban szakértőkkel egyeztetve próbálja garantálni a fiatalok biztonságát. Az utóbbi időben rengeteget tettek a szélsőséges tartalmak és a hamis hírek kiszűréséért, legújabb programjuk pedig az öngyilkosságot fontolgatóknak is segítségére lehet. További részletek a Privátbankár.hu-n >>>

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Tömeges leépítés: rengeteg mérnököt küld el az Amazon
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 18:32
14 ezer munkahelyet szüntet meg az Amazon, és ebből több ezer mérnöki pozíció – derítette ki a CNBC. A techszektorban folytatódik az elbocsátási hullám, januárban újabb dolgozókat küldhetnek el az Amazontól.
Vállalat Lemond a 4iG egyik vezetője
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 14:31
Az egyik igazgatósági tag, Pedro Vargas Santos David négy éve tagja a cégvezetésnek a 4iG-nél, de pénteken leköszönt. December 17-én rendkívüli közgyűlést tart a vállalat.
Vállalat Csendes nyitvatartást vezet be a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 13:41
Tesztelték, bejött: országszerte, minden üzletben lehetőség lesz nyugodtabb környezetben ügyet intézni a Magyar Telekomnál. A kezdeményezés november 24-én, hétfőn indul, és havonta egyszer lesz elérhető.
Vállalat Komoly gyógyszeripari beruházást adtak át Budapesten
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 11:01
Komoly mérföldkőhöz ért az Egis Gyógyszergyár.
Vállalat Utolérni Ausztriát? Ezzel a cégszerkezettel nehéz lesz – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. november 21. 10:05
Rendkívül individualisták a magyarországi vállalkozók, ami sok esetben gátja a hatékonyabb működésnek, a céges összeolvadásoknak – mondta el a Klasszis Podcast legújabb epizódjában a Concorde MB Partners ügyvezetője, az MGYOSZ elnökségi tagja. Szendrői Gábor hozzátette, hogy a lengyel és a cseh átlaghoz képest is nagyon magas, 70-75 év a magyar tulajdonosok átlagéletkora. Az egyre nagyobb számban megjelenő ázsiai beruházókkal pedig az a baj, hogy – a nyugati cégekkel ellentétben – elvétve működnek csak együtt a helyi beszállítókkal.
Vállalat „A bizalom új nyelve az adat” – interjú Peltzer Árminnal, az Opten marketingigazgatójával
PR | 2025. november 21. 09:13
A gazdasági környezet ingadozik, a partnerek fizetési fegyelme lazul, a vállalkozói bizalom pedig sok helyen megkopott. Mégis: az üzleti világ nem állhat meg. Hogy ki kivel üzletel, az ma már nem intuíció, hanem döntéstámogatott, adatvezérelt folyamat.
Vállalat Teljes egészében a Waberer’s tulajdona lesz a Posta Biztosító
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 19:26
A kisebbségi tulajdonos kivásárlását a tőzsde honlapján jelentették be.
Vállalat Komoly bírságot kapott a Facebook anyacége
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 16:30
Tisztességtelen versenyelőny miatt 479 millió eurós bírságot szabott ki a Meta amerikai internetes óriásvállalatra egy spanyol bíróság.
Vállalat Levelet írt a Mol – megint áll a bál a horvátokkal?
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 15:43
A versenyjogi hatósághoz fordulnak.
Vállalat Orbán Viktor után Németország is kivételt kérne Trumptól
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 12:24
Mentesítést szeretne elérni az amerikai acél- és alumínium importvámok alól az európai gépipari termékekre a német gépgyártók szövetsége, a VDMA. Ennek oka, hogy jelentősen visszaesett az ágazat Egyesült Államokba irányuló exportja.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG