6p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ne dobjuk el régi mobiltelefonunkat, inkább vizsgáljuk meg, hogyan tudjuk meghosszabbítani élettartamát és kiaknázni a még benne rejlő lehetőségeket! Erre hívták fel a figyelmet szakemberek egy, az újrahasznosítás világnapja alkalmából rendezett sajtóeseményen. 

Bizonyára sokak számára ismerős dilemma, hogy mi legyen a régi, leselejtezett, ám még működőképes mobiljukkal, ha azt már nem használják. Suvasszák be a készüléket egy fiókba, ahol aztán sorstársai mellett évekig – rossz esetben évtizedekig – porosodik, vagy dobják ki, miután minden fotót és adatot töröltek róla, a sim-kártyát pedig gondosan eltávolították? Esetleg adják oda egy rokonuknak vagy ismerősüknek, aki örömmel fogadja és használja?  

Ne feltétlenül a kuka legyen a végállomás

A régebbi készülékek újrahasznosításának számos módja van – egyebek mellett ezekről beszéltek a meghívott előadók a Magyar Telekom és a Recommerce újrahasznosítás világnapja alkalmából rendezett közös sajtóeseményén. 

Szóba került a használt mobilok utóélete, a használt készülékpiac legújabb európai trendjei és egy fogyasztói magatartásokkal foglalkozó hazai kutatás eredményei is. Kiderült, hogy mi az az 56 lépés, amelyen egy használt készüléknek végig kell mennie a felújítás során, és az is, hogy melyek a legkeresettebb, felújított mobiltelefonok.

Európai felújítási piaci körkép

Javítás, felújítás, újrahasznosítás – ezek a használt mobilkészülékek utóéletének legfontosabb lépései – emelte ki Augustin Becquet, a mobilkészülékek körforgását biztosító Recommerce ügyvezető igazgatója, az Európai Eszközfelújítási Szövetség (Europian Refurbishment Association – EUREFAS) elnöke. 

Zilai János, a Recommerce országos vezetője ehhez igazodva elmondta: a magyarok 41 százaléka venne megbízható forrásból származó felújított mobilkészüléket, míg Németországban és Romániában ez az arány 63 százalék. Magyarországon a mobiltulajdonosok 25 százaléka vett már használt, felújított mobiltelefont. Ami az eladási szándékot illeti: a hazai mobilozók 37,7 százaléka – elsősorban a fiatalok – szeretné értékesíteni a leselejtezett, még működő készülékét.

Érdemes kimaxolni a mobilok élettartamát
Érdemes kimaxolni a mobilok élettartamát
Fotó: Depositphotos

Hogyan zajlik a használt készülékek felújítása és eladása? 

Mint azt Zilai János elmondta: az, hogy visszavásárolnak egy készüléket, csak egyetlen lépés, amit több mint 50 további követ még egészen addig, amíg a felújított készülék az új tulajdonosához nem kerül. Ezek közé tartozik az adattörlés (az adatlopások elkerülése érdekében), a készülék teljeskörű ellenőrzése és tesztelése. Ennek során feltérképezik a készülék külső és belső állapotát, attól kezdve, hogy működnek-e rajta a gombok és az akkumulátor egészen addig, hogy frissíthető-e még az operációs rendszer. A bevizsgálás folyamata jellemzően 5-10 napig tart.

„A tesztelést úgy kell elképzelni, ahogy egy manufaktúrában zajlik a munka: minden fázist egy-egy ember végez. Van, aki az akkumulátort teszteli, más a külső jegyeket vizsgálja” – szemléltette a folyamatot a szakember, hozzátéve: javítják, tesztelik, osztályozzák, megtisztítják a készülékeket és szállítás előtt még egyszer megvizsgálják a működőképességüket, és hitelesítik is a készülékeket.

A használt mobilokhoz kapcsolódó fogyasztói magatartások

Magyarországon legalább 2,7 millió használaton kívüli mobilkészülék van, ebből 48 százalékot azzal a céllal tett félre a tulajdonosa, hogy „jó lehet még pótkészüléknek, ha az újjal történik valami”, míg 14 százalékot az eszmei értéke miatt nem terveznek eladni. A használt készülékek mindössze 11 százalékát értékesítené a tulajdonosa – ismertette a Magyar Telekom készülékforgással kapcsolatos kutatásának eredményeit Polgár-Podonyi Krisztina, a Magyar Telekom fenntarthatósági menedzsere.

A jelenleg használt készülékek átlagos életkora 2,8 év.

A fogyasztói magatartásokat vizsgáló kutatás alapján a vállalat három jól elkülöníthető csoportot határoz meg aszerint, hogy az emberek mit kezdenek a használaton kívüli, régi mobiljaikkal. A megkérdezettek legnagyobb része (66 százalékuk)
megtartja a régi készülékét. Van, aki tartaléknak teszi el, más tudja, hogy kezdenie kellene vele valamit, de egyrészt könnyebb eltenni a fiókba, semmint leadni valahol, másrészt nem tudja pontosan, hogyan és hol kellene leadnia. Olyanok is akadnak, akik aggódnak a telefonon tárolt (elsősorban banki) adatok miatt, és vannak, akiknek a régi készülék még jó lesz valamire, hiszen értéke van. A megkérdezettek 22 százaléka ajándékozza el készülékét családtagjának vagy ismerősének, míg 7 százalék értékesíti a régi készülékét. Az így megszerzett bevételt az új telefon megvásárlására fordítják, vagy váratlan extrabevételként tekintenek rá.

Az újrafelhasználásnak számos előnye van
Az újrafelhasználásnak számos előnye van
Fotó: Privátbankár

Így alakul a használt készülékek útja 

A körforgásos gazdaság jegyében a régi, használhatatlan készülékek újrahasznosítási célú leadása, a használható készülékek eladása, valamint felújított készülékek vásárlása egyaránt biztosított. A cél, hogy minél többet használjunk egy készüléket, és hogy használata folyamatos legyen – hívta fel a figyelmet az egyik legfontosabb funkcióra Kreisz Norbert, a Magyar Telekom termékmenedzsere. Hozzátette: jellemzően a három-öt éves készülékek azok, amelyek még kifogástalanul használhatók és kereskedelmi értékük is van. A használt, felújított készülékek jelenleg az online értékesítés tíz százalékát teszik ki a vállalatnál, a legnépszerűbbek közé az Apple iPhone 12-15 készülékcsalád tagjai tartoznak.

A felújított mobilt vásárlók számításaik szerint több mint 723 ezer kilogramm szén-dioxid-kibocsátástól és 2,2 millió kilogramm alapanyag-felhasználástól óvták meg a Földet.

Készüléktuning: a felújított készülékeknek is van lelke

A digitális tudás új társadalmi kihívást jelent: ám a társadalmi tényezők nagyban meghatározzák, ki mennyire tudja kiaknázni a digitalizációs lehetőségeket a saját fejlődése érdekében. A lehetőségekhez való kapcsolódás nagyon fontos – mondta Szabó Béla, a Magyar Telekom márka- és lakossági kommunikációs igazgatója, kiemelve: fontos, hogy a digitalizáció nyújtotta lehetőségeket ne csak szórakozásra használjuk, hanem ismeretszerzésre és tudásunk gyarapítására is.

Ami az eseményen idézett kutatásokat illeti: a Recommerce megbízásából készített online kutatás 13 országra terjedt ki, és összesen 6750 (16 és 65 év közötti) válaszadót kérdeztek egyebek mellett Franciaországban, Belgiumban, Németországban, Hollandiában, Romániában és Magyarországon. A Magyar Telekom megbízásából végzett Service design kvalitatív és kvantitatív kutatás 2024. decembere és 2025. márciusa között zajlott. 

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Remekel a hazai közmű-, valamint energetikai szektor egyik vezető szállítója
Privátbankár.hu | 2025. április 18. 09:58
Az ABB az üzleti környezetet érintő bizonytalanság közepette is egy számjegyű bevételnövekedést vár 2025-ben.
Vállalat A piaci kihívások mellett is növekedni tudott a BioTechUSA-cégcsoport
PR | 2025. április 17. 16:37
Közzétette éves jelentését a tisztán hazai tulajdonú BioTechUSA-cégcsoport: a gazdasági nehézségek ellenére a vállalat stabil eredményeket mutatott fel 2024-ben, bár a növekedési ütem némileg lassult a korábbi évekhez képest. Európa egyik legnagyobb étrendkiegészítő gyártójának és forgalmazójának árbevétele 3,5 százalékkal, 93,7 milliárd forintra emelkedett, miközben az EBITDA-ja 2 százalékkal 10,68 milliárd forintra nőtt. A cégcsoport nagy hangsúlyt fektetett a hatékonyságnövelésre, a technológiai és termékfejlesztésekre, a stratégiai beruházásokra, valamint a belföldi piacvezető pozíció megtartása mellett tovább terjeszkedett a külpiacokon.
Vállalat Megint földgázt talált a Mol Pakisztánban
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 14:01
Három új földgáztalálatot ért el a Mol Pakisztánban a Tal nevű kutatási területen, amelyeknek a magyar vállalat most elkezdte kidolgozni a kitermelési stratégiáját is – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön Iszlámábádban.
Vállalat Árcsökkentést kért a Spar
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 09:51
Nem mindenkinek tetszik az ötlet.
Vállalat Akár 80 000 forint pluszt is lehet keresni a Gránit Banknál rendszeres megtakarítás esetén
PR | 2025. április 16. 14:21
A szelfivel számlát nyitó ügyfelek 40 000 forintján felül további 40 000 forinttal gazdagodhatnak a Gránit Banknál, akik mobilalkalmazáson keresztül rendszeres megbízást adnak befektetési jegy vásárlására.
Vállalat Kína bevitt egy nagy ütést az amerikai ipar egyik sztárjának
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 12:43
Donald Trump februárban elindított kereskedelmi háborúját egyetlen eszközre, a büntetővámok bevezetésére építette. Valószínűleg nem gondolt arra, hogy mások többféle módon visszaüthetnek.
Vállalat Felkészülés a legrosszabbra: fordulat a cégeknél
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 12:05
Az Egyesült Államok vállalatvezetőinek többsége arra számít, hogy Donald Trump elnök gazdaságpolitikája miatt recesszióba süllyed az amerikai gazdaság. Márciusban még a kisebbség gondolta így.
Vállalat Donald Trump elintézte: durva drágulást jelentett be a Sony
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 15:37
A Sony 25 százalékkal emelte a PlayStation 5 árát, részben a Trump-féle vámok hatására
Vállalat Tradíció és minőség a pékségben
PR | 2025. április 14. 14:29
A Pécsváradon alapított Aranycipó Kft. immár több mint harminc éve készít magas minőségű pékárukat. A családi vállalkozás napjainkban megfelel a legmagasabb élelmiszeripari sztenderdeknek, miközben a hagyományos kézműves technikákat is alkalmazza. A cég jelenleg több mint 20 kemencével rendelkezik, és közel 150 féle termékének elkészítésében 270 munkatárs vesz részt. A minőség iránti elhivatottságukat a frissen elnyert Kiváló Minőségű Élelmiszer (KMÉ) védjegy is igazolja.
Vállalat A nők vezetői szerepköre a magyar vállalati szektorban
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 13:26
A női vezetők aránya világszerte még mindig alacsony, noha egyre több kezdeményezés születik a nemek közötti egyensúly előmozdítására az üzleti életben. A Cégkassza Podcast legújabb epizódjában Szuromi-Kovács Ágnes, a Will Foundation alapítója osztotta meg tapasztalatait és gondolatait a női szerepek változásáról, a karrier és a magánélet közötti egyensúly kihívásairól, valamint a mentorprogramok és támogató közeg kiemelt szerepéről.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG