3p
Csökkentette előrejelzését a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) a légitársaságok év végére várható profitjára, a szövetség a korábbi 35,5 milliárd dollár összesített adózott nyereség helyett 28 milliárd dollárnyi eredményre számít.
Fotó: IATA

Brian Pierce, a légitársaságokat összefogó szervezet vezető közgazdásza Szöulban sajtótájékoztatón azt mondta, elsősorban a kerozin- és bérköltségek növekedése miatt jelentősen nőttek a cégek költségei, a bevételek azonban a nem, vagy alig emelkedő jegyárak miatt jelentősen nem változtak. A közgazdász kiemelte, hogy az eredmény utasonként mindössze 6 dollár nyereséget jelent, és folyamatosan csökken: a 2016-os rekord év óta a cégek jövedelmezősége minden évben romlik.

Kiemelte az áruszállítási szektor nehézségeit is, amelyet elsősorban a határon átnyúló kereskedelem és a globális GDP növekedési ütemének csökkenése idézett elő, de az országok közötti kereskedelmi háborúk is kedvezőtlenül érintik az áruszállítási üzletágat. Példaként említette a globális légi áruszállítás 40 százalékát bonyolító Ázsia-Óceániát, ahol eddig az előző évhez képest 10 százalékkal csökkent a volumen. Brian Pierce elmondása szerint a teljes évben globálisan legfeljebb 0-1 százalék körüli bővülés várható a szállított áru mennyiségében.

2019-es légiipari kilátások

Szöulban a napokban zajlik az IATA éves csúcstalálkozója, itt mutatták be a légiipar kilátásaira vonatkozó adatokat.

Növekvő költségek: várhatóan marad a 70 dollár körüli (Brent) olajár 2019-ben is. Ez nagyjából megegyezik a 2018-as átlaggal, és 27,5 százalékkal magasabb a 2017-es áraknál. Az üzemanyag-költségek adják a működési költségek 25 százalékát idén (tavaly 23,5 százalék volt az arány). A munkaerő és az infrastruktúra költsége is emelkedik, összességében 7,4 százalékos éves emelkedést várnak a költségoldalon, 822 milliárd dollárra

Lassabban növekvő bevételek: ezzel szemben idén 6,5 százalékkal lehetnek magasabbak a bevételek, mint egy éve - 865 milliárd dollárt érhetnek el. Ez még mindig magasabb, mint a költségek, így tehát folytatódik a 10 éve tartó trend, miszerint összességében azért nyereséges a légiipar.

A kockázati tényezők között a politikai instabilitást emelik ki, ami sosem kedvez a légiiparnak. Ennél is kritikusabb tényező lehet a protekcionista gazdaságpolitikák előretörése és a kereskedelmi háború eszkalációja az összefoglaló szerint.

Végezetül egy beszédes grafikon Brian Pierce előadásából arról, hogyan zuhant be a nemzetközi kereskedelem volumenének növekedése az amerikai-kínai kereskedelmi feszültségek hatására:

A kormányok ne csak beszedjék a pénzt, hanem adjanak is?

Akbar Al Baker, a Qatar Airways vezérigazgatója, az IATA következő elnöke arra szólította fel a kormányokat, hogy kezdjenek el invesztálni a légiközlekedésbe és ne csak adóztassák a légitársaságokat. Azt mondta, nagyon könnyű a légitársaságokat okolni azért, mert nagy a szektor károsanyag-kibocsátása, de általában a kormányok nem nagyon tesznek ez ellen. A légtér töredezettségét sem sietnek megoldani és a fenntartható üzemanyagok terjedését sem támogatják.

Hangsúlyozta: a kormányok csak abban érdekeltek, hogy behajtsák a kivetett adókat, de itt az ideje annak, hogy elkezdjenek invesztálni a szektorba, hogy ezzel is támogassák a környezetvédelmi törekvéseket.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Mészáros Lőrincék cége nem lassít
Privátbankár.hu | 2025. december 15. 09:10
Az Opus-csoport adózott eredménye 31 milliárd forint lett az első három negyedévben.
Vállalat 15 éve nem látott krízis csapott le a német autógyártókra
Privátbankár.hu | 2025. december 15. 08:10
A német autógyártók a 2009-es pénzügyi válság óta nem tapasztalt nyomás alá kerültek a július és szeptember közötti időszakban – derül ki az EY könyvvizsgáló és tanácsadó cég elemzéséből.
Vállalat Lezárult a részvényigénylési időszak az MBH-nál, a következő cél a blue chipek mezőnye – interjú
PR | 2025. december 13. 12:05
December 12-ig tartott az igénylési időszak az MBH Bank részvénytranzakciójában, a program zárása pedig a napokban várható. Az MBH Befektetési Bank vezérigazgatója és egyben az MBH Bank ügyvezető igazgatója elmondta, hogy teljesült az a várakozása, hogy minél több lakossági befektető jegyezze le a papírjaikat, hiszen a lakossági igénylést napokkal a tervezett határidő előtt, a kiemelkedő érdeklődés miatt leállította a bank. Brezina Szabolcs a lapunknak adott interjúban arról is beszélt, hogy tovább növelnék a közkézhányadot, az első számú cél pedig, hogy a BUX indexbe kerülve betörjenek a hazai blue chipek közé.
Vállalat Trump tombolni fog: hatalmasat késik a repülője
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 08:55
A Boeingnél készülő két új Air Force One elnöki repülőgép közül az első csak 2028 közepén állhat szolgálatba, ami újabb egyéves késedelmet jelent az eddigi ütemtervhez képest az amerikai légierő (U.S. Air Force) közleménye szerint.
Vállalat Egy stabil lépés is elég a tudatos vállalatfinanszírozás irányába
PR | 2025. december 12. 14:12
Minden várakozást felülmúlt az érdeklődés a fix 3 százalékos kamatozású vállalati hitelprogram iránt – derül ki a KAVOSZ legfrissebb adataiból. A társaság országos ügyfélszolgálati hálózata folyamatosan segíti a vállalkozásokat abban, hogy megtalálják a számukra legmegfelelőbb konstrukciókat. A Cégkassza Podcast legújabb epizódjában Mészáros Ádám, a KAVOSZ Zrt. vezérigazgató-helyettese osztotta meg tapasztalatait a program eddigi eredményeiről, az őszi roadshow tapasztalatairól és a jövőbeli fejlesztési tervekről.
Vállalat A Teslának az „olcsósítás” sem segített
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 07:20
Amerikai eladásai közel négyéves mélypontra estek novemberben az olcsóbb verziók bevezetése ellenére.
Vállalat NATO-kompatibilis drónfejlesztés indulhat: Magyarország regionális központtá válhat
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 17:03
Stratégiai partnerségre lép a 4iG SDT és az Aeronautics.
Vállalat A 4iG teljesen megszerzi az ACE Network céget
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 12:41
A 4iG bejelentette, hogy leányvállalata, a 4iG Informatikai Zrt. részvény adásvételi szerződést írt alá az ACE Network további 30 százalékos részvénycsomagjának megszerzésére.
Vállalat A Generali Biztosító a Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetségének stratégiai partnerévé vált
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:14
Stratégiai megállapodást kötött a piac egyik meghatározó szereplője, a Generali Biztosító és a Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetsége (MBTSZ) a hazai biztosítási szektor jövőjét meghatározó képzési program támogatására.
Vállalat A 4iG újabb nagy bevásárlása
Privátbankár.hu | 2025. december 9. 19:12
A 4iG Informatikai Zrt. (4iG IT) adásvételi megállapodást kötött az EQUILOR Alapkezelő Zrt.-vel az általa kezelt Central European Opportunity Magántőkealap tulajdonában lévő a FaceKom Kft. (FaceKom) 100 százalékos tulajdonrészének megvásárlásáról.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG