6p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Bár a BMW Group Magyarország sem mentesíthette magát a koronavírus okozta gazdasági visszaesés káros hatásaitól, a társaság lapunknak megerősítette, hogy elkötelezett a debreceni beruházás mellett. Az építkezés jelenleg is zajlik, habár a tervek egy része módosításra szorul. A munkaerőtoborzás információink szerint szünetel. Határidőkről a társaság nem kívánt nyilatkozni.

A BMW csoport globális eredményei, valamint az e-mobilitás iránti elkötelezettségük Magyarország számára elsősorban azért lehetnek érdekesek, mert ezek alakulása befolyással lehet a társaság debreceni gyárberuházására is. Mint az tavaly év végén kiderült, a csoport tisztán elektromos meghajtású autókat gyárt majd debreceni üzemében. A városban a BMW érkezését követő eufória egyébként az elmúlt hónapokban elmúlni látszott, a lakosság körében egyre gyakrabban lehet kifejezetten pesszimista véleményeket hallani.

Tavaly májusban az mfor.hu-n is olvashattak arról, hogy a beruházás jelentős csúszásban van, ezt azonban a magyar kormány és a német autógyártó vezetése is igyekezett cáfolni. Salgó András, a vállalati kommunikációs igazgató lapunknak arról beszélt, hogy a BMW Group továbbra is elkötelezett a debreceni gyárával kapcsolatos döntése mellett, valamint a Debrecen városával való partnerségében is. Mint megjegyezte, a debreceni gyár melletti döntés a vállalat hosszú távú növekedési céljait támasztja alá. A beruházás határidői azonban a jelek szerint nem nyilvánosak.

Munkagépek dolgoznak a leendő BMW-gyár építési területén Debrecen közelében (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)
Munkagépek dolgoznak a leendő BMW-gyár építési területén Debrecen közelében (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)

Lapunk ezirányú kérdéseire a társaság a következő választ adta: egyelőre nem áll módunkban válaszolni. A projekttel kapcsolatos további részleteket a megfelelő időben kommunikálja a vállalat.

Vagyis marad a találgatás. Annyit biztosan tudunk, hogy 2018-ban a cégcsoport úgy tervezte, 2023-ban kezdődi meg a gyártás Debrecenben. A koronavírus megjelenését követően egy éves csúszásról lehetett hallani. Tavaly novemberben pedig Oliver Zipse, a csoport vezérigazgatója azt is bejelentette, hogy az elektromos járművek gyártása 2025-ben indulhat el a városban. Nem lehet tudni, azóta változtak-e a tervek.

Lapunk információi szerint az infrastruktúra kiépülését az is lassíthatja, hogy csupán néhány hónapja született döntés arról, hogy elektromos járműveket gyártanak a városban, ezért néhány ponton módosítani kell a korábban jóváhagyott terveket. Információink szerint az áttervezés jelenleg is zajlik.

Salgó András azt is elmondta, hogy legfontosabb cél az e-mobilitásra való átállás. Az, hogy a különböző gyáregységek, milyen jövőbeli modelleket állíthatnak elő. A debreceni gyáregység ebben a folyamatban fontos szerepet kap majd, melynek működése egy teljesen új elektromos modellel veszi kezdetét. Ez a modell egy vadonatúj elektromos jármű-struktúrára fog épülni, mely új járművek generációját indítja el az évtized közepéig. A döntés, mely szerint egy új elektromos járműstruktúra érkezik Debrecenbe némileg módosítja a gyártás-előkészítő folyamatokat, így a toborzásra is hatással van. A BMW debreceni csapata és a müncheni kollégák folyamatosan dolgoznak az előkészületeken, valamint tervezik a következő lépéseket.

A magyar gyárban csak elektromos autók készülnek majd (Illusztráció, forrás: bmw-welt.com)
A magyar gyárban csak elektromos autók készülnek majd (Illusztráció, forrás: bmw-welt.com)

A terület külső infrastruktúrájának kiépítése folyamatban van. A dehir.hu információi szerint jelenleg egy több mint két kilométer hosszú esővízelvezető csatorna építése és több közmű kivitelezése is zajlik. A tervek szerint hamarosan átadják a munkaterületet az úgynevezett körbejáró út megépítéséhez is.

A munkaerőtoborzás viszont információnk szerint szünetel. Azt korábban is lehetett tudni, hogy a munkaerőfelvétel hullámokban történik majd, de az nem világos, hogy a jelenlegi passzivitásnak mi az oka, a koronavírus okozta nehézségek vagy a szakaszokra bontott toborzási folyamat. A munkaerőfelvétel leállása összefüggésben lehet azzal is, hogy csak néhány hónapja derült ki, hogy a gyár kizárólag elektromos járműveket gyárt majd. Ugyanakkor nem mehetünk el amellett a kérdés mellett, hogy egyelőre nem látszik, hogyan tudja előteremteni a BMW csoport a debreceni üzeméhez szükséges munkaerőt. Korábban arról lehetett hallani, hogy a külföldről érkező dolgozók mellett a régióba visszatelepülő emberekre számítanak. A toborzási stratégiáról azonban nem árult el részleteket a társaság.

Hogy mennyi kerül a költségvetésnek a BMW-gyár Debrecenbe költözése, arról többféle szám is napvilágot látott az elmúlt másfél évben. Pontos adatokat azért nem lehet mondani, mert nézőpont kérdése, hogy mit számítunk a BMW-gyárhoz kapcsolódó beruházások közé. Két évvel ezelőtt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter arról beszélt, hogy busásan megtérül Magyarországnak az a több mint 12,3 milliárd forint, amellyel a magyar kormány támogatja a BMW debreceni beruházását. A beruházások megtérülése persze nagyban függ attól is, hogy milyen beszállítói körrel dolgozik majd a BMW-gyár. Erről azonban egyelőre nem állnak rendelkezésre használható adatok. Annyit sikerült megtudnunk, hogy a város cégei aktívak, rengetegen jelentkeztek a csoportnál, és a város is igyekszik közreműködni a helyi cégek és a BMW kapcsolatának kiépítésében.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter (b) és Kukai Tibor, a Debreceni Infrastruktúra Fejlesztő Kft. projektigazgatója (j) Debrecenben az épülő BMW-gyár területén 2020. május 15-én. (Fotó: MTI/KKM/Boros Mátyás)
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter (b) és Kukai Tibor, a Debreceni Infrastruktúra Fejlesztő Kft. projektigazgatója (j) Debrecenben az épülő BMW-gyár területén 2020. május 15-én. (Fotó: MTI/KKM/Boros Mátyás)

Ráadásul a költségvetést terhelő végleges összeg a jelek szerint akár a tízszerese is lehet a tárcavezető által említett számnak. Ez a debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet (itt épül a BMW gyár is) infrastruktúrafejlesztésének költségeivel kiegészülve már több mint százmilliárd forintra rúg. A debreceni önkormányzat 44 milliárd forint hitelt vett fel, melyből a földvásárlásokat és az infrastruktúra kiépítését finanszírozzák. A kormány pedig 2018-ban több mint 135 milliárd forintot hagyott jóvá a gyár területéhez kapcsolódó út-, vasút- és infrastruktúra építésre. Majd 2020-ban további 698 719 659 forinttal fejelték meg ezt az összeget. Természetesen ezek a fejlesztések nem kizárólag a gazdasági övezet területén zajlanak, olyan beruházások valósulnak meg ezekből az összegekből, mint egy új autópálya-lehajtó Debrecen-Józsánál, a Hortobágy irányába tartó 33-as főút bővítése Debrecen határában, a Balmazújvárosi vasútvonal villamosítása és egyéb, az ipari park kialakításához is szükséges közműfejlesztések.

Az infrastruktúrafejlesztéshez kapcsolódó közbeszerzési eljárások egy részének már az eredménye is ismert. A napokban derült ki, hogy a gazdasági övezethez kapcsolódó önkormányzati utak építésének és a vízelvezetési munkáknak az első ütemét a Szijj László tulajdonában lévő Duna Aszfalt Zrt. végzi majd nettó 8,6 milliárd forintért. Korábban Mészáros Lőrinc és Garancsi István cégei is feltűntek a tenderek nyertesei között.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Portugáliában szimatol az Air France-KLM
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 13:14
Vásárolnának.
Vállalat Mindenkit meglepett a Xiaomi
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 08:42
Ilyen eredményekre senki nem számított.
Vállalat Akadálymentesítés a fenntarthatóság édes gyermeke? Klasszis Podcast
Natív tartalom | 2025. november 18. 18:16
Beszélgetés a Magyar Telekom sokszínűségi és esélyegyenlőségi szakértőjével, Jakab Judittal és Dr. Balogh Virág szabályozási vezetőjével.
Vállalat A Renault két új, Geely-alapú autót gyárt majd Brazíliában
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 17:21
A Renault-csoport 2026 második felétől két új autót fog gyártani Brazíliában kínai partnere, a Geely járműveinek alapjaira építve – közölte a vállalat kedden, jelezve, hogy tovább terjeszkedik a nagy növekedési potenciállal rendelkező piacon.
Vállalat Jövő májustól örülhetnek a Wizz Air budapesti utasai
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 15:57
A Wizz Air bővíti budapesti bázisát, májusban érkezik ide a cég 18. repülőgépe, ami új járatok indítására és a meglévők bővítésére ad lehetőséget – mondta Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója kedden online sajtótájékoztatón.
Vállalat Hihetetlen, hogy az Apple mit művel Kínában
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 15:34
Az Apple Inc. okostelefon-eladásai Kínában 37 százalékkal nőttek októberben az új, 17. szériás készülékek iránti erős keresletnek köszönhetően – áll a Counterpoint Research piackutató honlapján kedden közzétett jelentésben.
Vállalat Gondban a kínai Baidu, ezzel kellett számolnia
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 13:41
A Baidu kínai internetes cég veszteséggel zárta a harmadik negyedévet bevételeinek csökkenése mellett.
Vállalat Aki érti az adatait, az érti a piacát – így épül a jövő vállalata
PR | 2025. november 18. 11:15
Az adat ma már nem pusztán információ, hanem a siker kulcsa. Egy vállalat minden egyes tranzakciójában, ügyfélinterakciójában, számlájában ott rejlik az a tudás, amelyből pontosabb döntések, stabilabb működés és megbízhatóbb partnerkapcsolatok születhetnek. A jövő vállalata nem ösztönből működik, hanem adatból épít döntést, biztonságot és bizalmat.
Vállalat Felvásárolja az Otthon Centrumot az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 08:54
Az MBH Bank újabb stratégiai akvizícióval bővíti portfólióját és megvásárolja az országos lefedettségű Otthon Centrumot a Biggeorge Holding leányvállalatától.
Vállalat Köszönőviszonyban sincs a kkv-k béremelési terve a kormány elképzelésével
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 08:38
A kormány 13 százalékos minimálbér-emelést tervez, a cégek örülnek, ha 5 százalékot tudnak adni – írja a GKI.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG