7p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A videótartalmak javára változtatja meg hírfolyamát a Facebook. Az internetes óriás komoly versenyben van a Youtube-bal, mivel ők is a videókat tekintik üzleti modelljük legértékesebb darabjának. A bevételek szempontjából a vállalat számára elengedhetetlen, hogy a felhasználókat minél tovább az oldalon tartsa, ehhez azonban a Facebook gyakran etikátlan gyakorlatokhoz nyúl: a legnépszerűbb videókat egyszerűen ellopja vetélytársaitól.

A megosztás központú platformok, a szélessávú internet és az okoseszközök elterjedésével egyre népszerűbbé vált a videómegosztás az internetezők körében. Nem meglepő ennek a műfajnak az elterjedése: a képekhez és a szöveges tartalmakhoz képest a videók sokkal könnyebben összefoglalják az információkat, egyszerűen és szórakoztatóan tudják tálalni azt, ráadásul sokkal kevesebb energiát igényel fogyasztásuk, mint egy szöveg elolvasása – elég csak az utóbbi időben elszaporodó főzős-videókra gondolni.

A trend egyre erősebben érződik, az utóbbi hírek szerint a Facebook is kivenné a részét ebből: a vállalat bejelentése szerint mostantól előnyben részesíti a videós tartalmakat a felhasználók hírfolyamában más tartalmakkal szemben – írja a Reuters. A cég ezzel nem csak a YouTube versenytársa kíván lenni, hanem a platform fő termékeként kívánja használni a videókat üzleti modelljében.

Minél tovább, annál jobb

A Facebook hírfolyama kiváló értékesítési felület – ez ugyanis az első dolog, amit az immár több mint 2 milliárd felhasználó először lát a weboldalt megnyitva. A hírfolyamnak komplex algoritmusai vannak, amelyek meghatározzák a bejegyzések sorrendjét – a vállalat nemrég kiadott hírfolyam-irányelvei pedig előírják, hogy először a barátok és az ismerősök bejegyzéseit láthatják a felhasználók.

A vállalat az utóbbi időben egyre komolyabb befektetésekkel támogatja a videós formátumot: Watch nevű videó szolgáltatásuk főként a Vox és a Discovery Communications tartalmainak adott otthont, a későbbiekben viszont a YouTube-hoz hasonlóan „Feliratkozás” opcióval is kívánják bővíteni a platformot. A cég blogbejegyzésében elmondta: A rövid, szórakoztató videók mindig jól teljesítettek a Facebook-on és ez nem fog egyhamar változni.

Ki fog akadni a telefonod a Facebook legújabb frissítésétől - Tovább >>>

A Facebook azonban egyre komolyabb vetélytársként tekint a YouTube-ra. Bár a két platform nem hasonlít egymásra szolgáltatásait tekintve, a Facebook üzleti modelljének alapköve a weboldalon töltött idő maximalizálása – ezzel garantálhatja ugyanis, hogy a reklámok minél tovább a felhasználók szeme előtt maradnak. Annak ellenére, hogy a rohamosan növeli bevételét és egyre többen regisztrálnak az oldalon, egyre komolyabb gondot jelent a Facebook számára a weboldalon tartani a közönségét – erre pedig jó megoldás lehet a videók népszerűsítése.

Lopnak, csalnak és hazudnak

A vállalat üzleti modelljének sikerét azonban gyakran – bár nem törvénytelen, de igencsak – etikátlan gyakorlatok garantálják - írja a medium.com A Facebook 2015-ben bejelentette: oldalukon naponta 8 milliárdan tekintik meg videóikat, amivel újabb mérföldkövet ért el a cég. A befektetőket lenyűgözik ezek a számok, a kritikusok szerint azonban az eredményeket csupán hibás számítási modellek és más oldalakról ellopott anyagok generálják.

Nekimentek a Facebooknak: ebből hogyan másznak ki?

Komoly vizsgálat alá vetették a közösségi oldalt Németországban - részletek >>>

Mivel a cég legfőbb célja, hogy az embereket minél tovább az oldalon tartsa, a Facebook algoritmusai előnyben részesítik a saját oldalukra feltöltött videókat más platformokéval szemben. A YouTube-ról ellopott videók így vírusként terjednek az oldalon, míg a más oldalakra vezető tartalmak háttérbe szorulnak. A YouTube platformját használó alkotók le is tesztelték ezt: míg YouTube-ról megosztott videóik maximum 50 ezer embert érnek el és csupán pár százan kattintanak rá, a Facebook-lejátszóra feltöltött tartalmakat akár 150 ezer emberhez is eljuttatja a vállalat és több százezres nézettséget is elérhetnek a videók – a nézettség definiálása azonban jelentősen különbözik a YouTube számítási modelljéhez képest.


(A videóhoz van magyar felirat is.)

Mi az a nézettség?

A nézettség kiszámítása bonyolult, de annál fontosabb feladat – az üzleti életben ugyanis ez a legfontosabb érték, az alkotók ez alapján tudják felületeiket értékesíteni. Bár jelenleg sem publikus, miként számolja a nézettséget a YouTube, a videó hosszától függően átlagosan 30 másodperc után regisztrálja megtekintésnek az aktivitást – ezzel bizonyítandó, hogy a nézőt valóban érdekli a tartalom, nem csak véletlenül kattintott rá.

