6p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Bár a BMW Group Magyarország sem mentesíthette magát a koronavírus okozta gazdasági visszaesés káros hatásaitól, a társaság lapunknak megerősítette, hogy elkötelezett a debreceni beruházás mellett. Az építkezés jelenleg is zajlik, habár a tervek egy része módosításra szorul. A munkaerőtoborzás információink szerint szünetel. Határidőkről a társaság nem kívánt nyilatkozni.

A BMW csoport globális eredményei, valamint az e-mobilitás iránti elkötelezettségük Magyarország számára elsősorban azért lehetnek érdekesek, mert ezek alakulása befolyással lehet a társaság debreceni gyárberuházására is. Mint az tavaly év végén kiderült, a csoport tisztán elektromos meghajtású autókat gyárt majd debreceni üzemében. A városban a BMW érkezését követő eufória egyébként az elmúlt hónapokban elmúlni látszott, a lakosság körében egyre gyakrabban lehet kifejezetten pesszimista véleményeket hallani.

Tavaly májusban az mfor.hu-n is olvashattak arról, hogy a beruházás jelentős csúszásban van, ezt azonban a magyar kormány és a német autógyártó vezetése is igyekezett cáfolni. Salgó András, a vállalati kommunikációs igazgató lapunknak arról beszélt, hogy a BMW Group továbbra is elkötelezett a debreceni gyárával kapcsolatos döntése mellett, valamint a Debrecen városával való partnerségében is. Mint megjegyezte, a debreceni gyár melletti döntés a vállalat hosszú távú növekedési céljait támasztja alá. A beruházás határidői azonban a jelek szerint nem nyilvánosak.

Munkagépek dolgoznak a leendő BMW-gyár építési területén Debrecen közelében (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)
Munkagépek dolgoznak a leendő BMW-gyár építési területén Debrecen közelében (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)

Lapunk ezirányú kérdéseire a társaság a következő választ adta: egyelőre nem áll módunkban válaszolni. A projekttel kapcsolatos további részleteket a megfelelő időben kommunikálja a vállalat.

Vagyis marad a találgatás. Annyit biztosan tudunk, hogy 2018-ban a cégcsoport úgy tervezte, 2023-ban kezdődi meg a gyártás Debrecenben. A koronavírus megjelenését követően egy éves csúszásról lehetett hallani. Tavaly novemberben pedig Oliver Zipse, a csoport vezérigazgatója azt is bejelentette, hogy az elektromos járművek gyártása 2025-ben indulhat el a városban. Nem lehet tudni, azóta változtak-e a tervek.

Lapunk információi szerint az infrastruktúra kiépülését az is lassíthatja, hogy csupán néhány hónapja született döntés arról, hogy elektromos járműveket gyártanak a városban, ezért néhány ponton módosítani kell a korábban jóváhagyott terveket. Információink szerint az áttervezés jelenleg is zajlik.

Salgó András azt is elmondta, hogy legfontosabb cél az e-mobilitásra való átállás. Az, hogy a különböző gyáregységek, milyen jövőbeli modelleket állíthatnak elő. A debreceni gyáregység ebben a folyamatban fontos szerepet kap majd, melynek működése egy teljesen új elektromos modellel veszi kezdetét. Ez a modell egy vadonatúj elektromos jármű-struktúrára fog épülni, mely új járművek generációját indítja el az évtized közepéig. A döntés, mely szerint egy új elektromos járműstruktúra érkezik Debrecenbe némileg módosítja a gyártás-előkészítő folyamatokat, így a toborzásra is hatással van. A BMW debreceni csapata és a müncheni kollégák folyamatosan dolgoznak az előkészületeken, valamint tervezik a következő lépéseket.

A magyar gyárban csak elektromos autók készülnek majd (Illusztráció, forrás: bmw-welt.com)
A magyar gyárban csak elektromos autók készülnek majd (Illusztráció, forrás: bmw-welt.com)

A terület külső infrastruktúrájának kiépítése folyamatban van. A dehir.hu információi szerint jelenleg egy több mint két kilométer hosszú esővízelvezető csatorna építése és több közmű kivitelezése is zajlik. A tervek szerint hamarosan átadják a munkaterületet az úgynevezett körbejáró út megépítéséhez is.

A munkaerőtoborzás viszont információnk szerint szünetel. Azt korábban is lehetett tudni, hogy a munkaerőfelvétel hullámokban történik majd, de az nem világos, hogy a jelenlegi passzivitásnak mi az oka, a koronavírus okozta nehézségek vagy a szakaszokra bontott toborzási folyamat. A munkaerőfelvétel leállása összefüggésben lehet azzal is, hogy csak néhány hónapja derült ki, hogy a gyár kizárólag elektromos járműveket gyárt majd. Ugyanakkor nem mehetünk el amellett a kérdés mellett, hogy egyelőre nem látszik, hogyan tudja előteremteni a BMW csoport a debreceni üzeméhez szükséges munkaerőt. Korábban arról lehetett hallani, hogy a külföldről érkező dolgozók mellett a régióba visszatelepülő emberekre számítanak. A toborzási stratégiáról azonban nem árult el részleteket a társaság.

Hogy mennyi kerül a költségvetésnek a BMW-gyár Debrecenbe költözése, arról többféle szám is napvilágot látott az elmúlt másfél évben. Pontos adatokat azért nem lehet mondani, mert nézőpont kérdése, hogy mit számítunk a BMW-gyárhoz kapcsolódó beruházások közé. Két évvel ezelőtt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter arról beszélt, hogy busásan megtérül Magyarországnak az a több mint 12,3 milliárd forint, amellyel a magyar kormány támogatja a BMW debreceni beruházását. A beruházások megtérülése persze nagyban függ attól is, hogy milyen beszállítói körrel dolgozik majd a BMW-gyár. Erről azonban egyelőre nem állnak rendelkezésre használható adatok. Annyit sikerült megtudnunk, hogy a város cégei aktívak, rengetegen jelentkeztek a csoportnál, és a város is igyekszik közreműködni a helyi cégek és a BMW kapcsolatának kiépítésében.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter (b) és Kukai Tibor, a Debreceni Infrastruktúra Fejlesztő Kft. projektigazgatója (j) Debrecenben az épülő BMW-gyár területén 2020. május 15-én. (Fotó: MTI/KKM/Boros Mátyás)
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter (b) és Kukai Tibor, a Debreceni Infrastruktúra Fejlesztő Kft. projektigazgatója (j) Debrecenben az épülő BMW-gyár területén 2020. május 15-én. (Fotó: MTI/KKM/Boros Mátyás)

Ráadásul a költségvetést terhelő végleges összeg a jelek szerint akár a tízszerese is lehet a tárcavezető által említett számnak. Ez a debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet (itt épül a BMW gyár is) infrastruktúrafejlesztésének költségeivel kiegészülve már több mint százmilliárd forintra rúg. A debreceni önkormányzat 44 milliárd forint hitelt vett fel, melyből a földvásárlásokat és az infrastruktúra kiépítését finanszírozzák. A kormány pedig 2018-ban több mint 135 milliárd forintot hagyott jóvá a gyár területéhez kapcsolódó út-, vasút- és infrastruktúra építésre. Majd 2020-ban további 698 719 659 forinttal fejelték meg ezt az összeget. Természetesen ezek a fejlesztések nem kizárólag a gazdasági övezet területén zajlanak, olyan beruházások valósulnak meg ezekből az összegekből, mint egy új autópálya-lehajtó Debrecen-Józsánál, a Hortobágy irányába tartó 33-as főút bővítése Debrecen határában, a Balmazújvárosi vasútvonal villamosítása és egyéb, az ipari park kialakításához is szükséges közműfejlesztések.

Az infrastruktúrafejlesztéshez kapcsolódó közbeszerzési eljárások egy részének már az eredménye is ismert. A napokban derült ki, hogy a gazdasági övezethez kapcsolódó önkormányzati utak építésének és a vízelvezetési munkáknak az első ütemét a Szijj László tulajdonában lévő Duna Aszfalt Zrt. végzi majd nettó 8,6 milliárd forintért. Korábban Mészáros Lőrinc és Garancsi István cégei is feltűntek a tenderek nyertesei között.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Tovább terjeszkedik a 4iG
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 17:51
A cég ezúttal a Rotors & Cams Zrt.-ben szerzett részesedést.
Vállalat Nem bukott akkorát a Nike, mint várták, de a jövő továbbra is borús
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 11:04
Nem szépek a Nike számai, de ennél is rosszabbra számítottak az elemzők. Az új vezérigazgató viszont továbbra is hűti a kedélyeket.
Vállalat Amazon-dolgozók ezért váltak harcos amazonokká az ünnepek előtt
Privátbankár.hu | 2024. december 19. 17:48
A munkavállalók hét egyesült államokbeli raktárban kezdtek sztrájkba csütörtökön, hogy a cég végre elkezdje a bértárgyalásokat velük.
Vállalat A CIB párbeszédre buzdít a jó munkahely összetevőiről
PR | 2024. december 17. 17:35
Minden tizedik magyar munkavállaló aktívan állást keres, mert a jelenlegi munkahelyén nem érzi jól magát – ez is kiderült a CIB Banknak a Mélylevegő Projekttel közösen készített, a munkahellyel való elégedettségre vonatkozó reprezentatív felméréséből. Az eredményekről és a tanulságokról Tóth Györgyit, a pénzintézet HR vezetőjét kérdeztük.
Vállalat Az INA szíriai olajmezői most Hernádi Zsolték ölébe hullhatnak
Bózsó Péter | 2024. december 17. 15:39
A magyar olajcég horvát leányvállalatának, az INA-nak a polgárháború előtt jelentős olaj- és gázmezői voltak az ország közepén.
Vállalat A BGE üzleti partnerei az egyetemi közösség meghatározó szereplői is egyben
Natív tartalom | 2024. december 17. 13:33
Izgalmas változások előtt áll a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE). Magyarország legnagyobb gazdaságtudományi egyetemén célunk, hogy lépést tartsunk a piaci elvárásokkal és a hallgatói igényekkel. Üzleti partnereinkkel tananyagfejlesztésbe kezdtünk, korszerűsítjük az oktatást, jelenlegi és végzett hallgatóinknak pedig álláskereső portált indítunk. Tovább építjük a BGE Alumnit, melynek hatalmas mérföldköve volt az idén megrendezésre került nagy sikerű első BGE Alumni Fest. Az eseményen a jó hangulatú networking mellett BGE-s alumnik, akik ma már sikeres vállalkozók és üzleti szakemberek osztották meg saját tapasztalataikat a sikerhez vezető útról – mondja Vértesy Eszter, a BGE üzleti partnerségért és alumni kapcsolatokért felelős vezetője, akivel közel egy éve beszélgettünk még a formabontó rendezvény megrendezése előtt. Azóta számos előrelépés, jelentős esemény történt az egyetem és az üzleti szféra kapcsolatának erősítésében: új vállalati együttműködések születtek, többek között az EY-jal és a KPMG-vel, és tovább folytatódott a BGE Vállalati Mentorprogram is, melyben a hallgatók vállalati környezetben, vezető kollégák bevonásával ismerhetik meg egy vezető mindennapjait.
Vállalat Kitiltottak egy légitársaságot Európából
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 16:15
Súlyos biztonsági hiányosságokat találtak.
Vállalat A Groupama Biztosítót jól megbüntette az MNB
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 10:25
Összesen 51,1 millió forintos bírságot kell fizetnie az átfogó ellenőrzés által feltárt hiányosságok miatt.
Vállalat Az Opus Csoport ismétel
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 08:05
Az első kilenc hónapban elért 30,4 milliárd forintos nettó eredmény gyakorlatilag megegyezik a tavalyi rekord profittal.
Vállalat Példa nélküli dolog történt a Volkswagen amerikai gyárában
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 17:41
A Tenessee államban lévő összeszerelő üzem dolgozóinak béremelést is javasolt a német autógyártó.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG