Tagadhatatlan, hogy a növekedés motorját elsősorban a koronavírus-járvány okán megváltozott vásárlói viselkedés szolgáltatta. Az egyik budapesti marketingügynökség munkatársa szerint a növekedésért elsősorban az úgynevezett átterelődés felelős; rengeteg tranzakció terelődött át a hagyományos boltokból az online térbe. Ez a magyarázata annak, hogy az online kereskedelem komoly növekedést képes felmutatni, miközben a teljes kiskereskedelem várhatóan nullára hozza ezt az évet.
Már az első negyedévbe érezhető volt a megváltozott vásárlói viselkedés hatása. Ebben az időszakban az e-kereskedelem 21%-os növekedést ért el, a második negyedévben pedig 47%-os bővülés következett. Ehhez képest a harmadik negyedév 19%-os növekedése visszaesésként értelmezhető, noha ez a szám is lényegesen magasabb az előzetes várakozásoknál.
Természetesen az egész éves teljesítményt jelentősen befolyásolhatja az utolsó negyedév bevétele, amit jelenleg még nem ismerhetünk. Kérdés, hogy a járványhelyzet súlyosbodása ezúttal is stimulálni képes az online forgalmat vagy folytatódik a harmadik negyedévben tapasztalt lassulás.
A legnagyobb e-kereskedők jelentős növekedésről számoltak be a fekete pénteket követően, így minden jel arra utal, hogy az e-kereskedelem ebben a periódusban is nagy fordulaton pörög.
Az e-kereskedőket jelenleg az foglalkoztatja leginkább, milyen eredményeket érhetnek el 2021-ben – véli a megkérdezett marketing menedzser. Ezzel kapcsolatban pesszimista és optimista hangok is hallhatók.
Sokan úgy vélik, hogy a 2020-as év trendjei nem vihetők tovább, a 2021-es esztendő tervezése során elsősorban a 2019-es eredményekre lehet támaszkodni. Ez a megközelítés azonban azt feltételezi, hogy a 2020-as év nem eredményezett különösebb fejlődést, holott ez nem igaz. Épp ezért az optimistább hangok lehetnek a realistábbak; valószínűsíthető, hogy az újonnan belépő online aktív vásárlók tábora megmarad, illetve az átlagos megrendelési érték további növekedésére is lehet számítani. A vásárlási gyakoriság megtartása elsősorban a kisértékű napi felhasználású cikkek piacától függhet.
Sokan arra számítanak, hogy a járványhelyzet lecsengését követően ismét vonzóvá válhatnak a szomszédos piacok a magyar e-kereskedők számára. Számos pozitív példa látható; többek között az Extreme Digital volt képes jelentős piaci részesedést szerezni a szomszédos országokban, különösen Horvátországban és Szlovéniában. Megfelelő exportterv és versenyképes logisztikai szolgáltatások esetén rengeteg hazai szereplő sikeressé válhat akár a külpiacokon is.