A Facebook ezzel szemben már három másodperc videó nézést is teljes értékű megtekintésként regisztrál: ez azt jelenti, hogy ha valaki elég lassan tekeri a hírfolyamot, máris aktív nézőnek számít. Ez alapján az oldalon szörfölő emberek 90 százaléka jelenleg is aktív „nézőnek” számít, míg a 30 másodperces határt elérve kiderül, a felhasználók csupán 20 százaléka érdeklődött valójában a videó iránt – a Facebook nézettségi adatai tehát merőben túlzók a YouTube számításaihoz képest.

A Facebook legnépszerűbb találmánya: a lopott YouTube videó

A legnagyobb problémát azonban a tartalmak ellopása jelenti: a 2015-ös bejelentést megvizsgálva kiderült ugyanis, hogy az év első negyedében az oldalon futó ezer legnépszerűbb videó 75 százalékát a YouTube-ról lopták - ezzel pedig mintegy 17 milliárd megtekintést vontak el az eredeti videóktól és annak tulajdonosaitól. Mivel a cég a megosztott videók után nem ad részesedést a szerzőknek, a Facebook algoritmusai előnyben részesítik az ilyen tartalmak ellopását.

Szólásszabadság vagy gyűlöletbeszéd: ez jelentheti a videómegosztó végét? További részletekért kattints ide >>>

Az oldal bonyolult keresőmotorja miatt eleve nehéz megtalálni a mások által feltöltött tartalmakat, így az alkotók gyakran nem is tudnak arról, hogy a Facebookon mások feltöltik videóikat. A szerzők kérésére persze leveszik a videót az oldalról, de addigra általában már késő: a videó törlése pillanatában az elérhető közönség több, mint 99 százalékához már el is jutott a tartalom.

A YouTube esetében nem kell ilyesmitől tartani, mivel a videómegosztó minden feltöltött anyagot elemez és összehasonlítja masszív adatbankjával (Content ID). A mások által újra feltöltött videókat törölni sem kell, mivel a szerző benyújthatja igényét a videóra, így minden megtekintésből származó bevétel az eredeti tulajdonos zsebében köt ki. A Facebooknak nincs ilyen jellegű bevételszerzési politikája, így csupán törölni tudja a videókat, a szerzők nem kapnak részesedést.

Ez a profit nélküli rendszer azonban csak a vállalatnak kedvez, figyelmen kívül hagyva az alkotókat, a tartalmakat ellopó személy ráadásul semmilyen büntetésben nem részesül.  Az oldal kritikusai szerint elfogadhatatlan ez a tartalomkezelési irányelv egy olyan cégtől, amely már 2015-ben mintegy 260 milliárd dolláros piaci kapitalizációval rendelkezett.

Vitatott alkalmazással állt elő a Facebook

A gyerekek mostantól szülői felügyelettel használhatják a cég új chat-programját. A fiataloknak készült program éles kritikákat váltott ki, a Facebook azonban szakértőkkel egyeztetve próbálja garantálni a fiatalok biztonságát. Az utóbbi időben rengeteget tettek a szélsőséges tartalmak és a hamis hírek kiszűréséért, legújabb programjuk pedig az öngyilkosságot fontolgatóknak is segítségére lehet. További részletek a Privátbankár.hu-n >>>

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Telekom-ügyfél? Fontos bejelentést tett a szolgáltatója
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 11:18
Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott fenntarthatósági stratégiájának (2021-2030) harmadik évéről számolt be a Magyar Telekom Fenntarthatósági Jelentésében, amelyet az Éves Jelentéssel egy napon, április 16-án publikált. 
Vállalat Profitboom, forgalomcsökkenéssel: erre volt képes az Ericsson
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 12:55
Az Ericsson AB svéd távközlési berendezésgyártó negyedéves nyeresége növekedéséről, ugyanakkor bevételének csökkenéséről jelentett kedden.
Vállalat A Tesla-vezér minden tizedik dolgozót kirúgja
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 15:12
Egy vállalati belső levél is kiszivárgott, amelyben Musk lényegében elbúcsúzott az érintettektől.
Vállalat Jókora gyomrost kapott az Apple
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 11:32
Legnagyobb riválisa vitte be az ütést.
Vállalat Emelt osztalékot fizet a Waberer’s
Privátbankár.hu | 2024. április 12. 17:34
Egy rekord év után.
Vállalat Horvát céggel kötött üzletet a Mol
Privátbankár.hu | 2024. április 12. 17:12
A Janaf kőolajvezeték-üzemeltető 2,2 millió tonna kőolajat szállít 2024 végéig.
Vállalat Nagyon jól megy a Duna House-nak idén eddig
Privátbankár.hu | 2024. április 9. 09:04
Közel 4 milliárd forintot zsebeltek be csak jutalékokból, de minden szegmens jól teljesített az első negyedévben.
Vállalat Az Appeninn elkezdett kaszálni ingatlanjain
Privátbankár.hu | 2024. április 5. 11:51
Tavaly 142 százalékkal 19,5 millió euróra növelte ingatlan-bérbeadási bevételeit az Appeninn-csoport, adózott eredménye 22,8 millió euróra emelkedett.
Vállalat Az Autowallis megújítja vezetését - kik a jelöltek?
Privátbankár.hu | 2024. április 5. 11:10
Az AutoWallis új igzagatósági és felügyelő bizottsági tagokat választ április 26-ai rendes közgyűlésén, és nem tervez osztalékot fizetni.
Vállalat Óvatos a Vertikal Group, nem költi el a profitot
Privátbankár.hu | 2024. április 3. 16:51
A Vertikal Group Nyrt. a tavalyi 765 millió forint adózott eredményét az eredménytartalékba helyezné a további növekedés finanszírozására az igazgatóság - közölte a környezetgazdálkodással foglalkozó társaság szerdán.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG