7p

NIS2: rohamosan közeleg a határidő, kerülje el a bírságot!
Mit jelent a gyakorlatban a NIS2 a vállalkozások számára?
Hogyan válasszunk szolgáltatót a megfelelőség biztosításához?
Milyen eszközökkel lehet erősíteni a védelmet és mit kell tenni, ha támadás ért minket?

NIS2 újratöltve - IT-biztonság a gyakorlatban

2024. június 18.

Részletek és jelentkezés itt!

A videótartalmak javára változtatja meg hírfolyamát a Facebook. Az internetes óriás komoly versenyben van a Youtube-bal, mivel ők is a videókat tekintik üzleti modelljük legértékesebb darabjának. A bevételek szempontjából a vállalat számára elengedhetetlen, hogy a felhasználókat minél tovább az oldalon tartsa, ehhez azonban a Facebook gyakran etikátlan gyakorlatokhoz nyúl: a legnépszerűbb videókat egyszerűen ellopja vetélytársaitól.

A megosztás központú platformok, a szélessávú internet és az okoseszközök elterjedésével egyre népszerűbbé vált a videómegosztás az internetezők körében. Nem meglepő ennek a műfajnak az elterjedése: a képekhez és a szöveges tartalmakhoz képest a videók sokkal könnyebben összefoglalják az információkat, egyszerűen és szórakoztatóan tudják tálalni azt, ráadásul sokkal kevesebb energiát igényel fogyasztásuk, mint egy szöveg elolvasása – elég csak az utóbbi időben elszaporodó főzős-videókra gondolni.

A trend egyre erősebben érződik, az utóbbi hírek szerint a Facebook is kivenné a részét ebből: a vállalat bejelentése szerint mostantól előnyben részesíti a videós tartalmakat a felhasználók hírfolyamában más tartalmakkal szemben – írja a Reuters. A cég ezzel nem csak a YouTube versenytársa kíván lenni, hanem a platform fő termékeként kívánja használni a videókat üzleti modelljében.

Minél tovább, annál jobb

A Facebook hírfolyama kiváló értékesítési felület – ez ugyanis az első dolog, amit az immár több mint 2 milliárd felhasználó először lát a weboldalt megnyitva. A hírfolyamnak komplex algoritmusai vannak, amelyek meghatározzák a bejegyzések sorrendjét – a vállalat nemrég kiadott hírfolyam-irányelvei pedig előírják, hogy először a barátok és az ismerősök bejegyzéseit láthatják a felhasználók.

A vállalat az utóbbi időben egyre komolyabb befektetésekkel támogatja a videós formátumot: Watch nevű videó szolgáltatásuk főként a Vox és a Discovery Communications tartalmainak adott otthont, a későbbiekben viszont a YouTube-hoz hasonlóan „Feliratkozás” opcióval is kívánják bővíteni a platformot. A cég blogbejegyzésében elmondta: A rövid, szórakoztató videók mindig jól teljesítettek a Facebook-on és ez nem fog egyhamar változni.

Ki fog akadni a telefonod a Facebook legújabb frissítésétől - Tovább >>>

A Facebook azonban egyre komolyabb vetélytársként tekint a YouTube-ra. Bár a két platform nem hasonlít egymásra szolgáltatásait tekintve, a Facebook üzleti modelljének alapköve a weboldalon töltött idő maximalizálása – ezzel garantálhatja ugyanis, hogy a reklámok minél tovább a felhasználók szeme előtt maradnak. Annak ellenére, hogy a rohamosan növeli bevételét és egyre többen regisztrálnak az oldalon, egyre komolyabb gondot jelent a Facebook számára a weboldalon tartani a közönségét – erre pedig jó megoldás lehet a videók népszerűsítése.

Lopnak, csalnak és hazudnak

A vállalat üzleti modelljének sikerét azonban gyakran – bár nem törvénytelen, de igencsak – etikátlan gyakorlatok garantálják - írja a medium.com A Facebook 2015-ben bejelentette: oldalukon naponta 8 milliárdan tekintik meg videóikat, amivel újabb mérföldkövet ért el a cég. A befektetőket lenyűgözik ezek a számok, a kritikusok szerint azonban az eredményeket csupán hibás számítási modellek és más oldalakról ellopott anyagok generálják.

Nekimentek a Facebooknak: ebből hogyan másznak ki?

Komoly vizsgálat alá vetették a közösségi oldalt Németországban - részletek >>>

Mivel a cég legfőbb célja, hogy az embereket minél tovább az oldalon tartsa, a Facebook algoritmusai előnyben részesítik a saját oldalukra feltöltött videókat más platformokéval szemben. A YouTube-ról ellopott videók így vírusként terjednek az oldalon, míg a más oldalakra vezető tartalmak háttérbe szorulnak. A YouTube platformját használó alkotók le is tesztelték ezt: míg YouTube-ról megosztott videóik maximum 50 ezer embert érnek el és csupán pár százan kattintanak rá, a Facebook-lejátszóra feltöltött tartalmakat akár 150 ezer emberhez is eljuttatja a vállalat és több százezres nézettséget is elérhetnek a videók – a nézettség definiálása azonban jelentősen különbözik a YouTube számítási modelljéhez képest.


(A videóhoz van magyar felirat is.)

Mi az a nézettség?

A nézettség kiszámítása bonyolult, de annál fontosabb feladat – az üzleti életben ugyanis ez a legfontosabb érték, az alkotók ez alapján tudják felületeiket értékesíteni. Bár jelenleg sem publikus, miként számolja a nézettséget a YouTube, a videó hosszától függően átlagosan 30 másodperc után regisztrálja megtekintésnek az aktivitást – ezzel bizonyítandó, hogy a nézőt valóban érdekli a tartalom, nem csak véletlenül kattintott rá.

A Facebook ezzel szemben már három másodperc videó nézést is teljes értékű megtekintésként regisztrál: ez azt jelenti, hogy ha valaki elég lassan tekeri a hírfolyamot, máris aktív nézőnek számít. Ez alapján az oldalon szörfölő emberek 90 százaléka jelenleg is aktív „nézőnek” számít, míg a 30 másodperces határt elérve kiderül, a felhasználók csupán 20 százaléka érdeklődött valójában a videó iránt – a Facebook nézettségi adatai tehát merőben túlzók a YouTube számításaihoz képest.

A Facebook legnépszerűbb találmánya: a lopott YouTube videó

A legnagyobb problémát azonban a tartalmak ellopása jelenti: a 2015-ös bejelentést megvizsgálva kiderült ugyanis, hogy az év első negyedében az oldalon futó ezer legnépszerűbb videó 75 százalékát a YouTube-ról lopták - ezzel pedig mintegy 17 milliárd megtekintést vontak el az eredeti videóktól és annak tulajdonosaitól. Mivel a cég a megosztott videók után nem ad részesedést a szerzőknek, a Facebook algoritmusai előnyben részesítik az ilyen tartalmak ellopását.

Szólásszabadság vagy gyűlöletbeszéd: ez jelentheti a videómegosztó végét? További részletekért kattints ide >>>

Az oldal bonyolult keresőmotorja miatt eleve nehéz megtalálni a mások által feltöltött tartalmakat, így az alkotók gyakran nem is tudnak arról, hogy a Facebookon mások feltöltik videóikat. A szerzők kérésére persze leveszik a videót az oldalról, de addigra általában már késő: a videó törlése pillanatában az elérhető közönség több, mint 99 százalékához már el is jutott a tartalom.

A YouTube esetében nem kell ilyesmitől tartani, mivel a videómegosztó minden feltöltött anyagot elemez és összehasonlítja masszív adatbankjával (Content ID). A mások által újra feltöltött videókat törölni sem kell, mivel a szerző benyújthatja igényét a videóra, így minden megtekintésből származó bevétel az eredeti tulajdonos zsebében köt ki. A Facebooknak nincs ilyen jellegű bevételszerzési politikája, így csupán törölni tudja a videókat, a szerzők nem kapnak részesedést.

Ez a profit nélküli rendszer azonban csak a vállalatnak kedvez, figyelmen kívül hagyva az alkotókat, a tartalmakat ellopó személy ráadásul semmilyen büntetésben nem részesül.  Az oldal kritikusai szerint elfogadhatatlan ez a tartalomkezelési irányelv egy olyan cégtől, amely már 2015-ben mintegy 260 milliárd dolláros piaci kapitalizációval rendelkezett.

Vitatott alkalmazással állt elő a Facebook

A gyerekek mostantól szülői felügyelettel használhatják a cég új chat-programját. A fiataloknak készült program éles kritikákat váltott ki, a Facebook azonban szakértőkkel egyeztetve próbálja garantálni a fiatalok biztonságát. Az utóbbi időben rengeteget tettek a szélsőséges tartalmak és a hamis hírek kiszűréséért, legújabb programjuk pedig az öngyilkosságot fontolgatóknak is segítségére lehet. További részletek a Privátbankár.hu-n >>>

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Csányi Sándor pincészete nem tud kikeveredni a veszteségből
Kormos Olga | 2024. június 12. 10:03
Ismét ránéztünk a borászatok tavalyi évére. Mivel oly sok figyelemreméltó borászat van Magyarországon, a szegmens csak egy szeletét tudjuk felvillantani, de így is érdekes képet kapunk a 2023-as évükről. Például a két leggazdagabb magyarnak nem a borászat a legerősebb oldala. 
Vállalat A norvégok sokallják Elon Musk juttatását, és szakszervezetet is szeretnének a Teslánál
Privátbankár.hu | 2024. június 8. 11:48
Norvégia vagyonalapja szombaton bejelentette, hogy a jövő héten esedékes részvényesi szavazáson Elon Musk, a Tesla vezérigazgatójának 56 milliárd dolláros fizetési csomagja ellen fog szavazni.
Vállalat Jó hírt közölt a magyar állammal egy hitelminősítő
Privátbankár.hu | 2024. június 6. 18:04
Az állami tulajdonú nagyvállalat MVM Zrt. osztályzatát megerősítették.
Vállalat Már nem csak a benzinkutakon vehetünk hot dogokat
Privátbankár.hu | 2024. június 4. 18:28
Aki evett már a Mol-kutakon hot dogot, az minden bizonnyal díjazni fogja, hogy mostantól már az egyik üzletlánc polcain is megvásárolhatjuk a grillkolbászokat.  
Vállalat Zsíros biznisz Pintér Sándor bizalmasának lenni
Privátbankár.hu | 2024. június 3. 10:56
A Civil Biztonsági Zrt. 2023-as eredménye alapján 9 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött az őrző-védő cég. A siker titka nem is ennek a vállalkozásnak a gazdálkodása, hanem a leányvállalatok által ide utalt osztalék.
Vállalat A választások előtti napokban kapott jó hírt Gattyán György
Privátbankár.hu | 2024. június 3. 09:59
Cégcsoportja egyik zászlóshajóját sikerült két évig tartó veszteség után nyereségbe kormányoznia.
Vállalat Az MVM újabb naperőműveket vesz
Privátbankár.hu | 2024. május 31. 16:07
 Az MVM csoport folytatja megújuló energiatermelő portfóliójának bővítését, az MVM Zrt. zöld termeléssel foglalkozó 100 százalékos leányvállalata, az MVM Zöld Generáció Zrt. további naperőműveket vásárol - közölte az MVM Energetika Zrt. pénteken a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
Vállalat Ünneppé varázsolták a Klasszis Média partnertalálkozóját a borászatok
Privátbankár.hu | 2024. május 31. 11:12
Második alkalommal került sor lapcsoportunk, a Klasszis Média kiemelt ügyfeleinek szóló, vakteszt formában megvalósított borkóstolóval és borkvízzel egybekötött ügyféltalálkozónkra május 28-án, kedden az ötcsillagos Aria Hotel Budapestben. Ahol a gyönyörű, különleges miliőjű lobbyban kellemes zongoraszó fogadta az érkezőket.
Vállalat Jól hoz a konyhára a megvásárolt Vodafone: megmutatta kártyáit a 4iG
Privátbankár.hu | 2024. május 31. 09:11
A cég közzétette negyedéves gyorsjelentését és éves beszámolóját.
Vállalat Magyarországi munkaerőpiac 2024-ben: a Jooble álláskereső portál véleménye
PR | 2024. május 30. 16:48
A munkaerőpiac állandó változásokkal néz szemben Magyarországon is, reagálva a környező gazdasági és társadalmi hatásokra. A munkalehetőségek mennyisége és típusa, a munkaadók elvárásai és a munkavállalók igényei egyaránt fejlődnek. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG