4p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Megint nagy falat jutott a sportingatlanok építésében a legtöbb esélyt kapott két hazai építőipari nagyvállalatnak. A Mészáros Lőrinchez köthető ZÁÉV és a Paár Attila tulajdonában álló WHB egyik cége 150 milliárd forintért vállalta a folyópartra tervezett dél-pesti ingatlan megvalósítását.

Mészáros Lőrincéknek gyakorlatilag nem kell levonulni az úgynevezett VITUKI-telekről, ahol a családhoz köthető Fejér B.Á.L. Zrt. (a Föld-Trans Kft-vel közösen) még a befejező bontási munkákat végzi. A családfő megnyugodhat: a hozzá köthető ZÁÉV átveheti a terepet, s a szintén sok sportberuházást nyert West Hungária Bau Kft. (WHB) érdekeltségével, a Magyar Építő Zrt.-vel karöltve húzhatja fel a világbajnokság idején 40 ezer főt befogadni képes komplexumot, amit az esemény után visszabontanak 15 ezresre – írta a 24.hu a tenderbontási jegyzőkönyvre hivatkozva. A portál úgy tudja, hogy a Strabag volt a legnagyobb versenytárs, de ez a cég 171 milliárd forintért vállalta a munkát, amit nyilván túl magasnak tartott az állami beruházó BMSK Zrt.

A VITUKI telkén álló hatalmas irodatömb bontása a két, ebben érdekelt cégnek csak filléreket hozott, összesen 4 milliárd forint érkezik a kasszájukba. Az építés viszont szemmel jól látható pénzt, összesen 150 milliárd forintot. Pontosabban legalább ennyit. Emlékezetes, hogy a ZÁÉV és a Magyar Építők a Puskás stadion esetében is az eredetinél jóval magasabb végösszegnél állt meg a befejezés után, kezdetben mintegy 95-100 milliárd forintos bekerülési összegről volt szó.

Magyarországon a leggyorsabban növekedő építőipari vállalkozások túlnyomó része állami megrendelésekből képes bővíteni megrendeléseinek számát és a cég forgalmát. Kiemelt helyen állnak a sportberuházások és a kapcsolódó infrastrukturális és turisztikai fejlesztések, hotelépítések. Ezekben mindkét mostani nyertes rendre az élen szerepel, egymás után viszik el a sokmilliárdos projekteket. Természetesen vannak magánmegrendeléseik is, de nem ez a döntő.

A páros legnagyobb falatja a végül 190 milliárdba került Puskás stadion volt, de például az MTK stadionjánál is együtt serénykedtek, ott 6,3 milliárd forint volt a végszámla. Természetesen külön-külön is indultak és nyertek is sok-sok beruházást. A ZÁÉV fejezte be Zalaegerszegen a ZTE Arénát 1,23 milliárd forintért és teljes egészében ez a cég építette a szombathelyi futballstadiont 15,6 milliárd forintért. Ezt egyébként nem képes fenntartani a tavaly november óta hivatalban lévő önkormányzat. Nagykanizsán szintén a Mészáros-féle cégcsoport húzza fel a Kanizsa Arénát mintegy 15 milliárd forintért, az építkezés még tart.

És mit tett a zsebébe a WHB? Három, jelenleg is folyó munkát említünk: ebből kettő Szegeden történik. A napfény városában 27,4 milliárd forintért épül a leginkább kézilabdának otthont adó Pick Aréna, valamint 16 milliárd forintért a Tiszavirág uszoda. Ugyancsak a Paár Attila nagyvállalkozóhoz köthető cég a generálkivitelező a kispesti Bozsik stadionnál (itt a Pharos ’95 Kft.-vel közösen), a vállalási ár 11,7 milliárd forint.

Az a gyakorlat alakult ki, hogy a fővállalkozók – üzleti szempontból egyébként érthető módon – egy viszonylag szűk alvállalkozói körrel dolgoznak. Többnyire arra hivatkoznak, hogy már jól ismerik ezeket az alvállalkozókat és nem akarnak kockáztatni. A 24.hu szerint az atlétikai stadion esetében a ZÁÉV természetesen nem ment messze a vezető alvállalkozók kiválasztásakor: a Mészáros család másik cége, a Mészáros és Mészáros jelentős szerepet vállalhat, akárcsak a kormánnyal mély barátságot ápoló Hódmezővásárhelyi Útépítő Kft., amely mögött Szijj László, a milliárdos gázszerelő milliárdos üzlettársa áll. 

Pár napja megjelent egy másik közbeszerzési kiírás is. Az az atlétikai stadion projektmenedzseri és műszaki ellenőri munkáira vonatkozott. Mint akkor utaltunk rá, a feltételek eleve szűkre szabják az indulni képes cégek körét.  

Arról csak kevés esetben hallani, hogy milyen „kemény verseny” alakul ki az alvállalkozók körében egy-egy megbízás elnyerése érdekében. A jövőben azonban – részben a gazdasági visszaesés, másrészt a jóval kevesebb uniós forrás miatt – biztosan nem akkora állami és magán megrendelési hullám lesz, mint 2015-2020 között, így az alvállalkozók egy része talán labdába rúghat és talán lesz valamiféle verseny is.

Címkék: Vállalat
A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Furcsa manővereket láttak a Tesla önvezető taxijától
Privátbankár.hu | 2025. június 24. 08:40
Csinált egy-két furcsa manővert a Tesla önvezető taxija, de a befektetőket egyelőre úgy tűnik, meggyőzte a Robotaxi.
Vállalat Bejelentést tett a Graphisoft Park, több mint duplázódhat a nyereség
Privátbankár.hu | 2025. június 23. 15:46
Értékesíti leányvállalatát a Graphisoft Park SE, a tranzakció eredményeképpen a társaság a korábban becsült 7 millió euró pro forma eredmény helyett mintegy 18 millió euró pro forma eredményt vár 2025-re – tette közzé a vállalat a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján hétfőn.
Vállalat A Tesla most már tényleg bevezeti robottaxi szolgáltatását
Privátbankár.hu | 2025. június 22. 11:38
Elon Musk Tesla jövőjéről alkotott elképzelését vasárnap nyilvánosan tesztelik, amikor Austinban, Texasban körülbelül egy tucat önvezető autó indít korlátozott, fizetős robottaxi szolgáltatást.
Vállalat A Boeingnek kisebb baja is nagyobb az indai tragédiánál – de ez akár az utolsó szeget is beverheti a cég koporsójába
Litván Dániel | 2025. június 21. 16:55
Még mindig nem tudjuk, alapvetően a gép vagy a pilóták hibája okozta a múlt heti katasztrófát. De a Boeing akkor sincs kint a vízből, ha nem a 787-essel van nagy baj. Hiába a hatalmas megrendelésállomány, a jövőben újabb veszélyes turbulenciák jöhetnek az óriáscég életében.
Vállalat A kkv-knak kedveskedik a Garantiqa
Privátbankár.hu | 2025. június 21. 13:44
A kormány reményei szerint a hazai kis- és középvállalkozások könnyebben juthatnak hitelhez azáltal, hogy az év végéig nem kell garanciadíjat fizetniük a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleik után.
Vállalat Besült az amerikai fegyvergyártó
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 07:24
A Smith & Wesson jelentős negyedéves nyereségcsökkenésről jelentett.
Vállalat Meghozta döntését Trump a TikTokról
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 06:43
Az amerikai elnök újabb 90 nap haladékot adott.
Vállalat A szemünk előtt vesztik el munkájukat tömegek az AI miatt
Privátbankár.hu | 2025. június 19. 08:40
A Microsoftnál is zajlik az AI-forradalom, újabb ezrek kerülnek lapátra – az OpenAI viszont nem kell bármi áron a cégnek, ki is szállhatnak belőle.
Vállalat Jelentős mérföldkőnek örülhetett a K&H
Privátbankár.hu | 2025. június 18. 14:28
Ezermilliárd forintot kezelnek felelős alapokban.
Vállalat Európai e-autó hálózathoz csatlakozik a Mol
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 14:31
A Mol közép- és kelet-európai elektromos töltőinfrastruktúrája teljes egészében elérhetővé válik a DKV Mobility nemzetközi roaminghálózatán keresztül a két vállalat közötti együttműködés értelmében.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG