4p
Jó év volt a tavalyi a közép-európai vállalatok számára, így a terület továbbra is fontos célpontja marad a külföldi tőkebefektetéseknek.

Idén eggyel több, 67 magyar cég került a legnagyobbak közé. A MOL megőrizte második helyét, és többek között az Audi Hungaria, a GE Infrastructure, az MVM, a Magyar Suzuki Zrt., a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary és a Samsung Electronics Hungary is növekedni tudott az egy évvel ezelőtt eredményeihez képest – derül ki a Deloitte Közép-európai TOP 500 felméréséből.

A Deloitte idén 10. alkalommal végezte el a 18 közép-európai ország és Ukrajna legnagyobb vállalatainak (500 cég, 50 bank és 50 biztosító) elemzését. A TOP 500-as ranglistán szereplő vállalatok összesített árbevétele 685 milliárd euró, ami az egy évvel korábbi 682 milliárdos összeghez képest 1,7 százalékos növekedést jelent. Továbbá a ranglistán helyet biztosító legalacsonyabb éves árbevételi adat 3,0 százalékkal 473 millió euróra nőtt.

A rangsor első három helyezettje az előző évhez képest változatlan maradt: a PKN Orlen 17,2 százalékos árbevétel-csökkenése ellenére megőrizte vezető pozícióját, a MOL második alkalommal végzett a második helyen annak ellenére, hogy árbevétele 15,6 százalékkal csökkent. Harmadik helyen 6,3 százalékos árbevétel-növekedéssel a cseh Škoda Auto végzett.

67 magyar cég a régió legjobbjai közt

A Deloitte Top 500-as listájára idén a tavalyihoz képest eggyel több, immár 67 magyar vállalatnak sikerült felkerülnie, összesen 93,6 milliárd euró konszolidált árbevétellel. A listán szereplő magyar vállalatok közül a legtöbb a gyártószektorból került ki, de az energiaszektor és a fogyasztói ágazat is húzóágazatnak számít itthon.

Az autóipar gyors gyarapodása is meglátszik a hazai eredményeken: az Audi Hungaria (12,4 százalékos növekedés, 6. hely), a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary (21,1 százalékos növekedés, 34. hely), a Magyar Suzuki Zrt. (28,3 százalékos növekedés, 75. hely) és a Porsche Hungaria (16,1 százalékos növekedés, 272. hely) is előrébb tudott lépni a rangsorban a tavalyi összeállításhoz képest.

A bankok rangsorában mindeközben az OTP Bank a 2014-es harmadik helyről az ötödik helyre csúszott.

Iparági fókusz

A TOP 500 rangsor aktuális képét valamennyire befolyásolja az energiaipari szektor vállalatainak folyamatosan gyenge teljesítménye, ami a jövőben az olaj és a szén csökkenő ára miatt várhatóan így is marad. A régió energiaipari vállalatainak hatékonyságnövelése viszont azt eredményezte, hogy a szektor összességében stagnált, de nem esett vissza.

Ennek ellenpontjaként a gyáriparban, a fogyasztási cikkek piacán és a közlekedési szektorban erőteljes növekedés figyelhető meg: az előző évi 4,1 százalékról 7,4 százalékra ugrott az árbevétel növekedési rátája. Különösen a gyáripari árbevételek növekedtek gyorsan, amit leginkább az autóipar hajtott: a vállalatok átlagos árbevétel-növekedése ebben a kategóriában 12,9 százalék volt.

Az összes közül az építőiparban volt a legnagyobb árbevétel-növekedés (19 százalékos), melyet nyolc lengyel és cseh vállalat képvisel a rangsorban. Ez a 2012-es és 2013-as kétszámjegyű visszaesés után jelentős változás. A bankszektorban a régió vezető bankjainak eszközértéke 734 milliárd euróra rúgott, ami 5,8 százalékos növekedést tükröz. (A bankok 76  százaléka eszközérték-növekedéséről számolt be.) Amint az elmúlt évben, idén is a PKO Bank Polski és a Bank Pekao a két legnagyobb bank, őket követi a Česká Spořitelna és a ČSOB, melyek a tavalyi ötödik és hetedik helyekről jöttek fel.

A bruttó díjbevételek 2014-es visszaesése után a régió biztosítótársaságai 2015-ben 4,5 százalékos növekedést produkáltak. A legerősebb biztosítónak ismét a PZU bizonyult, a második és harmadik helyen az ERGO Hestia és a Warta áll.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Elbocsátásokra készül egy autógyár, világszerte küldenek el embereket
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 17:12
Önkéntes létszámleépítést tervez a Nissan.
Vállalat Baj van a légzsákokkal – újabb autókat hívnak vissza
Privátbankár.hu | 2025. június 28. 11:10
Sürgősen javítani kell.
Vállalat Furcsa mintát mutatnak a Mazda eladásának változásai
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 16:15
A Mazda Motor Corporation pénteki közleménye szerint az idén január-májusban értékesített járműveinek száma éves szinten 4,3 százalékkal 533 402-re emelkedett.
Vállalat A BYD újabb gyárépítést indít, kormányzati segítséggel
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 15:50
A kínai elektromos autógyártó 32 milliárd forintért épít buszgyártó üzemet Komáromban, jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken.
Vállalat Dobott egy hátast a Nike nyeresége
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 14:33
Az amerikai sportszergyártó nyeresége 86 százalékkal zuhant a negyedik pénzügyi negyedévében az eladások csökkenése és a költséges vállalati szerkezetátalakítás hatására.
Vállalat Nagy siker a kínai mobiltelefongyártó második ajtómodellje
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 13:20
Xiaomi új SUV-jára leadott hatalmas megrendelések fokozzák a Teslával szembeni kihívásokat.
Vállalat Nagy bejelentést tett a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 14:41
A Magyar Telekom 2025. június 26-án rendkívüli közgyűlést tartott, amelyen döntés született a Társaság passzív mobil infrastruktúra portfoliójának egy kizárólagos tulajdonú leányvállalatba történő szétválasztásáról.
Vállalat Lepacsizott a Mol és az MVM – befutott egy méretes olajszállítmány
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 09:59
Megérkezett a horvát kikötőbe.
Vállalat Óriási üzlet közeleg az olajiparban?
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 09:14
80 milliárd dolláros biznisz lehet.
Vállalat Az Uber boszorkányos módszerrel jutott hatalmas profithoz?
Privátbankár.hu | 2025. június 25. 17:31
Amerikai tudósok szerint egy algoritmus szisztematikusan megemelte a viteldíjakat a sofőrök és az utasok kárára. Korábban brit kutatók is erre jutottak. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG